Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

Tags:
  1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 213
    45
    48
    Näin mäkin sen koen, GH5:n kanssa yritetään samalle markkinalle.
    GH5 on jostakin syystä jäänyt (etenkin suomessa) täysin marginaaliin vaikka se on älyttömän hyvä videossa ja myös loistava still-puolella.
    Sen kehuttuihin piirteisiinhän on juuri kuulunut suuri koko ja tukeva rakenne.

Odotan mielenkiinnolla mitä M1X:n videopuolesta tullaan näkemään. Onko sillä mitään jakoa Panan (ja Fujin) kanssa. Jos tarkennus toimii Panaa paremmin eikä kuvanlaadusta löydy pahoja vikoja, sehän voi olla kovakin kilpailija.

Myös GH5 sai markkinoille tullessaan lähinnä haukkuja netissä. Paljolti aiheetta. Ei sen tarkennuskaan nyt niin huono ole kuin jotkut netti"gurut" ovat alaisilleen opastaneet.

2. nomad

nomad Well-Known Member

10 550
    166
    63
    Oletko katsonut nämä videot. Mielestäni selkeä parannus.

Tarkennus

Vakaaja

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 550
    166
    63
  4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

20 426
    240
    63
    Toisella foorumilla esitettiin käsitys, että kennovakaajat perustuisivat softaan eikä kennon liikkeeseen. En huomannut kenenkään siihen vastanneen vaan keskustelu jatkui muissa aiheissa. Taisi olla siinä määrin virheellinen käsitys ettei kukaan vaivaantunut edes oikaisemaan?

5. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
    Heh, kaikenlaista sitä kuuleekin. Softavakaajiakin tietysti on olemassa, mutta kyllä kennovakaajat ihan oikeasti kennoa liikuttaa. Sehän on hyvin helposti todennettavissa, kun ottaa linssin irti ja heiluttaa kameraa. Olympuksessa liikkeen näkee silloinkin kun virrat ei ole päällä, joissakin muissa kameroissa kenno parkkeerataan jolloin liikkeen näkee vain virrat päällä.

PenaH tykkää tästä.
  6. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
  7. nomad

nomad Well-Known Member

10 550
    166
    63
    No niinpä :)

8. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 215
    299
    83
    Onko olemassa softaa, jossa tethering toimisi Olympus OM-D E-M1 mark II:lla? Tai jotain keinoa siihen?

9. paraneva

paraneva Well-Known Member

10 100
    1 297
    113
    Olisko näistä mihinkään?

Olympus E-M1 Mark II

Olympus Capture

Viimeksi muokattu: 13 Helmikuu 2019
  10. Olli Knuuttila

3 215
    299
    83
  11. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
    M.Zuiko 12-200mm f/3.5-f/6.3 julkaistu tänään. Sääsuojattu. Telepäässä lähin tarkennusetäisyys 0,7 metriä jolloin suurennussuhde 0,46x eli noin 1:2. Kooltaan samaa luokkaa kuin 12-100mm PRO. 72mm filtterit.

12. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

4 914
    875
    113
    Vähän on pimee toi telepää.

13. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
    Perus reissusuperzoomi kauhean pitkällä polttovälialueella, niin maksimiaukko on sitten se mistä on tingitty. Jos tuosta tehtäisiin joku PRO-versio vaikka kiinteällä f/5.6 aukolla niin voisi olla kiinnostava linssi, tosin iso ja kallis.

14. mlphotic

4 914
    875
    113
    Olis kiva kuulla jossain vaiheessa Ollilta käyttökokemuksia uudesta kalustosta.

15. nomad

nomad Well-Known Member

10 550
    166
    63
    Hiukan epäilen, että 12-200mm/5.6 ylittäisi painollaan tuskallisuusrajan.

