Vs: Olympus OM-D E-M5 Jos saan, niin ystävällisesti huomautan, että SLT ei ole peilitön. Noissa vehkeissä jatkuva tarkennus pelittää, nimensä mukaisesti eli jatkuvasti. Mutta tuppaa varsinkin halpismallien kanssa olemaan ongelmana että bufferi täyttyy heti ja sitten odotellaan. Ja Sony on ainakin parin mallin kohdalla huijannut, mainostetua maksiminopeutta rätkyttäessä alennetaan resoluutiota.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tuossa yllä kehutaan S-AF:n nopeutta ja sanotaan, että siinä on lisäksi C-AF. Kirjoituksesi taso on hiukan sama kuin lukisit automainoksesta auton huippunopeudeksi 220 km/h, ja sitten valittaisit, että auto ajoi metsään metsäautotiellä vaikka nopeutta ei ollut edes sataaviittäkymppiä. Kaikissa näkemissäni OM-D:n ja muiden (Panasonic, Sony, Fuji...) kontrastitarkentajien testeissä on kerran toisensa jälkeen mainittu rajoittuneisuus liikkuvan kohteen seurannassa, joten puun takaa kontrastitarkennuksen nykyiset rajoitteet tuskin tulevat, jos viitsii hiukankaan ottaa asioista selvää. Saati sitten tämä, että valittaa senkin jälkeen, kun on nimen omaan sanottu, että älä osta. Nikonin DSLR-kameroiden eniten valitettu asia maahantuojan mukaan on automaattitarkennus. Ihmiset ostavat järjestelmäkameran ja valittavat, että kamera ei tarkenna siihen mihin sen "pitäisi". Toistuva piirre näissä jutuissa on myös tämä, että lähdetään Kainuuseen ja Kiinaan ainutlaatuiselle kuvausmatkalle lainkaan kokeilematta uuden kaluston toimintaa etukäteen. Miksi ihmeessä, kun digillä tuo kokeilupuoli ei maksa mitään? Joku varis, koira tai auto seurattavaksi löytyy mistä vain aamulla, päivällä, illalla ja yöllä. Niin, tuo Sonyn a77 ei ole peilitön eikä kontrastitarkentaja vaan tarkennussysteemiltään ihan normaali puoliläpäisevän peilin läpi vaihetarkentava. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Miksi ihmeessä luontokuvaaja valitsee peilittömän kameran?? Ei muuta kuin kamera vaihtoon ja pulinat pois, Peilijärkkäreitä hyvillä tarkennusominaisuuksilla on pilvin pimein markkinoilla.
Vs: Olympus OM-D E-M5 No mutta eikös tässä ole kyse siitä kun juuri on on peilikamerasta peilittömään siirrytty ;-)
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tähän on jo edellä Villaristin vastausta, kun kommentoin häntä ennakkoluulottomaksi.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Turha selitellä, että olisin lähtenyt reissuun ilman kameraan tutustumista, sillä olen tuolla kameralla kuvannut ja tuskaillut yli 1/2 vuotta ennen näitä matkojani. Kuviakin näistä kokeiluista on tässä ketjussa kymmenittäin. Katsopa tuota Olympuksen mainosta hieman tarkemmin? Siinä surffaaja tulee täyttä vauhtia kohti ja teksti kertoo seuraavasti: "…. Ultranopea automaattitarkennus tuottaa täysosuman yhdellä laukaisulla!" Ei todellakaan tuota! Tiedän kyllä Sonyn tekniikan, sillä olen sitä päässyt aika paljon kokeilemaan. Pekka tiedän kyllä motiivisi puolustaa Olympusta? Olin sinua ennen Olympuksen 4/3-systeemin ns. puolivirallinen "kuvaaja", saaden kaikki Olympuksen laitteet aina 300 mm f2,8 myöten veloituksetta käyttööni. Itseasiassa sain ne vaihdettua kurssituksiin ja myymiini kuviin kokonaan itselleni. Silti en ilennyt tuota onnetonta tarkennusta kehua julkisesti, en tosin haukkuakaan, vaan vaikenin siitä täysin. Olympusta ennen olin Nikonin vastaava kuvaaja, josta hommasta Olympuksen ent. myyntipäällikkö Ari Turunen minut puhui Olympuksen leiriin. Nyt kun en enää kuvaa luontoa ammatikseni, olen voinut kaikista sitomuksista luopua vapaaehtoisesti. Kuten varmaankin tiedät, syy tähän luopumiseen oli terveydelliset seikat. Putosin kanahaukkojen kuvauspaikaltani 8 m syvään rotkoon loukkaantuen pahasti, tästä toivuttuani jäin moottorikelkan alle ja murskasin jalkani. (tähän päälle vielä saman aikaisesti avioero) Näihin toipumisiin minulta meni aikaa lähes 5 vuotta, jona aikana en käytännössä kuvannut lainkaan. Jalkani ei ole vieläkään sitä luokkaa että sillä kovin paljoa liikuttaisiin maastossa. Toisaalta tällainen kevyt peilitön järkkä puoltaa paikkaansa tällaisen kompurajalan käytössä. t. Lauri Mantere
