Olen kiinnostunut tuosta olympuksen systeemistä ja linsseistä. Onko tosiaan niin, ettei raw-tiedostoja kamera korjaa automaattisesti, kuten jpegiä? Kameran jäljiltä 12/2 vääritysmä on 0.7% luokkaa, mikä on vähäinen, raw-kuvasta 5.4%, mikä on aika paljon (lähde photozone.-de) Olympus M.Zuiko 12mm f/2 ED - Review / Test Report Eikö kamerasta saa mitään asetusta, jolla tuo raw-kuva myös korjattaisiin tuon vääristymän suhteen? T Jukka
Vs: Olympus 12/2 ja muut Eikös softa, esim Lightroom, korjaa tämänkin objektiivin vääristymät ihan normaaliin tapaan?
Vs: Olympus 12/2 ja muut Niin, mutta täytyykö joka kuva ajaa softassa, hidasta hommaa, eikä aina jaksa mennä välillä kahville. Eiköhän tuosta uudesta om-d:ssäkään ole sellaista raw-kuvien muokkausmahdollisuutta, että korjaisi jo kamerassa nuo vääristymät? T Jukka
Vs: Olympus 12/2 ja muut Ainahan raw-kuva pitää softan kautta pyöräyttää. Ja ainakin Lightroom tekee tuon korjauksen automaattisesti - ellei kuvaaja nyt jostain systä muuta halua. Samaten varmaan muutkin ohjelmat. Softassa tapahtuva objektiivin vääristymien korjaus ei siis aiheuta mitään ylimääräistä vaivaa. Itse ainakin teen korjauksen oletuksena ihan jokaiselle kuvalle, sillä nykyisinhän valmistajat eivät kamalasti laajistensa korjaamiseen panosta.
Vs: Olympus 12/2 ja muut Siis että käyttäjäkö ei huomaa sitä edes lightroomissa? Kun lataa vaikka 100 kuvaa koneelle, korjaako se vääristymät jo ladatessa, ilman erillistä käskyä, eikö hidasta koneen toimintaa?T Jukka
Vs: Olympus 12/2 ja muut Kyllä. Jos olet alkujaan valinnut, että korjataan, niin korjaus on sitte aina automaattinen. En näe mitään syytä, etteikö tuota asetusta kannata pitää päällä. Samalla korjaantuu myös vinjetointi.
Vs: Olympus 12/2 ja muut ACR:ään pitää etsiä jostakin jonkun tekemä profiili jos haluaa korjaukset. Adoben lens profile creatorilla voi itse tehdä... Käytännössä vääristymät ei varmaan normaalikuvauksessa näy vaikkei korjaisikaan, arkkitehtuuri tms. erikseen. Mutta onhan tuo harmi, ettei mm. Adoben softiin saada sitä korjausta suoraan. Kun semmoinen kuitenkin sisältyy tuohon ideologiaan ja kamera sen jpeg-kuville tekee (luultavasti tallentaa korjaus-informaation raw-kuvaankin, jonka pohjalta sen olympuksen omalla raw-softalla saa korjattua)
Vs: Olympus 12/2 ja muut ACR:n kyllä pitäisi tehdä korjaukset automaattisesti. Käsittääkseni linssien profiili kulkee raw-tiedostojen mukana, mikä mahdollistaa tämän. Näin muistan lukeneeni. http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/414-pana_1445_3556?start=1
Vs: Olympus 12/2 ja muut mFT-kameroilla RAW-tiedostojen objektiivikorjaukset tehdään automaattisesti Lightroomissakin. Ei tarvitse hakea mitään profiileita. LR4:ssä Adobe on lisäksi tehnyt järkevän teon ja poistanut kromaattisen aberraation korjauksen kaikista (kaikkien valmistajien) objektiiviprofiileista. Korjaus tehdään nyt ohjelmallisesti Lightroomin sisällä (ja oikein hyvin kaiken lisäksi) rasti ruutuun -menetelmällä. -p-
