Vs: Olympus OM-D E-M5 Auttaiskohan tuohon jos askartelisi esim. Thinsulate-piposta ja vetoketjusta ulkoisen eristekerroksen kameralle? Sinänsä ongelma ei yllätä, koska OM-D on pieni ja ohut, joten kovin kummoisia eristekerroksia ei kameraan ole voitu laittaa. Viime talvena -25C pakkasissa Samsungin NX10 hyytyi minuutissa. Onneksi oli Nikon D7000 mukana, jolla kuvat tuli sitten otettua. Se kamera kesti neljän tunnin ulkoilun eikä näyttänyt merkkiäkään hyytymisestä. En ole kylmässä OM-D:n kanssa heilunut, mutta +40C lämpötilassa, kuivassa meri-ilmastossa kamera toimi moitteetta parin viikon ajan, tuotti runsaasti onnistuneita kuvia ja toimii edelleen. Tosin yritin välillä jäähdyttää kameraa erilaislla vippaskonsteilla, ettei laite hajoaisi.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei missään kamerassa ole ensimmäistäkään eristekerrosta kylmää vastaan. Olen kuvannut lähes 50 vuotta ilman kamerapipoja, siksi minulle riittää että kuvaajalla on pipo. En ala miksikään askarteliaksi, saatika piponvirkkaajaksi. Tämä on varmaankin joku bugi kameran FirmWaressa tai sitte yksilövika (toivottavasti ei kuitenkaan tyyppivika). Viime talvena EPL-3 pelasi moitteeta ja niin tuntuu toimivan myöskin EPL-5, jotka ovat vielä OM-d:tä pienempiä, joten vika-analyysisi ontuu pahasti.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kyllä vika on hardwaressa, ei firmwaressa. En ole koskaan kuulut softasta, joka suojaa kylmältä. Taitaa sinun vika-analyysisi ontua.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minulla on muutamassa kamerassa nimenomaan firmwarella ja ohjelmien huoltopäivityksillä parannettu kylmäominaisuuksia. Mm. ensimmäiseen E-1:eeni, joka oli ensimmäisestä suomeen tulleesta sarjasta, tehtiin Firmwarella jännitteen muutos (akun ohjauspiirille), joka auttoi samankaltaiseen ongelmaan. Saman ongelman kanssa painin myös Nikonin D1H:n kanssa ja siihenkin firmwarepäivitys auttoi.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minulla EPL-5:ssa on aina kiinni VF-2 etsin ilman ongelmia. Akut ovat valitettavasti erilaisia.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Aha ok, tämä olikin itselleni uusi ongelma. Alussa kamera pari kertaa pimeni ja akun joutui irroittamaan, mutta en muista millä objektiivilla, en sitä tuohon osannut yhdistää. Ei siis kuitenkaan ainakaan enää kuukausiin ole tiltannut. Tuossa aiemmin kirjoitin bandingista.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Huhun mukaan Apple on alkanut valmistaa OM-d:tä alihankintana, mutta se tuskin pitää paikkansa, sillä silloin kylmätoiminta loppuisi jo viimeistään + 5 asteessa
Vs: Olympus OM-D E-M5 Aha ok, tämä olikin itselleni uusi ongelma. Alussa kamera pari kertaa pimeni ja akun joutui irroittamaan, mutta en muista millä objektiivilla, en sitä tuohon osannut yhdistää. Ei siis kuitenkaan ainakaan enää kuukausiin ole tiltannut. Tuossa aiemmin kirjoitin bandingista. [/quote] Itse en ole taas vielä tuota bandingia huomannut, mutta enpä muistaakseni ole vielä ISO 2000 suuremmilla herkkyyksillä joutunutkaan kuvaamaan Lumixin 20 millisellä. Raitoja kai ilmaantuu vasta 3200:sta ylöspäin?