12-100mm menee vielä normizoomista kokonsa puolesta, nippa nappa. Mutta täytyy siitäkin sanoa, että hiukan liian iso on. Ja enemmän käytän 12-40mm polttovälialuetta kuin 40-100mm väliä (vaikka niitä tasan 100mm kuvia näyttää aika paljon olevan). Mutta 12-40mm tuli myytyä, joten 12-100mm kanssa mennään...

Joka tapauksessa oli siis tarkoitus sanoa, että useimmille meistä objektiivin telepään piteneminen ei loppujen lopuksi ole niin oleellista, että niitä kompromisseja (valovoima, koko) kannattaisi sietää. Parempi on erillinen teleobjektiivi jos oikeasti pitkää polttoväliä kaivataan.

Mutta toki turstizoomeilla on paikkansa ja käyttäjänsä. Ja tämmoinen 12-200mm on zoomi ei isommissa formaateissa niin hyvin onnistuisikaan. Eli ymmärrän sikäli Olympuksen idean. m43:ssa pitää profiloitua siihen missä formaatti on vahvimillaan - kuten esimerkiksi kameroiden pieni koko :)

16. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
    Mulle itse asiassa paras turistizoomi tähän järjestelmään olisi 12-60mm. Panasonicilta löytyy näitä peräti kaksi joista se halvempikin on näkemäni perusteella oikein hyvä. Kalliimpikin varmasti hyvä, ei siinä mitään, mutta saisi olla mielellään f/2.8 koko matkan jotta toimisi myös sisäkuvaukseen riittävän hyvin. Sellainen jäisi kooltaan vielä oletettavasti jonnekin 12-100mm luokkaan, eli ei toivottoman suuri.

17. Olli Knuuttila

3 215
    299
    83
    Joo, mä voin palata kun on kunnollisia kokemuksia. Viikon verran nyt mennyt siihen, että säädöt ja valikot alkaa olla kohdillaan, näillä se ei ole ainakaan minulle yksinkertainen juttu. Ensi viikonloppuna on ainakin eka kunnon studiokuvaus sunnuntaina, voin sen jälkeen jotain sanoa, miltä homma minusta tuntui.

Kun malli tulee parinsadan kilometrin päästä kolmeksi tunniksi, ei siinä enää säädellä perusasetuksia. Mutta niinkuin sanottu, viikon puserruksella ne nyt alkaa molemmissa rungoissa olla... on kai tuokin joku kokemus, vähän hankalaa on, mutta toisaalta mahdollisuuksia tuntuu myös olevan...

Viimeksi muokattu: 13 Helmikuu 2019
    mlphotic tykkää tästä.
  18. Olli Knuuttila

3 215
    299
    83
    No niin, nyt voisin vähän kirjoittaa Nikon-miehen kokemuksista EM-1 ii-järjestelmällä. Ei tämä ainakaan pettymys ole missään nimessä ollut, ihan kunnossa kaikki on.

Ei minulla tosin vielä kummoisesti kokemusta ole, reilun viikon ajan laitoin säätöjä kasaan pienin kuvauskokeiluin, eilen pari tuntia pientä katukuvausta ja tänään kolmen tunnin studiosessio, jonka kuvat olen kertaalleen nyt katsonut.

Se mihin olin varautunut, oli että kohinaa tulee vähän lisää, terävyysalueen kanssa joutuu vähän hakemaan, etsin on eri maailmasta ja valikot hankalat. Enemmän tai vähemmän nuo ovat toteutuneet, mutta ovat olleet pienempiä ongelmia kuin ajattelin. Ja paljon hyvää on tullut.

Käytettävyys. Ergonomia on tässä 1 ii:ssa kohdallaan. Istuu kädessä mainiosti, edes akkukahvaa en aio toistaiseksi hankkia kumpaankaan, vaikka en ole kuvannut juuri ilman yli kymmeneen vuoteen millään pelillä. Ainoastaan Fn1-painike on minulle käsittämättömässä paikassa. C1, C2 ja C3 paikat säädöille ovat oivallinen lisä, laitoin noihin säädöt luonnonvalossa, sekavalossa ja studiossa kuvaamiselle.

