Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitos vinkistä. Sitten taas mietitään, minkä Custom-asetuksen (Ilm. Myset1-4) uhraisin kun niillä on jo muu käyttö No ei hätää, ongelma on minun ja ratkaisen sen tavalla tai toisella. Info on oikeastaan pahempi kuin joy-stick minulla. t. Esa
Vs: Olympus OM-D E-M5 Jos nyt tähän vielä tartutaan, niin mitenkäs tämän kameran säätäminen sitten eroaa tuosta Canonista? Eli skrollaat ylös ja alas ja laittelet asetuksia päälle/pois. Ja olen omistanut 450D, 550D ja 7D:n. Okei, myönnettäköön että kyllä 7D:n käyttöergonomia E-M5:n pesee, mutta on sitä kokoakin "hieman" enemmän. Kaksi ensimmäistä jäävät kauas taakse. Eikä minulla ole mitään ongelmia omaksua näitä laitteita, mutta opiskeltuani elektroniikkaa ja signaalinkäsittelyä en myöskään laske itseäni keskivertokäyttäjäksi. Enkä pidä kenenkään mielipiteitä vääränä, olenkin kirjoittanut asiasta odotuksien ja ominaisuuksien kohtaamisena.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ok. Ymmärsin, että pidit niitä "hurjan" vaikeina käyttöliittymän puolesta, mitä ne eivät mielestäni ole, vaikka valinnat ovatkin slidereita ja tekstivalintoja. Noissa vanhoissa 100-sarjalaisissa (450D) ei ollut montaa säätöä, mutta esimerkiksi salamoiden ohjauksen kannalta ne olivat melko monipuoliset. Näissä uusissa (650D) voi sitten konffata oikein sydämen kyllyydestä vähän kaikkea. Osaan program-modeista saa omat tuunit ja sitten nuo perinteiset konstit päälle. Prosumereissahan (5Dmk2) ne ovat sitten taas selkeämmin settejä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Katsokaa noita edellisia viestejä. Kokeneet kuvaajat kertovat toisilleen, mitä ovat onnistuneet löytämään kameran valikoista. Ei tämä purnaukseni pelkästään OMD:hen kohdistu, vaan koko tähän nykytyyliin rakentaa tällaisia laitteita. Asiat niksahtivat perseelleen silloin, kun laitteisiin alettiin pakata sitä älyä ja ohjausta valikoiden avulla. Muistatteko vielä ensimmäiset digiboksit? Niissä oli käytettävyydeltään aivan mahdottomia laitteita. Tiedän tapauksia, joissa digiboksi jäi kokonaan käyttämättä, kun ei kukaan ymmärtänyt, miten se toimii. Tuollainen toimintojen piilottaminen valikoihin on helppoa ja halpaa, kun ei ulkoisia käyttökytkimiä tarvita. Niinpä se houkuttelee lisäämään kaikenlaisia tarpeettomia omituisuuksia kameroihin. Lopputulos on laaja ja sekava valikko. Ehkä nuo valikkorakenteet ovat nuorille ihmisille niin itsestään selviä, ettei niitä osata edes kyseenalaistaa. Itse olen kasvanut erilaisena aikana ja ajattelen, että kuvaamistilanteessa tarvittavien säätöjen määrä on hyvin rajallinen. Aika, aukko, herkkyys ja/tai valotuksen korjaus… Tarkennustapa, yksittäiskuvaus/sarjakuvaus – noilla hoituu jo tosi moni kuvaustilanne. Minusta nuo kaikki pitäisi pystyä hoitamaan samalla, kun pitää kameraa naaman edessä, mieluiten vivuista tai säätöpyöristä mielellään niin, että aina kun mahdollista, valinnan voisi tunnistaa jo käyttökytkimen asennosta (ja jos joku ei vielä tajunnut, niin sanon uudelleen, että en nyt puhu OM-D:stä, vaan yleisestä kehityksestä). Näin rakentuisi mielestäni toimiva käyttöliittymä ammattilaisen työkaluun. Eiköhän jokainen kuvaaja ole kohdannut niitä valikko-ohjauksen huonoja puolia. Ne ovat aina hitaita ja ulkoinen näyttö voi olla todella hankala lukea kirkkaassa auringonvalossa. Ennen kun kameramallit eivät vaihtuneet tuhkatiheään, malleja ehdittiin hioa valmiiksi ja huomioida myös käyttäjiltä tuleva palaute. Nykyään on toisin. Uusia malleja suolletaan jatkuvasti ja käyttöliittymä saattaa vaihtua täysin perättäisissäkin malleissa. Miksi? Kun niitä on niin helppo rakennella, muutella ja lisäillä kaikkea turhaa napanöyhtään tärkeydessään verrattavia asioita. Meitä kuluttajia viedään kuin pässiä narussa. Kamerat rakennetaan ajatellen suurille massoille kohdistuvaa myyntiä. Siinä kilvassa ratkaisee se, miten pitkä lista kameran ominaisuuksista voidaan liittää supermarketin hyllyssä esillä olevan kameran viereen. Todelliset käyttöominaisuudet ovat toisarvoisia. Oletteko nähneet markkinoilla yhtään kameramallia, jossa olisi vain nuo yllä luettelemani tarpeelliset ominaisuudet, mutta ei mitään täysin turhaa krääsää? Aivan oikein, ei sellaisia ole.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Maitani Yoshihisan jälkeen ei ole Olylla tainnut olla enää kunnon suunnittelijaa Vaikka Olyn digi (olkoonkin ettei nyt OM-D) onkin mulle sopiva vaihtoehto, inhoan sen säätämisen hankaluutta. Menuja toisensa perään, ... Sitten nämä loogiset seikat, kuten: Noise Reduction ei ole kohinanpoisto vaan Noise Filter on se tavallinen kohinanpoisto...
