Vs: Olkalaukuista Itse hommasin tuossa viimeviikolla Urban Disguise 40:sen, tyytyväinen ollut kyllä siihen mitä nyt v.loppuna sitä kanniskelin. Tilaa on mukavasti, vähän siromman kokoinen kun Retrospective 10 ( kapeampi lähinnä). Kokeilin paljon mahtuu tavaraa sisälle, niin meni 7d+24-105 kiinni ja sen alle mahtu mukavasti vielä 1,4x, 135/2, sigman 10-20 ja 50/1.4 päällekkäin ( väliin sai vielä laitettua yhdestä mukana tulleesta pienestä pehmis seinästä väliläpän, et ei hakkaa toisiinsa ). Salaman ja muut roinat vielä sai laitettua sitten muihin taskuihin. 70-200 en omista, mutta mahtuu ilman runkoa pystyyn tuonne. Halutessa siinä läpän alla on iso tasku minkä saa jaettua kahteen osaan, niihin mahtuu molempiin yhdet rungot ja sisustan voi sitten täyttää putkilla jos haluaa enemmän mukaan. Suurin ero Retrospectiveen ulkonäöltä ja käytönnössä, urbanissa siinä päällä on vetoketju siihen kameraosioon ja retrossa sitten taas tuo läppä menee siitä yli kokonaan minkä alla on kaikki. Urbanissa läpän alla laukun edessä juuri tuo iso tasku ( jaettava ) sekä yksi melkein koko leveydeltä oleva vetoketju tasku pohjaan saakka. Ja itse läpässä ulkopuolella vetoketju ja sisällä paikkaa kynälle yms. Retro tietenkin enemmän normaalin olkalaukun näkönen ja urban enemmän bisnis laukkua muistuttaa. Hyvä sadesuoja tuli mukana ja pieni lompakon näkönen hommeli mihin saa muistikortteja laitettua ( 4 cf & 3 sd ja käyntikortteja ), varmaan tulee myös retrossa. Tabi/Ibad tai 10" mini läppäri mahtuu tuohon 40:seen kyytiin noihin isoihin taskuihin ( 50:sessä on sitten oma läppäritasku 15,4" läppärille ja on sitten sen n.5cm leveämpi eli retron luokkaa. Lisävarusteena saa sitten hihnoja pohjaan/sivuille, pienet lisätaskut sivuille tai vaikka reppuhihnat, että voi selässä kantaa. Menee hyvin vaikka fillaroidessa selässä ja sitten kun kävelee ni kantohärpäke irti ja laukkuun sisälle ( mahtuu hyvin läpän alle isoon taskuun ). Ainut miinus mikä Urban 40:sessä on, niin tuo olkahihnan pehmuste ei ole liikkuvaa mallia, kun on pienessä kurvissa muotoiltu, mutta eipä tuo ole vielä ainakaan haitannut.
Vs: Olkalaukuista Tässä ei ole taidettu mainita Lowepron Classified sarjaa. Minulla on 160 ja 200 kokoiset laukut tästä sarjasta. Käytän todella paljon 160:stä, mutta 200 on sopiva jos mukana on enemmän kamaa. Sivutaskut ovat pinene salaman kokoiset ja IPadin tai ohuemman läppärin voi tunkea sisäsyrjän taskuun, vaikkei se varsinainen läppäritasku olekaan. Se on kyllä sanottava, ettei tämmöisen isomman laukun ja kameran plus kolmen objektiivin kanssa jaksa kovin pitkille kävelyille lähteä.
Vs: Olkalaukuista Omistan tällä hetkellä molemmat: Retrospective 20 ja Urban Disquise 50 V2.0. Minä tykkäisin, että olkalaukussa saisi olla sekä vetoketju että läppä. Vetoketju olisi tuomassa vähän lisäsuojaa jos tilanne niin vaatii. Molemmat on minusta isoja kooltaan. Niihin menee tarvittaessa D700 + 300mm f4 ja sitten vielä kaikenlaista. Varsinkin UD50 on mahdollista pakata ihan överiksi ja painavaksi. Se ei ole mitenkään häävi kanniskeltava jos on vielä läppäri kyydissä. Tasainen kova pinta lantiota vasten. Retrospectivestä puuttuu joustavat sivutaskut jotka UD-sarjalaisissa on. Retrojen sivutaskut aiheuttavat itselleni hämmennystä kun ne kuitenkin ovat siellä, mutta niihin ei saa mitään kovin järkevää mahtumaan, kuten vaikkapa vesipulloa. Tykkään molemmista, mutta pienemmille systeemeille vähempikin koko riittäisi ja olisi mukavampi käyttää. Lapissa kannoin kaasunaamarilaukkua, eli "nassea" rinkan kanssa. Lantiohihna on itselleni välttämätön koska se estää laukun heilumista. Osastoja 1-2, mallista riippuen. Pehmusteita kun ei ole, joten ne on hoidettava itse jotenkin. Käsittelin kankaan vahalla jotta se vähän hylkisi pientä tihkusadetta. Rinkassa matkustava kamera ei minun tapauksessa ota yleensä kuvia kuin vasta leirissä.