En tiedä muista mutta minä olen juuri sellainen tuna että savun hälvettyä katson manuaalista mikä meni vikaan. Oikeastaan ensimmäinen herätys tapahtui Mäntsälässä kun opin uuden sanan ja se sana oli "autoISO" Vanhana filmimiehenä en edes ymmärtänyt mistä SimonS ja Vimma puhuivat, enkä ymmärrä vieläkään. Seuraava herätys tuli kun MikkoK kyseli sokeripalaa salamakenkään ja samassa yhteydessä Pikkuteemu mainitsi 6v kestävyyden? Mikä vitun kuusvolttia? Tähän kun lisätään että eräänä päivänä kun olin kuvaamassa painoin vahingossa ISO valitsin nappulaa niin näin ISOluvun etsimessä ja totesin itsekseni että tämäpä kätevää? Eli tässä johdanto, minä olin valmis. Perkeleellistä etsimistä noin 2,5 tuntia ja istuin manuaalihanskassa. Eikun lukemaan, päätin etsiä tietoa tuosta Pikkuteemun mainitsemasta kuudestavoltista. Löytyihän sitä tietoa kamerani siis kestaa 250v, huh nyt helpotti sillä olen kameraani käyttänyt jos jonkinlaisilla salamoilla ja sokeripaloilla kytkettynä isonvihan aikaisiin studiosalamoihin. No olisin ehkä huomannut tuon asian melko ikävällä tavalla jos kamera ei olisi niitä kestänyt. Tästäpä innostuin lukemaan lisää manuaalia. Olen ihmetellyt mitä kamerani valintakiekossa oleva "AB" merkintä tarkoittaa eli eikun lukemaan.. AutoBracketing tsiisus kuulostaa vielä hienommalta sanalta kuin autoISO, mutta mitäs se tarkoittaa luetaan lisää... Siis pystyn haarukoimaan valotusta ja vieläpä automaattisesti ja minä olen aina luullut että kamerassani ei ole automatiikkaa ensinkään. Huh, en uskalla lukea enempää olenko joutunut ominaisuuksien oravanpyörään? Edit: Nyt kun on manuaalit kädessä sekä kamerasta että salamoista, niin kameran manuaali näyttä neitseelliseltä ja täysin lukemattomalta mut molempien salamoiden manuaalit ovat olleet todella kovassa käytössä ja näyttävät puhkiluetuilta. Eli voisko tästä päätellä että kuvaan melko paljon salamoilla? Vain olisko asia niin että kamera ja kuvaaja ovat yksinkertaisia ja salamat monimutkaisia ...
Nieppi ;-D! Mä en ole lukenu kamerani manuaalia kuin salamajutun kohdalta kun en meinannu aikoinaan saada SB800:sta toimimaan irrallaan kamerasta. Sen jälkeen en oo käyttikseen koskenu. Enkä tule koskemaankaan. En myöskään ole lukenut Penan manuaalia, Linuun sellasta ei edes ole.
Vastaus ketjun kysymykseen: Olen lukenut, montakin kertaa. Silti en saa juuri mitään aikaan ja turaan toistuvasti asetusten kanssa ja teen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.....
Aivan, on mullakin toi netistä haettu enbklanninkielinen manuaali 10D:tä varten, mutta en ole vielä jaksanut lukasta läpi. Hasselin manuaalia vilasin sen verran, että osaan taas ladata filkan. Se homma kun ei silloin Mäntsälässä oikein ottanut tulta alleen... EOS-300:n manuaalin vilasin, mutta en huomannut siinä mitään erikoista, tai sitten en vain ymmärtänyt.
mulla on taipumus lueskella manuaaleja, oli laite mikä tahansa. aikaa säästyy pähkäilyltä ja uusia juttuja löytyy mitä voi kokeilla.
Kyllä ne manuskat kannattaa ainakin aluksi selata läpi ja säästää sitten vastaisen varalle. Jotkut asiat on sellaisia että ilman manuaalia niistä ei kyllä valitettavasti ota selvää, vaikkapa Canonin ikonisymbolit valotuksen mittaustavalle, eli siis nämä: [ ], [O], [*] ovat niin kryptisiä että noiden merkitys ei auennut ilman manuaalista lunttaamista.
KuuskytDeen manuaalia joskus vähän lueskelin. 1D:n manuaali oli muistaakseni joskus lentokoneessa ajanvietteenä. 20D:n ohjeita en ole lukenut. Paitsi kerran ehkä ekalla viikolla, kun kameraan ei voinut laittaa valotuksenkorjausta. Juu. Siinä on päävirtakytkimessä kolme asentoa: ei virtaa, juntit päällä, kamera päällä.
Pakko myöntää että on tullut kameroiden manuaalit luettua, jos sellaisen on löytänyt. Muiden laitteiden ei..
