Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus OM-D E-M5

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ppotka, 8 Helmikuu 2012.

Vs: Olympus OM-D E-M5

Teoriassa OM-D:n vakaaja sattaa olla parempi, mutta käytännössä EPL-5.lla saan samoilla linsseillä samoissa tilanteissa enemmän teräviä otoksia, se minulle on vain faktaa, ei mikään ylimääräinen tekninen hömppä. EPL-5:n kennon voi putsata itse, OM-D on lähetettävä tuon vakaajan takia aina huoltoon putsattavaksi. Pitkillä putkilla OM-D:n vakaajaa ei voi käyttää lainkaan, tekee sommittelun mahdottomaksi etsimen läpikatselussa kuvan vaappumisen vuoksi, sekä aiheuttaen "merisairautta" kuvaajassa. Vältän tämän "häiriön" käyttämällä Panasonicin huomattavasti parempaa aitoa optista vakaajaa. OM-D kuluttaa lisäksi tuplasti virtaa verrattuna EPL-5:een, jonka pakkaskestävyyskin on parempi kuin OM-D:n. EPL-5 ottaa pienellä tarkennustäplällä tarkennettaessa pikkulinnusta välittömästi terävän otoksen, kun OM-D:n isompi neliö vetää tarkennuksen oksiin tai taustaan. Näin on näppylät!

1. Vs: Olympus OM-D E-M5

Onhan sinulla etsinkuvan vakautus laitettuna päälle?
    -p-

2. Vs: Olympus OM-D E-M5

Olen kokeillut sekä päällä että pois. Ei ole hyvä yli 200 millin asetuksilla, muilla on loistava. Lisäksi EPL-5:n tunnistaa automaattisesti onko Panan tai Olyn linssi käytössä, eli ei pysty niin helposti mokaamaan kahden vakaajan yhtäaikaisella käytöllä.

3. torwinen

torwinen Member

73
    0
    6

Aika veikeää. Minulla on sama ongelma, mutta toisinpäin. Eli vakautettu kuva (optinen vakautus tai kennovakautus) aiheuttaa merisairautta. Onneksi etsimen vakautuksen voi kytkeä pois, mutten ei kuvaamisesta tulisi mitään :)

4. tetrao urogallus

tetrao urogallus Member

60
    0
    6

Ööh. Mistä tuon etsinkuvan vakautuksen saa pääle/pois? En löydä kamerasta tai manuaalista.

5. Vs: Olympus OM-D E-M5

Kennovakautuksen ja etsimenvakautuksen päällä pito tekee OM-D:n vakaajasta lähes käyttökelvottoman kuvattaessa pitkillä polttoväleillä, tuon em. vaappumisen vuoksi. Toisaalta esim. lintua ei ilman etsimen vakautusta pysty pitkällä polttovälillä seuraamaan, niin paljon kuva tärisee. Panasonicin OIS-vakaajalla ei mitään näitä ongelmia OM-D:n kanssa esiinny.
    Tässä videossa näkyy selvästi kuinka paljon etsinkuva siirtyy vakaajan takia milloin mihinkin suuntaan pitkällä putkella tarkasteltaessa. Tämmöinen huojuminen tekee tarkasta sommittelustakin täysin mahdottoman.

6. Vs: Olympus OM-D E-M5

Custom Menu > C > Half Way Rls With IS > On/Off

7. Vs: Olympus OM-D E-M5

Onko sama tilanne seuratessa myös IS2-moodissa ja etsinpäivitys 60fps?

Videossa polttoväli on 600mm eli kinovastaavana 1200mm...
    -p-

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Menee jo huvittaviksi nämä nykyiset moodikamerat. Menee ihmisen hilseen yli. Nyt insinööreille stop-painike sormen lähelle ja koulutus, kuinka sitä käytetään.

Kapa

9. Vs: Olympus OM-D E-M5

Olen mielestäni kokeillut kaikkia asetuksia, mutta kokeillaan uudelleen. Aluksi käytin etsinpäivitystä 60fps, mutta se kuluttaa tuota onnetonta akkua vielä nopeammin. Samoin akkua kuluttaa OM-D:n oma vakaaja huomattavasti enemmän kuin Panasonicin vakaaja. Toisaalta minulla ei ole tämän vakaajan kanssa mitään ongelmia, koska en sitä käytä. Kuvaan OM-D:llä vain Panasonicin 100-300 millisellä, joko jalustalta, tai kojussa kuulanpäältä ilman mitään vakaajia. Käsivaralta käytän tässä linssissä vain Panasonicin vakaajaa ja muilla linsseilläni kuvaan pelkästään EPL-5:lla, koska pidän sitä parempana ja miellyttävämpänä kamerana kuin OM-D:tä.

