Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heiskat, 12 Toukokuu 2011.

Iltaa,

Zorkit lienevät takavuosien Leicojen kopioita aivan kuten niiden optiikoidenkin alkukoti lienee lännessä?
    Antakaapas asiantunteva näkemyksenne siitä, kuinka kaukana Zorkin eri mallit sen aikaisine linsseineen ovat Leica-ikätoveriensa laadusta?

T: Tomi

1. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

Eikö kenelläkään ole mitään näkemystä tämän asian suhteen?

2. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

Olisiko vastaus liian ilmeinen lausuttavaksi?

K.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

Miten tuollaiseen voisi vastata täsmällisesti että kuinka kaukana?  Objektiivit ovat myös yksilöitä tehdasuusinakin ja se edelleen korostuu vuosikymmenien iän myötä.  Objektiivit likaantuvat ja kuluvat mekaanisestikin yms.

Mitkä objektiivit ovat hyviä ja miten voi onnistua saamaan hyvän yksilön, voisi olla hedelmällisempi kysymys?

edit.  Vasta huomasin että kysyt rungoistakin samaa!  Se yllättää minut. Etkö ole koskaan pitänyt ko. kameroita kädessäsi, virittänyt, laukaissut ja katsonut etsimen läpi?  Minulla ei ole monesta neuvostomallista tälläistä kokemusta, mutta joka toinen on hajonnut käsiin jo kokeiluissa ja etsimet olivat huonoja.  En haluaisi yleistää (en siihen pysty rajoittuneen kokemuksen vuoksi - on varmasti parempiakin malleja kuin kokeilemani) mutta jotain kertonee se, että kameran objektiivilla saa 20-30 eurolla yleisesti. Jos vastaava Leica maksaa kymmenkertaisesti, tuskin se on vain hypeä - ja negatiivista sellaista neukkuvehkeiden kohdalla?

Mutta ehkä saamme tähän vielä jonkun neuvostokameroita harrastavan asiantuntevaa selostusta. 

edit.  joka toinen = 2 kappaletta FEDejä.  ;)

4. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

En tiedä, siksi kysyin.

Oletan, että Leicat optiikoineen ovat luonnollisesti parempia, mutta kuinka paljon? Ovatko Zorkit ja niiden linssit ihan kuraa vai miten vertautuvat Leicaan. Onko kenelläkään vertailupohjaa k.o. laitteista?

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kyllä Leicoistakin suljin joskus hajoaa. Putus kauppasi (muutama vuosi sitten) elämää nähnyttä M3 runkoa muistaakseni kolmeensataan, ja siitä oli sulkimen mekanismi jotenkin irronnut/pettänyt että verho oli ihan löysänä. No, hintaan kuului sen korjaus.

Mutta kuka noita neuvostokameroita yleensä korjaa?  Meinaan vaan että korjaajan löytäminen voi olla vaikeampaa.

FED (camera) - Wikipedia
    Zorki - Wikipedia

6. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Eiköhän ne korjata itse. Luulen että ne a) joko jää hyllyyn kun siirrytään Leicaan, b) myydään eteenpäin kun  siirrytään Leicaan tai c) korjataan itse kun ollaan hurahdettu niihin oikein tosissaan ja omistauduttu 30-luvun suljinteknologialle :)

7. pb76

pb76

777
    0
    0

d) jää korjaamatta ja ostetaan seuraava samanlainen (noita kun saa joitakin kymmeniä leican hinnalla)

8. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

Mulla olis kaksi esimerkkiä: Ensimmäiseen tutustuin juuri, kun siskoni toimitti mulle pinon ruotsalaisia FOTO lehtien vuosikertoja 50 luvulta. revin talteen Neuvostokameroiden esittelyuutisen vuodelta 1955: Näyttelyssä Ruotsissa oli neuvostomaan teollisia tuotteita lasivitriineissä, myös kameroita. Reportteri halusi tutustua lähemmin kameroihin jotka kyyrillisin kirjaimin varustetusta nimestään huolimatta näyttivät aivan Contax, Leica ja Voigtländer Prominent  kameroilta ! Ei käynyt, siellä pysyivät vitriinissään. Esittelijä kuitenkin puhui valokuvausharrastuksen laajuudesta neuvostolitossa, miljoonia harrastajia, lapset alkavat valokuvata jo seitsenvuotiaina jne...
    Toinen on veteraanifiksaaja Kake Tannerin kertomus: neukut ottivat yhteyttä , myös 50 luvulla, josko Kake vähän fiksaisi neukku Kievejä heille. Vaihtaisi Armejan vanhoihin mutta hyvin huollettuihin Contax runkoihin Kievin päällyspellit, vaihtaisi nahat ja meikkaisi mustia osia. kake ei suostunut... Olisivat halunneet lähettää jenkkien kameralehtien testeihin TOIMIVIA Kiev kameroita...

Kolmas on sitten jo täältä kotomaasta: kun rajat avautuivat itään, tulvi sieltä näitä "Leicoja"  ja "Contaxeja". EP kamerassakin sai ostaa niitä € 20,- per kilo-sillä sai neljä Kieviä tai viisi Zorkia. Voi sanoa että oli onnekas jos löytyi yksi toimiva. Minäkin huvittelin aikani lyömällä niitä vasaralla paskaksi ja käyttämällä tuloksia "Symbolikuvien" aiheina tyyliin "Kievistä kasvaa kukkanen"

Ei muutakuin onnea yritykselle, Yksi kievi mulla oli, siinä tosin alkuperäinen Contax runko sisällä. Oli tuo kamera mukana Prahassa, jota taskuvarkaiden paratiisiksi sanotaan. Jätin kmeran pöydälle kun vessaan poikkesin, KENELLEKKÄÄN EI KELVANNUT, oli vielä pöydällä palattuani...

9. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Mulla on jotain kokemuksia Zorkeista ja niiden kavereina tulleista Jupiter-8 objektiiveista. Mirroredin kommentti pätee myös omalta kohdaltani ainakin runkojen osalta:

Mitä noihin objektiiveihin tulee, niin testailin aikoinaan filmillä miten pari Jupiter-8 objektiivia ja Summicron eroavat toisistaan ja jopa parhaiten piirtävän jupiterin täydellä aukolla ero terävyydessä oli melkoinen summicronin eduksi. Muistelisin, että jossain f4-f5.6 tietämillä eroa ei enää nähnyt skannaamisen jälkeen, joten ei noita viitsinyt roskiinkaan heittää.

Noiden parin jupiter-8:n välillä oli myös iso ero, yhdestä ei tuntunut saavan täydellä aukolla millään terävää kuvaa, vaikka tarkennus olikin kohdallaan. Yksilöeroja siis löytyy, mutta tuo taitaa olla sanomattakin selvää kun tietää missä ja milloin nuo objektiivit on valmistettu :)

JW, mulla taitaa olla toi sun Kiev nykyään, vai ostinkohan tän joltain toiselta? Ihan hauska peli kaikin puolin, ei oo siis Kievissä valittamista.

10. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Sait kaken tuunaaman "Kievin" jossa on Contaxin suljin uusilla suljin nauhoilla, ei tosiaankaan pitäis olla valittamista !

11. 3js

3js Member

686
    0
    16

[/QUOTE]

No mikäs tää musta minkä mä sulta ostin sit on? Aito Kievi? Ei Contax osia?

12. Vs: Zorkit ja neukkulinssit vs. saman ikäpolven Leicat ja niiden optiikat

[QUOTE>
    [/QUOTE]Mulla oli kaksi Contaxia, kummatkin tuunattiin, Toinen oli Kromattu, toi toinen oli musta jossa on Nikonin takaisinkelauskampi. Tossa mustassa on suljin joka on numeroltaan 245 tai jotakin sinnepäin, eli sotasaalis Contax osia, taitaa toimia kuin ajatus edelleen...

13. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

OT: Korjasin noista yläpuolella olevista viesteistä quote-tagit.