Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Oikeat ISO-arvot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 12 Huhtikuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Täälläkin on joskus ollut puhetta siitä että ainakin Canonin kameroissa eri ISO-arvot on niitä oikeita ISO-arvoja. Ja jotkin arvot on niistä oikeista laskennallisesti tai siis ohjelmallisesti tehtyjä. Olen ymmärtänyt että niitä oikeita arvoja käytettäessä on suurempi mahdollisuus onnistua paremmin kuvateknisesti. Varsinkin jos ruuvvaa valotuksen säätöä plussaan tai miinukseen on virheen mahdollisuus kertaantumiseen. Mistä löydän ne oikeat ISO-arvot?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    No ei ne nyt Canonillakaan niin erityisen oikeita ole. Piti itseasiassa DxOMarkkia kurkata. Jos merkivertailua aletaan tehdä, niin Nikonilla näyttää olevan jonkun verran oikeammat. Ero on tosin pieni, eikä kummassakaan ole samanlaista ylioptimistisuutta kuin mikä tuli äskettäin esiin sen uuden Olympuksen kanssa.

    Kuvien onnistumisen kannalta herkkyyden täsmällisyydellä ei taida olla sen suurempaa merkitystä kunhan vain valotus on oikein. Saattaa tietysti muuten vain harmittaa, että jos ISO-vertailujen prusteella ostanut kameran ja sitten selviääkin, että esim ISO1600 onkin oikeasti ISO1000.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    No lähinnä tätä tietoa aattelin käyttää videokuvauksessa. Ajattelin että jos valitsen sen oikeamman iso arvon niin ehkä tulee parempaa jälkeä. Videoissahan se valotus säätyy silti vaikka olisikin kaikki säädetty manuaalisesti.

    Tässä esimerkki testi ajo.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Luulenpa, että kameran valikoissa tai exifeissä näkyvä ISO-arvo on se nimellisarvo. Valotuksen mittauksen, tai sen onnistumisen,  kanssa tällä ei ole paljonkaan tekemistä. Paitsi tietenkin, että jos ISO onkin alhaisempi kuin luvataan, niin silloin pitää valotusaikaa pidentää jos aukko on annettu.
     
  5. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Ainkaan minun Markussa ei säädy valotus jos M moodilla rullailee... Sulla on nyt siellä joku säätö päällä joka arpoo ISO:a / Aukkoa tai jotain muuta ?
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    En mä tajuu....jos M-modeeen laittaa kuten esimerkkivideossa laitoin niin mikä siellä nyt enään voi arpoa?
     
  7. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Mie pistin äsken samat säädöt ja valotus pysy samana koko testiajon... Onko sulla siellä esim joku valotuksen simulointi jne.. päällä ? palauta tehdasasetuket :)
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Ok. Mutta mitä se ISO:n täsmällisyyskään sitten vaikuttaa? Jos nimellinen ISO1600 onkin ISO1300, niin tuo menee kuvaamassasi tilanteessa helposti valonmittauksen virhemarginaaliin. Riippuen ihan siitä mistä valon mitasit.

    Vai mitä tarkoitat? Ei ne ISO-arvot mun valotusmittarissakaan välttämättä niin täsmällisiä ole.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Pieni hetki.....testaan.
     
  10. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Juu koita esim sitä... mikäs sulla on Firmware versioltaan mulla on 2.0.4 voisko vika olla siinä ?
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Ai Canonilta saa 2.0.2 version. Mistä olet tollasen saannut?

    EDIT: Oikeasti se oli siis 2.1.2    sekoilua vaan.

    No mulla oli uusi päivitys siinä ja ei onnistunut. Mä aikani räppäsin noita video asetuksia niin yhtääkkiä se alkoi toimimaan. Hetken mietin ja tulin tähän johtopäätelmään:

    Pelkkä firmwaren asentaminen ei muuta asioita vaan sen jälkeen kun se uusi päivitys on asennettu pitää valita aina kyseinen ohjelma uudestaan pois ja päälle. Mä olin ton video jutskan laittanut jo heti kameran ostettua noihin säätöihin ja se oli niissä aina vaan. Uusia firmwareja asenettu mutta ei se ole päivittänyt niitä sinne kameran sisäisiin työtiedostoihin. Vasta kun otin video asetukset pois kokonaa ja pistin uudestaan päälle se päivittyi uuden firmwaren mukaisesti. Nyt ei M-modessa enään saannutkaan 1/25 suljin aikaa tuohon vaan minimi oli 1/30....kummallista. No ei enempää ehkä kerkiäkkään jos frame luku on se 25 ja rapiat.

    Tässä uusi testi.

    Tack tack...


    Vielä edelleen ne parhaat ISO lukemat kiinostaa.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    OK. Nyt tajuan. Kysymys ei ollut ISO-arvojen täsmällisyydestä vaan siitä, ettei kamera muuta niitä omin päin (auto-ISO).
     
  13. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    No voi voi. Hyvä että tulit pelastamaan meidät.
     
  15. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Miten joku voi nauttia jatkuvasta viisastelusta,peräkammari pojat ovat usein juuri tällaisia.Tanssin  kuin perhonen,pistän kuin ampiainen:)
     
  16. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Luulen että mr vuori taisi kuitenkin ymmärtää mistä kysymyksessäni oli kyse. Tuota linkkiä en ole kerinnyt vielä kahlaamaan kun toi englanti ei ole vahvuus. Kun aikaa on katson ton. Jos pikaisesti tsekaten tajusin sieltä että 1250 arvo olisi sitä natiivi sarjaa ja näin ollen parempi kun esim esim 1000 tai 1600 joka on tässä meidän kameramatematiikssa näiden aukko välien kanssa kohdalla.
     
  18. Vs: Oikeat ISO-arvot

    Mitenhän tuo artikkeli pitäisi oikein tulkita. Tarkoittaneekohan sen kirjoittaja sitä, että natiivit 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 olisivat parempia kuin ne arvot joita kameran voi noiden väliin. Eli noiden väliin jäävät arvot olisivat digitally pushed arvoja..jotka sitten vähentäisivät pois tuota dynnamic rangea ? ja tätä kautta siis kuvananlaatua "söisivät" pois kennolta ?
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    Juu, nyt kerkesin oikein lukemaan ja kääntäjälläkin kääntämään ja asiaa tutkimaan. Kyllä se näyttää siltä että se menis 160 320 640 jne. Eli sillä on sittenkin merkitystä. Pistetäänpä nämä iso lukemat korvan taakse mieleen.

    Tota kameran nollaamista mietin. Sitä en vieläkään tehnyt. Mitä kaikkea infoa Canonin nollaus poistaa? Teettekö ite sitä usein?
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikeat ISO-arvot

    En muuten ollenkaan usko siihen mvuoren postaamaan linkkiin. Jos näihin hommiin jotain "tieteellistä" näkökulmaa pitää saada, niin olkoon se dxomark.

    Sitäpaitsi arpoohan auto-ISO:kin herkkyyksiä melkeinpä portaattomasti. Ainakin Nikonissa näin tapahtuu. Eikä kukaan ole koskaan väittänyt, että auto-ISO:n käyttäminen huonontaisi kuvanlaatua. Taitaa olla tuo väliherkkyyksien karttaminen jotakuinkin samanlaista, että onko suljinaika 100:lla jaollinen vaiko ei.