Vs: Olympus OM-D E-M5 Lainaus maahantuojan sivuilta: Pysy tilanteen tasalla maailman nopeimmalla automaattitarkennuksella*. Jos etsit kameraa, jossa on nopein mahdollinen automaattitarkennus, etsintäsi on ohi. EM-5 on nopeampi kuin mikään muu vaihdettavilla objektiiveilla varustettu kamera, mukaan lukien digitaaliset järjestelmäkamerat. Ja jos tämä ei ole riittävän vaikuttavaa, kamerassa on lisäksi 35 pisteen alue, 3D-seuranta, ylivoimaiset hämäräkuvausominaisuudet ja ennakoiva automaattitarkennus. Mikähän mahtaa oikeasti olla kuluttajan asema, voisiko tuon tason valheista yrittää jo vetää maahantuojaa vastuuseen, vai saako iso yritys syöttää markkinoinnissaan millaista puppua tahansa?
Vs: Olympus OM-D E-M5 On rullia ja nappeja, jotka ovat kustomoitavissa. Ainakin pystyn hoitelemaan omat kuvaustarpeeni valikoissa käymättä tuon peruskustomoinnin tehtyäni. Olen sitä hiukan hionut matkan varrella mutta en kertaakaan kuvaustilanteessa. Selvää toki on, että yksi kamera ei käy kaikille eikä voi miellyttää kaikkia. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ensiksikin, ennen kuin taas mennään henkilökohtaisuuksiin: Arvostan suuresti sinua siitä, että viitsit jakaa kokemuksiasi ja antaa neuvoja kameran hankintaa suunnitteleville kyselijöille. Vaikka tulkitsin väärin neuvosi minulle, ei tulisi mieleenkään kääntää tätä sinun moittimiseksi. Tässä tapauksessa eivät vaan odotukset ja ominaisuudet alkuunkaan kohdanneet. Suurena syynä siihen on ollut maahantuojan harrastama mainonta. Sinä vastasin minulle kyselyyni ennen kameran ostopäätöstäni, että jos sen liikkuvan koiran kuvaaminen on minulle tärkeää, älä osta Olympusta. Eli sinäkin tiesit, ettei tuon kameran tarkennus ole riittävän nopea. Koska tarkennuksen nopeus ei ole mikään on/off-ominaisuus, vaan suhteellinen käsite, en osannut ottaa viestiäsi absoluuttisena totuutena. Päätökseeni vaikutti myös tuo Olympuksen mainosteksti. Siinä annetaan selvästi ymmärtää, että Olympuksen tarkennus olisi parasta, mitä on tarjolla: "maailman nopein automaattitarkennus". Minusta tuo on täyttä puppua, selvää valehtelua. En ymmärrä, miksi kysyt selitystä väitteelleni valehtelusta? Tiedät aivan varmasti itsekin, miten surkea tuo tarkennus käytännössä on.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Olen tietysti vain pieni kupla tässä OMD:n keskustelupainekattilassa, mutta toistaisin kysymykseni koska asia askarruttaa minua. Onko mustassa ja hopeassa rungossa maalipinnoitteet.. molemmissa? Tarkoitus olisi moinen laite pian hommata ja mietin "värien" välillä. Mieluiten ottaisin sen vaihtoehdon kuitenkin joka kestää käyttöä. Markkinointiin ja mainospuheisiin liittyvää: Kuka markkinamiehiä sokeasti uskoo? En ole kovinkaan montaa mainosta nähnyt missä tuotteesta on kerrottu tyyliin "Uutuus nönnönnöö kamera jonka tarkennus on hidas, mutta pärjäät sillä koska se on älykäs! Täysin uusi keskinkertainen kuvakenno täyttää jokaisen kuvaajan tarpeet joka ei vaadi liikaa kameraltaan!" -with canon u can i am nikon Eihän mediaankaan voi luottaa.. kakkelia kaikki.. täytyy aina nähdä ja kokea kaikki omin silmin..
