Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana tnihtila, 27 Syyskuu 2013.

  1. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Kyseinen objektiivi vastaa polttoväliltään juuri sitä, mitä olen kaivannut reissuillani primekombon 12+17+45 tilalle, linssinvaihtorumban vuoksi ja paikkaamaan tuon 17...45 aukon, johon ei enää viitsi neljättä primeä ostaa. Tämä menee aika varmasti hankintaan, mutta ensin kaipaan kokemuksia, joten antakaa tulla kun saatte objektiiveja! Sulanto tuosta jo jotain kirjoitteli, mutta odottelen varsinkin Pekan kokemuksia tuosta ja vertailua Olympuksen primeihin. Köyhälle hinta on aika kova, joten jostain täytyy luopua. Se on varmaankin sitten (ainakin) 12/2.

    Tähän sitten vielä se tuleva 40-150/2.8, niin tällä zoomikombolla pärjää pitkälle. Vielä jos pitää vaikka 17/1.8:n jos tarvitsee sen ylimääräisen valovoiman, tai sitten hommaa jonkun Voiktländerin tuubin "leikkimiseen".
     
  2. Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Kirjoitin siitä hiukan tässä
    http://www.pekkapotka.com/journal/2013/9/21/mzuiko-12-40mm-f28-pro-hands-on-preview.html

    Vaikuttaa oikein hyvältä. Olympuksen MTF-käyrät sanovat samaa kuin Olympuksen ihmiset: parempi kuin Zuiko D. 12-60mm zoom. Olisi yhdessä Canonin 24-70mm f/2.8 L II:n kanssa paras tämä alueen zoomi ja kepittäisi mainitsemasi kiinteäpolttoväliset lasisi. Kuten blogissa kirjoitin, en huomannut ottamissani kuvissa mitään väitteen vastaista sinänsä mutta en myöskään voi sellaista itse väittää ottamieni kuvien perusteella. Pitää testata kontrolloiduissa oloissa yhdessä 12-60mm zoomin ja noiden kiinteiden kanssa.

    Saisinhan tuon testiin Olympukselta vissiin vaikka heti, mutta nyt kirjoittelen Lightroom 5 -kirjaa ja joutavat zoomit saavat odottaa kunnes tilattu oma kittini tulee. Lähinnä nimittäin kiinnostaa testata itselleni, että tiedän mitä saan oikeissa kuvissa eri olosuhteissa...
     
  3. Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Tätä minäkin harkitsin, mutta valovoima ei oikein riitä revontulikuvauksiin (pitää mieluummin alkaa ykkösellä), joten tilasin Olyn 12 mm f 2:n ja Pana Leican 25 mm f1,4:n. Kojuhommiinkin tämä on hieman liian pimeä, joten siellä lyhyenä putkena mennään edelleen 45 millisellä f1,8:lla, joka on metsäkojuissa osoittautunut lähietäisyyksiltä korvaamattomaksi. "Revontulioptiikaksi" ilmeisesti paras olisi Voigtelanderin 17,5mm 0,95, mutta käy lompakon päälle pitää noin monta kiinteätä, kun lisänä löytyvät vielä Panan 20:n ja Samyangin 7,5 millinen. PS. Kuvaan 99%:sti sillä aukolla mistä maksankin, eli täydellä.
     
  4. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Jepjep, käyttötarkoituksen mukaan. Minun kuvaukseni tuntuu olevan lähinnä reissaamiset, joissa matkustan käsimatkatavaroilla. Kohteet ovat usein enemmän tai vähemmän kaupunkiympäristöä, ja kuitenkin sellaisia että kuvauskohteet vaihtuvat melko tiheään. Haluan sekä laajempaa kuvakulmaa, että myös yksityiskohtia. Siten zoomin hankinnan olen jo itselleni perustellut ennen sen julkaisemista, vaikka toisaalta kiinteistä tykkäänkin. Ja jos jostain pitää luopua, tuo 12mm on kuitenkin se missä yleensä vähiten sitä valovoimaa kaipaan. Toisaalta voisi sitten vaikka erikoistilanteisiin hankkia tuon Samyangin. Yksi valovoimaisempi on kuitenkin hyvä olla, vaikka se 17mm. 45mm taas on niin edullinen, ettei sitä köyhemmänkään kannata myydä. Eli suunnitelma on valmis :)
     
  5. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Tätä zoomia olen odottanut sen verran hartaasti jo kolmisen vuotta, että hankin sen ensi tilassa. Olen omistanut aiemmin 14-54mm Mk1:n ja 12-60-millisen ja aloin olla jo hyvin huolissani kun vielä E-M5:kaan kanssa ei tullut muuta kuin tuo 12-50-millinen, jonka kanssa en päässyt sinuiksi ollenkaan enkä varsinkaan sen jälkeen kun erehdyin tekemään oikein kunnon vertailutestin jalustalta 12-60-millisen kanssa. Sen jälkeen lähti 12-50mm heti myyntiin.
    Nyt näyttää jo paremmalta myös kun hinta on alle 1000 eur. Siinä menee jyrkkä psykologinen raja, joka esti minua ostamasta Panasonicin 12-35 millistä.
    Kiinteäpolttovälisiä löytyy kivasti: Zuiko 12, Lumix 20, Sigma 30, Zuiko 45 ja vielä vanha 4/3 Zuiko 50mm  F2 makrokin, mutta varsinkin talvipakkasilla tai kylmässä viimassa tuo obiskojen vaihtaminen sormet kohmeessa sai kyllä kaipaamaan kunnon zoomia.
     