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  11. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Näkisin mielelläni, millainen tuo video olisi ilman vakautusta. Eipä varmaan näkisi koko tipua.

Ja joo, vähän UX-koulutusta insinööreille. Huvittaa tuon etsinkuvan vakautuksen asetuksen nimikin :) "Half Way Rls With IS > On/Off", aaaa se! Toki nuo on itsekin löytänyt kun jaksaa kokeilla ja opiskella, mutta vähemmän tekniikkaorientoituneelle tuottaa varmasti harmaita hiuksia.

Harmittaa myös, kun ei softaa päivitellä, jos kerta E-PL5:ssäkin on jotain paremmin softassa. Mutta kun ei nykyään kiinnosta valmistajia kuin uusien tuotteiden kehittäminen.

12. tetrao urogallus

tetrao urogallus Member

60
    0
    6

No siinähän se. Kiitos.

13. Vs: Olympus OM-D E-M5

Ja asiallisin. Minulla on sellainen tunne että yksikään Olympuksen insinööreistä ei ole koskaan ottanut yhtään valokuvaa. E-1:stä pystyi käyttämään Nikonin tyyliin, nostamatta kameraa silmiltä säätöjen aikana. Yhtään nykyistä Olympusta ei pysty sujuvasti säätämään kuvattaessa. Aina uusi malli on täysin erilainen käyttöliittymältään verrattuna aikaisempiin, mm. virtakytkin on joka mallissa eri paikoissa. Miksi Olympuksen on aina keksittävä pyörä uudelleen?

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  15. Vs: Olympus OM-D E-M5

60 fps on normaaliasetus ja 120 fps spesiaali.
    -p-

16. Vs: Olympus OM-D E-M5

Hiukan tuntuu olevan vaihtelevia kokemuksia.
    -p-

17. Vs: Olympus OM-D E-M5

Säätöpyörylät ovatkin hyvät, mutta esim. valintakiekko pyörähtää aivan liian helposti A-asennosta minne sattuu. Sama ongelma on myös EPL-5:ssa. Samoin virran loputtua kamera nollaa ilman akkua kaikki esiasetukset. Näistähän myös Tom Hogan mainitsi.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ihan offtopicina tuli mieleen takavuosien esittelytilaisuus, jossa lanseerattiin Adoben uusia ohjelmia. Olin ihmetellyt, miksi jotkin esim. Photoshopin käyttöliittyymäjutut pitää muuttaa versiosta toiseen ihan eri paikkaan. Asia selvisi - eihän ohjelmaa kehitettykään versiosta seuraavaan, vaan kaksi eri tiimiä teki hommia. Versio 7 tehtiin versiosta 5, ja samaan aikaan version 6 kehittäjät jo tekivät versiota 8.  Esittelijä kertoi vielä innokkaana, että tarkoitus on jatkossa siirtyä neljän tiimin systeemiin, jotta uusia numeroita saadaan markkinoille useammin.

Olympuksella lienee myös tuotekehittelyssä useampia linjoja, eivätkä markkinoile tulevat "uutuudet"  ole edellisen mallin edelleen kehittelyn tuloksia.

19. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18

Niin kannattaa kokeilla ja vetää omat johtopäätökset. Jos luet vähänkään netin arvosteluja, huomaat, että aika vähän kamerasta valitetaan. Kovin henkilökohtaisia tuollaiset. Mutta varsinkin vanhemman liiton kuvaajat varmaan pitävät näitä liian monimutkaisina.

Ihan hyvin minä säädän mitä vain kamera silmällä. Rullista aukko ja valotuksen korjaus, parista muusta ISO ja WB, ja kyllä siitä "super control panelista" säätää mitä vain asetusta kamera silmällä. Varmasti tsirbulat ovat siinä kohtaa jo lentäneet tiehensä, mutta mun kuvaamat tsirbulat kävelee kahdella jalalla :)