Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 18 Joulukuu 2013.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Edellä kirjoitinkin, että se on liian matala. Voisi olla 2-3cm korkeampi. Kahvaa en kuitenkaan ole tähän hätään ostamassa vaikka esim 24-70mm kanssa se kiistämättä parantaisi ergonomiaa.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Tässähän se pointti on että miksi suurempaa 'ihannoidaan'.  (D800 sama juttu. Ja sama se on pienimmilläkin objektiiveilla.)
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Sopiskohan tähänkin se perinteinen "ei se koko, vaan miten sitä käyttää".
     
  4. Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Olisihan se näppärää jos koko kalusto menisi lompakkoon.

    toisaalta kunnon kokoista runkoa (kuten D4 tai 1DX) ei voita kuvaa ottaessa ja kameraa käyttäessä mikään.

    Itse kuskaan mieluummin isoja kameroita ja nautin kuvamaisesta kuin se, että pääsen matkat helpolla ja kameran käyttö kypsyttää kaiken aikaa. Kukin voi valita tietysti oman mieltymyksensä mukaan. Joskus lapin reissulla rinkassa oli pari viikkoa selässä yli 15kg kameroita ja filmiä. Eikä haitannut mitään.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Ihan hyvä noin jos kerran noin sait hienoja kuvia ja oli kivaa. On kuitenkin tilanteita joissa vähemmän on enemmän.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Minulla on D600:ssa aina kahva kiinni, yhtään kuvaa en ole ilman ottanut. Melkoisen suuret kourat minulla ja tuolla tavalla se jotenkin tuntuu sopivalta ja siitä on hyvä pitää kiinni. Toisaalta sitten kun (useimmiten) sen jalustalle laitan, ei suuresta koosta ole mitään haittaa.
    Pienikokoisia runkoja (näitä uusia lättänöitä) en oikein ymmärrä, enkä pienen koon ihannointia. Niistä ei pysty tukevasti pitämään kiinni, heiluivat miten sattuu ja jalustalle laitto on askartelua.
    FM2:kin hankin kahvan ergonomian ja kuvausmukavuuden takia. Jos mukana on runko ja yksi tai kaksi objektiivia, ei kinokoossa paino ole ongelma, kyllä aikuinen mies sen kahvan saa kulkemaan.
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Onhan tuossa solakkuudessa (siis paksuudessa) peräti huima 4 mm ero.

    Kapa
     
  8. Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Joskus muutama milli on jopa yllättävän paljon.

    Esim Leica M6 ja M9 ovat käytössä (nyt ei puhuta filmi/digi-erosta) melkoisen erilaisen tuntuisia. Usein pulleampi koko antaa käsityksen siitä, että painoakin olisi tullut lisää.
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    No sepä se. Kontrolloiduissa (esim. studiossa tai kaukalon laidalla) olosuhteissa painavahko ammattirunko vakauttaa saman verran kuin kuvanvakaaja, mutta vaellukselle kuluttajamallinen runko on mukavampi keveytensä puolesta, jos se vaan muuten kestää kosteutta ja kylmyyttä. Lisäksi on mainittava pidemmät ja painavammat objektiivit, joiden kanssa ilman muuta ammattirunko. Itse pallottelen 5Dmk2:n ja 650D:n välillä suurin piirtein niin, että valitsen rungon 1.mukaan tulevien objektiivien 2.kameraohjelmiston 3.erityistarpeet esim. tarkennusominaisuuksien mukaan 4.paino. Joku saattaa pitää markkukakkosta painavana, mutta muotokuvissa ja studiomaisissa olosuhteissa se voisi painaa vielä vajaan puoli kiloa lisää. Vastaavasti tuo S90 tai iXus 115 on jo riittävän painava, kun se seilaa reisitaskushortseissa.

    Mirroredille sanoisin siitä syvästä kahvasta, että kun siinä on riittävästi syvyyttä, kamera sormet kiilautuvat rungon ja kahvalisäkkeen väliin. Se on hyvä juttu, sillä se estää kameraa putoamasta silloinkin, kun sitä roikotetaan rennosti sormien varassa.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    FM2 ja F3 suorastaan vaativat moottoriperän. Ote tukevoituu ja sulkimen räpsäys ei tunnu missään lisätukevoitumisen myötä. Ilman moottoriperää kapea runko otteineen tuo mieleen silmien korkeudelle nostetun lohifileen, jolla pitäisi kuvata :p
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    No ei siitä pienestä mittaerosta ole juuri kyse 5DmkIII ja D800 vertailussa josta puhuimme, vaan oleellista on löytyykö sieltä juuresta sormenpäille koloa kuten D800:sta löytyy.  (D700:sta ei taida löytyä. Eron näkee tuosta vertailusivusta katsomalla kameroita edestä.)  Tuo kolo on erittäin tärkeä vaikkei se olekaan niin pätevä roikottaa kuin vaikkapa F2:N ja F3:n moottorin tuoma kahva.

