Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

Tags:
  1. Matero

    Matero Well-Known Member

    412
    243
    63
    Elän sellaisessa käsityksessä että kuvanlaadullisesti E-M1.2 ja E-M5.3 kameroilla ei olennaista eroa ole (saa korjata jos joku tietää paremmin). E-M1.2 on vähän isompi ja vähän enemmän potkua tarkennuksessa ja ergonomialtaan erilainen. E-M5 kamerat on enemmän pelkistettyjä muotoilultaan, E-M1 on taivuteltu käteen sopivaksi myös akkukahvan kanssa. Olympuksen ammattilaismalli.

    Miten sitten käy järjestelmän? Kehittäminen voi loppua tai ainakin merkittävästi huonontua. Jos tuntuu että nykyisillä laseilla pärjää niin tuskin kameran elinaikana mitään muuta käyttöä estävää ehtii tapahtua. Ja halpoja vähän käytettyjä vaihtolaitteita pursuaa kohta kaikki laarit yli.

    Edit: Itse ajattelin kuvat omistamani kaksi Olympus kameraa ihan loppuun, jos vain ehdin (kun on muitakin kuvauslaitteita käytössä). Mielestäni mulla on myös parhaat Olympuksen lasit hyllyssä ja tykkään niistä kovasti.
     
  2. casq

    casq Member

    47
    0
    6
    Pidin omasta ajastani MFT:n parissa. Ne kamerat on pääosin tosi fiksuja ja nopeita ja vakautus toimii kuin ajatus. Tietyllä tapaa MFT:t tuntuu fiksummilta ja pidemmälle mietityiltä mitä nykyjärjestelmäni, mutta kuten jokaisessa järjestelmässä kaikissa on puolensa ja jokainen löytää ne asiat minkä vuoksi pitää jostain järjestelmästä. Usein ainoa tapa on kokeilla. MFT:ta kun miettii niin mielestäni kannattaa harkita myös Panasonicia. Panan tarkennus on yhä yksi suosikeistani vaikka ymmärrän miten DfD:sta moni ei pidä ja sen ongelmat liikkuvien kohteiden kanssa todennäköisesti suurin ongelma. Kuitenkin Olympus kuin muut järjestelmät mitä olen omistanut niin ovat missanneet tarkennuksen ei vaativissa tilanteissa mutta Panan kontrastipohjainen tarkennus ei edes se täysi DFD on ollut hämmästyttävän tarkka omien kokemuksieni mukaan. Olympuksen zoomeja on kehuttu paljon ja vaikka järjestelmien kesken noita ei voi varsinaisesti kai vertailla niin oma ymmärrykseni on että Olympuksen zoomit on hyvin vahvoja.

    Ei mitään ideaa miten järjestelmän käy tai minkälainen tulevaisuus nimenomaan Olympuksella on. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että myös Panasonic tuota järjestelmää kannattelee että optiot eivät lopu Olympukseen. Olen itse asiassa harkinnut että hankkisin vielä uudestaan MFT:n yhdistelmällä 25 f1.7 + Joku usb-ladattava runko.

    Ehkä isoin ongelma on että MFT:n kennot eivät ole kehittyneet pitkään aikaan mutta tuo vakautus mikä uusimmissa on antaa huomattavan pelivaran sen suhteen että kennoa voi pitää siinä sweet spotilla pidempään. Värisyvyyteen, DR jne.. en osaa kommentoida mutta tuo uusimman sukupolven vakautus on todella vakuuttava esitys.
     
  3. Suolakala

    Suolakala Member

    283
    15
    18
    Tarkennuksessa sellainen vaatimus että tulisi päivänvalossa osua juoksevaan koiraan. Olympusta puoltaisi kompakti koko joka sopisi hyvin itselle. Tulee paljon kuvattua reissussa, kalastaessa ja metsästäessä. Lähinnä mietin tuota systeemin jatkuvuutta siltä osin että jos nyt ostan rungon, yhden tai kaksi kiinteää, normaali ja telezoomin. Haluaisin noita käyttää myös jatkossa, eikä niin että parin vuoden päästä huomaan että uusia runkoja ei ole tulossa. Sitten on kasa kallista lasia josta ei todennäköisesti vaihdossa saa juuri mitään.
     
  4. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Mulla on tuosta tarkennuksesta hullu ajatus. Onko kenelläkään muulla tuntunut siltä, että kasvojentunnistus E-M1 mark II:ssa olisi inan huonompi viimeisen firmware-päivityksen jälkeen? En millään osaa sanoa mistä voisi johtua ja kovasti epäilenkin ajatusta, mutta kyllä se tuhansien kuvien ottamiseen perustuu. Mulla on kuvauskohteistani johtuen kasvojentunnistus (lähin silmä) ja jatkuva tarkennus/seuranta koko ajan päällä. Takanapilla siis tosin.
     
    niffe tykkää tästä.
  5. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Olympuksen ja Panasonicin tarkennuksissa lienee ainakin yksi oleellinen ero. Olympuksen järjestelmä tukee myös vanhempia 4/3-järjestelmän (peilikameran) objektiiveja. Tekniikkaa paremmin tuntematta en voi sanoa onko se Olylle myös tekninen rasite (ominaisudet) vai pelkästään taloudellinen (suunnittelun ja valmistuksen kustannukset).
    Itse olen kohta 6 vuotta käyttäyt järjestelmänä pelkästään Panasoniceja. Minusta näissä kaikissa kolmessa käytössäni olleessa mallissa on erinomainen automaattitarkennus. Kasvotunnistus seuraa lähintä silmää. Tarkennettavan alueen tai tarkennuspisteen voi osoittaa kosketusnäytöltä, ja tämä toimii myös kasvojen suhteen niin hyvin, ettei yksittäistä paikallaan olevaa ihmistä kuvatessa kasvotunnistusta edes tarvita. On myös mahdollista manuaalisesti korjata/täsmentää automaatin tekemää tarkennusta. Tarkennuksen ohjaus kosketusnäytöltä on tehnyt ainakin minulla manuaalitarkennuksen lähes tarpeettomaksi.

