" ...ja huom ei digi ff eikä yhtään Nikon merkkistä kameraa... " Tämähän sen selittää, että niinkin kauan on ollut sopiva hakusessa...
Ehehe ...! Huom, voit vain arvata, miten paljon olen tutkaillut eri valmistajien lasien tuotoksia, nikonit ff päivineen kaikkineen. Erittäin erittäin harva lasi on minua, huom minua, säväyttänyt. Ja Canuunan L linjasto ei saannut minua iloiseksi ei sitten millään. PS siinä 1,3 croppi käytössä. Ja edelleen ja varsinkin, tämä on ja oli vain minun tyystin ja täysin subjektiivinen analyysi, pohdinta ja tientenkin päätös. Ja jos himskatti sentään olisin itselleni tai olisi muut minulle saannut todistettua, että esim nikonin lasit ovat täysin ylivertaiset tms niin joo vainot nikon ff sitten. Mutta näin ei nyt päässyt käymään.
PS vielä ja voin alleviivata sen, että moni meistä varmaan on näiden kameroiden ja siihen liityvien asioiden suhteen aika ekstrovertteja. Tarkoitan sitä, että keskustelemme, vertaamme, tutkimme, keräämme aika paljon kokemusta vuosien mittaan kuitenkin. Eli pohjaa pohdinnoille pitäisi olla. Ja jopa niin paljon, että voimme olla muille avuksi. Ainakin minulta kysytään silloin tällöin mitä pitäisi hankkia. Opastan mielelläni ja kerran kävi niin, että kaveri osti nikon full framen. Så kan det gå! Mutta ja enivej, on sekin himskatin hienoa, että asia on niin vallan heterogeeninen, että tämä (mittava) kokemuspohja anttaa niin monta oikeata vastausta. Maailma on rikas, tai ainakin meidän maailmamme on rikas. Tuo se köyhyyttäkin kun nää tavarat maksaa niin pal paljon.
Meillä on vielä hieman matkaa tähän ketjuun. Onkonhan se ennätys tämän osion ... Eli: Olympus OM-D E-M5 Tarttis varmaan mennän taas ulos kuvaamaan ...
25/1.2 sai jopa minutkin innostumaan normaalilasin käytöstä ja uudestaan. Lens signature (siksikö sitä kutsutaan?) on minun makuuni ja siinä on sellainen tarpeeksi, hivenen erilainen mauste. Mutta joo Nocticron 42,5/1.2 ... se vasta varmaan onkin lasi par excellence - post pics ja nopsaan. Onnitelut!
Olen ihastuksella katsellut 25mm/1.2 kuviasi. Objektiivi kuulemma myös näyttää ja tuntuu hyvältä, ettei peräti "seksikkäältä" - tunnetila sen hankkimiseen on siis olemassa. Mutta kun lukujen valossa päätös on paljon vaikeampi. Vuosi sitten sekosin käyttämään 60mm/2.8 G makroa Nikonin nokalla normaaliobjektiivina. Näiden objektiivien kuvakulmalla on pieni ero, mutta terävyysalueen kannalta f/1.2 m43:ssa ja f/2.8 täyskennossa ovat aika lähellä toisiaan. Toki tiedän että asialla on toinenkin puoli, objektiivit ovat kokonaisuuksia ja 25mm/1.2 kaltainen lasitavara sopisi täydellisesti E-M1 mk2 nokalle. Mutta siltikin... Maksoin 60mm/2.8 G makrosta käytettynä vähän yli 300e kun Olympuksen 25mm/1.2 taas pitäisi ostaa uutena vähän yli 1300e hinnalla. Yksi on edullista ja toinen kallista. Toki jos m43 olisi ykkösjärjelmäni niin ostaisin heti 25mm/1.2. Saataisin hommata myös Panan 12mm/1.4 sekä ehkä tuon 42,5mm/1.2, kun sitäkin niin kovasti kehutaan. Siinä on m43:n kiinteiden objektiivien "triniy".
