Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympuksen huollosta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana AnselA, 8 Toukokuu 2012.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Kysyin Olympuksen huollolta: Teettekö E-PL1:n kennon puhdistuksen odottaessa, mitä maksaa?

    Vastaus: E-PL1-kameran kiinteä huoltohinta on 213 euroa riippumatta viasta. Huolto ja toimitus kestävät noin 3 viikkoa.

    Suosittelivat Mustonen & Lainetta, jota minäkin harkitsin, mutta kun Olyn huoltopiste olisi ollut tuossa lähempänä. Ei tartte harkita enää. Puhaltelin itse paineilmalla irtopölyt, mutta kennolla tai kuvassa näkyy edelleen 2 täplää, joita ei puhaltelu irroittanut. Pitänee hankkia märkäpuhdistusaineet. Jos kennon onnistuu sörssimään niin:

    Verkkokauppa.com:ssa uusi runko maksaa 179,90 €.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Olympuksen huollosta

    Niin se on kaikkien vehkeitten kanssa.  Huollatin just yhden moottorisahan, lasku 120 euroa. Hyllyssä oli samanlaisia tarjouksessa, 129 euroa.  Kun  huoltohinnat ovat vähintään 70-80 egeä tunnilta, ei mitää halpaa vehjettä kannata huollattaa.
     
  3. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Olympuksen huollosta

    Joo. Ja hankala uskoa että se D3:n kennon puhdistusta monimutkaisempi toimenpide on. Itse tekisin itse, kuten olen tähän asti tehnytkin. :)
     
  4. kto

    kto Well-Known Member

    2 573
    101
    63
    Vs: Olympuksen huollosta

    Aivan uskomatonta....
    Tuolla meiningillä maailma ei pelastu - eikä mulle tule Olympusta...
    Osanottoni.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Olympuksen huollosta

    JASsia olen käyttänyt 2 kertaa ja tuo kuulostaa hirveältä tuo olympuksen systeemi.
    Toiset oli kokemukset, kun oli vielä Finlandiakuvalla olympus.
    T Jukka
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympuksen huollosta

    Asiansa osaavalta ei kennon puhdistamiseen kai mene montaakaan minuuttia. En ole itse viitsinyt asiaan perehtyä kun olen luullut, että puhdistuksesta ei maltaita veloiteta. Esim. Nikonilla on ollut joillakin messuilla "klinikka", jossa ovat puhdistaneet Nikonin kennoja veloituksetta. Uuden D7000:n mukana tuli lahjakortti, jolla saa puhdistuksen veloituksetta JASsissa 3 kpl 1/vuosi.

    Soitin Mustonen & Laineelle; Olyn puhdistuksen hinta 30-40€, toimitus samana päivänä jos aamulla vie huoltoon.

    Taidan silti aloittaa putsausharjoitukset.
     
  7. kto

    kto Well-Known Member

    2 573
    101
    63
    Vs: Olympuksen huollosta

    Kun nyt sattui ajoitus niin sopivasti, kerrotaan ihan tuoreesta puhdistuskokemuksesta tältä päivältä. Älkää kuitenkaan kopioiko, tässä teen kaiken väärin.

    Eli oma NEX-3 nyt oli niin sontainen, että sain vihdoin lainattua kaverilta - mitäs sitä omia käyttämään - hienon VisibleDust kitin. Ihan brändikamaa siis, mutta ainakin neste on oivaa tavaraa - haihtuu lähes ilman jälkiä.

    Ekat vedot auttoivatkin asiaa, mutta lasilla oli joku sitkeä jälki, jonka jo oletin olevan kolhu. Ei irronnut millään. Koska ko. kameralla ei silleen oo mitään väliä, aattelin varmuuden vuoksi kokeilla jotain muuta. Eli ei älppäreistäkään kaikki tahrat irtoa samoilla puhdistusaineilla, vaan joskus pitää käyttää useita eri aineita....

    NEXin kennolle pääsi pumpulipuikko ja laimea saippu. Jep jep. Toki hyvin maltillisesti vain likakohtaan ja yhtä täsmällinen huuhtelu ja sitten vielä oikeella puhdistusaineella läpi kennon. Voi olla, että NEX sanoo huomenna "poks", mutta "kolhu" häipyi ja kenno on taas riittävän puhdas normaalikäyttöön.

    Tässä hommaa siis helpotti se, ettei mun NEX niin kauhean arvokas ole eikä juttu paljon huonommaksi voinut mennä. Kalliimpien kameroiden kennot putsatkoon ammattilaiset...
     
