Kuvassa laukut rinnakkain. Retrospective 7 on tosiaan paljon suurempi kuin 5. Ostin nämä käytettyinä ja myyjä oli pakannut 5:n 7:n sisään, tuo kuvastaa kokoeroa. Retro 5 on oikein sopiva koko peilittömille jos mukana on korkeintaan 3 objektiivia, eikä yksikään niistä ole kovin iso. Olen kuljettanut siinä myös täyskennoista kahden primen kanssa. Alla olevassa kuvassa taitaa sisällä olla Df 50mm kanssa sekä joku pokkari. Kyllä nämä ihan tarpeeksi tiiviitä ovat olleet sillä sade tulee yleensä enimmäkseen ylhäältä alas. Tarrasulkijat saattavat vaikuttaa heiveröisiltä, muta ei minulta mitään ole noista pudonnut. Olen mm pyöräillyt aika paljon Retro 5 olalla. Ja plussana se, että kameran saa äkkiä esille. Suurissa kaupungeissa liikkuessa aina kuitenkin huolestuttaa, että miten helposti pitkäkyntiset nappaavat kameran tuolta. "Turvallisissa" ympäristöissä liikkuessa voin suositella etenkin Retro 5:sta m43 kamoille. 7:lle olen keksinyt vähemmän käyttöä sillä kannan painavampia kuvaustavaroita joko kamerarepussa tai sitten ihan normaalin repun pohjalla moonshinen tapaan. Jos olet kiinnostunut, niin saatan myydä omani.
Mulla on kamat yleensä Think Tankin lentokenttälaukussa, hyvä vanhan miehen vetää perässä, mutta olen etsinyt sopivaa laukkua, johon mahtuisi D800 akkukahvoineen + 85/1.4 vastavalosuojineen ja DF + 58/1.4 myös vastavalosuojineen, molemmissa siis objektiivit valmiina kiinni, eikä sitten mitään muuta. Olisiko tuo isompi sellainen ja jos on laita yv millä myisit.
Retro 5 on oikein sopiva koko peilittömille jos mukana on korkeintaan 3 objektiivia, eikä yksikään niistä ole kovin iso. Olen kuljettanut siinä myös täyskennoista kahden primen kanssa. Alla olevassa kuvassa taitaa sisällä olla Df 50mm kanssa sekä joku pokkari. Pitääpä käydä katsomassa 5 malli ihan luonnossa, 7 olen jo nähnyt. Kyllä 5:sen ajatuksessa on järkeä ei kaikkea kalustoa tarvita aina mukana. Ulkomaan reissuilla 5 voisi olla ok. Kotimaassa auton takakonttiin voisi ottaa vanhan ison laukun ja poimia sieltä aina tarvittavan setin pikkulaukkuun tapauskohtaisesti.
Retro 5 on myös minulla ja hyväksi todettu, siellä kulkee Nikon DF + 24-85, Leica M6 + 50mm, Pen F 12-32 ja 15mm sekä akut filmit yms, kaikki mitä tarvitsee ja vähän, oikeastaan paljonkin enemmän mitä tarvisi...
Ei kai sentään kaikki tuo samaan aikaan Ikuinen ongelma tuo hyvän olkalaukun löytyminen. Olisko tämmöinen katu-uskottava? http://www.onabags.eu/store/messenger-bags/the-leather-bowery.html
Jep. Ja sitten jos keskustellaan otsikon mukaisesta kamerasta, niin joku moralisti varmaan valittaa miksi emme puhu valokuvauksesta!
Hiljaittain aloin kokeilemaan videokuvausta tällä kameralla. Olen näissä hommissa aika noviisi, mutta kuitenkin pari havaintoa: - Videomoodin asetukset on täysin erilliset still-asetuksista, tästä iso plussa. Esim. nappuloiden asetukset on täysin omansa. Kääntöpuolena taas tietysti se että enemmän säätöä tarvitaan valikossa. Onneksi asetukset saa talteen tietokoneelle, voisi hulluus iskeä jos nämä joutuisi joskus kaikki laittamaan uusiksi. - Gimbaalia ei kaipaa mihinkään, vakain on niin hyvä. Tuntuu melkein huijaamiselta. - Valomittaus hankalassakin taustavalossa näyttää toimivan hyvin. Valkoiset eivät pala puhki herkästi, eli sävyjen greidaus näyttäisi olevan valmiiksi aika hyvä. - Jatkuvaan tarkennukseen ei voi luottaa, käsitarkennus toimii kuitenkin hyvin. Peaking toimii videota kuvatessakin, ja sen saa ohjelmoitua nappulaan. - 1080p ja 60fps mahdollistaa ihan mukavan näköistä slomo-kuvaa. - Cinema 4K skaalattuna jälkikäteen 1080p näyttää vallan erinomaiselta. En omista 4K-näyttöä joten 4K-laatua en osaa kommentoida.
Slomo = slow motion, eli hidastettua kuvaa. Kuvataan siis 60fps ja sitten hidastetaan jälkikäsittelyssä niin että ruudut toistuvat vaikka 20fps nopeudella, jolloin saadaan kolminkertainen hidastus. Panasonicin kamerat taitaa sallia kuvauksen jopa 120fps ja taisi jossain olla peräti 240fps, eli niissä on sitten vielä enemmän mahdollisuuksia tämän kanssa.
Onko olympuksella erilliset profiilit videon jälkikäsittelyä varten ja 'suoraan valmista elokuvaa' (vrt. panan cinelikev)?