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minulla kameran vaihto pienempikokoiseen oli käynyt mielessä aina silloin tällöin jo muutamia vuosia. Verratkaapa entistä kalustoani ( kaksi Canonin 1-sarjan runkoa, 5 objektiivia, pari salamaa, kahvipaketin kokoinen laturi, yms) nykyiseen (pen, OM-D, viisi objektiivia, salama). Paljonko on kokoeroa? Entä paino-? Ajatellaan, että tuo kalusto kulkee mukana kahden kuukauden ajan moottoripyörämatkalla. Täytyykö perustella yhtään enempää? Jos on tehnyt töitä pitkään näiden minijärkkäreiden kanssa ja seurannut niiden kehitystä, löytää helposti tietoa niistä ja niiden ominaisuuksista, puutteistakin. Mutta kun minun elämäni on muualla, ei netissä valokuvausalan foorumeilla ja testeissä. En oikein sulata tuota Potkan kommentin ajatusta, että minunkin olisi kuulunut löytää ne kaikki kontrastitarkennustestit ja ymmärtää tehdä johtopäätökset niiden perusteella. Mielestäni näin jonkin verran vaivaa, kun yritin selvittää ostamieni kameroiden ominaisuuksia ennen päätöksen tekemistä. Kaikki saamani "tieto" ja mielipiteet eivät suinkaan olleet yksiselitteisesti samanlaisia. Pekka (P) kirjoitti minulle selväsanaisesti, että "älä osta, jos haluan kuvata vaikkapa niitä koirakuvia". Koska en osaa laittaa tuntemattomia ihmisiä järjestykseen heidän osaamisensa perusteella, tuo mielipide oli yksi monien joukossa. Nyt voin todeta, että se oli aika oikein sanottu. Mielestäni tällaiseen nettifoorumikirjoitteluun kuuluu ja saakin kuulua vähän voimakkaammat ilmaisut kuin mihin on totuttu vaikkapa painetussa sanassa. Näin tein minäkin, kun kerroin täällä kokemuksistani Olympusten kanssa. Hyväksyn sen, että myös palaute minulle päin voi olla hieman kärkevää. Silti toivoisin, että voitaisiin pysyä asiassa, joka on kamerat ja tällä hetkellä Olympusten tarkennuksen heikkoudet. Jotenkin tässä on vaan tullut tunne, että tämä alkaa menemään laitteista ihmisiin tämä keskustelu. Ketä se hyödyttää, jos aletaan etsiä syitä minun tai jonkun muun tekemästä väärästä valinnasta? Hedelmällisempää olisi pohtia sitä, miten tuosta tarkennuksesta parhaiten saisi kaiken irti. Jos se ei riitä, mitä vaihtoehtoja on? Löytyykö parempaa minijärkkäriä? Onko kenelläkään unen näköä parempaan tietoon perustuvia arvailuja siitä, millaisia uusia kameramalleja on tulossa ja milloin?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minusta tämä nikonin ykkösen af-c:n kehuminen on suurimmaksi osaksi liiottelua. Jos epäterävyys alue on kitti zoomilla luokkaa 5-10 metriä, niin totta hitossa sillä osuu. Sitten kun servo af osuu kohdilleen vaikkapa 50/2.8 ff kennoa vastaavalla doffilla ja polttovälillä kohti juoksevaan ihmiseen, niin uskon sen toimivan. Tai servo pysyy lentävän linnun mukana sillä 70-200f/4 putkella.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitoksia Kunkulle, kiteytit juuri kaiken oleellisen. Toivottavasti nyt palataan tässä ketjussa OM-D:n heikkouksiin/vahvuuksiin ja joku nettinarkkari voisi selventää minulle mitä tämä mainoksen mainitsema 3D tarkennus tarkoittaa/ hyödyttää.