Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 18 Elokuu 2014.

  1. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    AE-L on ihan selvä juttu: painan sitä, ja valotus lukittuu sen mukaan, mihin kamera sattuu silloin sohottamaan (noin periaatteessa). Jos käännän kameraa sen jälkeen, ja AE-L on päällä, valotus menee sen lukitun tilanteen mukaan.

    AF-On -napin painallus tarkentaa siihen kohtaan ja sen mukaan, mikä tarkennusmoodi on valittuna. Jos on vaikka AF-S ja Single point, tarkennus menee valitun tarkennuspisteen mukaan. Jos pidän napin painettuna, kameran mielestä tarkennus on ok, vaikka kääntelisin sitä sitten kuinka. Eli kamera laukeaa, vaikka olisi Focus Priority ja kamera käännetty taivaalle. Itse asiassa AF-On ei "vapauta" mitään, vaan lukitsee sen...

    AF-L ei edelleenkään aukea minulle. Se ei tarkenna, eikä lukitsekaan tarkennusta. Mitähän sen pitäisi tehdä?
     
  2. SamuelSalmon

    SamuelSalmon Member

    209
    1
    18
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    AF-L on turha takanappitarkennuksen kanssa. Mutta jos tarkennus on sidottu laukaisimeen, voi tarkentaa etukäteen, painaa AF-L:n pohjaan, ottaa sormen pois laukaisimelta, ja sitten myöhemmin ottaa kuvan ilman, että kamera tarkentaa uudestaan.

    Toki takanappitarkennuksella tämä on niinkin yksinkertaista, että ei vaan paina sitä tarkennusnappia uudestaan.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    En ole kokeillut kaikkia variaatioita läpi, mutta minulla on konffaamaton D800 ja huomioni AF-ON napista on samanlainen. Se toimii samoin kuin laukaisimen puoliväli.  Kun viimeksi vaihdoin aiemmin käyttämästäni AF-S:stä AF-C moodiin (kolmiulotteisella seurannalla), niin samoin se toimii edelleen.

    Varsinaista lukitusta ei ole juuri enää tarvinnut AF-C 3D-seurannalla. Hienosti pysyy tarkennus monenlaisissa kohteissa joko laukaisinta puolivälissä tai AF-ON pohjassa pitäen vaikka sommittelee.  Lukitusnapin käyttö sitten toimii tässäkin moodissa niin kuin Niffekin sanoi eli tarkennus lakkaa veivaamasta ja AF-ON painaminen taas vapauttaa sen seurantaan.

    AF-C 3D jäi jotakuinkin perusasetuksekseni. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,97299.msg702599.html#msg702599
     
  4. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kannattaa mennä ensin menuun, ja confata AF-L-painike siellä. Riippuu tietenkin kamerasta, Df:ssä homma käy niin.
     
  5. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Jep, näinhän se menee. Eli AF-S -moodissa "lukitsee" tarkennuksen ja AF-C -moodissa "vapauttaa". Selkeää :)

    No, kyllä tuossa on logiikka mukana. Tuo on minulle vielä opettelematta tuo pelkästään AF-C:n käyttö, jossa sitten AF-On -nappulalla hallitaan tarkennuksen toimintaa. Kuten olen joskus sanonut, olisin toivonut että Afrikan safarilla tuo olisi ollut minulla käytössä...
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kundeilla on varmaan omat konffit päällä siellä. Niissä en osaa auttaa, kun on väärän merkkinen runko kädessä. Canonin mk2:ssa AF-ON -painikkeelle voi antaa viisi toimintoa AF-pysäytys, AF-käynnistys, AE-lukitus, AF-moodin vaihto kertatarkennukselta jatkuvalle tarkennukselle ja valittua AF-pistettä koskien AF/AE-mittaustavan eli mittaus valitusta pisteestä, keskiarvo/keskiarvo ja mittaukset keskipisteen kautta.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus


    :)

