Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

Tags:
  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Onko Olympuksen 12-40 hehkupallot pimeällä jotenkin saatu korjattua?
    Sen ja hepposen vastavalosuojan takia mulle ei oikein laatu-sana jäänyt siitä mieleen.
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Joo, loistava työkalu ja yhä lähes markkinoiden edistyksellisintä tekniikkaa jos sellaista kaipaa. Itselle se ei ole juttu. Optiikoista ei löydy käytännön laatueroa muutaman kymmenen vuotta käyttämiini Nikoneihin, kuvaan niin paljon, ja kuvasin parhailla Nikoneilla niin paljon, että uskallan varmuudella sanoa.
    Käytettävyys on optimointimahdollisuuksien vuoksi hyvä, mutta vaatii perusteellisen laitteen opettelun. Itselläni siihen meni kuukausi, noin, ehkä hieman ylikin. Se on monille liikaa.
    Tuo Nomadin tarkennuspuhe vaan on minua ihmetyttänyt. Kävin nyt erikseen laskemassa viimeisestä sellaisesta setistäni, jossa malli oli koko ajan liikkeessä ja kuvasin siitä koko ajan paikkaa vaihtaen. 968 kuvaa, joista 7 ei ollut tarkennettu oikein, se lienee melko tarkasti 0,7%. Tosin minulla on viimeisin, E-M1X:n jälkeen tullut, firmware-versio käytössä. Back button focuksella jatkuva tarkennus, kasvojen tunnistuksella ja lähimmän silmän tarkennuksella ja seurannalla. Tila suht hämärä ja kuvien valaistus salamavehkeillä. Ohjausvalot toki päällä. Ne ohi menneet olivat pääasiassa sellaisia joissa pää oli asennossa, josta kasvoja ei voinut tunnistaa, parissa kasvot kunnolla näkyvissä. Käytännössä siis 99,3% tarkennus oikein? Huonoko?
    Niinkuin olen aiemminkin sanonut olen koska tahansa valmis laittamaan tällä Olympuksella kuvattuja printtejä kenen tahansa kinokennoisen printtien viereen ja väitän että tämän tappioksi sieltä ei eroja kaiva kukaan. Joka muuta väittää saa tuoda niitä printtejä milloin vaan. Tosin minulla on vaan henkilö- ja katukuvauksen kuvia, kun muuta en kuvaa, jos sitten jossain muussa kuvauksessa joku löytää eroja ei oikeastaan minua heilauta.
    Mutta monet muut laitteet ihan yhtä hyviä ja omistajilleen sopivia, sopivampiakin. Minulla vaan on valtava luotto tähän, arkikokemuksesta kasvanut.
     
  3. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    Veikkaanpa että mulla E-M1mk2 tulee säilymään vielä useamman vuoden käytössä. Tuskin mk3 tuo mitään sellaista jota kaipaisin niin paljon että löisin pari tonnia pöytään. Vaikka siinä olisi parempi etsin ja parempi tarkennus. Kuvanlaadussa ei kuitenkaan ole merkittäviä loikkia odotettavissa. Linssivalikoimakin on viime aikoina vakiintunut, 25mm f/1.2, 17mm f/1.2 ja PanaLeica 12-60mm sekä 50-200mm. Mulla oli Panan 25mm f/1.4 vuoden käytössä mutta siinä oli muutama aika ärsyttävä piirre, eli äänekäs tarkennus ja himmennin sekä melko häijy purple fringing vastavaloon kuvatessa. Löysin black friday -tarjouksesta tuon 25mm f/1.2 hintaan 650 ja siihen päälle 150 euron cashback niin oli aika helppo päätös vaihtaa. Vanhasta linssistä sain vielä 250 euroa myydessä.
     
  4. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    310
    41
    28
    Tässä interwebissä vellovia speksihuhuja markku kolmosesta. Usein nämä pitävät kutinsa yllättävän tarkasti.

    Rumored Olympus E-M1 III Specifications
    • Same 20-Megapixel Four Thirds sensor as the E-M1X
    • 60Mp for Handheld Res. and 100Mp for Tripod
    • More phase detection pixels on the sensor
    • Truepic IX processing engine
    • Improvements on IBIS
    • ISO 100 at base and optimized dynamic range
    • 4K video at 60p
    • Joystick
    • Additions on weather-sealing
    • Intelligent Subject Detection
    • Same body design ergonomics and battery as the E-M1 II
    • Coming with the new 12-40mm f/4.0 lens
    • Price to be around $2,000
    Olympus E-M1 III Rumored to Feature the Same 20MP E-M1X Sensor - Daily Camera News
     
  5. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    Tuo base iso 100 on todellinen yllätys jos pitää paikkansa. AF-Joystick on kiva lisä. Varmaan hyvä kamera ja ostan sen sitten joskus parin vuoden päästä käytettynä. Itseäni kiinnostaa huomattavasti enemmän nähdä millainen tuo 12-45mm f/4 tulee olemaan.
     
  6. helu

    helu Active Member

    692
    34
    28
    Mikähän idea tuolla 12-40mm F4 objektiivilla on? Nykyinen 12-40 F2.8 on optisesti niin hyvä että lienee vaikea panna paremmaksi ja kooltaan se on niin pieni kuin tarvii olla...
     
  7. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    708
    1 361
    93
    Veikkaus: Siihen on sisäänrakennettu IS kuten 12 -100 mm zoomissa, sallii hyvin pitkät suljinajat. Taitaa olla 12-45 mm
     
  8. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    310
    41
    28
    Pieni koko on 12-45mm f4 PRO:n idea. Jos ja kun se on optisesti samaa tasoa muiden PRO-lasien kanssa, ostan sen heti. Sinun käsitys siitä minkä kokoinen objektiivin ”tarvii olla” voi poiketa muiden käsityksistä.
     
