Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana albert, 12 Elokuu 2011.

  1. albert

    albert

    61
    0
    0
    Vs: APUA S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Mamiya RZ minulla on käyttössä ja toimii edellen vuodesta 1996, joskus pikku huolto tehty. Ilman Applea en pysty edittoima video matskua. Nikonila 3 D ehkä on kelpolinen muutta yli hinnoitettu, Phaseone on edistynyt muutta sinar kelpa minulle mainiosti ja Epsonia en käyttä. Jas-tekniikka minulle on viimeinen paikka mihin meneisiin.
    Kysymys: kannatako edusta asioita (vaikka edustamisesta tippu raha) mistä kuluttajale tule harmia?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    RZ, keskussuljin objektiivissa, 6000 laukausta/10 kuvaa rulla= 600rullaa.  Kestänee hiukan pitempäänkin.

    Uudella digillä hujahtaa helposti jo 1000 laukausta kameran haltuunottoon ja testeihin.
     
  3. Vs: APUA S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Osta Leica :D
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    ^ Joo  :D  Leicalla on jo perinteeksi muodostunut että puolet takuuajasta kamera viettää tehtaalla.  Rahalla saa siis ainakin perusteellista vikojen korjausta.
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Tämä kertookin nykyisestä valokuvaus-kulttuurista jotain erittäin olennaista...

    (kamerat ovat niin vaikeita, että niiden "haltuunotto" vaatii paljon aikaa ja lisäksi niin huonoja, että niitä pitää testata satojen kuvien verran? )
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  7. Vs: APUA S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Kyllä kannata, jos edustamisesta tippu iso raha. Mutta siloin voida edusta vain yksi merkki. Suomi olla pieni maa, edustamisesta ei tippu iso raha. Canon ei tykkä jos jos edusta Nikon. Olympus ei tykkä, jos edusta Canon. Canon ei tykkä jos käyttä Epson printer. Minä olla ovela ja käyttä monta merkki ja osata moni asia. Minä kouluta kulutaja ja yritys ettei heile tule harmi asioisa. Minä kouluta monta kulutaja ja yritys. Nyt minä iloinen. Minulle tippu isompi raha kuin Canon edustaja.
     
  8. Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Hmmm... Digikuvaus on ilmaista, kuten tiedät... Oikeasti: digikuvauksen yksi loistava puoli filmikuvaukseen verrattuna on, että harjoittelu on ilmaista. Minä teen sitä jatkuvasti, opiskelen laitetta ja ajan käyttöä lihasmuistiin ja selkärankaan. Totta kai sitä tuli tehtyä filmikamerallakin mutta eipä silloin voinut laukoa testiä samalla tavalla kuin nykyisin. Tyhjää laukomalla saa tietenkin tuon lihasmuistiosan mutta myös tuloksen ja omat rajat (manuaalitarkennuksen nopeus, pisin vakaa valotusaika...) samalla. Uusi laite kannattaa ottaa haltuun heti kuvaamalla paljon testiä. Ei siitä rikki mene.
    -p-
     
  9. albert

    albert

    61
    0
    0
    Vs: APUA S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    "Minä kouluta monta kulutaja ja yritys"- haluaisiin vain toista vanha Juutalais sanonta: että tyhmä opetta ja älykäs oppii
     
  10. Vs: APUA S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Nonniin, Puusa, eiköhän leikki jo riitä?
     
  11. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Toki kärjistin asioita. Mutta onhan siinä jotain perää, että kun manuaalit paksunevat paksunemistaan ja valikoissa on enemmän ja enemmän optioita niin joutuu siinä opettelemaan paljon. Varsinkin jos käyttää useampaa erilaista kameraa.
    Samaa se toki on ollut sähköisten filmikameroiden, käytännössä AF-kameroiden tulosta lähtien.

    Kuivaharjoittelulla ja lihasmuistilla on tärkeä merkitys kaikessa kuvaamisessa. Kamerahan on vain työväline jolla pitäisi saada se oma visio jotenkin konkreettiseen muotoon.
    Esimerkkinä äärimmilleen viritetystä ihminen-kone -symbioosista on tavallaan Adams parhaina vuosinaan. Hän kuvasi niin paljon, että kamera oli lihasten jatke. Ilman tätä mm. se kuuluisa Moonrise, San Hernandez olisi jäänyt ottamatta.
    Toiset korostavat tätä lihasmuistia ja osaamista enemmän, toiset vähemmän. Jokainen armeijan käynyt muistaa kuinka sitä oppi purkamaan ja kokoamaan rynkyn silmät sidottuina.Vähän samaa meininkiä lienee Sextonin kursseilla, kun oppilaita ei päästetä ottamaan aitoja valokuvia ennen kuin kameran pystytys, sommittelu, tarkennus siirtoineen sujuu tarpeeksi nopeasti.En muista aikaa, mutta lyhyt se oli...
    Eikä pidä unohtaa mielikuvaharjoittelua. Sehän on nykyään jo todistettu hyvin, että jos jotakin motorista toimintaa harjoittelee vain mielikuvina niin siinä on yllättävän hyvä heti kun taitoa tarvitsee. Eli 'lihasmuistia' voi harjoitella näinkin.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20


    Ja höpön pöpön taas... paljonko aikaa ja  materiaalia kuluu, ennen kuin zone system on "otettu haltuun"?
     
  13. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    5-6 kuvaa pitää ottaa (harmaakiilasta) ja kuluttaa kehittämiseenkin menetelmästä riippuen 16 min tai enemmän, mittausdatan syöttö exceliin...Enemmän aikaa jos käsin piirustelee. 
    Ei 'zonessa' mekaanisessa mielessä paljoa mene.


    Loppu onkin sitten sitä aivotyötä... Sitä vaikeampaa osastoa.
    Mutta samaahan voi harrastaa vaikka digillä..  (zone ei tarkoita filmiin sitoutumista)
     
  14. NinjaSamu

    NinjaSamu Member

    115
    0
    16
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Vakuutukset olemassa?
     
  15. albert

    albert

    61
    0
    0
    Vs: OLEN JÄRKYTTYNYT S.O.S. 5 D MkII- Err 20

    Vakuutukset päättyi vuoden alussa, ostos kuitti onneksi on säilynyt. Kopion kansa meniin M&L liiken, asia kirkastu seuravalla viikolla.
    Haluan kiitä kaikki osalistuja-)))