Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Nyt on saavutettu nettiviisauden huipentuma: tuote stumpataan kuvan perusteeella, jonka yläpuolella lukee: "According to the source the image below is fake!".
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Onhan sekä kolmiomittausta että kontrastitarkennusta käytetty erilaisissa sovelluksissa maailman sivu. Olennaisin ero tässä dual pikselissä on noihin muihin nähden se, että aikaisemmin kun oli erilliset 19, 59 tai 79 tarkennuspistettä, niin nyt niitä on 40 megapikseliä, joilla otetaan samalla kuvatkin. Kyllä tuo videon automaattitarkennus on vielä "tuloillaan".
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus 40mpx automaattitarkennus - olet tekno-uskovainen. Eli koska systeemisi on "dual-pixel", niin unelmakamerasi resoluutio on 80mpx tai enemmän? Missä noita tehdään? Minulle riittää noin 171 tarkennuspistettä.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Ei kun se dual pixel on 20-megainen, mutta jokaisessa pikselissä on kaksi diodia, jotka tarkentavat ja toimivat sitten yhtenä pikselinä. Sehän se uusi juttu oli siinä dual pixelissä.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Joka tapauksessa, kennolta vaihetarkennusta tehtäessä kyse ei ole tarkennuspisteiden määrästä. Niitä on aina tarpeeksi. Esim se mitä kirjoitin edellä Nikonin 171 pisteestä, riittänee useimmille meistä ihan hyvin. Sensijaan temppu on saada tuo systeemi toimimaan hämärässäkin yhtä hyvin kuin peilijärkkärin vaihetarkennus. D750 on tässä suhtessa uusi avaus Nikonilta. Tarkennus on tärkeämpi asia kuin se kääntyvä näyttö josta aina vouhkataan. Mitään läpimurtoa tarkennuksessa en kuitenkaan usko tapahtuneen. Jos D750 tarkentaa kennolta yhtä hyvin kuin Sony A7 niin ok, se rittänee peilikameralle.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Mitenpä vaan tätä videokeskustelulua että miten kaikenlaisia tv- ja muita elokuvia saadaankaan aikaan, kun koneet tarkennetaan manuaalisesti. Hmmm...
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus No, tämä on sinun näkemyksesi Odota nyt, kun saat käsiisi sen. Toimii ne yleensä kuitenkin paremmin kuin edelliset mallit, mutta on niissä vielä tekemistä.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Niinhän se on Mutta kun katselet ympärille, niin huomaat kuinka aika moni näppäilijä kuvaa stillejä livevjuun kautta. Siinä hommassa parempi tarkennus on tervetullut.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Se vaatii etukäteisvalmistelua. Kuvausreitin varrelle siroteltuja erilaisia esitarkennus-markereita ja vastaavia merkintöjä follow focus -knuubeihin. Lisäksi huippukuvaajan, joka tarkentaa hukkaamatta kompositiota. Tarkentaminen follow focuksella on niin hankalaa täyskennoisella, että siihen joutuu keskittymään eniten videokuvausvaiheessa.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus En huomannut. Myönnän että tein virheen komentoimalla huhuja. Moiseen en yleensä ryhdy. En käytä edes softien beta-versioita. Puolustukseksi: En ole toimittaja, enkä kirjoita roskaa maksullisiin julkaisuihin, jotta sattuu erittäin usein. P.S. "Kysy mikä on asioiden todellinen lähde" John Le Carre (Smiley).