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Samoista syistä hommasin OM-D:n peilijärkkärin rinnalle. Jälkikäteen kiittelin päätöstä olla suoralta kädeltä luopumatta peilijärkkäristä kokonaan. Reissukamerana, maisemakuvauksessa ja jopa satunnaisesti luontokuvauskameranakin E-M5 puolustaa paikkaansa. Ainoana kamerana saattaisi alkaa vituttaa, kuten Villaristiä. En ole nähnyt tässä ketjussa liiaksi henkilöön menevää keskustelua. Oma filosofiani on, että omista valinnoistaan jokainen vastaa itse. Neuvoja tilanteen korjaamiseksi vittuntuneille toki voinee antaa? Ei. Jos nyt toimin auguurina niin ennustan, että viimeistään syksyllä meillä on uusi malli OM-D:stä käsillä. Älkää ampuko jos näin väärin, sillä henget ovat arvaamattomia.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nyt kun peilittömät tosiaan tekevät tuloaan, niin monelta tuntuu unehtuvan niiden tämänhetkiset heikkoudet. Peilittömiä tyrkytetään kaikille, vaikka selvästi kerrotaan kuvauskohteiksi koirat ja liikkuvat lapset.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei noita tiettyjen firmojen markkinointilupauksia kannata ottaa ihan kirjaimellisesti. Tuossa edelläkin mainittiin yksi laitetoimittaja, jonka kusetushistoria testituloksissa hakee vertaistaan ja tuskin löytyy vastaavaa kovinkaan monelta toimialalta. Enkä puhu nyt Olympuksesta. Markkinoinnilla on moninaisia tehtäviä. Sitä käytetään uusia ostajia houkuteltaessa, vanhoja ostajia aktivoitaessa ja myös sellaiseen kuin pettyneiden asiakkaiden jälkihoito. Ihmisillä on patologinen tarve perustella tehneensä hyviä kauppoja sekä kieltäytyä uskomasta tehneensä virheitä ja siinä nämä tukitoimet ovat joskus tarpeen.
Vs: Olympus OM-D E-M5 En edelleenkään saa penniäkään Olympuksen puolustamisesta täällä. (Vaikka vaikeapa tuota on täällä todistaakaan). Siksipä minun ei tarvitse vaietakaan. Voin sanoa suoraan, että C-AF tai C-AF + track eivät toimi sellaisella tavalla, että ottaisin OM-D:tä kameraksi, jos kuvaisin eläimiä tai urheilua. Näin olen vastannut jokaiselle kysyjälle ja saman puutteen olen todennut messuilla esitelmissäni. En ole saanut 300mm/f2.8:aa ("kaikista" puhumattakaan), ja pisimmästä objektiivistanikin (150mm f/2) löytyy kuitti, joten minulla ei taida olla samanlaista statusta kuin sinulla. Sellainenkin ero meillä on, että minun ei tarvitse nimenomaisesti haukkua tai kehua asioita, koska nämä kamerat nyt vain ovat laitteita ja sellaisenaan rajallisia ja vajavaisia. Suhtaudun elämään hiukan eri tavalla. Joistakin laitteista löytyy hyvät ominaisuuden joihinkin käyttöihin ja joistakin toisista taas toisiin käyttöihin. Miellyin PENeihin ja OM-D:hen omaan kuvaamiseeni liittyvistä syistä, ja niistä mieltymyksistä ja toimintatavoistani olen blogannutkin. Jokainen muu valokuvaaja saa puolestani tehdä omat valintansa. Olen ylipäätään hyvin arka suosittelemaan kenellekään kameraa, koska me ihmiset nyt vain olemme tarpeinemme niin erilaisia. Vastasin vuodatukseesi lähinnä sen irrationaalisuuden vuoksi, en Olympuksen "kunnian" vuoksi. Tuollainen hillitön mesoaminen tekee itse asiasta keskustelun vaikeaksi. Olympuksen ja eräiden muidenkin valmistajien suhteen toimin niin, että lähetän "vikatiketin" eteenpäin aina todetun ongelman myötä. Tiedän, että viesti näissä tapauksissa on lähettämisen arvoinen ja sillä voi olla aina välillä jotain merkitystäkin. Niin tein tämän himmennin-kuvausnopeusjutunkin kanssa. Siksipä kyselin sinultakin aiemmin tarkempaa infoa kiihkoilun sijaan. -p- EDIT: http://www.pekkapotka.com/samples/olympus-e-m5-raw/ Tästä pikku galleriasta löytyy näitä paljon puhuttuja koirakuviakin...
