Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 18 Elokuu 2014.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Oho? Kyllä mulla on futinut...
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Voihan tuo näyttö kiertyä tuosta NIKON tekstin alla olevan sauman kohdalta?
     
  4. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Enpä tiedä. Saranat näyttävät olevan näytön yläreunassa.

    EDIT:
    Tämä kaikki siis sillä oletuksella, että kuva on aidosta tuotteesta. Sitähän on mahdoton näin etukäteen sanoa.
     
  5. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Taitaa taitttua samalla viisiin alareunasta, niinkuin Sonyssa. Nyt on kyllä kelpo peli!
     
  6. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    No, niinpä onkin kun tarkemmin katsoo.
     
  7. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Näyttäis kyllä siltä, että D7100:n takakuvaan on shopattu tuo näyttöjuttu. Mutta mistäs sen varmuudella tietää.

    Jos se olisi tuollainen, niin mitenkä toimii jalustan kanssa?
     
  8. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    J.Vuokko: onkohan oheinen viesti oikeassa viestketjussa....
     
  9. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Onneksi kameran herkkyyskin on ihan  samaa: ihmisen silmä on aika huono hämärässä. ;-)
     
  10. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Itse itsekseni riidellen: kun katsoo oikean päädyn liittimien kansia, niin D7100:ssa ne on tasavälein, tässä ei. Nyt joku lataamaa tuo kuva CSI:stä tuttuun ohjelmaan, niin saadaan täydellinen 3D-renderöinti ja päästään katsomaan joka puolelta.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kun kulkee maailmalla niin ei voi kuin ihmetellen katsella kun ihmiset kuvaavat pikku-Canoneillaan ja muilla peilijärkkäreiltä etsimen sijaan takanäytöltä. Ei ihme, että ilman etsintä olevat peilittömät järkkärit koetaan luonteviksi ja mukaviksi. Lukemnai mukaan Canon on reagoinut tähän asiaan tuomalla uusiin peilijärkkäreihinsä jonkun dual-piel -homman (kennolta tapahtuva vaihetarkennus?) nopeuttamaan livevjuun tarkennusta. Hyvä hyvä sanovat monet!

    Tämä D750 on ilmiselvästi kamera jota myydään suurille massoille upgreidaukseksi edullisista kroppikameroista. Sen takia siinä pitää olla ehdottomasti aikaisempaa parempi livevjuun tarkennus sillä livjuuta käytetään paljon enemmän kuin wanhan liiton kuvaajat ikinä uskovatkaan.

    Nikon osaa tarvittavan teknologian sillä cx-järjestelmässä tarkennusjärjestelmä toimii hienosti jopa liikkuviin kohteisiin. Peilijärkkäreihin tuota ei vain ole  ole toistaiseksi sovellettu. Huono juttu sillä nykyisellään Nikonien livevjuun tarkennus riittää maisemiin ja staattisiin potretteihin, mutta eipä juuri muuhun.

    Syynä hitaaseen vain kontrastitarkennuksella tapahtuvaan livevjuu-tarkennukseen on saattanut olla se, ettei ole ollut sopivaa fx-koon kennoa. Mutta eikös Sony A7:ssa ole kennolta tapahtuva vaihetarkennus? D750:ssa ei olisi siis D600/610 kenno vaan saman resoluution A7:ssa käytetty kenno.

    PS Kamerassa jolla on tarkoituksena kuvata paljon takanäytön kautta saisi olla etsimen sulkeva verho. Kustannusjahdissaan Nikon on kuitenkin jättänyt tuon pois jopa keskisarjan kameroistaan, kuten D750:n kanssa myös varmaan käy. Hyi hyo Nikon!
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Ennakkotietojen mukaan 750:ssä on automaattitarkennus videokuvatessa. Muuten se ei kai ole suoranaisesti D610:n korvaaja, vaan enemmän sportti-kuvaajille suunnattu kokonaisuus. Ainakin D610:n myynti jatkuu toistaiseksi eli uusiakin valmistetaan varastoon.

    Se kahden diodin tarkennukseen pyhitettyjä pikseleitä sisältävä dual pixel-kenno on suunniteltu sisältämään täydentävä tarkennustapa.Ne Canonin rungot, joihin tuo uusi kenno tulee, käyttävät edelleenkin molempia tarkennustapoja. Tarkoitus on fiksata erityisesti kameran liikkeen aikana levoton video-tarkennus ja "rauhoittaa" kuva tarkentumaan pehmeämmin ja paremmin videokuvauksen aikana. Ilmeisesti siinä ollaan onnistuttu, koska  ominaisuus tulee upgarena sekä leffakameran että vitossarjan runkoihinkin.
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Onhan kaikissa Nikoneissa automaattitarkennus videomoodissa. Ja livevjuussa. Kyysymys on vain siitä, että se on kontrasti- eikä vaihetarkennus.

