En mielestäni moittinut Sinua nomad, melkein päin vastoin. Itse olen kuvannut vanhalla E-PL5:llä enemmän kuin millään muulla kameralla viime vuosina. 12-40 Pro lasista luovuin, koska se ei sopinut minusta konseptiin. Jos vielä jotain teen ja jos siis varat riittää, niin hankin Sonyn kinokennoisen peilittömän tai sitten Sonyn 6500 vastaavan rungon. Mutta kiirettä ei ole, juuri kuvasin pari rullaa Pentaxin 67:lla ja saapa nähdä mitä niiden negojen reproamisella on vaikutusta minun kuvausinnokkuuteen
Nuo asiat selviää Olympyksen erinomaisesta käyttöoppaasta. Kuvaliitteitä on kohtuutonta vaatia harrastajilta, lainauskäytäntökin on rasitteena. Itsellänikin on voimakas salarakkaus pieniin peilittömiin Nikonin linjauksista johtuen, joten luulen ymmärtäväni Nomadin valinnan. Onnea. Kärsivällisyys on paheeni, josta en taida vapautua. Josko jokin fuusio toisi 100 vuotisjuhlakalun? Olisiko Rikkor Q-Nikkor'n aika? Uudenlainen kenno, Sähköinen F-sovite, Ehkä paluu kiinteisiin runko+opiska malleihin. Saataisiin nämä 'salarakas'-mietteet kuriin. Firmwaren 'Huolenpitosopimus' malliin MIkrosoft. Tai automaailmasta pakollinen 'katsastushuolto' 3v-välein. Nää vanhat peilirohjakkeet 80-luvun linsseineen voisi rinnastaa vanhoihin aamörinkanrautoihin, kaikessa hyvässä. Arkistovedoksia vain printtaamaan. t. manual
Itse olen nyt pienen hetken Olympuksella kuvannut. Mulla onkin Pen-F. Pari surkeaa seikkaa on. Akun kesto surkea. 17mm prime opiska tekee flarea vaikka ei auringosta näkyis kun pieni aavistus. Se tarkoittaa sitä että 180 astetta maailmasta on pois kaiken aikaa jos ei sitä flarea halua. Lisä kahvan kanssa muistikortti on sen verran syvällä että ei saa sormin pois. Laitoin teipinpalan mistä sen saa nypättyä helposti ulos. Olympyksen raw kuvat ei aukea vanhassa 4 LR softassa. Pitää käyttää DNG konvertteria. Ei tää ihan ongelmatonta ja hienoa ole ollut. Mä vielä hetken katson asiaa. Jos alkaa tulee vielä muitakin asioita jotka tökkii voi olla että pistän kameran kiertoon.
Moi Juke, pitkästä aikaa! Kaikki nämä etsimettömät Olympukset on aika erilaisia verrattuna noihin etsimillisiin vastaaviin, ja varsinkin tuohon viimeiseen malliin. Ei kannata tyytyä kokemuksiin vain tuon nostalgisluontoisen EP vitosen perusteella, lasit on arvotavaraa ja rungot vaihtokamaa. Kaikkea hyvää sinulle ja kiitos kyläilystäsi Hangossa! T. Markku
PEN-F on akunkestoltaan samaa tasoa kuin muutkin peilittömät. Ainoastaan E-M1.2 on selvästi muita edellä, akkukin on toki tuplasti suurempi eli riittävä. NX1 taisi olla tässä suhteessa myös aika hyvä. Peilittömien tyypillinen varjopuoli. Akkua saa säästettyä aika hyvin siten että sleepin laittaa lyhyimmälle asetukselle, samoin takanäytön himmennyksen. Jos näytön kääntää kokonaan piiloon säästyy kosolti virtaa. Jos valikossa on asetus shutter release lag, laita asetukselle normal. Short-asennossa suljin pidetään auki sähkömagneetilla, mikä lisää virrankulutusta jopa viidenneksen. 17mm f/1.8 on mielestäni aika keskinkertainen ja ylihintainen. Panasonic 15mm f/1.7 on selvästi parempi valinta, samoin 14mm f2.5.
Panasonicista joskus kerran vuodessa on ehkä yksi viesti. Siitä voi repiä Olympuksen paremmuutta! (???) Tai sitten suomi vaan on Olympuksen maa. Toki molemmilla kuvailleena Olympus on enemmän kameran oloinen. Siis valokuvauskojeen oloinen. Eikä se menukaan nyt niin järjetön ole kun annetaan ymmärtää.
En ole tuota flareherkkyyttä huomannut. Vastavalosuoja? Se ei liene yllätys, että vuonna 2016 julkaistun kameran RAW-kuvat eivät aukea vuoden 2011 ohjelmalla. Muistikorttijuttu sensijaan kuulostaa aika lapsukselta Olympuksen suunnalta. Vai ovatko ajatelleet, että kuvaaja kuitenkin lutkuttaa kuvat koneelle kaapelia pitkin tai langattomasti eivätkä ole pitäneet sormien ulottumista korttiin ongelmana?
Onneksi todella hyödyllisiä puolueettomia esityksiä on kuitenkin. "Penin mukana julkaistiin myös lisärahasta saatavilla oleva kahva. Se ei ota vastaan lisäakkua, mutta antaa mukavasti lisäotetta. Kahva ei myöskään estä akun tai muistikortin vaihtamista." Mahtavaa! Ei estä! http://www.sulantoblog.fi/olympus-pen-f-on-esitelty/ http://www.sulantoblog.fi/olympus-pen-f-kokeilussa/
On vastavalosuoja. Sain selvyyttä että se on just toi 17mm 2.8 opiska sellanen flareherkkä. No näitä ohjelmiahan vois tekijät päivittää. Onhan se kamera jo vuoden ollut markkinoilla. AI niin mutta kun Adobe myy vaan sitä pilveä. Pitäis alkaa katselemaan jotakin muuta softaa. Kaipa Olympuksella on omakin softa?
