Mulla on tuollainen otsikon mukainen objektiivi, joka tekee mustat kulmat oikealle puolelle kuvaa. Esimerkkikuvassa mulla oli vielä 55mm suodin adapterirenkaalla kiinni nokalla, joka korostaa ongelmaa, mutta objektiivi tekee nuo mustat kulmat ilman suodintakin. Ja siis tekee nuo kulmat, kun on suurimmillaan eli 12mm. 13-14mm ongelma jo poistuu. Mitään ideoita mistä moinen johtuu?
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Helkkari, tuohan on minulta ostettu lasi, omassa käytössä en koskaan käyttänyt suodattimia, joten vastaavaa ongelmaa en kokenut. Voisko ongelma olla ollut jo minulla, en vaan ollut sitä huomannut juurikin suotimien puuttumisen takia? En myöskään huomannut tarkennustason vinoutta tai epämääräistä pehmeyttä, oletko sinä?
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Kun se tekee kulmat vain toiselle puolelle, lienee taustalla asennusvirhe kamerassa, eli kenno ihan hitusen väärässä paikassa. Toleranssit ovat niin pienet, että laajakulmalla pienikin virhe on altis näkymään.
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Itse en ole tipautellut, mutta en sitten tiedä edellisestä omistajasta ja tarkoitan nyt kameraa. Kamerasta oli akunluukunlukitus hajalla ja kamera vilkuttaa koko ajan IS1 tekstiä tuossa näytön oikeassa reunassa. Vilkuttaa kaikilla vakaaja-asetuksilla, et kamera on saattanut saada pientä iskua. Pitää kokeilla objektiivia jossain toisessa kamerassa, ni sitten voi mahdollisesti rajata ongelman kameraan.
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma En ole huomannut mitään vinoutta tms. Voi olla ongelma kamerassa ennemminkin.
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Tuota en koskaan kokeillut kahdessa E-PL1:ssä, ainoastaan E-PL5:ssä, joten eri runkojen ja kennojen suhteen ei ole tietoa, mutta lopputulos näyttää oudolta, millä rungolla olet kuvannut? Itse asiassa ottaa pannuun, jos olen viottuneen objektiivin myynyt kunnossa olevana Pistänkö sinulle toisen noista E-PL1:stä kokeiltavaksi?
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Mulla on E-P2:n. Älä nyt vielä hätäile mitään. Kokeilen jossain toisessa kamerassa ensin. Hutkin sitten sen jälkeen =) Ja saahan tuon GIMPissä rajaamalla piiloon.
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Tuo vakaajan vilkutus (ja kuten mvuorikin epäili) voisi viitata ennemminkin kameran rungon ongelmaan (ei itse optiikkaan) ?? Joten tosiaan testi samalla optiikalla / toisella rungolla selvittää jo paljonkin !
Vs: Olympus M.Zuiko Digital 12-50 3,5-6,3 ongelma Juu, tänään kokeilin E-P1 rungolla tuota optiikkaa ja tosiaankin kamerassa se vika. No, kyllä tuolla vielä kuvaa ja katson jossain vaiheessa jos halvalla saa OM-D rungon jostain. Vaikkakin vertailin illalla E-P2:n kuvien laatua Canon 450D:llä ottamiini, ni taidankin ottaa Canonin taas käyttöön mieluumin. Olympus saa mennä vuorostaan hyllylle pölyttymään.