Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

Tags:
  1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    kyllä noita löytyy. Mulla on tohon kroppirunkoon (D500) Sigman 18-35/1.8, joka muuten erinomainen objektiivi. Polttovälialue on tietysti kapeako, mutta kyllä sillä aika paljon jo tekee tuollakin.
    [/quote]

Muistin mä noi kaksi Sigmaa croppirunkoon, mutta täyskennoisiin en tiedä yhtään. Voi toki olla, muttei tule mieleen... (ja lisätään nyt tähän sekin, että en halunnut aloittaa keskustelua siitä, onko noilla zoomeilla ja kiinteillä muuta eroa, kun se ei mihinkään johda, minä olen yhtä mieltä ja monet toista, omaansa.)

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113
    Ok, tarkoitat siis ensimmäistä linjalta tulevaa digi-SLR-kameraa. Kinareissahan oli jo yli puoli vuosikymmentä ollut istutettuna ja digiperällä paljon korkeampiresoluutioisia ratkaisuja, joten tuota keksintöä ei millään voi laittaa Nikonin innovaatioksi.

3. VLphoto

VLphoto Well-Known Member

226
    284
    63
    Ei mitään uutta auringonalla täällä taaskaan. Puhutaanko Olyn E-M1 mark kakkosesta vai jostain peilikameroista? Jos haluatte kuvata jollain muulla merkillä tai mallilla, niin tarvitseeko sitä tulla todistelemaan. Ainakin itse uskon itse suggestion voimaan, ilman että kirjoittelen muille asiasta.....

4. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Olisi kyllä ehdottoman tärkeää, että tänne kirjoitettaisiin vähemmän ja harvemmista asioista. Mielellään niin ettei keskustelu rönsyilisi, vaan olisi aina yksi mielipide yhdestä aiheesta vaikkapa kuukaudessa.

Elävä keskustelu on ikävää ja haitallista. Norminpalautustalkoot kunniaan.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Jummin jammin. Nomad hankki uusimman Olyn ja alkoi heti romuttaa nikonkultaista mainettaan. Vähän trollauksenkin makua jo . Jaa missäkö tarkalleenottaen? No sää ja sun juoksuhautas.

Kennovakaajan tehokkuus taitaa liittyä suuresti kevyeen kennoon. 36x24mm massa on väkisinkin tuplat Olyen. Oluen, röyh!

6. K@ke

K@ke Member

32
    0
    6
    Tämä on kyllä hauska ilmiö. Nikon/Canon kuvaajat tuntuvat roikkuvan Olympus ketjuissa. :D Enkä ihmettele, koska tämä merkki vie m43 kehitystä eteen päin ja rikkoo rajoja.

EM1 MKII on lunastanut kaikki odotukset, mitä se on luvannut tehdä. Ei enempää, eikä vähempää.

7. VLphoto

VLphoto Well-Known Member

226
    284
    63
    Tuskin kamera nyt kaikkeen on paras, mutta jaksan ilmetellä miten NI/Ca miehet täällä lyttäävät kameraa jolla eivät ole ikinä edes kuvanneet. En tosin itsekkään ole Mark kakkosella kuvannut kuin kameramessuilla ja sen perusteella ei voi muuta sanoa että sarjaaaaaaaaaaa tulee patevään tahtiin.
    Jatkakaa vaan :D

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113
    Älä nyt kiusaa Nomadia kiirastulessaan. Pelin ratkaisi Olympuksen yhden napin takaa löytyvät biorytmi ja VR:n reaaliaikaiset aikataulut. Niitä ei löydy vielä Nikonista - eikä taatusti ainakaan Canonista

9. RB

RB Well-Known Member

9 392
    1 257
    113
    Mulla oli peilitön lokakuu runsas pari vuotta sitten, kuukaudesa tuli otettua yli 4000 kuvaa Olyn OM-D E-M1:llä kaikensorttisessa ympäristössä.

Ei vaan ollut mun juttu vaikka hyviä puoliakin siinä oli.

10. moonshine

moonshine Member

88
    3
    8
    Kuvaa sillä, mikä kulloinkin sytyttää ja auttaa toteuttamaan näkemystä, vempeleestä viis. Ei kai se sen vaikeampaa ole. Eri systeemien plussat ja miinukset vaihteluineen on jankattu aika montaa kertaa jo läpi... :) Molempi parempi jne.

Ja vedosta siinä sivussa muutama kuva, jotta niistä pääsee kunnolla nauttimaan muutakin kuin megakikkeleinä.

11. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Olen aivan otettu kun minusta (ja kameravalinnastani) on tullut näin laajaa julkisuutta nauttiva internet-ilmiö

Mielestäni m43 on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Olympus ei ole vieläkään täydellinen saati täysimittainen, mutta E-M1 mk2 myötä ollaan tultu sille tasolle jonka jälkeen monet vanhoista kritiikeistä voidaan unohtaa. Kyllä tällä voisin periaatteessa vaikka kuvaukseni hoitaa, mutta kun en halua. Kun ei ole pakko. En usko äkillisten järjestelmänvaihtojen autuuteen ja Nikonissa (tai missä tahansa täyskennoisessa peilikamerassa) on kuitenkin puolensa (etenkin kun semmoiset sattuu ennestään omistamaan).

