Vs: Olympus OM-D E-M5 OM-D tarkentaa hämärämmässä ja nopeammin kuin juurikaan mikään muu MUTTA eihän sille tarkennukselle ole toistaiseksi tarjolla yhtään käyttöösi sopivaa pitkää objektiivia. Liikkuvia kohteita olen testaillut koiralla ja lokeilla objektiivina 40-150mm zoomi. Onnistumisprosentti tällaisissa epämääräisesti liikkuvissa kohteissa päivänvalossa vaihtelee itselläni 50-30% välillä. Tasaisella vauhdilla (noin 40km/h) kohti tuleva auto antaa 90-100% teräviä kuvia. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kuten blogissanikin kirjoitin, minulla oli tilaisuus keskustella Olympuksen Akira Watanaben kanssa. Puhuimme myös näistä tarkennusasioista ja myös siitä miten peilikamerat ja peilittömät tulevat konvergoitumaan. Siihen näyttää olevan aivan selkeä ja looginen polku, mutta täysin eri asia on mitä välivaiheita tulee sitä ennen ja miten nämä korreloivat sinun tai kenenkään muunkaan nopeiden tarpeiden kanssa. Sonyn a77 ei muuten ole peilitön vaan 100% peilillinen kamera. Siinä käytetään normaalia, täysikokoista PDAF-elementtiä. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kuvasin hiljattain käsipalloa sisätiloissa OM-D:llä. Tarkennus on nopea ja tarkka, ainakin näillä m4/3 objektiiveilla. Osan kuvistani otin kyykyssä lattialta kääntyvän näytön avulla kevyesti hipaisten näyttöä ja kamera tarkensi välittömästi siihen kohtaan mihin halusin ja otti kuvan. Ainakin minulle OM-D sopii urheilukuvaukseen. Luonnossa en ole kuvannut valovoimaisten m4/3 teleobjektiivien valikoiman vuoksi. Olen jopa yllättynyt, miten paljon olen alkanut käyttämään kosketusnäyttöä kuvaamiseen.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitettävää merkkiuskollisuutta hetkellä ja asiassa jossa Olympus ei ole vahvimmillaan Mutta eikös siellä Japanissa ole tekeillä semmoinen m43 runko jossa myös 4/3 objektiivit tarkentavat kunnolla? Jotain tuommoista muistan täältä lukeneeni. Taisivat testeissä kuitenkin kritisoida, että A77:n jatkuva tarkennus ole kilpailijoiden tasolla. Kuvittelisin myös, että et heikossa valossa kuvatessasi huuda hurraata kun se puoliläpäisevä peili kaappaa osansa kennolle muuten päätyvästä valosta.
Vs: Olympus OM-D E-M5 [QUOTE> [/QUOTE] Olet oikeassa, ei ole peilitön vaan ns. puoliläpäisevä. Mutta käytöltään elektronisine etsimineen kuten peilitön eli yhtä äänetön. Arkoja lajeja kuvatessani tämä äänettömyys onkin ollut kautta vuosien Olympuksen parasta antia ja uusi Sony on vielä Olympustakin hiljaisempi. OM-D.stä en osaa sanoa kun en ole sitä vielä käyttänyt. Moni ihmettelee miksi en vaihda systeemiä, mutta alusta asti olen ihastunut Olympuksen kennon kokoon ja objektiivien optisiin ominaisuuksiin - tämän äänettömyyden lisäksi. Kennokoon koen ainoastaan etuna, lintukuvauksissani sekä esim. suden ja ahman kuvauksissa, kun tarvitaan kunnolla polttoväliä. Tässä hieman alivalotusta peliin -2 EV. E-30 + Sigma 50mm 1,4 ISO 1250 (taas tarkennus ei toiminut)
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nyt on taas ollut mediassa pinnalla tämä yritysten soluttautuminen sosiaaliseenmediaan ja tuotteiden mainostaminen yksityisenkäyttäjän nimimerkillä, niin olisi kiva kysyä Potkalta, paljonko tästä hankit kun mainostat olympuksen tuotteita täällä(diili sinulla olympuksen kanssa)+lightroomkirjaasi. Yleensä et paljon muihin asioihin edes kommentoikkaan, oletko tehnyt markkinointisopimuksen kameralaukun kanssa, koska näitä tuotteita mainostat ja ilmeisesti saat olympukseltakin korvauksen siitä? Pitänee soittaa itsekkin Nikonin maahantuojalle ja tehdä kehumissopimus+haukkua canonia niin maan perskuleesti http://yle.fi/uutiset/jopa_15_prosentti ... ja/6297831"]http://yle.fi/uutiset/jopa_15_prosenttia_sosiaalisen_median_suosituksista_maksettuja/6297831 Tämä ei millään pahalla, vaan ihan mielenkiinnosta utelen. Kiitos vaan hyvistä vinkeistä+muusta.