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Omassa käytössä huomasin ne ISO3200:lla pubissa otetuissa kuvissa, joissa oli melko yksivärinen seinä taustalla. Ja niitä ei todellakaan tarvinut etsiä, vaan hyökkäsivät aika selvästi esille. Nuohan kuulemma esiintyvät pienemmilläkin ISOilla, jos valotusaika on pitkä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Alta vartin värkki menee pimeäksi n. 0 asteessa, eikä auta muu kuin pariston poisto ja takaisin laitto, sen jälkeen toimii taas n. vartin. Varmaankin laitan ennen joulua takuuhuoltoon. Minulla oli yksi E-1:n jossa oli sama vika, huollossa muuttivat jotain kameran Power Unitin jännitettä, sen jälkee pelasi kuin unelma.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Lauri: Kokeilin tänään aamulenkillä koiran kanssa. Pakkasta täällä Espoossa klo 7.15-8.20 noin 15 astetta, alussa ehkä hiukan enemmänkin. OM-D oli olalla suojaamattomana 45-millisen kanssa. Lauoin kameraa silloin tällöin, ensimmäisen ja viimeisen ruudun väli n. 53 minuuttia. En havainnut mitään kameran normaalista toiminnasta poikkeavaa. Sama akku on ollut kamerassa jo pari viikkoa, kun en ole paljoa kuvannut viime aikoina. Paljoon kuvaamiseen se ei olisi kylmässä riittänyt, koska alkoi loppumatkasta vilkutella punaista, mutta siitähän olisi selvinnyt akkua vaihtamalla. Tsekkasin juuri myös, että minulla oli keväällä testikamera mm. välillä 23.2.-1.3. Sinä aikana kuvasin sekä sisällä että ulkona enkä ole merkinnyt ylös mitään ulkokuvaukseen liittyvää huomionarvoista. Tuon ajan pakkastilastot löytynevät jostain ja joku ulkokuva keväisestä blogistakin. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Mä epäilen nyt, että tuo kameran mukana tullut pikkusalama kuoli. Testailin eilen langatonta salamaohjausta tuon ja FL600R-salaman kanssa. En ole koskaan käyttänyt tuota pikkusalamaa muutamaa testikuvaa lukuunottamatta. Homma toimi hienosti, kunnes se ei enää toiminut. Nyt en tuota saa välähtämään mitenkään, enkä keksi mitään asetustakaan, mistä voisi johtua. Ja kuvaa otettaessa näyttää punaisen salamaikonin oikeassa yläkulmassa (onko tämä normaalistikin punainen?), tarkoittaa kai että salama välähtää, mutta eipä välähdä. Tuo FL600R kyllä toimii kameran päällä. Täytyy käydä liikkeessä kokeilemassa toisen kameran/salaman kanssa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kokeilen tänään vielä pudottaa näytön taajuutta alemmalle hertsilukemalle ja pudotan Raw+jpeg-tallennuksista jpegin pois, sekä siirrän sarjakuvauksen yksittäisille ruuduille. Mikäli toimet ei auta saa OM-D lähteä vielä ennen joulua huoltoon. En väitä että tämä ilmiö koskisi kaikkia OM-D:tä, vaan on varmasti vain tämän yksilön ongelma. Silti eniten huolestuttaa tuo koko kuvaruudun poikki kulkeva magentta raita takanäytössä, ilmestyi taas tänään ruudulle.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kyllähän tuo viimeistään kielii jostain viasta. Ja yleensäkin pitäähän sen kaikilla asetuksilla toimia. Että huoltoon vaan, kun ajankohta niin sallii. Ikävähän se on kamerasta aina luopua epämääräiseksi ajaksi.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Btw mulla oli myös jossakin kamerassa samannäköinen juova näytössä vastaavissa oloissa, eli kun laite hyytyi kylmässä. Se ei ollu Olympus mutta en kuolemaksenikaan muista mikä: Canon, Sony ja Pentax ainakin on ollu käytössä. En muista et se olis poikkeuksellisen nopeesti hiipunut ja lämpimän akun vaihto kyllä herätti. V-MS
Vs: Olympus OM-D E-M5 Jossain näytössä tulee näitä juovia koska nestekiteet jäätyvät eikä liiku enää niinkuin pitäisi..
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei tänään jäätynyt. Aamulla sisällä oli +20°C, kun sama magentta raita ilmestyi näytölle, eli en usko että johtuu kylmästä.