Vuoden tai kahden päästä voin antaa lausunnon, että kuinka tässä lopulta kävi. Tällä hetkellä kuitenkin oikein hyvä fiilis E-M1 mk2:n ja muutaman m43 obiskan kanssa.

12. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Esitän sellaisen valistuneen arvauksen, että tuohon riittää tälläkin kertaa kuusi-seitsemän kuukautta. Esittäisin arvion lopputuloksestakin, mutta sellaista ei kuulema tässä suvaita...

13. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=843078 time=1490623135 user_id=17614]
    Esitän sellaisen valistuneen arvauksen, että tuohon riittää tälläkin kertaa kuusi-seitsemän kuukautta. Esittäisin arvion lopputuloksestakin, mutta sellaista ei kuulema tässä suvaita...
    [/quote]

Lyödäänkö vetoa :)

Edellistä m43 räpsyä kestin puolitoista vuotta ja E-M1 mk2 on 10x parempi. Siitä ennuste? (5 vuotta on ihan ok käyttöikä digikameralle. Loppu on plussaa.)

14. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Lyödäänkö vetoa :)
    [/quote]

Taidan skipata. :)
    Tyyppiesimerkki tilanteesta, jossa vedonlyönti itsessään voisi vaikuttaa vedonlyönnin kohteeseen... mutta varaudu siiihen, että joku palaa asiaan kysymällä syksyllä... ;)

15. Mirrored

23 779
    748
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=843096 time=1490636736 user_id=17614]
    Taidan skipata. :)
    Tyyppiesimerkki tilanteesta, jossa vedonlyönti itsessään voisi vaikuttaa vedonlyönnin kohteeseen... mutta varaudu siiihen, että joku palaa asiaan kysymällä syksyllä... ;)
    [/quote]

Kuinkahan arvokas mahtaisi olla sellainen veto, että sen takia kannattaa jättää kamera myymättä ennen kuin sen arvo laskee. Viisisataa? Tonni? Kunnia?

Lähes luonnonlaki on, ettei uutta omaa juuri pahasti haukuta. Jos se nimittäin ei ollut osuva hankinta, kannattaa se myydä ensin. Pieni maa, pienet piirit ja markkinat.

Nythän tämä ketju vasta villiksi menee, pienen kritisoinnin jälkeen.

16. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Älä nyt, sentään Olympuksen käytöstä puhuttiin...

17. Mirrored

23 779
    748
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=843098 time=1490638185 user_id=17614]
    Älä nyt, sentään Olympuksen käytöstä puhuttiin...
    [/quote]

Minun sanomani liittyy kaikkiin kameroihin yleisesti.

18. markku55

markku55 Active Member

Ootte te vaan hyviä jätkiä, minuakin hieman ihmetytti Nomadin innostus aikaisempiin Nikon hypetyksiin verraten, mutta niin tai näin, nythän ei ole mistään muusta kyse kuin OMISTA fiiliksistä, ja niistä nyt on ulkopuolisen aika vaikeaa otta mitään selvää, eli en mitenkään usko, että joku aloitteleva harrastaja tai kaulustoaan mahdollisesti vaihtava saisi YHTÄÄN MITÄÄN kunnon tietoa näitten keskustelujen perusteella, ei siis yhtään mitään.

19. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113
    Kameroiden kerskakuluttajilla tulee aina välillä morkkis ja sitten pitää tempaista kaikki uusiksi

20. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Omasta kuvaamisesta (ilman pölkkykirjaimia) tässä onkin kysymys - itselleni tämän ostin ja itse myös laskun pulitin. Millä muulla perusteella kamera ylipäätään kannattaisi ostaa kuin sillä, että itse kokee sellaisen tarvitsevansa ja haluavansa?? Mutta mitä aloittelijoihin tulee, niin en pidä 2000e m43 kameraa mitenkään tyypillisenä aloittelijan valintana.

Katsotaan kuinka kauan tämä E-M1 mk2 käytössäni viipyy. Nyt tuntuisi, että aika pitkään. Kuten monet muutkin, tarvitsen tämmöistä välikoon kameraa. Olisin tietysti voinut ostaa vaikka Fujin, Panasonicin tai Sonyn - tai sen uuden Canonin. Mutta valinta meni nyt tällä kertaa näin koska satuin ennestään omistamaan aika kivan setin m43 obiskoja. Peilittämän järjestelmän vaihtaminen olisi tullut aika paljon kalliimmaksi kun ensin olisi pitänyt myydä persnetolla m43 obiskat. Ei tuntunut fiksulta vaihtoehdolta.

Kameravalinnat on etsimistä ja kokeilua. Matkan varrelle sattuu kiintotähtiä ja myös tähdenlentoja. Ja omaansa ihmiset yleensä kehuvat niin kauan kuin uskoa ja innostusta riittää - aivan inhimillistä.