Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jos ostaisi peilittömän?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana JPu, 21 Tammikuu 2023.

1. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Hei. Kamera on alkanut kiukuttelemaan..

Kamerani peilit ja verhot ajan saatossa kuluneet ja suljinajat ja liikkuvat osat eivät enää oli täysin tarkasti synkassa. Erityisesti jää kapea verho kuvan reunaan suurilla nopeuksilla ja välillä kaistale on valovuotoa muistuttava suikale ehkä noin 1-2% kuvasta, josta selviää rajamaalla.. Mutta kun kysyin huoltoa, niin maksanee reilusti enemmän kuin kameran arvo markkinoilla nyt. Ei siis kannata.

Jos ostan uuden rungon FF-kennoisen Canonin, niin millaista suosittelisit ja mitä pitäisi huomioida? En tiedä peilittömistä oikeastaan mitään, vaikka oletan, että optista kuvaa ei enää etsimestä löydy (ehkä nekin kehittyneet niin, ettei haittaa)?

Entä millainen perus zoomi olisi suositeltava, mitä laajempi alue kohtuu hinnalla, sen kiinnostavampi, kovin suurta aukkoa en kaipaa f4 esim. ihan riittävä. Olen tottunut kuvaamaan 24-105/4 objektiivilla, mutta se rikkoutui ja sopisi tähän kohtaan päivittää koko setti.

Canonissa joudun pysymään, koska adapterilla saan nuo kymmenen muuta objektiivia toimiman myös tuossa uudessa.

Kiitos jo etukäteen suosituksista ja mielellään perusteistakin, hintaa harrastusvälineelle tietysti rajallisesti sijoitettavissa, en kuvaa enää ammatillisesti, siis maksimissaan 2500, mieluummin vähemmän.

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    R6 Mk2 maksaa vähän yli budjetin, mutta mun mielestä se olis hyvä. R5 taitaakin maksaa yli 5 000€.
    Ittellä on R ja R6. Viimeksimainittu sopii tosi hyvin käteen, kahvallisina mulla aina.
    Hyvä optiikka on niihin isoa ja kallista, mutta 24-105/4 saattaa olla harkinnanarvoinen.
    Kaikki pimeämmät kuin 5.6 zoomit on mun mielestä masentavia.

JPu tykkää tästä.
  3. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Lueskelin intouduttuani peilittömään tuon Canon peilitön ketjun ja kiitos tuosta tiedosta teille osallistuneille!

Olen nyt löytänyt ikään kuin 3 vaihtoehtoista kamerarunkoa, jotka siis aivan omissa hintasarjoissaan.
    1. R6 mk 2 (2500 €)
    2. R5 (5000 €)
    3. RP (900€)

Kaikki FF-kennoisia ja pikkukennoiset saa jäädä kauppaan osaltani.. Adapterilla menee näköjään myös EF-S objektiivit, siinä kuin EF objektiivit joka kameraan, joka ehkä yllätti.

Kysymys kuuluukin, miksi maksaa enemmän kuin tuo 900,- RP mallista, siinähän on ihan kunnon iso kenno ja samalla myös kevyt ja helposti kuskattava kamera. Toki parempi etsin noissa muissa ja nopeammat suljinajat mahdollisia, mutta hintaero vain noista ominaisuuksista on todella suuri. Miksi Ei siis RP?

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Ainakin ergonomia ja kennovakaaja.
    Siis RP:ssä ei ole kennovakaajaa.

RP:tä en itselle valokuvaamiseen huolisi, siihen ei saa pystykuvauskahvaa.
    R:n vaihtaisin R 6 Mk2 jos olis enemmän kuvattavaa.

Viimeksi muokattu: 25 Tammikuu 2023
    JPu tykkää tästä.
  5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Ergonomian arvelin yhdeksi valintakriteeriksi, siitä kyllä voi vähän maksaa, toisaalta opettelemalla kunnolla missä on mikin, yleensä ergonomia löytyy kuvaamiseen. Tuota vakaajaa en tiennytkään noissa muissa olevan, itsellä on aika monessa objektiivissa vakaaja, eli voi elää ilmankin. Mutta hyvä huomio, koksa mikä vaan nokalla saa vakautta.

Pystykahvaa en ostaisi ja kun olen vuosia kuvannut ensin EOS 1D kameralla ja sitten 1DsIII kameralla, niin onhan tuota tullut käytettyä, mutta kumma kyllä kuvatessa 6D:llä sitä ei ole ja ei se minua ole haitannut, vaan oikeastaan ollut hyvä, kun helppo pyöritellä pikkuisempaa kuin noita suuria möhkäleitä + säästää kantamisen vaivaa kun keventää runkoa.

6. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Runkovakaajan ja objektiivivakaajan yhteisvaikutukseksi luvataan n.7 aukon vakautus, se tuntuu kyllä tosi mojovalta.
    Ittellä on 50mmm EF ART Sigma ja EF 135/2 joissa ei oo vakaajaa ja kyllä runkovakaaja lisää niirenkin käyttökelpoisuutta.

R:n kahvassa on salaman pc-pistoke, R6:ta sitä ei löydy, sillointällöin sitäkin tarvittisin.

R:n takanäytöltä on hyvä valita peukalolla AF-piste kun kuvaa etsimellä. R6:n näyttö on jotenkin yliherkkä siihen hommaan, en tykkää läheskään niin paljon.

R6:ssa on peukalopyörä,taka-ja eturullat ja hyvin toimiva joistikki. Lisäksi RF-objektiivissa on yksi valintapyörylä lisää..parasta Canonia mitä oon ikuna käyttänyt.
    Joistikki toimii paljon paremmin kuin yhressäkään mun peili-Canonissa.

JPu tykkää tästä.
  7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Ja SITTEN…..
    R ja RP:ssä on vain 1 muistikorttipaikka.

Olin R:llä kuvaamassa 100 vuotiaan mummon hautajaiset . Kun kotiin pääsin niin tökkäsin muistikortin kortinlukijaan…yhtäkään kuvaa ei löytynyt, ei toisella koneella eikä tiedostonpelastusohjelmallanikaan.
    Oli aika totinen paikka.
    Onneksi tietsikkahuollossa sai kaivettua kuvat esiin ja tikulle. Kaikki olivat lopuuksi tyytyväisiä, myös kamerakauppias joka sai mulle myytyä 2-paikkaisen R6:n.

Enää en jätä tärkeää ja ainutkertaisia tilanteita 1 kortin varaan.

8. Tuojuk

Tuojuk Well-Known Member

1 600
    1 615
    113
    JPu tykkää tästä.
  9. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    JPu tykkää tästä.