  9. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    PRO-sarjassa ei ole yhtään lasia joka olisi optisesti keskinkertainen, joten siltä osin en ole huolissani. Mielenkiintoista nähdä minkä kokoinen se on ja onko siitä jätetty pois jotain ominaisuuksia koon ehdoilla. Esim. onko manual focus clutch jätetty pois jotta siitä saadaan kasaan menevä, tai jotain muuta jännää. Kasaan menevä PRO-zoomi voisi olla todellinen reissaajan unelma.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Jos tuo 12-45 olis riittävän pieni, niin siitä saisi Pen F:n kaveriksi reissulasin... se kun ei mielekkäästi oikein kestä kauhean isoa...
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Kysympähän vieläkin.....onko 12-40/2.8 Pro objektiivin kirkkaan valopisteen hehku saatu jotenkin hallintaan? Onko mitään parannusta tullut siihen onnettomaan vastavalosuojan kiinnitykseen?
    Aina muistuu mieleen noi kaksi tosi murheellista asiaa tuosta kakkulasta.
     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    mä pystyn vastaamaan vaan huonosti tai osittain, mulla oli tuollainen mut vaihdoin sen ja 40-150/2.8:n 12-100/4,0 Pro:hon. Kirkkaan valopisteen hehkusta en oikein osaa sanoa mitään, mut vastavalosuojan kiinnitystä ihmettelen, en mä siinä mitään erikoista muista havainneeni. Mut ehkä mä olen vaan tottunut liian huonoon...? Sen pidemmän zoomin vastavalosuojaa mä enemmän ihmettelin, periaatteessa hieno ratkaisu, mut vaikutti aika rikkoherkältä.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Se hehkuhan oli vuonna 2014 ostetussa Oly OM-D E-M 1:ssä ja tuossa 12-40 zoomissa esim. Yökuvissa katuvalojen ympärillä kamalat hehkupallukat.
    Ja tuota vastavalosuojaa jouduin etsimään yli 200 m Helsingin kaduilla kun pääsi putoamaan, ihme kun oli vilkkaalla kevyen liikenteen väylällä ehjänä ja tallella. Kiinnitys oli tosi heppoinen, vähän kun pökkäs lukitusnappia niin tötsä lähti.
     
  14. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    12-40mm optiikkaan ei ole tehty mitään muutoksia, eikä ilmiö myöskään rajoitu pelkästään tuohon linssiin. Esim. Panaleica 15mm f/1.7 tekee samaa, samoin muutamat muut linssit. Ymmärtääkseni kyseessä on kennon heijastus, joten kennon rakenteella, esim. filtteripakalla on vaikutusta. E-M1mk2:n kanssa tätä ongelmaa ei juurikaan ilmene, mk1:n kanssa se oli hyvinkin yleinen.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Ookkeii. Mulla ei ollutkaan kuin tuo objektiivi.
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ok. Tuolla yhdistelmällä en ole koskaan kuvannutkaan. Silloin kun mulla oli 12-40/2.8 mulla oli vaan 1 mark II:a, nyt kun olis myös 1 mark I ei ole enää tota normizoomia.
    Vaikka mä kuvaan muutenkin niin vähän katuvalojen tai vastaavien lähellä, että en olis varmaan huomannutkaan, vaikka olis olleetkin yhtäaikaa... uskon kyllä ongelman esiintyneen, ei vaan ole koskettanut minua.
    Vastavalosuojat mulla kyllä on kestäneet kiinni, ja aina ovatkin käytössä...
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Mullakin pysyy nyt vastavalosuojat kiinni, pyrin välttämään Helsingin kaduilla lompsimista
     
    mlphotic tykkää tästä.
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 328
    2 996
    113
    Nuo vastavalosuojien kiinnitykset ovat kyllä monen opiskan ongelma. Huteroita muovibajonetteja, jotka muovin taipuessa irtoavat saman tien... Ehkä sitten nykyajan kuvaajille se perinteinen jenka on ihan liian työläs, kuka niitä nyt jaksaisi pyöritellä :)
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Myös Fujeissa on näkynyt vastaavia pallukkaflareja. Taitaa muillakin merkeillä olla samoja ongelmia.
    Joskus luin enemmän selvitystä syystä, mutta olen jo unohtanut. Liittyikö sitten lyhyeen rekisterietäisyyteen vai mikrolinssistöön vai molempiin.
     
  20. Humminbird

    Humminbird Active Member

    368
    118
    43
    E-M1mk3 maksaa julkaisuhetkellä 1899 euroa, eli hinta tuli noin 300 euroa alas mk2 julkaisusta. Toimitukset alkaen 26.2. Ihan kelpo päivitys, eli hand held hi-rez, parempi tarkennus, AF-joystick, my menu, mode dialiin tuli bulb sekä C4. Sääsuojaus on nyt luvattu IPX1 ja sulkimen kesto 400k, eli siltä osin speksit samat kuin E-M1x. Lisäksi semmoinen mukava toiminto että C-moodit voi asettaa joko tilaan Hold tai Reset. Hold-tilassa se tallentaa automaattisesti kaikki tehdyt muutokset asetuksiin, Reset-tilassa se toimii kuin mk2 eli C-moodien asetusten muutokset voi tallentaa vain manuaalisesti. Toivon todella että tämä saadaan firmiksen kautta mk2:eenkin, tällä hetkellä C-moodien muokkaus on vähän hankalaa.