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Voihan sen niinkin ilmaista, kun koko tarkennusmoottori jysähtää kuitenkin jumiin hämärässä (kuten kaikissa Olympuksissa), niin tarkennusta kai voi kutsua äärettömän nopeaksi. Vastuu on sitten kuulijassa (tässä tapauksessa lukijassa), jos kohde ei sattunut toistumaan terävänä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Heh. Tuo on juuri se ensimmäinen asia, joka valikoista etsitään kun uusi kamera otetaan käteen ja sitten se napsautetaan pois päältä. En keksi äkkiseltään yhtään tilannetta, missä tarkennuksen apuvaloa voisi käyttää pilaamatta kuvan tunnelmaa. Paitsi ehkä esineiden ja asetelmien kuvaaminen pimeässä?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Onko kukaan muuten lukenut tai kuullut tuosta OM-D & 20/1.7 banding-ongelman selvittelystä. Olympushan lupasi siihen fixiä, mitä ikinä tarkoittaakaan. Nyt kuitenkin ovat luvanneet itse tuottaa 17/1.8-obiskan, onkohan tuo se fiksi (heh heh)? Kyllä korpeaa hieman jos tuohon ei mitään ratkaisua saa.. tai sitten se ratkaisu kyllä on jossain vaiheessa objektiivin vaihto. Tuon polttoväli, valovoima ja koko on vain niin kätevä. Eikö tämän Potkan hiillostamisen voisi jo lopettaa? Luulisi ihmisten osaavan käyttää lähdekriittisyyttä jos nyt kokee niin kovin markkinointivoittoiseksi vääryydeksi. Taitaa enemmän olla monille ongelma, että mies kehuu väärää merkkiä. Itse arvostan kuitenkin suuresti hänen asiantuntemustaan ja vinkkejään, myös jotain "sisäpiirin" tietoja. Varsinkin kun kaikkien foorumien yleisen tason nykyään huomioi, on kiva että joku tietääkin jotain.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ehkä se tulee siinä 1.2 firmiksen toisessa tulemisessa. Edellisen jakelu keskeytettiin.. heinäkuussa? Ja sen jälkeen ei kai olla pahemmin aiheesta kuultu? Mikähän siinäkin. Onko banding sitten niin häiritsevää? Ilmeisesti myös 14mm/2.5:ssä on sama ongelma.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei tietenkään suurimmassa osassa kuvaustilanteita. Kerran sen olen selvästi omissa kuvissa huomannut, tilanne oli silloin hämärässä ravintolassa. Herkkyys 3200 ja banding oli todella selkeää ja häiritsevää tasaisen väristä taustaa vasten. On myös raportoitu ettei ISOn tarvitse edes olla korkea, vaan myös pitkä valotusaika riittää, esim jalustalla otettavista yökuvista. Tällaisia en ole itse ottanut. Mutta kyllä tuolla objektiivilla mielellään nyt pitää ne herkkyydet kurissa, on se ikävä tietää tuo ongelma todelliseksi. 14-millisellä en ole ainakaan vielä bandingia käytännön tilanteissa "vahingossa" huomannut, mutta hämärässä olen lähinnä käyttänytkin tuota 20-millistä. Voisi tietysti ihan testata tuon toisenkin kanssa, vaikka käytännön tilanteethan sen häiritsevyyden ratkaisevat. Toivon todella että firmispäivitys tuon korjaisi. Ja muitakin satunnaisia bugeja. Jotenkin tässä hurjassa juoksukilvassa ja uusien tuotteiden esittelykilvassa on pelko, ettei "vanhoihin" tuotteisiin jakseta oikein edes panostaa. Varsinkin kun linssi tässä tapauksessa ei ole edes omaa tuotantoa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kysyin asiaa. Jakelu vedettiin pois, koska kaikki ongelmat eivät poistuneetkaan kaikissa tilanteissa. Pitkittymisen syyksi kerrottiin ihan yksinkertaisesti resurssipula. Kaikki ohjelmoijat ovat täysin työllistettyjä uusien tuotteiden kanssa. Niinhän se tapaa olla, että toisen valmistajan objektiiville tarvittavat spesiaalikoodaukset tapaavat tulla vuoroon sitten kun on aikaa... -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 En koe tulleeni hiilostetuksi. Saa uskoa tai olla uskomatta. Itse tiedän, koska olen kokeillut runkoja rinnan sisätiloissa, kontrolloidusti valon määrää vähentämällä. Käytännössä esim. vähäinen E-P3 tarkentaa edelleen sen jälkeen kuin suuri ja mahtava D3x on lakannut tarkentamasta valon vähetessä. Tarkemmat arvotkin löytyvät E-P3-blogeistani. Kirjoitin "kuin juuri mikään", koska en ole testannut kaikkia uusimpia runkoja ja osin olen luottanut valmistajan speksin yhdenmukaisuuteen omien runkojensa kesken. Selvää on tullut, että kahden eri valmistajan ilmoittamat mittausherkkyyden EV-arvot eivät ole yhteismitallisia. -p-
