Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

    Olympuksen PRO-sarja jatkuu 25mm objektiivilla.
    https://www.olympus.fi/site/fi/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko_pro/m_zuiko_digital_ed_25mm_1_1_2_pro/index.html

    Muutamia testikuvia:

    Lars Johnson:
    http://www.larsjohnson.net/single-post/2016/09/19/Olympus-MZUIKO-25mm-f12-PRO-test

    Robin Wong:
    https://robinwong.blogspot.fi/2016/09/olympus-mzuiko-25mm-f12-pro-lens-review.html
     
  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Isojahan nämäkin ovat. Sama tauti josta isommat formaatit kärsivät kiinteiden kanssa on nyt rantautunut m43:een.
    Takana on aika, jolloin joku valovoimainen kiinteä oli vielä taskuun sujahtavaa kokoa..
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Varmasti hieno objektiivi, mutta itse en ostaisi tämän tyypin objektiivia m43 kameraan. Hinta/speksit ei käy yksiin vaikka laatua riittäisikin. Tämän pikkuformaatin vahvuudet on toisaalla.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Pitkälti samaa mieltä, ainakin jos koko kalustoa kantaa aina mukanaan, mutta niinhän ei tarvitse tehdä.
    Itse kuvittelisin, jos olisin rahamiehiä, hankkivani myös tällaisen valovoimaisen normaalin silloin tällöin ehkä tuleviin tarpeisiin, mutta pääasiallinen kalisto olisi m43 hengen mukainen, eli pieniä, siroja ja kevyitä laseja.
    Aika hurjasti on lasielementtejä, peräti 19kpl, mikä tekee näistä valovoimaisista m43 laseista niin monimutkaisia valmistaa, kiinteässä normaalissa on enemmän elementtejä kuin useimmissa zoomeissa?
     
  4. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Jos järjestelmän olemassolon oikeutus, hype ja markkinointi perustuu siihen, että järjestelmä on pieni ja kevyt, mikä järki on tehdä siihen objektiiveja, jotka eivät ole pieniä eikä keveitä ja tämän seurauksena kokonaisuus rungon kanssa on suuri ja raskas. Tällaisen ostaja voisi ihan hyvin hankkia oikeankin kameran.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Lue nyt Olli mitä kirjoitin, toisin sanoen, JOS joskus tarvitsisin valovoimaa, niin silloin kestäisin varmaan sen yhden lasin mukaan oton ja hoitaisin kuvauksen, mutta JOS en tarvitse valovoimaa, niin silloin kannan mukanani VAIN niitä pieniä ja kevyitä laseja, ei sen kummallisempaa.
    Voisin kysyä, että kantaisitko AINA mukana jotain 500mm F2,8 lasia vaikka tarvitsisit sitä vain hyvin harvoin?
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Joo, ei tuo ollut kommentti sinulle vaan Olympukselle. Joku logiikka saisi olla...
     
  7. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Kyllä minä ymmärrän jos joku esim häitä kuvaava hankkii tälläisen valovoimaisen primen. Olenhan itsekkin hankkimassa suurehkoa Leica Nocticron 42,5mm 1.2 Panasonicille. Isompaan formaattiin voisin siirtyä kyllä, ja olen sitäkin harkinnut mutta peilittömissä ei vaan tällä hetkellä löyty sellaista kokonaisuutta mikä minua miellyttää kaikilta osin muilta kuin Panasonicilta, joten näillä mennään. Peilikamera ei ole minulle vaihtoehto. Panasonicin tapa tehdä kameroita miellyttää, jos Pana tekisi FF rungon, siirtyisin riemusta kiljuen. Fuji on toinen vaihtoehto, mutta siinä on asioita jotka lopulta kuitenkin tökkii. 

    Reissukäyttöön jää edelleen kompakti Olyn 45mm prime, eli myös kompakteja vaihtoehtoja löytyy kaikilta m43 valmistajilta.
     