Omaan käyttööni 25mm on hieman turhan pitkä, odottelen josko tulisi 17mm f/1.2. Sitä voisi harkita. Hinta tulee olemaan taatusti samaa luokkaa kuin tuolla 25mm, joten voi olla että pitää harkita sen sijaan Fuji X-T1 + 23mm f/1.4. Ne saisi samaan rahaan tai vähän alle. Se ei toki tarkenna yhtä nopeasti eikä siinä ole vakaajia sun muita mukavuuksia, mutta yleensä kun käytän nopeita primeja niin suljinnopeudetkin on selvästi nopeammat kuin 1/100.
Kiitokset, kiitän. Ja kyllä, lasi on harvinaisen jämtti ja jämäkkä mutta ei rujo eikä myöskään massiivinen. Vaikuttaa siltä, että se vi juuri sen tarvittavan tilan. Minä perustelin hankintaa sillä, että minulla ei ollut yhtään m43 lasia. Käytän 43 laseja 7-14/4, 14-35/2.0 ja 50/2.0 macro silloin tällöin. Laajakulmaan kallella olevalle tämä on tietenkin raskaat combot (aikamoiset mötikät nämä zoomit siis) ja tämä mainitsemasi 12/1.4 aiai, ... ja kyllä juuri näin 12mm/1.4, 25mm/1.2, 42,5mm/1.2, lähellä täydellistä pakettia. Mahtuu vielä mukvasti laukkuunkin. Ei reppua tarvitse.
Tuosta vielä jotain huhuja: http://www.43rumors.com/more-new-olympus-lens-design-patents-200mm-f3-2-300mm-f4-0-400mm-f5-6-and-17mm-f1-2/
Hommaat nyt vain 12-40 millisen E-M1 mk2 nokalle. Vaikka 12-40mm onkin tylsä peruszoomi, niin voit perustella asiaa sillä, että kyseessä on myös klassikon asemaan noussut objektiivi. Kapeaa terävyysaluetta tuolla ei saa millään, mutta muuten se on erinomainen ja monikäyttöinen. 12-40mm ja 25mm/1.2 - siinäpä jollain tapaa aika hieno kahden objektiivin setti! Huvittaisi päästä E-M1 mk2 kanssa kunnolla matkailemaan, mikä ehkä kesän ja loppuvuoden aikana toteutuukin useammassa yhteydessä. Tämä on niin monipuolinen kamera, ettei mitään rajaa.
Ei sinun Fujista kannata vaihtaa, mutta minulle on ollut positiivinen yllätys kuinka hyvin E-M1 mk2 mukautuu monenlaisiin aivan erilaisiin tilanteisiin. En voi kuin referoida edellä keskusteltua. Vakaaja, nopea tarkennus, hyvät objektiivivaihtoehdot, hiljainen suljin, nopeus, kompakti koko, käyttömukavuus jne. vievät Olympusta alueelle jossa dslr tuntui kömpelöltä ja vanhemmat peilittömät järkkärit ja pokkarit taas hitailta, tai muuten kyvyiltään riittämättömiltä. Muutaman videonkin ole E-M1 mk2:lla ottanut. Käsivaralta ja vakaasti ☺ Ja tämä ilman, että aivan kauheasti perinteisen peilijärkkärin tärkeimmistä vahvuuksista olisi pitänyt tinkiä. Nikonista jään kaipaamaan mahdollisuutta todella kapeaan terävyysalueeseen, kuvanlaadun viimeistä särmää sekä jonkunmoista toimintojen yksinkertaisuutta. Mutta kyllä E-M1 mk2 on erittäin vahva kokonaisuus. Selvästi parempi kuin mikään aikaisempi kokeilemani Olympus mukaanluettuna E-M1 mk1. Kuvanlaatukin on oikeasti parantunut vrt. 16mpx kennolla varustetut m43 kamerat. Matkojen lisäksi tällä olisi kiva kokeilla jotain repparityyppistä kuvaamista - asia josta tykkään, mutta johon minulla on liian vähän tilaisuuksia. Ja katukuvaamiseen pitää päästä kunnolla kiinni. Jne jne. Tuntuu että fx jää nyt m43:n puristuksessa jonkinmoiseksi keskikoon kameraksi jolla kuvataan asioita hitaasti ja hartaudella. E-M1 mk2 on taas se vempele joka otetaan oletusarvoisesti mukaan.