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tiedän saavani vihat niskaani hiillostuksesta, mutta voisitko silti vastata kysymykseeni? Vai etkö voi paljastaa olevasi maksettu ns. mainoshuora kyseiselle merkille?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Mulle ihan sama, saako PP rahaa tai kameroita tai sitten ei. Kaikki me tiedämme ko. henkilön ja Olyn välisen suhteen ja jos meillä kaikilla on myös jonkinlainen ymmärrys lähdekritiikistä, sitä voi sitten käyttää tässä jos haluaa. Sen verran tietoa ja dataa on jaettu tällekin palstalle, että olisi kiva että edes Oly siitä maksaa. Ei kai sitä hullukaan ilmaiseksi tekisi, ainakaan kauaa näillä palstoilla jos tuloksena on vähän väliä henkilöön käyvää syyttelyä ja pisteenä iin päälle aika asiatonta huorittelua. Jos huorittelun tarkoituksena on savustaa PP ulos tältäkin palstalta niin kiitti vaan.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Dr.FeelGood:lle annettu varoitus sopimattomasta henkilöön kohdistuvasta kielenkäytöstä. moderointi AnselA
Vs: Olympus OM-D E-M5 kyllähän potka tekee täällä ihan asiallista ja varsin ansiokasta infoa - niin kauan kuin viitsii - ja jos ei enää viitsi, niin ei foorumin taso ainakaan nouse... mielestäni hän on selvittänyt paljon tarkemmin suhteensa kameravalmistajiin kuin esim. valtakuntaamme ohjaavat poliitikot omiin sidoksiinsa - televisiossa ei varmaan enää ole sellaista ohjelmaa, jossa ei tule mainontaa/piilomainontaa - lehdistössä alkaa olla sama homma - onneksi läppärissä tuo adlock tuntuu toimivan hyvin... jatkuvasti joka päivä tulee eteen suoraa tai piilomainontaa mitä kummallisimmissa tilanteissa, mutta harvemmin tällä foorumilla - se on jokaisen korvien välissä, miten tulkita tekstiä, mutta ainahan muna yrittää opettaa kanaa... jos yritettäis säilyttää edes yksi foorumi sellaisena, että siellä puhuttais joskus asiaakin... suuret kiitokset potkalle ja myös niin monelle muulle, että nimimerkkejä en viitsi kirjoitella, mutta he varmasti tunnistavat itsensä...
Vs: Olympus OM-D E-M5 Soitapa Nikonille ja ehdota, että he maksaisivat sinulle Nikonin kehumisesta täällä. Sittenpä näet mikä todellisuus on. Takanani on mainoskuvaajan ura, jolloin olin töissä kullekin asiakkaalle kerrallaan jokusen tunnin tai päivän kuvaustoimeksiannon mukaan. Joidenkin kanssa studio teki töitä vuosien mittaisilla sopimuksilla. Nyt olen vapaa taiteilija enkä tee kuvaustoimeksiantoja, mutta en viitsisi homehtua kotiinkaan neljän seinän sisään. Siksi tykkään verrytellä tämän valokuvauksen ympärillä edelleen. Täällä Photokinassa olen juuri nyt kevyessä duunissa Canson Infinityn osastolla. Jahka saan tämän naputeltua, vääntäydyn aamiaiselle ja sitten Cansonin osastolle halleille. Saan tottakai korvauksen siitä ajasta, jonka käytän siellä näyttäessäni kuviani messuyleisölle ja kertoessani miksi käytän Cansonin materiaaleja. Kukaan ei kuitenkaan estä minua sanomasta, että Ilford esitteli täällä viisi uutta paperia, joista kaksi mattapintaista on erityisen hienoja. Photokinan jälkeen saan korvauksen kahdesta päivästä Cansonin ja Canonin sponsoroimassa Klik-tapahtumassa Turussa. Tulevassa Digiexpossa Rajala-Camera ja Olympus maksavat siitä, että nousen lavalle. Kukaan ei kuitenkaan maksa näiden sanojen naputtelusta eikä edellä esiintyneiden brandien nimien mainitsemisesta. Pelaan edelleen sillä periaatteella, että asiakas bookkaa minut etukäteen sovituksi ajaksi ja maksaa siitä sovitun korvauksen. Sen sopimuksen ulkopuolella teen mitä haluan tai olen tekemättä. En myy itseäni, myyn osaamistani, siinä on iso ero. Se, että poistuin digikameranetistä parin arslochin takia, ei vaikuttanut tuloihini millään tavalla. Sinun logiikkaasi mukaanhan olisin siellä edelleen rahan vuoksi. Se, että kirjoitan täällä vain valikoiduista asioista johtuu siitä, että en ylipäätään osallistu mutupohjalta. Kirjoitan mieluummin, jos tiedän asiasta jotain. Kuvaan Olympuksella, ja tämä kontaktihakuinen ja kaikista taustoista kiinnostunut luonteeni vie minut tapaamaan Olympuksen, Cansonin, Canonin, Leican jne johtohenkilöitä. Sekin on kivaa. Ja sitten loppupeleissä se lähdekritiikki kuuluu lukijalle, kuten täällä on jo sanottukin. Jos olet sitä mieltä, että tämäkin teksti oli vain kusettamista, ei ole minun ongelma. -p-