    Pystykuvakahvassa on samanmoinen muotoilu.  Puhuin siis itse rungon kahvasta eikä mistään lisäkkeestä.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Ei vaan ehkä noin 10mm.  Katso kameroita ylhäältä päin. Kahvan ympäryksessä näyttäisi olevan suuri ero. Compare camera dimensions side by side
     
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Tuosta käteen istuvuudesta sen verran että Nikon F 5 ei tarvitse juuri hihnaa,on se niin mahtava kädessä.Poikkesin hiukan sivulle aiheesta, mutta pääsimpähän sanomaan:)
     
  14. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Jospa tämä linkki toimisi paremmin ja avaisi ylävertailun (d200 ja d800)  Compare camera dimensions side by side

    Kameran koko ei niin haittaa, vaan kahvaosa + paksumpi runko sieltä kahvan juuresta. Käyttää ja kantaahan sitä isoakin (Pentax 645d jne) jos kahvasta saa hyvän otteen.
    Vanhemmissa kahva oli tuollainen terävämmin muotoiltu jossa oli vielä se sormille otetta tarjoava syvennys (niin, että siihen sormetkin ulottuivat).
    Ehkä ennen design tehtiin aasialaiseen käteen ja nykyään ei?

    Eihän tämä tietysti mikään maailmanlopun asia ole. Jos oikeasti olisi tosi haluttava kamera niin esim. rannehihnalla sen saisi istumaan tiukasti kädessä. Mutta siinähän vaihtelee sitten otetta pysty- ja normaalikahvan välillä...
    Tai etupäässä jalustakäytössä oleva kamera.

    Ihmetyttää vain kovasti miksi Nikon on pilannut ennen niin hyvän ergonomian. Eihän esim. Tuota d800:sta 5d3:n vieressä pitäessä eroa oikein huomaa, mutta käteen istuvuus on 5d:ssä monta kertaluokkaa parempi.

    Kyllä se on markkinointiosaston tahtoma leffanappula, joka on tarvinnut möhkömuotuilun ;-)
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Lienee makuasia tämäkin, mun mielestä näiden viimeisten yksinumeroisten ergonomia on mainio.
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Ei toimi näköjään linkit niin, että aukeaisi oikea näkymä  :-\
    Pitää käsin valita molempiin kameroihin ylänäkymä jotta tietää mitä tarkoitasn. Mirrored sen tuossa jo pukikin sanoiksi.

    Kimo: juuri kahvasta roikottamalla olen tottunut kulkemaan kameran kanssa jos tiedossa on äkkitilanteita. Kyllä moottorikahvallinen 6x6 kulkee sekin helpommin kuin uudemmat nikonin pikkukamerat. Nämä menee yhtä hontelosti ku joku 4x5 speedi.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    D600/610 on ohkaisempi. Kahvan juuressa on myös enemmän kuoppaa josta sormilla saa otteen. Olisi tosi hyvä jos runko olisi pari senttiä korkeampi.

    Eikös niitä leffanappeja ole itseasiassa kaksikin.
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    En minä mitään katsonut, luin vain sieltä samalta sivulta:

    "Nikon F6 is 5% (4 mm) thinner than Nikon D800."

    Kapa

    p.s.
    Taitaa olla tuo 4mm sitten ilman kahvaa.
    Minulla on D800, ja hyvin pysyy lyhyissä sormissani. En valita, en nipota. Olen tyytyväinen.
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Joka tarkoittaa paksuutta etsinkupista tai mikä onkaan takimmaksi ulottuva osa aina kahvan kärkeen.
    Ei kerro mitään siitä kuinka paksu kamera on pitää kiinni.

    Esim. F6/d100/d200 on itse rungoltaan kapeita. Kahva on muotoiltu rungosta selvästi ulkonevaksi myös takaa. Samalla se on pidetty kuitenkin ympärysmitaltaan nykyisiä pienempänä, kiitos ohuemman rungon.
     
  20. Pygmi

    Pygmi Member

    87
    0
    6
    Vs: Olisipa Digi-nikonit näin solakoita...

    Makuasia hyvinkin...

    Esim. D3s takarullan ja AF-ON napin yhdistelmä on surkea esitys. Ihan eri paikoissa toisiinsa nähden kun kääntää pystyasentoon. Ja vertical AF-ON on roiskaistu typerimpään mahdolliseen paikkaan. Mulla kämmen painaa siihen koko ajan---eli aina pakko lukita tuo vertical laukaisu ja AF-ON. Tämä ei ole ollut ikinä tarpeen (D700/D300+kahvan kanssa). Todella ärsyttävä piirre. D2 taisi olla sama juttu, mutta muistaakseni siinä AF-ON ei ollut niin hipauisuherkkä. D4:ssä asia on korjattu viimein....
    Vuosia D300/D700 + kahva yhdistelmillä kuvanneena pakko sanoa, että käteenkin D3 istuu minulla huonommin. Erityisesti pystyasennossa kaikki on vähän huonommin. D3:ssa vaaka ja pysty on käsissä ihan eri tuntuinen muutenkin kuin nappien osalta. Erityisesti keskisormi, nimetön, pikkurilli osastolla - ja minun mielestäni pelkästään negatiivisessa mielessä.
    Mutta nämähän on tosiaan "makuasiaoita", joihin käden koko hivenen vaikuttanee...