  8. Vs: Olympuksen huollosta

    kennon puhdistus on syy, miksi en hanki M9 leicaa, M8 kennon puhdistus on ihan läpihuutojuttu ja menee muutamassa minuutuissa, M9 lähetetään Solmsiin.
     
  9. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Olympuksen huollosta

    Käyttelin viimeksi itse mesoftin siteitä ja luottokortista leikattua suunnilleen 2/3 kennon lyhemmän sivun levyistä lastaa. Lastan päälle sitten teippasin siteen ja kastoin isopropyylialkoholiin ja vetelin puhtaaksi. Nuo pumpulipuikot kun helposti jättää nukkaa jälkeensä.. ne apteekista saatavat puuvartiset on jo sitten vähän laadukkaampia.
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympuksen huollosta

    Aihetta sivuten, tällainen kotitehtävä:

    Kun digikameran kuvassa on roska oikeassa yläkulmassa, niin missä se on kennolla kun kennoa katsotaan edestäpäin, siis opiskan reiästä?

    Hannun kanssa 8-päivän miitissä pohdittiin asiaa ja päädyttiin samaan ratkaisuun, mutta harmaat aivosolut liikkeelle ja mietintämyssy päähän. Vastauksia tähän ketjuun (vaikka meneekin vähän OT).
     
  11. Vs: Olympuksen huollosta

    Vähän niinkuin katsois diaa väärältä puolelta eli vasemmassa alakulmassa.
     
  12. Beats

    Beats

    17
    0
    0
    Vs: Olympuksen huollosta

    Heitän lonkalta vasemman alapesän.
     
  13. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Olympuksen huollosta

    Oikeassa alakulmassa, koska se katselu tapahtuu sieltä obiskan reiän puolelta. Tämän foorumin tuntien pitää lisätä että katsellaan siten, että kamera on "oikeinpäin".
     
  14. Vs: Olympuksen huollosta

    hehe, tartti oikein piirtää paperille ja katsoa valoa vasten... Ylläoleva on oikea vastaus
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympuksen huollosta

    Vastaus on oikein!
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympuksen huollosta

    Suomi-Ranska matsin aikana nautituista virvokkeista rohkaistuneena hain lääkekaapista pumpulipuikon ja Desinfektol P -putelin (saa apteekista, denaturoitua etanolia >70%). Irroitin Olyn opiskan, kastelin puikon pään nesteeseen ja pyyhkäisin kennoa ylös-alas-ja-vasemmalle-oikealle, annoin nesteen haihtua ja puhaltelin vähän paineilmaa. Otin testikuvan tietsikan ruudun harmaasta taustasta. Voila, puhdas! Aikaa meni korkeintaan 3 min, joten Olyn hinnoittelun perusteella tuntipalkaksi tuli 4260 €...
     
  18. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Olympuksen huollosta

    AnselA:

    Olet toinen koskaan tapaamani Olympuskuvaaja jonka on kennoaan tarvinnut putsata. Eli ei tämä nyt ennenkuulumatonta ole, mutta ei kauhean yleistäkään. Sitä sitten on taas vaikea arvioida, kuinka paljon Olympuksella käy runkoja putsattavana, tuskin kovin kamalasti.

    Omalla kohdalla olen todentanut kaksi palleroa E-400 / E-420 kameroiden tekemissä kuvissa sitten tammikuun 2007 ja molemmissa tapauksissa ne katosivat ennen kun löysin aikaa ruveta tekemään putsausta.

    Tiedä sitten ovatko peilittömät herkempiä pölyyntymään. Suljinhan niissä on useammin auki kuin kiinni.

    EDIT: oma kokemus Olyn huollosta on 2011 syyskuussa tehty takuuhuolto E-420 rungolle, vikana hakeva ja hidas tarkennus. Kamera kävi euroopassa ja siihen oli vaihdettu pääpiirikortti. Kokonaisuudessaan matka kesti 6 päivää. Muistelin kirjoittaneeni aiheesta, mutta lienee mennyt dc.netin olympus alueelle.
     
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olympuksen huollosta

    Mun Oly oli 4 päivää Kuwaitin hiekkaerämaassa, vaikka ei hiekkamyrskyä ollutkaan niin hienojakoista "hiekkapölyä" oli ilmassa. Se värjäsi valonkin kellertäväksi. Muutaman kerran jouduin opiskaa vaihtamaan. Ja sitten 12 päivää Italian hiekkarannalla...
     
  20. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Olympuksen huollosta

    Sieltäkö löytyi kennonputsaajan toimipiste?

    kapa