Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Onko kilpailuihin osallistuminen koskaan valokuvaamista valokuvaamisen ilosta tai omasta luomisen ilosta? Mielestäni ei. Kilpaileminen taiteella tai ilmaisulla on asia jota en koskaan ole ymmärtänyt. Itse taide ja taiteellisuus on jo niin vaikeasti määriteltävä, että kuinka voi määritellä sen mikä on todella paras ja mikä ei? Ymmärrän kyllä että todella rajatussa genressä voidaan arvostella joku kuva parhaaksi - esimerkkinä nyt vaikka kilpailu jossa on pelkästään kuvia ralli-autoista. Mutta jo vuoden luontokuva on mielestäni aiheelta liian laaja. Puhumattakaan sitten näistä normikilpailuista joissa on vapaa aihe tai sitten aiheena jotain abstraktia. Musiikkikilpailuista ymmärrän nämä missä selvästi mitataan muusikon teknistä osaamista - esim. laulukilpailut. Se on vähän sama kun valokuvauksen puolella olisi valotuskilpailut tai tarkennuskilpailut Vuoden paras kirja, vuoden paras lehtikuva, vuoden paras luontokuva, vuoden paras se-ja-se... Ei näillä ole mitään tekemistä luomisen tai paremmuuden kanssa. Korkeintaan kertovat sen mikä sattuu sillä hetkellä olemaan in ja kolahtamaan tuomaristoon ja/tai suureen yleisöön. Järkevä kuvaaja tai itseään ilmaiseva taiteilija pysyttelee kaukana kilpailuista. IMHO.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? [/quote] Täysin väärin olet ymmärtänyt koko ketjun, varsinkin sen osuuden missä pyydän minua arvioimaan kuvaajana, näin toistuvasti teet, vaikkka sitä ei ole kysytty. [/quote] Suomentaisitko minulle mitä tässä sanotaan; Kuka pyytää ja mitä ?
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Toisaalta voihan sitä harrastaa valokuvakilpailuita, mutta se leinee useimmiten eri kuin valokuvauksen harrastaminen. Henkilökohtaisesti olen vetänyt kokajan omaa linjaaani, enkä ole muiden haukkujen tai ohjauksen antanut vaikuttaa, jos ne ovat olleet ristiriidassa makuni kanssa. Uskon siis vakaasti että valokuvaaminen voi olla antavaa ainoastaan oman maun määräämänä.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Lausumasta taitaa ilmetä, ettet ymmärtänyt sitäkään....
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Kyylähän ihmiset harrastaa koira, kissa ja kaninäyttelyitäkin, joiden motiivi on vähintäänkin erikoinen. Niin miksi ei valokuvauskilpailutakin?
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Valokuvaaja tarvitsee (mielellään hyvät) öögat mutta aivot, sielu ja sydän ovat olennaisimmat. (No, monet eivät usko sieluun - ei se mitään - heilläkin on sellainen - silti) Elämänkokemus on myös eduksi - nuoruuden viriliteetti kun kohdistuu usein aivan toisaalle.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Mitä muuta laulukilpailuilla mitataan kuin laulutekniikkaa? Lavakarismaako? Ehkä joskus tulkintaa mutta jos perusbiisiin ei voi vaikuttaa niin kyllä se tulkintakin menee mun mielestä tuohon laulutekniikkaan. Kuten äänialakin. ts. yleensä harjoiteltavissa olevia asioita joissa ei tarvitse olla yliluova tai erityislahjakkuus. Taidealoilla toki kilpailuilla on varmasti joillekkin tärkeä merkitys nimen tuomisessa yleisön tietoisuuteen. Silti vierastan tämmöisiä kilpailuja. Mitä esimerkiksi valokuvaajasta, soittajasta tai laulajasta kertoo se, että meriittilistassa on liuta erilaisia palkintoja? Mielestäni vain sitä, että kyseinen henkilö osaa hyvin vetää kilpailuissa menevää materiaalia. Maailman paras viulisti, basisti, .... - puhdasta tekniikkaa. Toisaalta teknisesti huono soittaja voi olla tosi kuuluisa ja erittäin luova muusikko. Ei ehkä pärjäisi kilpailuissa mutta muusikkona pärjää, toisin kuin tekniikkataituri.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Mä kanssa vierastan noita musiikkikilpailuja, hyvänä esimerkkinä nyt meneillään olevat Sibelius viulukilpailut. Ei sytytä ei. Sen sijaan sytyttää katsoa vaikka 'kellaribändejä', jotka tekee itse omat biisit ja esittää niitä suurella sydämellä. Tai joku aloittelija soittaa viululla tuiki tuiki tähtönen, ja koko suku itkee onnesta. Sellaisesta mä pidän, nykyaikana arvoidaan musiikillista osaamista teknisen taituruuden ja 'tulkinta' muodostuu älykkäästä analyysista. Ei kiitos, sanon minä. T Jukka
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? hesarissa oli muutama hyvä juttu "Viulukilpailujen jälkeisestä elämästä" vois valaista joidenkin näkemyksiä. Varsinkin Pekka Kuusiston ja noitten neukkuviulistien kommentit. Ne meni kisaan kuvainollisesti "tikari kurkulla"noi neukkumaan osallistujat. Pekka taas sanoi vapautuneensa muusikoksi vasta kisan jälkeen.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Viulukilpailut vois, puolestani, tunkea vaikka *erseensilmään. Kilpailut ovat muutenkin silkkaa *askaa. Nousukkaat juntit rakastaa halpahintaisia kilpailuja.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? No joku roti sentään. Viulukilpailujen tai minkä tahansa muun klassisen musiikin solistikilpailujen nousukkaat ovat aloittaneet kiipeämisen jo, kun pääsivät jaloilleen. Pientä kunnioitusta sieltä vaikka levyllä soisi mieluummin Nykäsen Matti.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Eikä ne mestaritkaan nouse tunnetuiksi helposti ilman kilpailuja.
Vs: Kaiken valokuvauksen perusta hyvä kuva Kyllä! Ainakin pitäisi olla. Tässä 'hyvä silmä' aiheessa lähdettiin liikkeelle siitä, ettei sillä ole väliä, jos ei muut pidä hyvänä. Kyllä sillä oikeasti on, sillä kukaan ei ole niin itseriittoinen. Kaiken valokuvauksen perusta on hyvä kamera. Eiku
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Kilpailussa on ainakin se hyvä puoli että alkaa katsoa omaa tekemistään vähän kriittisemmin jolloin kehitystä pitäisi tapahtuu jos vain löytää parannettavaa.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Heh heh, mulla on kaveri jolla on varmaan ainakin 5mm pidemmät ripset ihan aikuisten oikeasti todellisuudessa ja jo lapsuudesta asti, hänellä ne ei taatusti ole tekoripset. Kuvan tytöstä en tiedä.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Etkö? No et sitten meikattua tyttöä jolla on tekoripset, ole katsonut kovin läheltä. Tuo musta reuna josta lähtee nuo tummemmat ripset, on se tekoripsien kiinnitysnauha joka liimataan paikalleen, sen alla on nuo vaaleemmat omat ripset jotka ovat noin niinkuin normaalipituiset.
Vs: Olisiko kaiken valokuvauksen perusta hyvä "silmä"? Nykyisin tehdään niitä pidennytksiä, ovat vaikeammat erottaa. Pituudesta tietysti voi päätellä jotain.