  8. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Se näissä on kiva, että voi saman/samojen kameroiden ympärille rakentaa erilaisen objektiivisetin. Tosin, silti osaltani jäävät nuo 1.2 möhkäleet kauppaan, ei sellaisiin olisi varaakaan. Mutta kyllä niillekin varmaan ostajia löytyy, kun monet ammattilaisetkin ovat siirtyneet näihin pikkuformaatteihin.

    Itselleni ne eri setit ovat kuitenkin esimerkiksi Panan 20/1.7 ja 12-32 pannarit plus ehkä Oly 45/1.8 jos olen kevyesti liikkeellä tai en ole ihan varma tarvitsenko oikeasti kameraa. Vastaavasti Pro zoomit ym jos minulla on isompaa laukkua mukana ja aion enemmänkin ottaa kuvia.
     
  9. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    318
    41
    28
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    No juuri tämä! Minun E-M5mk2 on ihan eri vehje, jos siinä on kiinni lisäkahva ja PRO zoom, verrattuna siihen että laitan nokalle pienen 17mm primen ja otan kahvan irti.
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 364
    6 188
    113
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Oli eilen Photokinassa Olympuksen standilla, kertomassa Olympuksen kameroista ja kuvistaan, hienoja kuvia valtavalla ruudulla, laatu näytti ihan riittävältä.
     
  11. Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    En kyllä ymmärrä, miksi ihmisten tarvii tulla tänne itkemään "oikeista kameroista" jne., jos valmistaja haluaa antaa ihmisille mahdollisuuksia? On myös vaihtoehto ostaa se 25mm f1.8, joka on kompakti.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    '
    Olympuksen objektiivit ovat parempia kuin muiden. Jos se tekisi huonompia pro-objektiiveja, ne olisivat pienempiä. Jos se tekisi yhtä hyviä objektiiveja isommalle kennolle, ne olisivat isompia.
     
  13. VLphoto

    VLphoto Well-Known Member

    226
    279
    63
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Ehkä eeppisin kommentti jonka olen lukenut ikinä :D
    "järjestelmän olemassolon oikeutus" Keneltäköhän lupaa tarvitsee kysyä?

    Itse ostaisin kyseisen lasin, jos olisi rahanaa ja jätän oikeat peilipöntöt kauppaan...
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Taidat olla insinööri kun et ymmärrä, että Olli käytti yleistä suomenkielessä yleistä sanontaa. Vain tietokone tulkitsee tuon sanasta sanaan.

    Toisaalta kyllä insinöörinkin (käytän tätä titteliä nyt siis metaforisesti) pitäisi se ymmärtää, että valovoiman lisääntyessä m43 optiikan koko kasvaa siten, että järjestelmän perusteet kyseenalaistuvat. m43:sta on alusta asti markkinoitu sen kompaktia kokoa ja keveyttä korostaen.

    Mutta hieno objetiivi. Varmaan pitäisin tuota järkiostoksena jos m43 olisi ainoa järjestelmäni.
     
  15. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Kuinka paljon pienempi ja kevyempi sen sitten tulee olla, jotta siitä saa mainita?

    http://camerasize.com/compact/#482.614,639.497,ha,t

    Kuten vertailusta näet, on se edelleen selvästi pienempi ja kevyempi. M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:0.7 PRO olisi varmasti ollut jo liian suuri ja painava?
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Noi kökkö-Leicat kiinnosta muita kuin brassailijoita. Vaihda siihen verrokiksi CaNikonin kompakti täyskennoinen runko ja 50mm/1.8, niin ollaan samalla planeetalla.
     
  17. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    edit. ei mitään
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus M.ZUIKO 25mm f/1.2 PRO

    Olen aina ihmetellyt tuota DOF:n hurjaa merkitystä kinokennoisilla kuvaavien parissa, minulle ratkaisee kuvakulma ja aukko, ja silloin ei 1,8 lasi ole vertailukelpoinen 1,2:n kanssa.
    Mutta joo, pitäähän kinokennoisillakin olla joku asia millä perustella omia valintojaan.