  6. PortaDiFerro

    PortaDiFerro Member

    55
    0
    6
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Tämä vaikuttaa kyllä todella pätevältä yleislinssiltä. Olen alotellut kuvausta E-P2:lla ja 17mm/2.8:lla ja nyt olen käyttänyt lähes yksinomaan panaleica 25mm:stä. Tarkoitus oli ostaa seuraavaksi olyn 12mm ja 45mm, mutta tämä linssi aika pitkälti korvaisi ne molemmat ja 25mm vois jättää hämäräkuvaukseen tai jos haluaa kapeampaa syvyysterävyyttä. Lisäks kun vielä ostaa 75/1.8:n niin ne kulkee vielä mukavasti aina mukana.
     
  7. Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Samantapaisia ajatuksia näyttää monilla olevan. Itsellänikin on ollut viimeisimpänä matkapakettina M.Zuikon kevyt kvartetti 12, 17, 45, 75. Isompaa Zuiko D. 12-60mm zoomia olen käyttänyt, kun auto hoitaa enimmät kantamiset. Nyt voisi yksinkertaistua niin, että 17-millinen jäisi tilanteisiin, joissa f/2.8 ei riitä ja 75-millinen pidemmäksi lasiksi.

    Tulossa oleva 40-150 f/2.8 zoomi on muuten hämmästyttävän pieni polttovälialueeseen ja valovoimaan verrattuna. Ei ollut mihin verrata mutta vanhalta tuntumalta suurin piirtein Canonin 70-200/2.8 keskeltä poikki sahattuna. Näkemäni "objektiivi" oli vain ilmaa täynnä oleva mock-up, joten painosta en tiedä mitään. Matkalasia ajatellen se on kuitenkin vielä ratkaisevampaa joku milli koossa.
     
  8. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Ming Thein myös tykännyt: http://blog.mingthein.com/2013/09/13/lens-review-the-olympus-12-40/
    Vaikka kaverilla on usein hienoja kuvia arvioissaan, näyttää nuo terävöitykset kyllä melkoisilta meikäläisen silmään..

    Kyllähän se 40-150 varmasti menee myös joskus hankintaan. Toisaalta olen tuolla nykyisellä 40-150 halpiksellakin pärjännyt todella hyvin, kuitenkin maisemiin tullut lähinnä käytettyä, ettei valovoimaa aina ole kaivannut lisää. Se on kyllä tämän järjestelmän hintaihme. Täytyy hieman sitä koko/paino aspektiakin sitten tosiaan miettiä, kun on ajankohtaista. Kuinka monta kiloa Ryanairin kymmenestä on varaa antaa kameralle :) Viimeksi kameralaukku (E-M5, 12+17+45+40-150 vastavalosuojineen, akku, filtterit ym pientä sälää) oli 2,0 kg.
     
  9. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Minustakin ihan liian suurilta paitsi ehkä jotenkin alun muurahais kuvassa ja lopun kukkakuvassa. muut osastoa että migreenihän tässä tulee (vähän liioitellen mutta silti jotain typerää kuvien pilaamista varsinkin kun tarkoitus esitellä lasin mahkuja jolloin yliterävötys tekee jostain lasista paremman kuin se onkaan)...
    ps.olen Nikonisti mutta kyllä Pentax ja Olympus leireistäkin kiinnostunut kun niihin on  kivasti kennokoolle suuniteltuja kiinteitä.(=sellaisia josta tulee yleisesti tarvittuja).
     
  10. helu

    helu Active Member

    693
    34
    28
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Mikähän lie tämän objektiivin saatavuus, ei ole vielä kuulunut mitään eikä testejäkään juuri ole.
     
  11. helu

    helu Active Member

    693
    34
    28
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    niin, vaikka ketäpä nämä enää kiinnostaisi Sonyn A7/r julkaisujen jälkeen...vai kuinka?
     
  12. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Eipä se julkistus nyt mihinkään ole kiinnostusta hetkauttanut. Tämä 12-40 kenties menee hankintaan jossain vaiheessa, mutta en tiedä pystynkö ainakaan vielä hintaa itselleni perustelemaan. Zoomille on tarvetta, mutta täytynee ainakin ensin tyytyä johonkin halvempaan.

    Ja saatavuus on vielä olematon.
     
  13. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Luin jostain jo joitakin viikkoja sitten, että kovan kotimaisen (Japani) ennakkokysynnän vuoksi Olympus joutui antamaan tuotteen "viivästymisvaroituksen". Runkojen kokoonpanolinjoilla, jossa työ on mekaanista, varmaan voidaan jonkin verran kiristää tahtia ja lisätä työvuoroja, mutta huippuoptiikan kohdalla todennäköisesti ei. Aion kyllä ostaa kyseisen linssin välittömästii kun niitä saa ns. hyllyltä ilman odottelemisia. Sitä eivät jotkut Sonyn tuotejulkistukset hetkauta mihinkään suuntaan.
     
  14. PortaDiFerro

    PortaDiFerro Member

    55
    0
    6
  15. Vs: Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 PRO

    Täältä löytyy kyseinen tötterö. Ei mitään valittamisia. On nopea liikkeissään ja kuvanlaadussakaan ei ole valittamisia. Rakenne on myös varsin asiallinen.

    Käyttelen tätä E-M5:n kanssa johon se sopii kokonsa puolesta ihan mukavasti kun kamerassa on kahva. Ilman kahvaa tämä on vähän isohko tuolle rungolle.