    Eka kamera johon tämä ominaisuus tuli oli Nikon V1. Myöhemmin samaa systeemiä ovat alkaneet käyttää muutkin valmistajat, myös Canon. Sittemmin Nikon on julkaissut cx-järjestelmään ainakin tusinan verran kameroita joissa on sama ominaisuus, mutta jostain syystä dx ja fx-kennoisiin sitä ei ole saatu. Voisin kokemuksesta sanoa, että esim Coolpix A suorastaan huutaa vaihetarkennusta.

    Veikkaan, että kyseessä on kennoihin liittyvä asia. Mutta nyt Sonylla on siis tuotannossa A7 jossa olisi D750:n spekseihin juuri sopiva kenno.
     
  14. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Väärään ketjuun pamahti, kiitos
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    No joo joo, on ja on kaikennäköistä viritystä, mutta ne toimivat ainoastaan niissä minikennoissa, joissa on suuri terävyysalue. Isolla kennolla, jossa on lyhyempi terävyysalue samoja aukeamiskulmia vastaavilla polttoväleillä, se näkyy selvemmin, miten ne tarkentavat niin päin naisten sukuelimiä, ettei niitä yksinkertaisesti voi käyttää, vaan on tarkennettava käsin. Ongelma korostuu, kun kamera-ajo on run gun-tyyppistä eli kamera on kiinni jossain gyrossa tai stabilointihäkkyrässä, eikä sitä voi tarkentaa enää käsin kunnolla - edes ruudulta tökkimällä. Sitä sillä dual pikselillä on yritetty parantaa. Liekö silläkään kaikki ongelmat ratkaistu. On se niin vaikea osa-alue.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Oli metodi tai kennon koko mikä tahansa, niin kyllä kennolta tarkentaminen periaatteessa on täsmällisempi kuin peilijärkkärien vaihetarkennus. Syykin on selvä: peilikameran ja objektiivien valmistustoleranssit. Eri asia on sitten se miten noissa sinun harrastamissasi elokuvissa tarkennus hoidetaan. Veikkaan että kun pääset elokuvasi huippukohtaan, ovat silmälasit kuitenkin sen verran huurussa, ettei pieni tarkennusvirhe haittaa katsomiskokemusta.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Onhan se tarkempi tapa, mutta ongelmana on nopeus tai itse asiassa paremmin määriteltynä hitaus. On se ongelma ihan harrastevideossakin. Tarkennus sahailee hitaasti sinne sun tänne, eikä siitä saa oikein katsottavaa millään edes laajakulmaotoksissa. Rillit huurussakin alkaa seurata rimpuilevaa tarkennusta. Kökköö on...
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kyllä kennolta tapahtuva vaihetarkennus voi olla nopea. Se on nopea Nikon 1:ssä, puheet pienstä kennosta jne ovat turhia. Olen myös nähnyt demoa Canonin uuden, ilmeisestikin aivan samalla periaatteella toimivan, "dual pixel" zydeemin aivan kohtuullisesta nopeudesta. Ja sanovat ettei Sony A7, jonka kenno ilmeisesti on D750:ssa, olisi myöskään aivan toivoton tarkentaja.

    Kennolta tapahtuva vaihetarkennus ei ainakaan Nikon cx-kameroissa pumppaa yhtään minnekään. Kontrastitarkennuksessa on se lopun edes takas pumppaus tarkennuskohdan ympärillä, vaihetarkennuksessa ei ole. Tämän eron takia vaihetarkennus seuraa vaivattomasti liikettä kontrastitarkennuksen sekoillessa sinne tänne koko ajan muuttuvan tarkennuskohdan kanssa.

    Ongelma kennolta tapahtuvassa vaihetarkennuksessa on, että ainakin toistaiseksi se on vaatinut runsaasti valoa. Eli heikossa valossa mennään sillä vanhalla kontrastitarkennuksella. Jos Nikon on D750:ssa keksinyt jotain tälle saralle, niin peilittömyyden kulkeutuminen dx/fx formaattiin on askeleen lähempänä.
     
  19. Vs: Oikealta merkiltä odotettu omainaisuus

    Kuvan perusteella voidaan stumpata: Ei ole erillistä AF-oikopolkua!