Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus jumissa, mitäs nyt tehdään?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana harril, 9 Maaliskuu 2010.

1. harril

harril Member

253
    0
    16
    Moi

räpelsin tuossa illan iloksi paristoadapteria vanhaan Olympus-35 ECR kameraan. kaikki meni ihan ok, oranssi valo syttyi kun painoi laukaisimen puoleenväliin. Kun painoin pohjaan kuului surahdus ja värkki pimeni. Tuntui siltä että jokin sulkimessa meni vähän matkaa eteenpäin ja sitten tyssäsi. Nyt laukaisin on kova kuin kivi eikä liiku lainkaan. Osaako joku kertoa neuvoa saako jumia jotenkin purettua tai menemään eteenpäin?
    Harri

2. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16
    Vs: Olympus jumissa, mitäs nyt tehdään?

mulla teki yks Olympus tuota kun se verho oli niin rytyssä. Mut se oli tosissaan rytyssä, ja liikkui vasta kun sitä verhoa ränkläs. Se kappale meni varaosiksi.

3. harril

harril Member

253
    0
    16

Mun kamerassa tuo sulkimen lamelli on ihan suorassa. tuli sellainenkin mieleen, kun kamera näytti mittaavan valoa kait ihan OK ja kun painoin laukaisimen pohjaan niin se surahti ja sit lakkas, niin oliskos patterien antama virta ollut liian pieni mulla kun oli muoviletkun sisällä yksi kpl PR44 paristo ja hiukan täytettä, jännite oli 1,4 volttia. Originaalit MR52 paristot on jo fyysiseskin isompia, joten kait niissä riittää potkuakin enemmän
    Harri

4. Vs: Olympus jumissa, mitäs nyt tehdään?

Sinkki-ilmaparistot kuten PR44 eivät pysty antamaan suurta virtaa. Ne on tarkoitettu valotusmittareihin ym, mutta eivät sovi oikein mihinkään missä on moottoreita. Originaali MR52 on alkaliparisto joka kykenee antamaan isonkin hetkellisen virran.

Luulisi että se korjautuu siitä oikeanlaisella paristolla. Luulisi että on suunniteltu kestämään se että virtalähde hyytyy kesken laukaisun.

5. AmK76

AmK76

197
    0
    0

Joskus jääny minolta cle:ssä verho puoliväliin, ei muuta kun optiikka pois toinen sormi sitä kautta ja toinen takapuolelta ja varovasti verhoa eteenpäin, hellästi..

6. Vs: Olympus jumissa, mitäs nyt tehdään?

Minun Zorkissa suljin jumitti ja pahasti johtuen käytönpuutteesta. Sormin varovasti ja öljyä käyttämällä
    se herkisi toimimaan. Nyt toimii kuin ihmisen ajatus!

7. IKI

IKI Member

116
    0
    16

Eikös tuossa kamerassamallissa ole keskussuljin????

8. Vs: Olympus jumissa, mitäs nyt tehdään?

Verhosuljin on Zorkissa.

9. IKI

IKI Member

116
    0
    16

Jotenki ymmärsin että oli kyse Olympuksesta joka on jumissa??
    Ilmeisesti olen käsittänyt väärin.

10. harril

harril Member

253
    0
    16

Juu
    Kyllä se Olympus on mikä on jumissa. Filminsiirtorulla ei liiku ja laukaisin ei liiku milliä enempää. Malli on -35 ECR kiinteällä E.Zuiko 42mm 2,8 valovoimaisella kakkulalla varustettu mittaetsin kamera.

terv harri

11. IKI

IKI Member

116
    0
    16

No sitähän minäki. Ja siinähän on keskussuljin siellä linssien välissä joten verhosuljinten ongelmista ei liene apua.

Olen laittanut YV:tä. Kokeile jos haluat siinä esitettyjä temppuja (omalla vastuulla).