Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oikeanlainen kuvien backup

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jaahv, 1 Syyskuu 2010.

  1. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Mä ostan kuvia varten aina kaksi samanlaista ulkoista kovalevyä (USB) kerralla (siis kun tila loppuu edellisistä).

    Mulla on aina "uusin" lightroom-katalogi + kuvat työkoneen (läppäri) sisäisellä kiintolevyllä ja peilaan ne tiedostot aina manuaalisesti MS SyncToy -nimisellä ohjelmalla (windows) toiselle ulkoiselle kovalevylle. Kun läppärille tarvii lisää tilaa, peilaan ne tiedostot + katalogin molemmille mainituille levyille ja aloitan uuden katalogin sisäisellä kiintolevyllä. Ulkoisista levyistä toisesta tulee "päälevy", eli jos sen sisältämiä kuvia palaan käsittelemään, teen ne aina päälevyllä ja peilaan muokkaukset (jos jaksan) sille toiselle levylle.
     
  2. Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Kuvat koneen sisäisillä kovoilla, varmuuskopiot kahdella ulkoisella levyllä. Kumpikaan ei ole jatkuvasti koneessa kiinni ja toista säilytän työpaikalla.
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Mulla menee kutakuinkin duuso:n kuvailemalla tavalla. Koneella+ulkoisellakin on skannatut ja digit + tehdään työstöt ja sitten ulkoiselle erilliselle levylle menee inkrementaalinen backuppi muutaman päivän välein ja kerran kuukauteen täysbackup ulkoiselle.

    Tosin mun ei tarvitse olla ihan niin huolellinen koska nega/dia -originaalit ovat kuitenkin olemassa jos vaikka backup-levy putoaisi kirjahyllystä ja pääkone menisi rikki samassa yhteydessä..

    Jos tekisin digille jotain kunnianhimoista niin yksi backup-levy olisi aina fyysisesti toisessa paikassa mm. tulipalovaaran takia. Samoin ehkä tulisi DVD:tä polteltua, mutta niitä saa sitten kopioida uudelleen joidenkin vuosien välein (mikä lie nykyinen poltetun DVD:n luotettava ikä?).

    Vaan, eipä mun nega-arkistotkaan ole missään palovarmassa suojassa eikä edes vedoksista ole välttämättä varmuuskappaletta muualla... Paranoidimpi kyllä kunnon vedoksesta tekisi aina toisen version jonka veisi sitten jonkun tutun/sukulaisen/omaan toiseen kiinteistöön turvaan.
     
  4. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Kun käyttää tuollaista kahden levyn ulkoista "raid" systeemiä niin ei tarvita kuin yksi bitti poikittain kovalevy/usb-ohjaimessa niin se on morjens molempien levyjen sisällölle. Tietty jotain tuhoutunutta voi yrittää saada palautettua vaikka Norman Ibasilla.

    Myöskin kahden samanlaisen (saman valmistajan samasta erästä olevan) kiintolevyn käyttäminen ei välttämäti ole järkevää  ;) kun tulee vikaa vikaa vikaa niin sitä todennäköisesti on molemmissa levyissä :D

    Entäpä kuun asento varmuuskopiota tehdessä..
     
  5. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Ennemminkin se on Kuun vaihe. Kuu kun on Maahan nähden käytännössä samassa "asennossa" koko ajan. Paitsi torstaisin ...

    Kuun eri "vaiheet" eivät merkitse varmuuskopioille just vittuakaan mitään. Venuksen ja Jupiterin kulloisetkin keskinäiset -meistä katsoen- aspektit kyllä ...

    Edit : Tai mistäs helvetistä minä sen tiedän ...
     
  6. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Eräs suht. edullinen ratkaisu voisi sisältää seuraavat kaksi tasoa
    -käyttösuojaus (RAID 1 ylöspäin) sisäinen peilattu levy-pari tai Nas purkki jolla kuvia voi jaa sisäverkossa.
    (Edullisia Nasseja: esim. WD Mybook WolrdII 2T tai Buffalo Linkstastation Duo 2T tms.)
    -varsinainen backup, sen voi tehdä edullisesti esim. polttamalla kamaa levyille yhtenä tai useampana versiona, jotka voi sitten vielä kustata toisaalle taltteen. Jos yksi levy pilalla niin muut ok. ja kaikissa koneissa jo polttavat asemat.

    Kommentti: jokainen muistitikuille/kortille tehty talletus lyhentää tikun teoreettista käyttöikää...

    Joo paperilla ne olisivat tallessa jos UV ei tuhoa ja filkalla jos kiinnitys ym. tehty oikein.

    Onhan monilla palveluntarjoajille myös verkkotilaa, mutta ne soveltuvat vain loppusijoitukseen
    ja satunnaiseen selaisluun rajallisen nopeuden vuoksi.

    --
    Itselläni suurin ongelma on "roskakuvat" joita tulee otettua aivan liikaa.
    Eli varmuuskopiointikin olisi paljon helpompaa kun ehtisi laitta 50-90% kuvista
    roskiin, raakana kun 7D napsii niin terat ja gigat katoavat silmissä.
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Oikeanlainen kuvien backup

    Roskakuvien ongelma on kyllä todellinen. Mulla on käytäntönä pisteyttää kuvat, yhden tähden kuvat on noita rajatapauksia jotka säästän mutta jotka on aika silleen...

    Ehkä niistä ei tarvitsisi backuppeja =)
    Eikä edes RAW:ia, suora RAW -> jpg muunnos batch-jobina.

    Skannien puolella tuota ongelmaa ei ole koska rajatapaukset voi aina heittää pois ja uudestaan saa skannattua jos on tarvis. Tosin kuvien pengonnan kannalta edes jonkin tasoinen esikatselukuva noistakin lienee hyvä säästää. Ei tarvitse lähteä pinnakkaisista etsimään...