Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oikeat ISO-arvot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 12 Huhtikuu 2012.

  1. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Höpö höpö
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Joo, taitaa nuo mainitsemasi olla samanlaisia kuin niitä alemmat herkkyydet.  En kyllä jaksanut pyyhkiä pölyä näytöltä joten vähän huonosti näin. :)

    Vaan kuitenkin, jos ilmiö saa jonkun olemaan käyttämättä auto-ISOa, naureskelen partaani. Auto-ISO on kuitenkin digiaikakauden merkittävimpiä ominaisuuksia, jolla todella on toisinaan hyödyllistä käyttöä. Rajat voi asettaa itse, esim suurin herkkyys, pisin valotusaika.
     
  4. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Auto ISO on yhtä suuri harppaus kuin oli P-automatikkakin: sopii joilekin ja johonkin.
    Automatiikoissa on se hyvä puoli että ovat automaattisia, ja se huono puoli että jos eivät ole konffattavia, ovat arvaamattomia, ja jos ovat kunnolla konffattavia, ovat hitaampia kuin käsin tehden. Iso pitäisi olla nykyisin isossa rullassa, kuten aikoinaan Olyn OM-1:ssä. Sinä se tosin oli vain koriste, kuten nykyisin sama rulla moodivalintana.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Totta. P-automatiikkaa on aliarvioitu aivan suotta. Etenkin kun nyt on näitä lillerikennoisia m43 tyylisiä peilittömiä, joilla kuvatessa syväterävyys ei voi olla mikään erityinen pointti. Miksi siis emme normikuvaamisessa jättäisi valotusasioita mahdollisimman pitkälle kameran kontolle.

    Tästä paremmaksi menee sitten vain se joistakin kameroista löytyvä Auto-idiootti tila joka kytkee P-automatiikan ja auto-ISO:n toisiinsa. Ihan jees sekin, oikeastaan.

    Ja mitä noihin väli-ISO:ihin tulee, niin en vieläkään jaksa uskoa. Ok, kennoilla on perusherkkyytensä, mutta sen jälkeen kaikki siitä ylös ja alas on muuta. Käytännössä vähemmistö kuvista kuvataan perusherkkyydellä. Enkä minä sitäpaitsi millään pysty erottamaan kuvasta, että onko se otettu ISO640 vaiko ISO800 vaiko ISO1000 herkkyydellä. Eivätkä nämä mitkään käytännössä yhtään sen huonommilta näytä kuin perusherkkyydellä ISO200 otettu kuva.

    Tuossa "testissä" käytetty Canon 7D kohisee näemmä kuin koski. Tai sitten sen kohinaa oli kuviin kamalasti korostettu. Testikropithan olivat kuin jollakin Nikon D100:la kuvattuja.
     
  6. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Oman käsitykseni mukaan kenno on yleisesti herkempi ja tasalaatuisempi valottaja kuin filmi jotka tehtiin valmistuserissä. Itse käytän ISO arvoja filmikauden mukaan 100-800 kaikkein eniten. Millään hyper isolla ei minulle ole merkitystä, kyseessä on kuitenkin valokuvaus eikä mikään pakko saada kuva mistä hyvänsä milloin hyvänsä. Jos joku tätä haluaa, saa haluta ja hyvä niin.

    ISO auto on vaikeiden olosuhteiden takia todella hyvä keksintö, vaihtelevaan valoisuuteen on vaikea reagoida ja saada huipputulosta. Myös P moodi on loistava keksintö samaan tarkoitukseen. Maisema kuvauksessa M on parasta silloin voi aistejaan kulinarisoida ISO arvoja kokeilemalla ja tekemällä useita otoksia.

    Tätä mieltä minä olen. Olen myös sitä mieltä, että jos oppi filmiä valottamaan niin osaa kyllä käyttää järkevästi digiajan ISO arvojakin, ainakin kiinnittää huolellisesti huomion kulloiseenkin valoisuuteen, filmiähän ei kesken rullan yleisesti ainakaan luonnossa/maastossa/ otettu kamerasta ja laitettu toista tilalle.
     
  7. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Kyllähän se nyt niin on että canuuna kameroilla VIDEOTA kuvattaessa, iso 160 ja sen kerrannaiset(320, 640...) kohisee vähiten.

    Sitähän tässä alunperin kysyttiin? Vai?
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Se oli se alkuperäinen pointti. Ehkä toi video sana jäi ihan alkuun laittamatta mutta näistä mun testivideoista olisi pitänyt se jo tajuta.
     
  9. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Kyllä minäkin käyttäisin pelkästään oikeita isoja, jos ne saisi auto-isoon valittua. Kamera taitaa nyt varastaa hieman säätövaraa lightroomin  shadow/highlight säätimistä?

    En kyllä usko tällä olevan oikeasti mitään merkitystä.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Eli Canonissa ja videossa? Ei stilleissä? Eikä muissa kameroissa?
     
  11. Fredi

    Fredi Member

    61
    0
    6
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Itse ymmärsin tuosta Mvuoren postaamasta linkistä että "oikeat iso-arvot" ovat 100, 200, 400, 800 jne. Väliin tulevat luvut mitkä ovet 1/3 aukon "oikeita iso-arvoja" herkempiä ovat nostettuja (push) arvoja kun taas 1/3 aukon "oikeita iso-arvoja" vähemmän herkät ovat vaimennettuja (pull) arvoja. Tästä johtuen kohina lisääntyy edellisessä ja vähenee viimeisessä. Mutta - samalla kun kohina vähenee 160, 320, 640 arvoissa dynamiikka-alue ei muutu jos käytät arvoa esim 320. Kohina näyttää vähenevän mutta valkoisen klippi tapahtuu edelleen samassa kohtaa kun käyttäessä arvoa 400.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Tämä alkaa vaikuttaa erittäin osuvalta kommentilta koko aiheeseen.  Unohtakaa koko juttu.  Käytetään vaan yksinkertaisesti sellaista suurinta herkkyyttä mikä tyydyttää tarpeen - ja jos sellaista ei löydy, hankitaan uudempi kamera.
     
  13. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Tämähän koskee vain Canonin kameroiden videopuolta.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Ai jaa!  Muistan tästä kirjoitetun foorumilla aiemmin ja siksi arvasin Juken aloituksesta mitä tarkoitetaan kuten mvuorikin. Kuitenkin, jos se koskee vain videota, asian tuntemisessa lie yleisesti enemmän luuloa kuin faktaa sillä se ei tullut ilmi siitä mitä aiemmin luin täällä.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Tässä on tuotos jonka sitten teidän ja toisen foorumin avustuksella sain aikaseksi.

    Jääkuvia traileri
     
  16. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Näyttipäs hyvältä !