Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana pj.haaja, 16 Syyskuu 2014.

  1. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Mulla on tuollainen otsikon mukainen objektiivi, joka tekee mustat kulmat oikealle puolelle kuvaa. Esimerkkikuvassa mulla oli vielä 55mm suodin adapterirenkaalla kiinni nokalla, joka korostaa ongelmaa, mutta objektiivi tekee nuo mustat kulmat ilman suodintakin. Ja siis tekee nuo kulmat, kun on suurimmillaan eli 12mm. 13-14mm ongelma jo poistuu.

    Mitään ideoita mistä moinen johtuu?
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Helkkari, tuohan on minulta ostettu lasi, omassa käytössä en koskaan käyttänyt suodattimia, joten vastaavaa ongelmaa en kokenut.
    Voisko ongelma olla ollut jo minulla, en vaan ollut sitä huomannut juurikin suotimien puuttumisen takia?
    En myöskään huomannut tarkennustason vinoutta tai epämääräistä pehmeyttä, oletko sinä?
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Onko ottanut pomppua lattialta tms?
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Kun se tekee kulmat vain toiselle puolelle, lienee taustalla asennusvirhe kamerassa, eli kenno ihan hitusen väärässä paikassa. Toleranssit ovat niin pienet, että laajakulmalla pienikin virhe on altis näkymään.
     
  5. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Itse en ole tipautellut, mutta en sitten tiedä edellisestä omistajasta ja tarkoitan nyt kameraa. Kamerasta oli akunluukunlukitus hajalla ja kamera vilkuttaa koko ajan IS1 tekstiä tuossa näytön oikeassa reunassa. Vilkuttaa kaikilla vakaaja-asetuksilla, et kamera on saattanut saada pientä iskua. Pitää kokeilla objektiivia jossain toisessa kamerassa, ni sitten voi mahdollisesti rajata ongelman kameraan.
     
  6. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    En ole huomannut mitään vinoutta tms. Voi olla ongelma kamerassa ennemminkin.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Tuota en koskaan kokeillut kahdessa E-PL1:ssä, ainoastaan E-PL5:ssä, joten eri runkojen ja kennojen suhteen ei ole tietoa, mutta lopputulos näyttää oudolta, millä rungolla olet kuvannut?
    Itse asiassa ottaa pannuun, jos olen viottuneen objektiivin myynyt kunnossa olevana :(
    Pistänkö sinulle toisen noista E-PL1:stä kokeiltavaksi?
     
  8. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Mulla on E-P2:n. Älä nyt vielä hätäile mitään. Kokeilen jossain toisessa kamerassa ensin. Hutkin sitten sen jälkeen =) Ja saahan tuon GIMPissä rajaamalla piiloon.
     
  9. Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Tuo vakaajan vilkutus (ja kuten mvuorikin epäili) voisi viitata ennemminkin kameran rungon ongelmaan (ei itse optiikkaan) ??  Joten tosiaan testi samalla optiikalla / toisella rungolla selvittää jo paljonkin !
     
  10. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma

    Juu, tänään kokeilin E-P1 rungolla tuota optiikkaa ja tosiaankin kamerassa se vika. No, kyllä tuolla vielä kuvaa ja katson jossain vaiheessa jos halvalla saa OM-D rungon jostain.

    Vaikkakin vertailin illalla E-P2:n kuvien laatua Canon 450D:llä ottamiini, ni taidankin ottaa Canonin taas käyttöön mieluumin. Olympus saa mennä vuorostaan hyllylle pölyttymään.