Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olen ihastunut, melkein rakastunut..

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Henna, 30 Toukokuu 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Arvioit vain etäisyyden ja syväterävyyden aukollasi - älä yritäkään katsoa etsimestä tarkennusta. 

    Kaikki ei tosin osaa arvioida lähellekään oikein etäisyyksiä. Voi ottaa mittanauhan aluksi käyttöön niin pian oppii siihenkin.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Tuossa kuva eri aukkojen viivapareista, jotka Samyangista näyttää puuttuvan, ja joista tässä jutussa kysellään.  Kannattaa lukea.

    Liitteenä DOF laskimen kuva johon laitoin 40cm printtikoon ja 1,6X cropin kameraan.  Näköjään aukolla 11 ja 1,5m tarkennuttuna näyttäisi terävää 0,73 metristä äärettömään.  Kokeile laskimella eri vaihtoehtoja, ja kuinka printtikoko vaikuttaa.  Objektiiviin voisi hyvin merkata omat apuviivat.
     
  3. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    mistä toi laskin löytyy?
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Linkin "tässä jutussa" keskustelusta:


    En laittanut laskinlinkkiä tähän alunperinkään suoraan, koska ajattelin että ne pari perustetta syväterävyysalueesta mitkä jutussa tulevat ilmi, on oikein hyvä tiedostaa.
     
  5. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Kysymykseni saattavat tuntua joistakin varmaan tyhmiltä mutta sanottakoon nyt suoraan että olen aina kuvannut niin sanotuilla valmiilla ohjelmilla, sen kummemmin syventymättä aukkoihin tms, no ISOA ja sellaisia totta kai tulee ruukattua.

    Tämän kakkulan kanssa en nyt oikein osaa toimia. Ensiksikin, pitääkö kameran(450D) asetuksia jotenkin rukata vai miksi en pääse millään ohjelmalla käsiksi aukon säätöihin, se on nollaa jokaisella. Lienee varmaan näiden manuaalikakkuloiden ihanuuksia tämäkin. Valotuksia ja isoa toki voi ruukata mielin määrin. En oikein saa keskipisteen aluetta teräväksi mitenkään. Jos siis kuvaan kohdetta johon haluan keskustan olevan se terävin alue..

    Juu, eikun harjoittelemaan!
     
  6. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Juu kertokoon ken taitaa että miten tästä rakkineesta saadaan aukkosäätö toimimaan. Eli tällä objektiivilla aukonsäätö näyttää koko ajan nollaa. Vaikka kuvaan ohjelmalla M tms niin disp-tiedot on siten ettei se kerro aukon tietoa. Onko tässä kamerassa (Canon eos 450D) siis jokin säätö menun puolella jota pitäisi ruukata?

    Kuvista valtaosa on suttua ja todella pehmeää, hastatin jo pitkät huilut noille markkinointi-esimerkkikuville ja mietin jo Canonin 10-20mm.sen tilaamista, raivostuttavaa tämä manuaalinen tillitys.. pah! Muuten, silloin kun onnistuu niin onnistuu jumalattoman hyvin, mutta 10 kuvasta ehkä yksi on mielestäni onnistunut, muut sontaa..
     
  7. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Laitetaas näitä pehmeitä suttuja tännekkin ihmeteltäväksi:
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Kamera ei valitettavasti tiedä mitään objektiivista. Aukko säädetään objektiivissa olevaa rengasta kiertämällä ja se on sitten todellinen, vaikka kamera väittäisi sitä miksi (eli nollaksi).

    Toivottavasti olet huomannut, että objektiivi ei myöskään tarkenna "nappia painamalla", vaan sekin pitää tehdä käsin objektiivin tarkennusrengasta kiertämällä. Tässä objektiivissa on ilmeisesti sellainen piirre, että se pitää tarkennettaessakin aukon pienellä (toisin kuin moni muu objektiivi, joka pitää aukon tarkennettaessa isolla ja pienentää sen vain valotuksen ajaksi), mikä pimentää etsinkuvaa.

    Kuulostaa siltä, että tämä objektiivi ei ole sinun tarpeisiisi ja kamerallesi kaikken paras ja vaihtamista voi kannattaa harkita, jotta harrastus olisi mukavaa.
     
  9. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Jeps kyllä olen oivaltanut ettei tarkenna nappia painamalla, manuaalinen pötky kun on.
    Minä jo tätä pelkäsin että mitähän mahtaa tulla kun ei ole automatiikkaa yhtään, vaan kaikki pitää tarkkaan itse suhrata.. Juu, en ole ennenkään tykännyt suhraamisesta, olen sen verta hätäinen ihminen.

    No, saa sitten esittää että mikäs sitä seuraavaksi ostetaan! Sen voin kertoa että tähän laajakulmaiseen kuvaamiseen olen höyrähtänyt toden teolla! Mikä olisi erittäin hyvä ellei täydellinen valinta kroppikennoisella kameralle, ja maisema kuvaamineen(pilvet kohteet, talot, yleiset maisemat). Hintaluokka voisi olla pauttiarallaa 400-600€ hujakoilla. Tuota Canonin 10-20mm olen kyllä sillä silmällä katsellut, mutta myös 16-35 joka on jo liiankin hinnakas. Myös Caonin 15-85mm voisi houkuttaa mutta miten lienee laajan laita? Sigmalla olisi mielenkiintoisia ja edullisia kakkuloita, mutta heikko valoisiin en tahtoisi sortua.
     