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kyllä minusta E-M5:llä kuvaaminen menee rullilla. Siksi haluankin vielä lukita muutamat napit, jotta ei tule vahingossakaan niitä paineltua. Kuten tuolla aikaisemmin arvelin, vahinkopainallukset loppunevat kun hanskoja ei enää tarvita. Normaalitilanteessa ei kuvauksen aikana tarvita kuin rullia aukon (tai ajan) säätöön, valotuksen korjailuun jos sen haluaa tehdä reaaliajassa ja tarkennusnappia (esim FN1). Lisätään laukaisunappi. t. esa
Vs: Olympus OM-D E-M5 Täysin valheellisista tiedoista, etenkin silloin, kun ne tulevat virallisen maahantuojan taholta, voi sentään yrittää vetää vastuuseen. Joissakin asioissa kuluttajan suojelu tuntuu menneen liiallisuuksiin asti, mutta tässä asiassa se antaa jonkinlaista pohjaa kysellä noiden lupausten todenmukaisuuden perään. Jos jonkin alueen tunnen, niin tämän kaltaisen vaikuttamisen ja julkisuuden käyttämisen asian eteen päin viemiseksi. Tällaisella foorumilla kirjoittelu on yhden tekevää siinä mielessä, mutta aionkin käyttää aivan muunlaisia kanavia. Ensin odottelen, miten maahantuoja vastaa kirjeeseeni. Sen jälkeen katsotaan sitten, millaisia ne kuluttajan oikeudet ovat tällaisessa tapauksessa. Minusta on oikeus ja kohtuus, että myös vastapuoli, eli tässä tapauksessa kameran maahantuoja joutuu hieman kärsimään, vaikka vain kielteisen julkisuuden merkeissä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Aika hyvin rullilla, joo. Sehän tässä harmittaakin, että tuohon runkoon saisi viriteltyä aika hyvin toimintoja noille rullille, toisin kuin Penissä. Niistä ei vaan ole minulle iloa, kun kameran tarkennus on käyttökelvoton minun käytössäni. Pen on siinä suhteessa vähän parempi, mutta käytettävyydeltään... Äh, olkoon, liikaa toistoa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kysyin, koska firmat ovat hyvin tarkkoja näissä väitteissä. OM-D:n S-AF oli maailman nopein (määriteltynä objektiivilla ja testimetodilla, joka ilmoitetaan pienellä tekstillä) sen tullessa markkinoille. Teksti jatkuu sanoen, että siinä on lisäksi joitakin muita ominaisuuksia. En usko, että Olympus häviäsi oikeudessa tuosta asiasta. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei oikeudessa, mutta julkisuudessa. Veikkaan, että aika moni tulkitsisi noita väitteitä samoin kuin minä tein. Ja tällaisille jutuille on nykyään aika hyvin kysyntää julkisuudessa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kävin toissailtana kuvaamassa pahamaineisella Olympus OMD:llä revontulia. Huomasin että elektroninen etsin on aika kehno siinä hommassa kun siitä näkyi enimmäkseen mustaa. Onneksi kaapista löytyy 21mm optinen etsin, sen otan seuraavalla kerralla mukaan. Muuten kyllä pahamaineinen omd selvisi siitäkin hommasta kunnialla.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Näissä vimpuloissa on oletuksena toisille vähän huonosti sopivat näppäimet, kun konfiguroi itse ne omat tärkeät toimet nappuloihin niin käytettävyys paranee huimasti. Jos ei kuvaa videoita yhtäkkisesti, kannattaa esim. videonauhoitusnappiin laittaa joku tärkeämpi toiminto jne. Siksi on hyvä, että niitä voi muokata (tätähän pystyi rajallisesti tekemään jo filmikameroissa)