Etsin. Joo, erilainen. Maailman paras etsin on peilikameran iso valoisa etsin, mutta on tässä puolensa, totuttelen ja yritän sopeutua, ymmärrän mä tämän positiiviset puolet.

Säädöt. Valikot on paremmat kuin aikaisemmissa malleissa, mutta vielä aika kauheat. Jotenkin logiikka on puolivillaista, kieli kauheaa ja kaikkea liikaa. Toisaalta on tietysti mukava ja käytännöllinen asia, että niin paljoon voi vaikuttaa. Mutta on se ”overloaded” aika hyvä termi tässä.

Objektiivit on hienot, arvostan. Mulla on siis ne kolme Pro 1.2 objektiivia ja normaali- ja telezoomi f/2.8. Pääasiassa olen vasta kuvannut 25/1.2:lla ja 45/1.2:lla, molemmilla kolmisensataa kuvaa, muilla korkeintaan parikymmentä koetta/lasi. Tykkään, tämä olikin varsinaisesti se syy, mikä ratkaisi valinnan tämän ja Fujin välillä, kun näitä pari viikonloppua kokeilin.

Kenno/kuvanlaatu. Yllätyin positiivisesti, hienohkoa tulee, tai ainakin antaa siihen mahdollisuuden, sitä sitten tulee mitä osaa ottaa irti. Kohinan kanssa joutuu hetkittäin vähän hakemaan, ei liikaa (ehkä). Terävyydestä ja muista kuvan ominaisuuksista ei toistaiseksi valittamista, enkä usko että tuleekaan, ollaan suhteellisen lähellä sitä, missä Nikonilla oltiin, ei tietysti absoluuttisesti arvioiden, mutta kaikki huomioon ottaen hyväksyttävän lähellä.

Aika vähän olen joutunut terävyysalueen kanssakaan ihmettelemään, jollei voima auta pitää koittaa niksillä.

Tarkennus toimii hienosti.

Jotain tästä varmaan jäi pois, mutta näin minä suunnilleen olen tämän vaihdon kokenut. Katukuvaukseen, joka on kakkosalueeni, sain jopa paremman järjestelmän, studiossa, ykkösalueellani, selvisin kohtuudella.

Kokonaisuuteen olen ihan, ellen jopa hyvin tyytyväinen. Sain selvästi kevyemmän järjestelmän suhteellisen pienillä tappioilla ja myös pienillä voitoilla. Eiköhän tämä ole minun järjestelmäni seuraavat ajat, kunhan jonkun vuoden päästä voisin vaihtaa toisen näistä E-M1 ii-rungoista vielä hieman kehittyneempään kennoon.

Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu 2019
    Matero, nomad, paraneva and 2 others like this.
  19. mlphotic

4 914
    875
    113
    Hyvin olet kirjannut kuvauskokemusten pohjalta oleellisia asioita. Vähän samantapainen on oma kokemukseni Fujiin siiryttyäni. Kyllä näiden kanssa pärjää. Ja onhan toi hintapuolikin jossain määrin edullisempi (ainakin Fujilla) kuin ton ff-kaluston hinnoittelu. Toki se tulee vastaan siten myytäessä.

Matero, Olli Knuuttila ja PenaH tykkäävät tästä.
  20. Humminbird

Humminbird Active Member

328
    67
    28
    Elättelen voimakkaita toiveita että on tulossa isompi firmispäivitys jossa olisi mukana E-M1X:n menujen kustomointi. Sieltä saisi siis piilotettua aivan kaiken mitä ei tarvitse ja lisäksi olisi oma mymenu, jonne voisi tallentaa juttuja ihan record-nappia painamalla. Näillä uudistuksilla menujen alkuhankaluus olisi aivan sivuseikka. Eipä silti, vuodesta 2013 asti näiden kanssa neppaillut niin ei ne enää niin kamalalta tunnu.

PenaH tykkää tästä.