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Kennomittaus on jo nykyisellään paljon parempi kuin perinteinen kolmiomittaus, jos vain aika riittää tarkennella. Koko kennon tarkennus puolestaan tuo videotarkennukseen sen smoothin tarkennuksen ja parantuneen kohteen seurannan, joita on kaivattu automaattitarkennuksen mahdollistamiseksi muissakin kuin säälittävimmissä kotivideoräpellyksissä.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Jos tuo kuva pitäisi paikkansa (muokattu varmaan D610:n kuvasta), niin mikä menetys AF-ON -nappula oikeasti olisi? Edellyttäen, että sen voi bindata AF-L/AE-L -nappiin? Nikoneissa AE-L ei kuitenkaan ole pohjassa pysyvää mallia, joten sitä ei edes sormimaagikko pysty käyttämään samaan aikaan vierellä olevan AF-ON -napin kanssa. Ja AF-L -toiminta taas on täysin tarpeeton jos AF-ON -toimintaa pääsee käyttämään. Mulla AF-ON + AE-L/AF-L -nappulaparista jälkimmäinen on aina täysin koskematon koska ei sille keksi mitään järkevää käyttöä. Jos sitä painamalla valotus jäisi edes muistiin niin silloin asia muuttuisi. Mutta ihmeellisen logiikan takia AF-L/AE-L:ää pitäisi painaa pohjaan jatkuvasti.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Niin se minullakin on. Jotkut kuitenkin pitävät af-nappia kovinkin tärkeänä. Mutta mitäköhän Kullervo tarkoitti af-oikopolulla. Kenties niitä af-säätöjä jotka tehdään edessä olevan napin kautta rullilla? Nikonin muuta vuosi sitten käyttöönottama af-käyttöliittymä on hyvä ja samalla se vähentää yhden vivun takaseinästä.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Tarkennuksena vielä, mulla AF-ON -nappi on ehdottomuus. Mutta AE-L -nappia jota joutuu pitämään pohjassa, ei tarvitse mihinkään. Joten jos sen paikalle saa konffattua AF-ON -namiskan, ei menetä yhtään mitään. Olenkin aina ihmetellyt, miksi Nikonilla on vierekkäin AF-ON ja AE-L/AF-L. Kumpaakaan kun ei voi käyttää samaan aikaan. Ellei Nikon joskus tuo uutena ominaisuutena muistitoimintoa AE-L/AF-L -nappiin, jolloin voi lukita valotuksen siitä (eikä laukaisimen etuvedosta) ja silti tarkentaa AF-ON -napilla.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Ilman muuta erillinen af-painike, että saa kuvan tarkaksi ennen laukaisua.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Monet omaavat niin hyvän hienomotoriikan, että osaavat painaa laukaisimen ensin puoliväliin eivätkä runttaa sitä kerralla pohjaan.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus Kyse on tarkennustekniikasta, ei suinkaan hienomotoriikasta. Sehän on tarkennuksen lukitus. Laitat kameran tarkentamaan ja sitten kun on hyvä, lukitset sen. Tässä nyt toinen puhuu taas aidasta ja toinen aidan seipäista. Kuten aikaisemmin niistä 175:stä tarkennuspisteestä esim. Jos kuvaat stillejä vaikkapa joukkueurheilulajeista, et voi pitää sellaista moodia päällä, koska kamerasi ei osaa lukea vielä toistaiseksi ajatuksia. Niinpä on suositeltavaa käyttää ennakkolukituksella paria ristikkäistä tarkennuspistettä sellaisissa kuvissa tai omaksua vaikkapa tekniikka, jota ppotkan lähettämässä linkissä pelkkää keskimmäistä pistettä käyttävä urheilukuvaaja on käyttänyt ja siten saanut poikkeuksellisen teräviä urheilukuvia. Niin tässäkin tapauksessa painetaan af-lockia ja unohdetaan etuveto, joka haittaa kuvausotetta. Kyse on siis tekniikasta, jolla pyritään tuottamaan teräviä kuvia, eikä vähän sinne päin teräviä kuvia. Liian usein tyydytään otsaan tai nenään tarkentuneisiin kuviin, jotka manuaalitarkennusaikaan eivät olisi menneet seulasta läpi, koska kaikki kuvat tarkennettiin silmiin. Videon tulevaisuus on sitten taas noissa koko kennolta tarkentavissa.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus AE-L/AF-L -nappulan saa konffattua ainakin D810:ssä ja muistaakseni myös D800:ssa AE-L -toggleksi. Jopa niin, että se on joko koko ajan lukittuna tai "release on shutter". Tämä tapahtuu sieltä missä niitä nappuloita konffataan muutenkin. Sen sijaan mulle ei ole koskaan selvinnyt mitä se AF-L tarkoittaa. AF-On käynnistää tarkennuksen kun sitä painaa, mutta mielestäni AF-L ei tee tarkennukselle mitään. Ja BTW. kameran voi konffata myös niin, että AF toimii sekä AF-On, että laukaisimesta. Jos AF-On on pohjassa, ei laukaisimesta tapahdu mitään (tarkennusta), mutta jos AF-On on päästettynä, niin laukaisimen painaminen puoliväliin tarkentaa... Mun käteen AF-On -nappula sopii loistavasti. Sen sijaan AE-L/AF-L -nappulaa joudun kurottamaan. Sen tähden mulle tuo kahden napin järjestely sopii loistavasti.
Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus AF-L on tarkennuksen lukitus ja AE-L on valotuksen lukitus. AF-ON vapauttaa automaattitarkennuksen. Niiden avulla voit ohittaa sekä jatkuvan tarkennus- että valotusautomatiikan ja sommitella kuvan rauhassa.