Onko asia näin että pikkukenno 20D ja 350D, eivät toimi kunnolla pitkillä putkilla. Vai onko kysymys ainostaan nyt kokeiltavana olevasta sigma 400 apo 5,6. Kävin ottamassa kortilisen kuvia kaupungilta lähinnä ihmisistä ja yli puolet törkeen ja loput vähän epätarkkoja. Otin automaatti tarkennuksella, käsi tarkennuksella, koetin syvä terävyys napilla, full ja limit asetuksella. Etsimessä kuvat näytti tarkoilta mutta koneella totuus paljastui. No nyt kuitenkin tuntuu että lähetän tämän putken takaisin, mutta toimisiko Canonin oma 100-400 putki paremmin se nyt on ainakin nopeampi, vai asettaako pieni etsin saman ongelman? Onko noin että pitää vaihtaa 5D.hen että voi kuvat pitkällä putkella? No valotus toimi kuitenkin paremmin kuin aluksi, olikohan himmentimet vain jäykkinä?
Ei kai kennon koko tuohon vaikuta... Kuvasitko käsivaralta? Mikä oli valotusaika? Pitäisi olla 1/500 tai 1/1000 tuonpituisella töötillä (jos vastaa yli 600-millistä kinolla). t. Jukka
En minä kyllä tuota croppikerrointa tuohon tärähtämisen nyrkkisääntöön sekoittais enää. Eiköhän se hämää tietämätöntä muutoinkin ihan riittävästi, 'lisämilleineen'.
Pienemmältä kennolta kuvaa pitää suurentaa enemmän, jolloin tärähdyksen aiheuttama epäterävyyskin suurenee enemmän.
No koetan huomenna 1/500-1000 niin eiköhän se siitä selviä. Eipä tullut mieleenkään että tärähtää jalustalta sarjana kuvattuna, siis otin joitakin sarjoja kanssa. No kiitoksia kovasti, valitan sitten uudestaan jos ei onnistu huomennakaan.)
En minä ole koskaan tätä ihan näin mieltänyt.... eli jos otan sakset ja leikkaan 1.6x cropin pois 135mm diasta, niin oisko se sääntö sitten 1/100s / (100mm x1.6) ? Mites pikselitiheys kennolla tähän vaikuttaa ?
Moi! Minä ajattelen asian siten, että jos olen ottamassa esim. kuvaa lenävästä tirpasta, joka kinolla lentää kuva-alueen läpi 1 sekunnissa, samaan menee kropatulla kuva-alueella vain n. 0,6 sek. Eli Kropatulla pitä olla nopeampi suljinaika jotta terävyys on sama kuin kinolla. Oletuksena on tietysti se, että pyritään samankokoiseen (printti/pikselimärä) lopputulokseen. Helpointa on kai laskea teoreettinen "polttoväli" kroppikertoimella ja käyttää alkuperäistä sääntöä...? t. Jukka
No kävin sitten äsken kokeilemassa kohde naapurin sateliitti lautasen micropää. Laitoin jalustalle, asetin timerille ja otin auto ja manuaali tarkennuksella. No canonin zoom broser näyttää vielä tarkennus pisteen koneella joten se oli oikeassa paikassa. Koetin myös nopeaa 1/500 ja 1/800, no kohinaa sain aikaiseksi ja tumman kuvan. Ei ollut kysymys tärähtämisestä ja kuvat edelleen softeja. Nyt laitan vehkeen takaisin koska se oli kokeiltava, sillä ei minua kiinnosta noissa vehkeissä muu kuin että ne toimii. Nyt oletan että ei ole kysy minun "uusavuttomuudesta", sana sai kyllä minut hymyilemään voimakkaasti tässä yhteydessä. Kotoa muutin kun olin 17 vuotta ja normaalisti tuo sana yhdistetään näihin kotona 25 vuotiaaksi asuviin, kamerateknikkoihin jotka ei osaa laittaa edes pitsaa microon.
Saitko selville johtuiko softius väärästä tarkennuksesta (obiska tarkentaa liian eteen tai taakse) vai onko optiikka yksinkertaisesti niin huonolaatuinen että terävää kohtaa ei ollut ollenkaan? Tuohan on selvästi rikki jos kuva ei ole mistään kohdasta terävä. Olisiko edes ollut edullinen?
No jotain hämärää on tai siten piirto /laatu ei riitä minun vanhoille opettajan silmille? Hinta oli 350e, eikä kiinosta huollattaa. olisi kotona jo valmiiksi muutakin huolettavaa.
Investoi tuplat lisää ja hanki jostain käytetty EF 300 4L USM. Joskus noita on pyörinyt johonkin 6-700€ hintoihin, mutta aika harvoin. Uus IS:llä maksaa rapian tonnin. Eli oli sitten mikä oli noista, niin aikamoinen suttu on käsissäsi ja terävän kuvan saati lienee mahdottomuus. Itse pidin Sigman 300 f2,8 EX HSM:ää suttuna täydellä aukolla verrattuna 4L:ään ja se on vielä kuitenkin 'hivenen' eri sarjassa, kuin nämä ym. optiikat.