Pakko on myöntää, että 10D:n manuaalin kahlasin läpi. 20D:n manuskaa en viitsinyt kahlata läpi, kun se kuitenkin on lähes 10D. RZ:an manuaalin luin tarkasti läpi, ennen kun otin ensimmäistäkään kuvaa... miksi, sitä en tiedä vieläkään ) Ps. tuo auto-iso ois kyllä aikas hyvä lisuke kamerassa, jos siihen pystyis vielä määrittämään maksimipituuden valotusajalle, josta se rupeaa kääntämään sitä herkkyyttä ylöspäin. Ois meinaan noissa joissain tilanteissa aivan POP.
Siis senhän pystyy määrittämään mistä suljinajasta se rupeaa nostamaan tuota ISO:a suuremmaksi. Mutta ei tuota tule kyllä käytettyä, käsin sen tilanteen mukaan laitetaan. Itse kyllä yleensä ohjekirjan selailen, paitsi tuon d70 suhteen en eka kuukautena sitä tehnyt kun mokomaa ei ollut mukana. Olipahan siinä aloittelijalla sormi ties missä kun ei tajunnut mitään peruskäsitteitäkään vielä.
No eräs kuvauskohde, missä tuo ois oikein giljotiini, ois nuo festarin lavakuvaukset. Ethän sä peruskuvauksessa tuollaista tarvi, mutta kun lavan valot vaihtelee kun Veshut kamerarunkoa, niin eihän siinä kerkiä ISO-arvoja muutteleen. Tämähän olisi vain kuvalaadun optimointia, eli jos kamera tekee ISO1600 erinomaista tai hyvää jälkeä ja samalla pystyy erittäin nopeisiin suljinaikoihin, niin tarve on mitätön. Esimerkiksi vaikkapa Himosfestivalilla Nightwishiä kuvatessani heilui valotusarvot 1/10s-1/1000 välillä ISO800:lla, eikä siinä kuvauksen tohinassa siihen valotusaikaan kerkiä kiinnittään erityistä huomiota. Koska sä kuitenkin seuraat koko ajan valaistuksen kulkua, esiintyjän liikkeitä ja siihen vielä sommittelet ja rajaat kuvan ja odotat, että sen esiintyjän ilme/asento on bueno.
Joo, olisi kyllä tosi jees, jos olisi semmoinen ISO-mode, että kuvaaja säätää aukon ja ajan ja automaatti ajaisi koko ajan herkkyyden muutoksella valotusta kohdalleen. Ja luonnollisesti kuvaajalla on tietty vielä mahdollisuus tämän lisäksi tehdä valotuksen korjausta ja salaman tehon säätöä.
Vanhana filmimiehenä joutui kyllä digin myötä jo manuaalia avaamaan, koska valikoiden "mag to strt zm plybk", "snstzty wrn dspl", "plybk dsply mthd" ja "swtch dst msr pt" tarkoitukset tuntuivat vaativan jo pikkuisen varmistusta.
Höpö höpö. Digillä vaan otetaan 2 000 testikuvaa ja illalla jos toteaa, että koko päivän systeemit on potaskaa, niin paukuttelee vaan henkseleitä, että mitään ei maksanut.
Joo, olen kyllä kuullut tuosta asiasta kun digin paremmuutta perustellaan, mistään ei tarvitse tietää mitään, painetaan nappia vain tarpeeksi monta kertaa aina välillä jotakin rullaa pyörittäen tai säätönappia painellen niin kauan, että lopputulos tyydyttää. (nimim. xxx, digikamera kuukauden, 15870 kuvaa jo otettu).
Minä myös luen lähes kaikki käyttöohjeet. Ja tosiaankin, varsin usein niistä löytyy joku hyödyllinen niksi ! Niko
Aikoinaan luin Nikonin D1 manuaalin tarkkaan läpi pariin otteeseen ja sen jälkeen en ole Nikonien kanssa manuaalia tarvinnut. Käyttöliittymä on kuitenkin pysynyt melko samanlaisena mallista riippumatta (ainakin termit valikoissa), joten kun yhden rungon tuntee läpikotaisin osaa käyttää muitakin runkoja.
Manuaalit ovat hyvää iltalukemista juuri ennen nukahtamista, varsinkin kun kamera on uusi ja yöpöydällä siinä vieressä.
Jos laitteessa on enemmän liikkuvia osia/elektroniikkaa/toimintamoodeja tms kuin rautakangessa, niin kyllä tulee manuaali luettua ainakin niitten itselle tärkeitten ominaisuuksien osalta. Kokeilemalla voi päästä pitkälle, mutta monissa vempeleissä on jokin oleellinen toimito sijoitettu siten, että se on minun päättelykyni ulkopuolella.