Suomella Kiinalla ja Japanilla on sama naapuri Venäjä. Viimeaikoina Suomessa on liikkunut paljon kiinalaisia ihailemassa revontulia. Nyt tuli japanilainen Shinzo Abe. ???
Entä sitten? Kivahan se on, että Shinzo Abe kävi ihailemassa revontulia, tosin niitä kai näkisi talvella paremmin.
En minäkään ymmärtänyt miksi tämä on tässä. Mitä nuo kolme kysymysmerkkiä merkitsevät aloituksessa? Piileekö siinä arvoituksen salaisuus?
Oho, et vastannutkaan. Se oli kysymys. Koillisväylästä mulle tulee mieleen vahvimpana jäitten sulaminen ja hyvä pata Trumpin ja Putinin välillä, joka taitaa tähdätä lähinnä jään alta porattavaksi paljastuvien öljykenttien jakoon pahimmille kapitalisteille. Nämä öljyt olisi syytä rauhoittaa ihmiskunnalta.
Minä luulen että Kiina ja Japani haluavat päästä lyhitä väylää varakaiden maiden Atlantille, mutta siinä välissä on Venäjä joka pystyy vähilläkin voimilla sulkemaan väylän. Kyllähän siihen aukipitoon avuksi kelpaa pieni Suomikin, josta tosin ei paljon apua olisi.
Mielenkiintoinen näkemys, mutta miksi Venäjä sulkisi Koillisväylän kumppaneiltaan? Koko ajanhan he rakentavat Aasian väylää sekä raideyhteyttä mantereen läpi Eurooppaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä kiinalaisella rahalla. Kiinalaisilla on lisäksi kanava valmistumassa Nicaraquassa, jolla he välttävät Panaman kanavan riskit. En muutenkaan ymmärrä mitä opittavaa japanilaisilla olisi suomalaisilta kaupan suhteen. On hyvinkin todennäköistä, että logistisia selvityksiä on käynnissä, mutta todennäköisesti ennemminkin Venäjän markkinoille pääsemiseksi kuin Venäjän välttelemiseksi. Tuo militääriaspektin painottaminen Iltsarissa liittynee tähän militarisointi-trendiboomiin, joka meillä on ollut jo pitkään käynnissä. Mitä tulee Yhdysvaltain ja Japanin suhteeseen, niin Japanihan on miehitetty maa. Siellä on jenkkitukikohtia melkein yhtä paljon kuin Saksassa.
Tulevat... Onko Kiinasta tulossa uusi suurvalta Suomen kylkeen? Kiinalaisten turistien virta Lappiin on osa suurvallan laajentumishaluja