Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olen ihastunut, melkein rakastunut..

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Henna, 30 Toukokuu 2011.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Kyllä sitä valovoimaa muuhunkin tarvitaan kuin syvyysterävyyteen:
    manuaalitarkannuksessa kirkaampaan etsinkuvaan ja automaattitarkennuksessa parempaan ja varmempaan tarkennukseen, varsinkin muita kuin keskimmäistä tarkennuspistettä käytettäessä.
    T Jukka
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Niin just.  ;D  Eihän tuolla polttovälillä saa epäterävää ilmaisukeinoksi kuin vasta lähikuvissa.


    edit.  tämä oli sahen jutun perään tarkoitettu.  Vasta huomasin edellisen. 
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    (Objektiivifilosofia lienee hyödyllistä, mutta jos 14-millinen objektiivi on aukolla 2.8 ja tarkennettuna reilun metrin päähän, ei terävyydestä maisemassa ole mitään toivoa.)
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    (Vuori voi näyttää tällä polttovälillä otetun metriin tarkennetun kuvan missä on kuvallisesti oleellista taustan epäterävyys.  Siitä näkee parhaiten missä mennään.  Voi olla että jonkiverran arvaan väärinkin.  Ei tuo vain ole kovin ensimmäinen väline sellaiseen. )

    Kannattaa tehdä kunnolliset testit, koska objektiivit on myös yksilöitä.  Kaipa tuo nyt pitäisi olla aika terävä täydelläkin aukolla?

    Kunnollisella tarkoitan vain sitä, että kuvattaisiin sellaista kohdetta jota voi tarkastella eri etäisyyksillä ja eri kohdista kuva-alaa.  Kuvata sitä eri asetetuin etäisyyksin ja eri aukoin.  Jalustalta.    Tehdä niistä sitten riittävän kokoisia ja lisäksi ottaa vielä paikoin 100% kroppeja.
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Niinpä. Himmennin on laitettu tuohon vain muodon vuoksi ja hitaita sulkimia varten. :D
     
  6. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    himmentäessä syväterävyys kasvaa eli terävä siivu paksunee.
    kantsii kokeilla miten se himmennin vaikuttaa!
    kantsii myös kokeilla ihan kamera manuaalimoodissa miten aika, aukko ja herkkyys vaikuttaa valotukseen samalla kun tiiraa tota terävyyden jakautumista elik siivun paksuutta ja etäisyyttä.

    kyl se siitä.

    onks siinä etäisyysasteikko? silleenkin voi laajista käyttää et arvioi etäisyyden ja himmentää jonkin verran.
    ja tosiaan se 450d ei ole tehty käsin tarkentamista varten.
    tosin takatelkkarista 10x zoomilla kyllä pitäis onnistuu joten mikäs siinä on ongelma?
     
  7. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    HYVÄ POINTTI!
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    ^ Onko kittizuumeissa 14mm ?  :eek:
     
  9. TJL

    TJL

    5
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Kääntää nyt sen kameran valitsimen asentoon Av jolloin kamera itse määrittää valotusajan. Ja luuraat takaruudusta kuvan kohdalleen.
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Olisit kokeillut myös aukko 8 ja 1/300.
     
  11. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    No mutta kun siis tarkennan sillä etäisyysvääntimellä ja tarkin oli tuossa 1-2m kohdalla joten miten hitossa laitan sen maisemakuvan etäisyyden 20m luokkaan kun menee 2m kohdalla jo ihan sutuksi..
    Juu, harjoitella pitää ja ajattelinkin harjoitella. Sitten vasta lyön hanskat naulaan jos ei ala vorkata.
     
  12. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..


    0_o hah hah haa :D
     
  13. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Testing jatkunee.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Syväterävyysasteikosta ja kaikesta tästä kahdessa viestissä: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,55795.msg421883.html#msg421883  Olisi aika jo perehtyä siihen.  Katsot ne toisen viestin linkit ja mietit tämän kuitenkin helpon asian selväksi.  Se liittyy jokaiseen objektiiviin ja kameraan.

    Todella kannattaa laittaa objektiiviin siitä puuttuvat merkinnät! Helpottaa suuresti. Vaikka pieneen paperiseen tarraan, jos maalarinteippi ei pysy.  Jokin 5mm leveä liuska vaan..
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Ei ihan mutta muutaman millin kun antaa periksi rupee löytymään 17 tai 18 millin kohdalla löytyy. Onko noilla muutamilla milleillä suurikin merkitys? Mä en tiedä kun mulla ei ole semmosia millejä.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Niillä on oleellinen merkitys.  Älytöntä hankkia sellaista pituutta, mikä ei sovi itselle. Vaan mistä sen toisaalta tietäisi ennen kuin on  löytänyt omat millinsä.

    Mitä lyhyempään mennään, sitä enemmän on myös  joka ainoalla millillä. Esim. ero 14 ja 15 millin välillä on aivan selkeä, ja 14 ja 16 millin välillä jo suuri.
     
  17. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Kyllä näin on !!! Millit on tärkeitä kun ruvetaan rakentamaan uutta kuvaussukupolvea ;)
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Google kertoi että nopeimmat uivat noin 2 mm sekunnissa!
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Okei okei...millit on tärkeimpiä kun mitkään muut. Perutaan aikaisemmat puheeni melkein kokonaan.

    Ja sori että tää menee ihan sotkuksi koko ketju meidän juhannusjuhlahumussa olevien osalta.

    Olen edelleen sitä mieltä että isommilla milleillä pärjää. Laitanpa tähän esimerkin. Olen kuvannut kuvan ja kun millit ei ollu tarpeeksi pienet niin päätin lisätä millejä jälkikäteen. Ja sitten...olen patentoinut tämän systeemin aivan omaan käyttöön joten kukaan muu ei saa käyttää tätä. Tulen oikeistoimin valvomaan tätä. Tämän uuden systeemin nimi on Jukestyle.

    EDIT. Pitkän harkinnan jälkeen lisäsin yhden een.
     
  20. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Mikäs kakkula Jukella on tuossa?
    Tilasin ihan piruuttani sen kittiobjektiivin, ja vedän ihan piruuttani kokeilusessiot näillä kakkuloilla :D

    Hyvää juhannusta o_o