No eihän se niin ole. Voit ostaa jopa vain päivityksenkin (76,88€ sis. alv) tuohon LR4:ään, mutta myös itsenäistä kokoversiota edelleen myyvät. https://www.adobe.com/fi/products/catalog/software._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_mostpopular_fi.html Painaa sieltä osta ja sitten voi valita mitä LR versiota ostaa.
Toi 17mm f/2.8 on kaikkiaan aika kehno obiska, siitä on vaikea keksiä mitään erityisen hyvää sanottavaa. Suosittelisin tilalle jo aiemmin mainittuja 14mm f/2.5 tai 15mm f/1.7 tai 20mm f/1.7. Se aiemmin vähän moittimani 17mm f/1.8 on myös hyvä hankinta jos ostat sen käytettynä noin 300-350 euron haarukassa. Pannarizoomeista erittäin hyvä vaihtoehto on Panasonic 12-32mm. Siinä zoomi toimii ihan käsipelillä toisin kuin muissa pannarizoomeissa.
Ai se oli 2.8 pannari. Sekoitin 1.8 -versioon. 2.8:n kanssa tosiaan flarea riittää jos aurinko on jossakin etualalla. Tietysti siihenkin saa vv-suojan. Olympuksen oma ohjelma on perusohjelma (tyyliin Nikon ja Canon), kyllä sillä RAW:ia tietysti perussäätää. Siellä CD:llä se on.
Pitää kokeilla ajaa CD sisään. Aika huono olen kaikkia asioita kokeilemaan. Kamerastakin jää 90% informaatiosta opiskeltua. Mutta jos vaikka Olympuksen softa olis kiva vois vaikka Olympus kuvat ajaa sen kautta koneelle ja sitten Canonin kuvat vaikka sen LR softan kautta kuten olen nyt tehnyt. Sitten sais ne Olympuksen RAW kuvatkin pelittämään kivasti.
Hei, kun keskustelu poikkesi objektiiveihin, niin kysynpä samalla raadin mielipidettä halpiszoomeista: kumpi on parempi panan 100-300mm vai olyn 70-300mm. Ovatko molemmat aivan onnettomia laajispäässä vai auttaako himmentäminen yhtään asiaa...
Itsellä on myös tuo Panan 12-32mm joka ihan ok yleislasiksi, mutta kun yleislasi ei aina riitä, niin olenkin ruvennut käyttämään yhä enemmän Olyn 9-18mm joka on omiaan ahtaissa oloissa ja mm "arkkitehtuuria", eli kivoja paikkoja kuvatessani. Ainakin Sonyn E kiinnitteinen 16-50mm pannari toimii myös käsin zuumaten, onkin maineestaan huolimatta hyvä lasi, ja aina kiinni NEX 5n:ssäni.
Tarvitsetko oikeasti 300mm polttoväliä (600mm kinovastaava), jos et, niin harkitse hinta/laatuominaisuudeltaan loistavaa Olyn 40-150mm zoomia, et tule taatusti pettymään.
Mulla on tuo 40-150 millinen, mutta perverssi halu olisi takoa päätä seinään ja yrittää lintujen pönötyskuvia 300 millin zoomilla (noita kun näyttää liikkuvan käytettynä kohtuuhintaan) vaikka em5:n tarkennus nyt on mitä on. Mutta eipä enempää offtopiccia...
On kuvattu ja raahattu E-M1 mkII:sta reissussa. Enimmäkseen kiva kamera käyttää ja kuvanlaadultaan niin hyvä, että kovin paljon en ole Nikonin rojuja kaivannut. Pariin ongelmaan olen törmännyt 1) Miten on mahdollista, että kuvaustapojen ja -nopeuksien listasta häipyi mekaanisella sulkimella tapahtuva hidas sarjakuvaus. Tämä tapahtui mielestäni sen jälkeen kun säädin valikosta hitaan sarjan nopeutta hitaammaksi. Olenkohan löytänyt jonkun uuden bugin? 2) Tarkennuspisteiden kanssa sekoilen aina joskus. Välillä turhauttaa ja huomaan, että nopein tapa saada kamera järkevään tilaan, on sammuttaa se ja käynnistää uudelleen. Tässä on kyse käyttäjävirheestä sekä siitä, että Olympuksen kamerat ovat kertakaikkiaan liian monimutkaisia - yksikertaisempi olisi parempi. Osaavat Olympus-tietäjät auttaa ongelman 1 kanssa? Olen ihastunut 12-40mm zoomiin. Se pääsee mielestäni E-M1 mkII täysin oikeuksiinsa. Mielessä on käynyt jos myisin 12mm/2 laajiksen pois. Vastaavasti sen sijalle olisi tarjolle 9mm/2 tai 10mm/2 valovoimaista laajista. Tuommoista ei taida olla tarjolla m43 järjestelmään Realistisempi mielessä ollut objektiiviporojekti on vaihtaa 75mm/1.8 Panasonicin 35mm/100mm zoomiin. Perusteena ihan vaan käytännöllisyys. Toimiiko Panasonicin optinen vakaaja yhteen E-M1 mkII runkovakaajan kanssa?