Vs: Olympus 12/2 ja muut Tuohon en osaa vastata, koska olen tässäkin väärän leirin miehiä. Panan 7-14 objektiivilla ja Panan rungolla ainakin on suoraa. En tiedä, onko korjaus jo kamerassa vai ACR:ssä. Ei väliä, kun joka tapauksessa on. En ole perehtynyt enempää asetuksiin, kun kaikki toimii kuin se kuuluisa junan vessa. kapa
Vs: Olympus 12/2 ja muut En tiedä mistä erot sitten tulevat.. Mutta ACR:llä avattu Olyn RAW on geometrialta erilainen kuin kameran tuottama jpeg tai kameran omalla raw-softalla tuotettu tiff. Tai sitten 3. osapuolten Adobelle tekemillä linssiprofiileilla korjattu. Suoria linjoja en ole kuvannut testiksi, en niitä muutenkaan kuvaa niin paljoa että pieniin poikkeamiin kiinnittäisin huomiota. Näissä m4:3 -kameroissa vaan on niin kovasti korostettu sitä, että linssiltä tulee tiedot vääristymästä ja kamera/raw-softa korjaa niiden mukaan. Siksi kiinnitin huomiota - ero näkyy ihan missä vain räpsyssä jo rajautumisen muutoksena kameran jpeg - ACR RAW - ACR RAW + linssiprofiili.
Vs: Olympus 12/2 ja muut Olen huomannut, että Lightroomin vs. NX2:n vääristymien korjauksissa on pieniä eroja. Ehkäpä Adobella on faktat "sinnepäin". Vaikka nykyisin on menty yksinkertaisiin ja sinänsä helposti korjattaviin vääristymiin, mielummin rajumpi pullistuma - ei viiksimäistä vääristymää, niin eihän nuo objektiiviprofiilit ihan yksinkertaisia ole. Ei etenkään zoomeilla. Muutokset on harvoin polttovälin suhteen täysin lineaarisia. Ajatellaanpa vaikka 16-35mm nikkoria jossa pallomainen vääristymä pullahtaa tosi nopeasti 20 millistä laajempaan päin.
Vs: Olympus 12/2 ja muut Softissa on omanlaisensa algoritmit ja laskentakaavat. Vaikka niihin syötetään samat arvot niin tulokset ovat hiukan erilaiset. Lisäksi nuo mainitsemasi pullistelut eivät ikävä kyllä aina ole edes palloa mukailevia, jolloin korjailun lopputulos saattaa olla suoran sijaan aaltoviiva, jos ei ole tarjolla riittävästi parametreja tai jos softa ei käytä niitä hyväksi. Itse en ole jaksanut enää tsekkailla noita tarkemmin, kun ei ole pakko saada aikaan tasan suoralinjaisia tuote- tai talokuvia. Lightroom tekee asiat helpoksi, ja antaa lisäksi työkalut jos haluaa jotain vääntää lisää. -p-
Vs: Olympus 12/2 ja muut Mistä tuo asetus löytyy? Lightroom 3 käytössä enkä meinaa löytää moista asetusta...
Vs: Olympus 12/2 ja muut Uudet oletusasetukset saa asetettua tuleville importeille menusta Develop -> Set Default Settings.
Vs: Olympus 12/2 ja muut Hmm... Ainakin ACR:n puolella tässä on se ongelma, että olympus laittaa metadataan itsensä nimellä 'OLYMPUS IMAGING CORP.' jolloin Olympus-nimellä olevat profiilit eivät löydy automaattisesti. Pitää aina käsin valita että kyse on olympus-kamerasta.. Sama ongelma koskee myös profiilien latausta; Adobe Lens Profile Downloader ei löydä olyn profiileja jollei kirjoita esivalittavana olevan Olympus -vaihtoehdon perään imaging -lisäystä.