Näistä uusista ominaisuuksista mulle olis lähinnä merkitystä My menu:lla. Toivottavasti se tulee firmis-päivityksenä vielä. Muuten en ehkä kaipaa nousta mitään, ymmärrän kyllä jos joku toisella tapaa ja toisia kohteita kuvaava kaipaa, mutta tosiaan minulle ei oikein mitään. AF:een olen ollut tähänkin asti täysin tyytyväinen, lähimmän silmän tarkennuksella, ja c-modet pitää mielestäni olla mahdollisimman kiinteät, ettei millään muuta niitä vahingossa. No C4 vois olla kiva, mutta ei käänteentekevä asia.
Minullekaan mikään ei näistä ole sillä tavalla ratkaiseva uudistus että olisi tarve päivittää. Muutaman vuoden sisään kuitenkin aika varmasti tämä tulee hankittua, kunhan käytettyjä alkaa saada sopivaan hintaan.
On tuossa muutama juttu joka M1X/M1 Mark II -käyttäjää kiinnostaa, kuten ND, joystick, parempi vakaaja ja käsittääkseni myös parannettu C-AF. Eikä IP-suojauksen parantaminenkaan olle mulle ihan joutavanpäiväinen asia. Olisi nastaa, jos M1X:n keskeisimmät jutut olisivat myös pienemmässä koossa kakkosrungossa. Kohinatestejä jään mielenkiinnolla odottamaan: M1X kohisee vähemmän kuin M1 Mark II, vaikka sama hardis noilta osin.
Canon R:ssä on kätevä siirtää peukulla näytöltä kun katsoo etsimestä, nopea ja moninverroin parempi kuin joistikki.
Joo, kyllä siinä mark II:ssakin se toimii takanäytöltä, jos haluaa. Itsekin pidän sen mahdollisuuden päällä, vaikka tosi harvoin käytän.
On kyllä sellainen päivitys jonka voi jättää väliin. Kamera on vähintään 95% sama kuin mk2. Sama kenno, sama kuvanlaatu. Edes Olympus Ambassadorit eivät ole löytäneet käytännön eroa tarkennusnopeudessa. Suurimpina eroina live-ND, HHHR, joystick. Uusi prosessori mahdollistaa myös entistä paremman kuvanvakaajan, mikä on tietysti hienoa, mutta jo E-M1ii tarjoaa niin loistavan vakaajan että onko käytännön ero kovinkaan iso - itse olen ottanut 2-3sec kuvia käsivaralta yhdessä 12-100mm vakaajan kanssa. E-M1iii on todella hyvä kamera, siitä ei ole epäilystäkään, mutta ei se tarjoa riittävästi E-M1ii:een nähden että lähtisin päivittämään.
Jos tuossa olisi ollut uudempaa tekniikkaa edustava EVF niin veikkaan että suhtautuminen olisi aika paljon positiivisempaa. Helposti kuitenkin unohdetaan että EVF:n resoluutio on vain yksi parametri. Jos se onkin progressiivinen 120Hz eikä interlaced, niin se on jo huomattava parannus. Samoin on merkitystä sillä kuinka viiveetön se on eri tilanteissa ja säilyykö paras resoluutio myös AF-C-tilassa. On siis mahdollista että EVF:n käyttökokemus on merkittävästi edeltäjää parempi vaikka paperilla se näyttää samalta.
Uusi firmware tuli Mark2:een Edit: oli väärän kameran speksit, poistin! Tässä oikean: Specifications | OM-D | E-M1 Mark III | Olympus
Hyvä pikkupäivitys, nyt takatelkkarista kuvaus on mukavaa kun ei silmäsensori koko ajan vahingossa kytke näyttöä pois päältä. Tämä siis toimii niin että jos takatelkka on taitettu auki, niin siinä tapauksessa silmäsensori on pois päältä. Toki Olympukselle tyypilliseen tapaan käyttäjä voi itse valita miten se toimii, eli myös vanha toimintamalli on mahdollinen.
Olikos se niin, että jos firmiksen päivittää menee kamera tehdasasetuksille ja pitää käydä kaikki uudestaan läpi, nyt en muista...?
Se automaattisesti tallentaa ja palauttaa kaikki asetukset päivityksen yhteydessä, eli sikäli huoletonta hommaa.
Toinen vaeltaja täällä. EM5 mkII + 12-40 pro kulkee repun toisessa juomataskussa ja EM1 + 40-150 pro on ollut kaulassa. Tilasin tällaisen. Klipsit auki, vastakappaleet on kiinni repun olkahihnoissa ja siihen kiinni. Paino siirtyy kaulasta olkapäille. Lyhyen kokeilun jälkeen mukava. Seuraava pitkä vaellus kertoo sitten enemmän. Itse remmikin on ihan hyvä, ainoa miinus tulee toppauksen karkeudesta, eli jos paljas niska niin hiertää. No siihen saa ommeltua mukavamman pinnan. Camera Enhanced Slings Kit - FROG.PRO Reflex Camera Sling
Mun mielestä toi USB-C lataus ja käyttö PD virtapankin kanssa on ihan tuntuva päivitys plus AF joystick. Handheld highres kiva kanssa vaikka en tiedä kuinka paljon sitä tulee käytettyä. Mietin tämän ja G9:n välillä ja päädyin tilaamaan M1.3:n, myös phase detect AF painoi vaikka nykyisessä G80:ssa ei ole ollut DfD:n kanssa ongelmia, tai siis no Olympuksen lasia minulla on kaikki niin DfD:n nopeudesta ei kokemusta muutenkaan.
Lauantaina 2,5 tuntia jatkuvassa sateessa 1 mark II:lla ja kolmella pro-sarjan objektiivilla, kahden mallin kanssa hiekkarannalla, välineet välillä märän hiekan päällä, välillä käsissä, koko ajan sateessa, ei mitään ongelmaa. Sadesuojaus on aivan helvetin hyvä näissä.
Kyllä se OM-D vaan laukussa tuppaa olemaan, mutta 25/1.2 jää vähemmälle käytölle. Pitää parantaa. Eilen kuitenkin mukana ja @1.2. *** Olympus OM-D E-M1 Mark II, M.Zuiko Digital ED 25mm f1.2 PRO, HLD‑9, Artisan Obscura Bloodwood Hot Shoe Cover & Lightroom CC, VSCO Film 04 Olympus - Agfa Scala 200 Contrast +++
Valaiskaa nyt amatööriä.. Mietinnässä tosiaan uusi järjestelmä ja Olympus voisi kiinnostaa. Tuossa kyllä huolettaa miten tuolle järjestelmälle käy pitkässä juoksussa jos nyt tähän kelkkaan lähtee. Mutta siihen kysymykseen, onko näissä tarkennuksen ja kuvan laadun osalta suuri ero jos vertaa, OM-D E-M1 Mark II ja OM-D E-M5 Mark III? Vai kannattaisiko odottaa uutta OM-D E-M1 Mark III? Objektiivi valikoima Olympuksella olisi sellainen joka itseä erityisesti kiinnostaisi, varsinkin tuo 12-100 F4, kattaisi pitkälle omat kuvaus tarpeet. Kuvan laadun uskon omiin räpsyihin riittävän mainiosti enkä nyt keksi miksi maksaisin huomattavasti enemmän esim Canon R:stä ja parista putkesta vaikka tuota moni yrittää tyrkyttää.