    Jos vaihtaa runkomerkkiä, kannattaa muistaa, että kaksoisvakaajat MFT-järjestelmissä eivät ole yhteensopivia. Siis jos haluaa käyttää rungon ja objektiivin vakaajia samanaikaisesti, on käytettävä rungon kanssa saman valmistajan optiikkaa.

    Älykkäät tarkennusmenetelmät lienee yksi niistä eduista, joita videotekniikan osaajilla Sonylla ja Panasonicilla on ollut perinteisempiin valmistajiin verrattuna ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu 2020
  6. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    Olen miettinyt samaa, jotenkin ei vaan tunnista naamoja samalla varmuudella. Harmi ettei ole toista runkoa millä verrata.
     
  7. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    310
    41
    28
    Olympuksella yritetään todella päästä eroon varastoista - tarjoukset ovat aivan jäätäviä. Esim. Superkuvassa EM1.2 maksaa maltilliset 1.189 EUR - mutta siihen saa kaupanpäälle haluamansa f1.2 PRO lasin, joiden hinnat itsessään ovat 1.000 EUR molemmin puolin.
     
  8. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    Jos nurkissa lojuu filmikameroita ja Olympus EM-1 mark ii kiinnostaa niin nyt kyllä kannattaa hyödyntää vaihtotarjous kampanja. Olympus antaa 400 euron lisäalen vielä ja kameratori maksaa käypän hinnan vaihtolaitteesta. Itse myin Olympukset jokin aika sitten pois, mutta tätä tarjousta en voinut vastustaa: EM-1 ii + 12-45 mm pro 1099 eur ja tämän lisäksi ilmainen 1.2 pro objektiivi. Vaihdossa annoin Nikon Fm2 ja pari objektiivia, niistä kameratori maksoi käyvän hinnan. Kannattaa kysyä vaihtotarjousta Olympus Shop
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    @helu Tarkoitatko että maksoit vähemmän kuin 1099? Siis filmikamojen "käyvän hinnan" verran vähemmän.
     
  10. Suolakala

    Suolakala Member

    283
    15
    18
    Mistä runko ja objektiivi tuohon hintaan irtoaa?
     
  11. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    Kyllä, minusta se on aika uskomaton tarjous
     
  12. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    Olympus Shop
    tuonne tarjouspyyntö vain
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Mutta ilmankin filmikameraa olisi saanut tohon hintaan varmaan.

    Tossa aiemmin kerrottiin ainakin että melkein. Olympus OM-D E-M1 Mark II

    Eiku... ilman zoomia.
     
  14. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    Kyllä jotain käypää tavaraa pitää mun mielestä antaa vaihdossa, tuon paketin tarjoushinta on 1499 Olympus kaupassa
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Tuo käypä hinta siitä filmivehkeestä vaan on aika mielenkiintoinen. Ainakin hyvin lavea käsite ettei yhtään osaa arvata mitä sait ja millaisesta tarkalleen ottaen.

    Sinne pitäisi vielä matkustaa paikan päälle oletettavasti. ed. tai siis näinkin: "Vaihtohyvitykset eivät ole sitovia ennekuin Kameratori on vastaanottanut kaluston ja tarkistanut niiden kunnon"
     
  16. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    En tässä kerro mitä niistä sain mutta saman verran mitä olisin pyytänyt jos olisin myynyt tällä foorumilla

    edit. Dhl haki ne kotoa.
     
    Mirrored tykkää tästä.
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Jaaha. AE-1 normaalilla tossa lojuisi. Eipä muuten mutta ton sain vanhalta kaverilta vuosia sitten ja just hiljan kuulin että se tuskailee ekan digin hankinnan kanssa ja oli kovin kiinnostunut Olyista!
     
  18. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    No niin kauppa on sitten virallinen. Valaiskaapa nyt nyt taloudesta paremmin perillä olevat tahot eli mitä tämä käytännössä tarkoittaa Olympukselle kameramerkkinä. Häviääkö tuotekehittely, kuinka takuuhuollot pelaa jne...? Juuri nyt on käynnissä ihan houkutteleva kampanja rungosta pro-lasin kera, mutta kun...vai kannattaako katsella ihan muuta merkkiä...Olympus Agreed on Transfer of Imaging Business with JIP: 2020: News: Olympus
     
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Olen taloudesta yhtä vähän perillä kuin muustakin, mutta mulla on tähän hyvin yksinkertainen kanta. En tuntenut edellisiä omistajia enkä tunne nykyisiäkään, enkä kovastikaan piittaa keitä he ovat.
    Viimeksi kun vaikkapa Alma Median omistus vaihtui ohjelmat eivät huonontuneet eivätkä parantuneet enkä huomannut eroa kun Sanoma Oy hankki WSOY:n osakekannan. Joten jatkan huoletonta elämääni ja kuvailen Olympuksilla. Uskon niiden toimivan huomenna ihan samalla lailla kuin tänäänkin. En usko että tuon kamerabisneksen tulevaisuuteen vaikuttaa yhtään ainakaan huonontavasti, omistavatko sen entiset vai nykyiset omistajat; jos ei ollut huolissaan keväällä ei huoleen liene sen suurempaa syytä nytkään, tai toisaalta voi ihan hyvin olla huolissaan minkä tahansa kamerabrändin kanssa, liian hyvin ei taida mennä kenelläkään.
     
  20. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 149
    70
    48
    Leinonen vai Sutela?