Olen tässä vähän C-AF toimintaa analysoinut. Parinkymmenen laukauksen sarjoissa on aina pari ruutua jotka tarkentuu johonkin äärettömyyteen. Mielestäni tarkennusalgoritmissa pitäisi olla sellainen rajoitus, että niin kauan kun nappi on painettuna puoliväliin, tarkennus ei voi hypätä kuin tietyn verran eteen tai taakse. Eli kun pidät nappia painettuna ja kohde vaikka 10 metrin päässä liikkuu, niin tarkennus ei voisi seuraavassa ruudussa hypätä vaikka 20 metrin päähän. Vähän kuin automaattinen focus limiter, eli sille annettaisiin vain tieto kuinka nopeita kohteita ollaan kuvaamassa esim. baletti, kenttälajit, ratsastus, moottoriurheilu tms, ja sen mukaan kamera rajoittaa kuinka suuria loikkia tarkennus saa tehdä ilman että nappi välillä vapautetaan. Fujissa jotain tämän suuntaista taitaa ollakin, samoin Caanonissa.
Noinhan se menee. Mutta jos harhautumisprosentti on vain noin 10%, niin tilanne ei vielä ole paha. Katselin äskettäin juutuubista videon jossa vertailtiin Sony A9 ja Nikon D5 jatkuvaa tarkennusta. Kummatkin sekosivat aina joskus. Tosin se taisi olla niin, että Sonylla sai nopeamman sarjakuvauksen ansioista samassa ajassa selvästi enemmän teräviä ruutuja kuin Nikonilla. Vastaavasti Nikonin tarkennus hyppäsi vähemmän harhaan silloin kun hyppäsi. En ole aivan satavarma, mutta luulen E-M1 mk2 jatkuvan tarkennuksen toimivan selvästi paremmin hitaalla sarjalla ja etenkin yksittäiskuvia otettaessa. Olen rajoittanut myös nopeamman sarjakuvauksen arvoon 10fps. Ihan hirmunopeata tuokin on. Olympus-expertit, auttakaapa. Minulla on nyt mieleiset asetuksen A-moodissa. Saako ne jotenkin kätevästi kopsattua C-käyttäjämoodeihin? Ei jaksaisi nappeja ja muuta perusjuttua konfiguroida alusta saakka uudelleen.
Jep, pidä A-moodi valittuna, mene kameravalikkoon 1, sieltä kohta Reset / Custom modes, sen takaa Assign to Custom Mode 1, 2 tai 3. Kun asetukset on tällä tapaa tallennettu vaikka kohtaan C1, voit kääntää kiekosta moodin C1 päälle. Tämän jälkeen voit muutella kyseisen moodin asetuksia vapaasti ilman että A-moodin asetukset muuttuvat. Muista kuitenkin että C1-moodin asetukset jäävät muistiin vain kun käyt tuolta valikosta ne tallentamassa, eli jos teet niihin mitä tahansa muutoksia, pitää joka kerta käydä ne valikosta tallentamassa. Jos tämän unohtaa tehdä, niin seuraavan kerran kun palaat C1-moodiin, asetukset eivät välttämättä olekaan sitä mitä kuvittelit. Tämä on mielestäni puute, olisi hyvä että se muistaisi ne automaattisesti, en keksi mitä haittaa tästä voisi olla kenellekään.
Olet täysin oikeassa. Tämä 12-40 ns puuttuu. Mielipolttovälit, eteenkin siinä alkupäässä. Ja ja tämä 43 14-35 on aikamoinenmötikkä adapterilla m43 rungossa. Mutta, pidän siitäkin. Ja se 2.0 on ihan ok, eteenkin loppupäässä. Ehkä ensi vuonna! Nyt on investoinnit tältä vuodelta tehty ... Kameraa keikalle - himskatti sentään - valoa tupaan!