On siellä kaikenlaista jota voi lisäillä suoraan kamerasta, niin kuin feidaukset, erilaisia kuvaprofiileja sun muuta, mutta en ole niihin erityisesti perehtynyt. Olettaisin Panasonicin olevan tässäkin asiassa edellä, ovat sen verran kauan tehneet nimenomaan videokuvaajille suunnattuja kameroita. Itse kuvaan videot sellaisenaan ja lisään tarvittavat jutut jälkeenpäin leikkauksen yhteydessä. E-M1mk2 vaikuttaisi olevan erittäin hyvä kamera sellaisiin hommiin, ei ollenkaan hullumpi taidonnäyte Olympukselta. Fujikin veti ässän hihasta, käsittääkseni X-T2 on myös erittäin hyvä videohommissa. Videokuvaajilla on kissan päivät, ihan sama mitä kameran kyljessä lukee niin tasokasta jälkeä syntyy.
Äskettäin törmäsin tämmöiseen videoon. Ei kaikkein iskevin kameratesti, mutta jos jaksat loppupuolelle, niin ihan pätevää arviointia. https://youtu.be/O69aQfKXCI8 Olympuksella on tosiaan parempi vakaaja kuin Panalla, ja Fujissa ei ole kennovakaajaa ollenkaan. En minä kyllä näiden tietojen perusteella Fujia videohommiin ostaisi. Enkä ehkä myöskään Olympusta kun Panasonic GH5 nyt on tarjolla m43 järjestelmään. Vähät videoni mitä olen E-M1 mk2 kuvanneet ovat onnistuneet ihan hyvin. Sony RX100 mk4 tekee kuitenkin ehkä hiukan parempaa HD videota. Paha tosin sanoa kun asetuksia on niin paljon, enkä varmaan ole kummassakaan kamerassa noita osannut optimiin laittaa. Olen myös täysi urvelo videon käsittelyssä. Ja jos kuvaisin 4k:ta niin asetelma saattaisi kääntyä toisinpäin. Ainakin edelle linkkaamassani videossa kehutaan Olympuksen 4k laatua. E-M1 mk2 on yleisesti ottaen kamalan monimutkainen kamera, mutta videoasetukset ovat kuitenkin aika selkeät - siitä iso plussa. Esim RX100 mk4 on mielestäni mutkikkaampi. Myös tarkennus toimii videossa mukavan maltillisesti. Lisäksi Olympuksen vakaaja on vaan niin hyvä Käytännössä videon laatua eniten heikentävä seikka on pomppivan tarkennuksen lisäksi usein kuvan heilunta, ja näissä asioissa Oly pärjää hyvin.
X-T2 ei ole huono valinta jos omistaa jo sopivan rigin tai gimbaalin. Siinä on mielestäni myös paremmin ajateltu sitä että videokäytössä on yleensä kuulokkeet ja kenties monitori, joten niille löytyy erilliset liittimet akkukahvasta. Olympuksen olisi pitänyt tajuta tämä sama. Kameran rungossa on kyllä liittimet, mutta haittaavat näytön kääntöä.
Okei, en ole noita tajunnut. Toisaalta en kovin isoja videovehkeitä kuitenkaan mukanani kanna, joten sikäli tilanne on selvä. E-M1 mk2 houkuttaa kuvaamaan satunnaista videota kesken still kuvauksen kun se vakaaja on niin hyvä Olympyksella on muutaman satasen hintainen sanelin joka kytkeytyy kameraan langattomasti ja parantaa äänen laatua. Jos joutuisin tekemään paljon puhetta sisältäviä videoita (esim työjuttuja) niin hommaisin varmaan tuon (tai jonkun tuollaisen). Äänen laatu on kuitenkin aika tärkeä osa puhetta sisältävissä videoissa.
Mistä tällaisen M 1 mk 2 kaluston saisi kokeiltavaksi. Ikää tulee ja reuma kalvaa luita ja pitäisi jossain vaiheessa Nikonin ff kalustoa keventään. Kuvaan lähinnä moottoripyöräilyä, raideliikennettä ja. Sotilasilmailua, eli tarkennukselta vaaditaan aika paljon. Onko Rajala tällainen paikka mistä voisi kysellä. Sen verran iso hankinta että pitäisi olla varma että vehkeet pelittää.
Paha sanoa olisitko tyytyväisempi Olympukseen kuin Nikoniin. Tuohon et saane luotettavaa vastausta kun vähän pidemmällä kokeilulla. Ilmailukuvausta ajatellen Nikon on taatusti parempi still-kamera kuin Olympus, mutta ei se ero kuitenkaan ehkä niin iso ole. Lisäksi Olympuksella on kätevämpi kuvata videota, operoida todella pitkillä teleobjektiiveilla jne. Tuon Putinin koneen olisi kuvannut helposti E-M1 mk2:lla. Jos ei muuten, niin vakaajaan luottaen ja valotusaikaa hiukan venyttäen.
Kiitos nomad ! Olen omista jutuissani huomannut että itse on se suurin rajoite kun menee pieleen. Ei käytössä oleva laitteisto. Nämä nykyrungot ovat niin monipuolisia säädöiltään että se vaatii huolellista perehtymistä että osaa säätää kameran oikein omiin kuvauksiin sopivaksi. Tässä voisi olla uusi liikeidea kuvan käsittelyn rinnalle. Muutaman päivän kurssi miten tätä uutta ihmettä käytetään tehokkaasti