  10. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Sillä 450D:llä on käytännössä mahdotonta tarkentaa käsin. Etsintä ei ole tehty moista toimintaa varten.
    Omani olen modifioinut siten, että olen ostanut tähyslasin jossa leikkoprisma (vai mikä sen nimi on? Split image focusing screen)
    Lisäksi mulla on siinä etsimen suurennin. Elikkä semmonen linssi joka kiinnitetään siihen etsimeen.

    www.focusingscreen.com

    http://cgi.ebay.com/TENPA-1-22x-Viewfinder-Magnifier-Canon-550D-450D-400D-/220737636887

    mulla on 1.36x suurennin, mutta se on vähän liikaa, koska etsinkuva infoineen mahtuu hädintuskin kerralla kuvaan.

    Sitten kun moiset säädöt tekee ja laittaa tähyslasin kohdalleen, niin johan alkaa onnistua vähän paremmin.
     
  11. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Osaisikos joku neuvoa mikä kannattaa ostaa??

    1. Canon 17-40mm 4L
    2. Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
    3. Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

    Himottas tietty tosi hyvä valoiset, mutta hintaa olisi laittaa max 600€.


    Haussa siis moni käyttöinen pötikkä jossa laajaakin olisi. Maisemiin, konserttien kuvaamiseen jne jne, ehkäpä yleiskakkulan virkaankin.
    Kroppi 450D eli onkohan se laaja millainen edellä mainituilla? Viisaat kertokaatte :D
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Sen verran automatiikkaa soisi manuaaliobjektiivien käyttöönkin, että himmennin olisi kytketty runkoon ja olisi  täyden aukon mittaus ja tähtäys.  Nämä keksittiin sentään jo yli 50 vuotta sitten.

    Nuo ongelmasi eivät pitäisi kuulua manuaalitarkenteisiin objektiiveihin sinänsä, vaan vika on objektiivisi ja runkosi yhteensopivuudessa.  Onko siinä tosiaan ainoastaan EOS bajonetti, muttei edes himmennintä kytketty?  Miten Nikon versiossa?
     
  13. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    jep, näin ymmärsin. Ite kakkulassa kiinni on muutamia säätömomentteja.
     
  14. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Saatan olla yksinkertainen kun teen niitä valintoja näiden perusteella osittain:
    http://www.flickr.com/groups/_canon_17-40_f4l_usm/pool/page175/

    Mutta kun ei sitä muutenkaan tietoa saa. Olen lisäksi kuullut tuosta objektiivista pelkkää hyvää. Se kiinnostaisi että millainen laajis tuossa on cropin kanssa..
    Sitten olisi aika kattavasti kun tuon hommaisi. Kotona on jo yksi L-sarjalainen.
     
  15. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    ..
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Eikä ainakaan kannata ihastua ennenkö kapistusta on käyttänyt muutaman viikon, pienet pikakokeilutkaan eivät vielä tuo esiin todellisuutta.
     
  17. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Soisi varmaan joo, mutta ei meillä EOS-maailmassa asuvilla ole tuollaisia yleellisyyksiä :) Taitaa olla Zeiss ZE suunnilleen ainoa, jossa ei ole AF:ää mutta aukko säätyy kamerasta. Mutta äkkiä siihen tottuu; tarkennus täydellä aukolla, sitten aukko pyöräytetään halutuksi, sommittelu ja laukaisu. Kamera mittaa itse valotuksen, ja EF-S tähyslasilla se menee jopa oikein kaikilla aukoilla. Vakiotähyslasilla kuva ylivalottuu sitä enemmän, mitä kauempana täydestä aukosta ollaan.

    Mutta ketjun aloittajalle: onko sulla ns. kittiobjektiivia ollenkaan? Niissäkin laaja pää alkaa 18mm:stä, joten nuo ehdottamasi L-sarjalaiset eivät ole käytännössä juuri yhtään laajempia. Canon 10-22mm on monikäyttöisin, ja mikäli saat eurot kasaan sanoisin että varma valinta. Tokinan 11-16 F2.8 kehuvat tarkimmaksi superlaajikseksi croppicanoniin, ja onhan se varsin valoisa - saatavuus vaan näyttää olevan vähän huono tällä hetkellä. Budjettiin istuis hienosti Sigman 10-20mm F4-5.6. Mulla oli tuommonen, mutta en tykänny piirrosta. Epäilen näin jälkikäteen, että oli yksilövika, koska niin kovin tuntuvat kehuvan maailmalla.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Juuri noinhan se oli mun 5D:llä Leica tai Nikkor nokalla sovitteen kanssa. AV siis toimi, mutta liian virheellisesti enemmän himmennettäessä, ja samoin M moodilla valotusmittari näytti virheellisesti aivan vastaavasti.  Kyselin tästä foorumilla, ja siinä vain sitten ihmeteltiin, joittenkin 5D:t valottaa oikein ja joittenkin noin. Ei tullut puheeksi tähyslasien mahdollinen vaikutus.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,46986.msg356701.html#msg356701

    edit. Olihan siellä tähyslasista Kaken maininta: "Tähyslasina EE-S (vai mikä se matta nyt oli). Aiemmin oli se vakio. Ei vaikutusta"

    Jotta kumpaa sitten uskoisi, Mikkoa vai Kakea?
     
  19. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    Usko minua ;) Noh, kokemusta vain 40D ja 50D, mutta se on 101% varma, että noilla vehkeillä valotus hoitu kerralla kuntoon, kun vaihdoin S-lasin.
     
  20. Vs: Olen ihastunut, melkein rakastunut..

    No joo, mulla kun on tuo focusingscreen.com lasi, niin ei valota edes Canon kakkuloilla enää oikein ;-D
    Siitä syystä kamera on lähes jumittunut M-moodiin.