    Eihän tuo noin mene sentään, vaan kun on ensin lukittu lukitusnapilla, AF-ON vapauttaa lukituksen (sekä S että C moodeilla).  Suoraan AF-ON painaen on taas toiset kuviot. Toimintojen kokeilu (ohjekirjan kera) on minua ainakin auttanut. Seuraavaksi meinaan tarkistaa miten se lukitusnappi oikein on konffaamattomassa.  Taitaisin laittaa siitä valotuksen lukituksen pois.  Nämähän on hyvin kohdekohtaisia miten kannattaa laittaa.  Tai mieltymyskohtaisia. Ja riippuu vahvasti myös valonmittaustavasta ja valotusmoodista.  Yksi asia on selvä: on pakko tietää mitä niistä napeista tapahtuu jos niitä käyttää siinä omassa konffissa vaikka se olisi tehtaalla laitettu. 
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Aloitukseen sanoisin että kääntyvä näyttö on ihan kiva, mutta useinkaan se ei riitä ulkona näyttöön osuvan valon takia. Kulmaetsin on mainio lisuke hiiren näkökulmasta kuvaten.

    Otsikkoon sopii vielä tuosta tarkennusaiheesta, että kun vaihdoin AF-C 3d tarkennustavan toimintaan, minulle tuli vasta helpotus automaattitarkennuksen käyttöön.  Automaattitarkennus on tuntunut hankalalta sitä ennen ja tuo vasta oli se odotettu ominaisuus niin liikkuviin kohteisiin kuin paikoillaan oleviinkin.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kuvaan oikeastaan aina joko sillä 3D tilalla tai sitten yhdellä pisteellä. AF-S tilassa olen siirtynyt melkein kokonaan yhden pisteen käyttöön. Nämä jutut sen takia, että yksinkertaisempi kamerankäyttötapa tuo ennakoitavuutta kuvaamiseen.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Olen viimeaikoina ottanut aika paljon kuvia mahdollisimman korkealta, tarkoittaa, että näyttö käännetään alaspäin ja kädet suorina kohti taivasta otetaan kuvia edessä olevien ihmisten yli, tähän ei mikään kulmaetsin tuo apua. Ja onhan se helpompaa jos ei tarvitse erikseen kulmaetsintä pitää mukanaan, kun on kääntyvä näyttö kiinni kamerassa ;)
    Itse olen kyllä alkanut arvostamaan kääntyvää etsintä, tai itse asiassa pelkkä ylös ja alas tilttaava riittää, selfietkin käy kätevästi ilman valmisteluja.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Now we are talking ;)
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Mulla on ollut Sonyssa kääntyvä näyttö vuosia ja se on toki hyvä. Mutta kulmaetsin korvaa sen osittain ja kääntyvä näyttö korvaa kulmaetsimen samoin vain osittain.

    Onhan se arviolta vaikea kääntää kamera oikeaan asentoon. Sitten heti tarkistamaan mikä rajaukseksi tuli ja eikun uusiksi...
     
  13. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Jos otat belfien, jätä se julkaisematta! Jookos?
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Markulle tiedoksi, 28mm on maaginen polttoväli selfie-kuvaamiseen.
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Normaalit kuvaa normaalilla, selfiet kuvaa 28mm:llä :D

    Vielä kun telelle ja 28mm:ää laajemmalle löytyy uudet termit niin meillä onkin normaali, selfie, ... jne. -objektiivit.
     
  16. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Single & piste keskellä & paina AF-L (pitää olla konfattu oikein): Emuloidaan FM2:n leikkokuvatarkennusta!
     
  17. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Onhan noita: lintuputki, maisemalinssi, potrettilasi jne. ;-)
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Sanoisin, että jos kuvaat selfiet mieluiten 50 millisellä, niin kyse ei ole normaalista vaan epänormaalista asiasta. Tarkemmin sanottuna epänormaalin pitkistä käsistä.
     
  19. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Entäs jos laittaa 50 mm vaikka pöydälle tai kirjahyllylle ja kuvaa siitä.
    En tunne asiaa, mutta kuuluuko selfien määritelmään se, että se otetaan kädet eteen kurottaen?
    Nythän on oikeita selfie kameroita, jos näyttö kääntyy 180 astetta ylöspäin.
    T Jukka
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Pikaselfiet otetaan omin käsin ja silloin on pakko olla laajis käytössä, mutta onhan kaikki kuvat selfieitä jotka on ilman avustajaa otettu - minusta.