Vs: Oli pimeää oli... Ei noi filkat kovin pienestä hätkähdä. Mulla tulee pimiön(vessa) oven raoista vähän päivänvaloa ja kynnyksen raosta enemmänkin. Sisäpuolella on pimennyskangas, mutta vain nastoilla ylhäältä kiinni. Alkuun se tippui eräänkin kerran. Pahin mmoka varmaan kun olin unohtanut kännykän pimiön pöydälle kun latasin filmiä spiraaliin ja puhelin alkoi soimaan. Aattelin jotta siinä meni ne kuvat. Käänsin kuitenkin selkäni ja laitoin filmin purkkiin ja kehitin. Kahdessa ruudussa oli aivan lievää hunnuttumista havaittavissa. Eli vaara on hyvin vähäninen niin kauan kun valovuoto ei kohdistu suoraan filmiin.
Vs: Oli pimeää oli... Kannttaa laittaa silmät kiinni kun laittaa filmiä purkkiin, ei ihan vähäinen valo haittaa ;D Mun pimiössä aikanaan oven raosta tuli säätilasta riippuen jonkunverran valoa, mitään vikaa en negoista koskaan huomnnut.
Vs: Oli pimeää oli... Sama kävi mulle, paitsi että oli onneksi vain viesti. Oma ratkaisuni oli kääntää selkä ja laittaa sitten pimentynyt puhelin valolta suojattuun paperisäilöön. Ei liioin tarvitse pelätä fosforin kiiltoa.
Vs: Oli pimeää oli... Pimiöpussin on mennyt nyt kaikki oikein hyvin. Oli niin isot raot ovissa vaikka kuinka niihin tilkettä pistin
Vs: Oli pimeää oli... Mulla on kehityskitin ja litkujen nouto huomenna ja sen jälkeen kehitän ensimmäisen filmirullani. Arvatkaa jännittääkö En vaan tiedä uskallanko aloittaa eilen kuvatuilla kuvilla vai pitäiskö kuvata vielä yksi rulla täyteen testikuvia jotta voisin kokeilla kehitystä sillä rullalla ensin.
Vs: Oli pimeää oli... Näköjään tämä aparaatti toimii. Ei kyllä hajuakaan valotus- eikä kehitysajoista... Eikun paperia ja kehitteitä tilailemaan, niin eiköhän se siitä...
Vs: Oli pimeää oli... Niinhän ne muusikotkin tekevät: suoraan vaan pitämään konserttia ilman kokeilua miten soitinta soitetaan... Mistä ihmeestä on tullut edes ajatus, että olisi yhtään järkevää kokeilla kuvilla, jotka eivät saa mennä rikki.
Vs: Oli pimeää oli... No lähinnä siitä että oon kuivaharjoitellut jo kymmeniä kertoja. Mutta joo, testaan hukkarullalla ekaksi.
Vs: Oli pimeää oli... Lähinnä filmin laittamista Paterson- tankin ( tai muun, taitaa olla aika samanlainen systeemi) rullalle kannattaa harjoitella. Kehitykseen oiva apu kännykkäsovelluksesta Massive Dev Chart. Ja katso: https://www.youtube.com/watch?v=7A6sKxaJBUI
Vs: Oli pimeää oli... Jälleen kerran sinulta erittäin ontuva rinnastus. Järjenkäyttö on tietenkin sallittua, mutta olen edelleenkin sitä mieltä että normaalia mv-prosessia on hyvin vaikea tunaroida jos viitsii nähdä sen vaivan että hieman perehtyy aiheeseen ja käyttää suositeltuja aikoja jne., ja osaa sen verran laskea että saa kemiat sekoitettua suunnilleen oikein. Ja muistaa että kehite tulee ensin ja kiinnite viimeiseksi. Filmin pujottaminen spiraalille voi tietysti olla hankalaa jos sitä ei ole koskaan tehnyt ja peukalo on keskellä kämmentä, mutta kyllä sekin alkaa sujua viimeistään toisella kerralla. Kaikki tarvittava tieto löytyy tietysti netistä.
Vs: Oli pimeää oli... Tuo on totta, joskin esim. Patersonin spiraalille on kaksi aivan eri asiaa vääntää kinaria kuin rullafilmiä. Ja yrittää muistaa, että ne pienet metallikuulat ovat usein jumissa jolloin syöttö kangertelee... Ei se vaikeaa ole, kuten ei mikään, jonka jo osaa. Onneksi sain/jouduin opettelemaan asian 60-luvun lopulla ensisijaisesti rullafilmeillä. Konkreettisesti sitä sai kokeilla kun ala-asteen luokan kanssa kehittelimme 80-luvulla koko jengin filmit koulun tiloissa. Siinä sitä tuli negan rullaamisen pikaopetusta pilteille ja heistä suurin osa oppi sen hetkessä. Tällaisen tapauksen vuoksi käytössä olivat 24-kuvaiset kinarit, koska se on helpoin filmi rullata spiraalille.
Vs: Oli pimeää oli... No netissä ei opi. Moneen asiaan on kädestä oppiminen ainut oikea tapa. Netistä oppiessa voi tulla ihan väärät tavat joista ei sitten pääse eroon. Kyllä matti oli ihan oikeassa että ensiksi tehdään kokeilu kuvia ja sitten kun homma luonnistuu voidaan alkaa oikeita kuvia tekemään. Tahtoo moni vaan jättävän niihin testikuviin koko homman ja se näkyy mustavalkokuva genressä, ainakin Suomessa.
Vs: Oli pimeää oli... Millä lailla se mielestäsi näkyy? Ovathan mv-kuvat netissä varmasti >90% negoista skannattuja, eikä pimiössä ensin tehtyjä. Seikka, joka kyllä näkyy siinä, että mv-kuvissakin kiinnostutaan vain niistä, joita on säädelty riittävän voimakkaiksi (= kontrastia, särmää, terävyyttä).
Vs: Oli pimeää oli... Kyllä mä mielelläni kulutuan mun filmijärkkää, ei ongelmaa Testaan sillä rullalla ennen varsinaista rullaa.
Vs: Oli pimeää oli... Näin tuon videon joku aika sitten, luulin että on läppä. Ei kai kääntämistä tarvitse coctail shakerin tavalla toteuttaa? Lukemani perusteella tuollainen ravistaminen ei jaa litkuja tasaisesti. No jaa, en tiedä kun ei kokemusta vielä
Vs: Oli pimeää oli... Itse vedin yhtenä vuonna eräille kansanopiston ryhmille valokuvauskurssin, jokainen laittoi filmin spiraalille. Meinas tulla tenkkapoo erään innokkaan oppilaan kanssa, kun hänellä oli viittomakielen tulkki....pikkusen piti miettiä kun tulkkaaminen ei käynytkään pimeässä ???
Vs: Oli pimeää oli... Täytynee ostaa ussi skanneri, missä myös pölynpoistosofta löytyy. Ja vähän enemmän pikseleitä...