Vs: Olympus OM-D E-M5 En ole täällä haukkunut tai mesonnut, ainoastaan olen tuonut faktat esille Olympuksen järjettömästä käyttöliittymästä sekä alkeellisesta tarkennusmetodista. Vastasin sinulle jo aiemmin millä obiskoilla sarjakuvaus hidastuu ja millä ei kun kameraa himmennetään. Löydät sen tästä samaisesta ketjusta. Olen myöskin kuvillani, sekä teksteilläni Olympuksen kuvan laatua jatkuvasti ylistänyt ja syystäkin. Ainoastaan nuo kaksi seikkaa kamerassa v..tutaa, mutta vain silloin kun kameraa käytän. Tiedän saman kuin sinä, täydellistä kameraa ei ole olemassakaan, mutta OM-D:stä saisi pienellä fiksauksella käyttööni lähes täydellisen kameran. Toisaalta hintansakin puolesta OM-D/EPL-5 soveltuvat hyvin tällaisen osasairaseläkeläisen lompsalle, toisin kuin jotkut 1-sarjan CaNikonit. Kököttävä korppi on terävä taivasta vasten, mutta ei lennossa. Viikko sitten Kuhmossa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Der die das Colorfoto Magazin hat alle Olympus Systemkameras im Test hier http://www.colorfoto.de/ratgeber/olympu ... 36872.html"]http://www.colorfoto.de/ratgeber/olympus-systemkameras-test-dslr-spiegellos-1336872.html. Bitte schön! P.S. Mun lukiosaksastani ei sitten tarvitse vitsailla =) Teen sen itse. Ajattelin vaan, että jos komentokieli sujuu, niin tuolla niputettu kaikki ajankohtaiset Olympukset samaan vertailuun.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Varmaan aika moni käyttää täällä Lightroomia E-M5:n kanssa. Onko teillä jakaa käyttämiänne presettejä RAW-kuville? (Lähinnä väriasetukset kiinnostavat.) Tykkään kovasti Olyn väreistä, mutta muuten pidän LR:ää paljon parempana ohjelmana kuin Olympuksen omaa softaa. Entäs mitä videoasetuksia käytätte? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin normaalissa videokuvauksessa sulkimen nopeuden tulisi olla 1/60 (Mites hidastetuissa pätkissä, nopeampi suljin?), eli S priority vaikuttaa loogiselta vaihtoehdolta. Videolaaduista ei vissiin parasta kannata käyttää, jos liikuttaa paljon kameraa. Jotain muuta huomioitavaa? Tarkennusmetodeista varmaan S-AF + MF paras. @Villaristi: netin syövereissä on tullut pariin otteeseen vastaan, että Vivid-väritila parantaisi jatkuvaa tarkennusta huomattavasti. En ole itse kokeillut, onko siinä mitään perää - tuli vain mieleen. Ja jos tuo jatkuva tarkennus on epäluotettava, eikö S-AF + MF -metodilla tule skarppeja ruutuja? Nopeampi sarjakuvaushan ei toimi myöskään jatkuvan tarkennuksen kanssa...
Vs: Olympus OM-D E-M5 Käytän DxO:ta, en kuvaa videoita. Valitettavasti en pysty noissa auttamaan nyt. Ei paniikkia, E-PL5 on paras PEN. Siis tähän saakka julkaistuista.