Noin kolmenkymmen vuoden tauon jälkeen kiinnostuin jälleen Tri-X bulkkifilmistä ja kaseteille lataamisesta. Leican M-kasetin yksinkertainen ja nerokas rankenne kiehtoi myös, joten päätin tuunata Leica M6 TTL:ni syömään näitäkin. Leicahan on muuttanut pohjalevyn rakennetta M6, M6 TTL, M7 sekä MP -malleissa niin että M-kasetteja ei voi käyttää. Mutta M6-malleihin voi vaihtaa M4:n pohjalevyn, jonka jälkeen homma toimii ongelmitta. M7 ja MP -malleissa tämä operaatio googlauksen mukaan ei toimi, M7:ssa on DX-koodausnastoja jotka saattavat tuhoutua, ja MP:n kasettipesä on pienempi. Sain Jukalta (thanks!!) M4 pohjalevyn jossa on se tarvittava kiekko joka avaa Leica M-kasetin pohjalevyä kiinnittäessä. Muutenhan M4:en ja M6:en pohjalevyt ovat lähes identtisiä. Jukan pohjalevystä puuttui se ratin näköinen osa, mutta kävin Color-Kolmiossa hakemassa, maksoi vitosen (oli muuten kaikennäköistä Leica M-varaosaa, mm. edullinen uusi hopeanvärinen M4:en pohjalevy jos joku on kiinnostunut näistä jutuista). Jukka on tapansa mukaisesti aikoinaan hieman tuunannut kiekkoa syömään myöskin Nikonin uudelleen ladattavia kasetteja. Vähän rumasti järsitty, mutta ei ole haitaksi M-kaseteille. M-kaseteissa nerous piilee siinä että filkka ei koske mihinkään pehmusteihin tms., vaan reilun kokoinen filmiaukko avautuu kokonaan kun kasetti on kamerassa ja pohjalevyä kiinnitetään. Kun pohjalevyn irroittaa, sulkeutuu filmiaukko jälleen valotiiviiksi. Leicamasen nerokasta. Kasetti on käytännöllisesti katsoen ikuinen. Mulla on nyt näitä kasetteja kolme. Pari kasettia pitäisi vielä löytää niin pärjää jo varsin hyvin! Pahoittelen kuvien laatua, otettu tyttären digipokkarilla. ;-)
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Sorry tuosta karseasta työstäjäljestä, tehty dremel käsityökalulla. Kun "nerous" iskee, silloin tutisee vähän käsi ! Rapidwinderin hankkimisen jälkeen kävin tutun skabarituunaajan puheilla ja se työsti lentsika alumiinista uudet heebelit mun pohjaan. mablo kävi keräämässä pois mun bulk lataajan, mutta voitais Keni työstää pieni tutoriaali bulk lataamisen iloista ja leican asiallisesta filkkalatauksesta, Siinä on muutama opittu kikka joka tekee hiukka hankalasta hommasta ihan varman ja iisin.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Ei haittaa, ja itse asiassa Color-Kolmion (tai itse asiassa Fokan) kaveri ehdotti että voi tilata kyseisen osan mulle saksasta. Hinta-arvio oli pari kymppiä, sen verran voin estetiikasta maksaa. Osa saapunee syksyllä. Ilahdutti että Leica-huolto pelaa, kaveri vaikutti aidosti kiinnostunut Leicoista ja niiden huoltamisesta.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Paljos maksaa toi metritavara valmiiks purkitettuun verrattuna?
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Jos bulkkirullan saa viidelläkympillä niin kinorullan hinnaksi tulee palttiarallaa 2,50€/kpl. Eli kyllä se kannattaa jos kuvaa vähänkin enemmän. Fomapan olisi bulkkina melko halpaa Saksassa (noin 20€). Harmi vaan, että postikulut melkein tuplaa bulkkirullan hinnan.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Parasta että Jukka vastaa tähän. Häneltä ostin sen bulkkirullan, mutta oli samalla muutakin kauppaa, joten en tiedä sen hintaa erikseen. Yhdellä bulkkirullalla (30,5m) saa tehtyä 18 kpl 36 ruudun filmiä. 123Prolabin uuden hinnaston mukaan yksi Kodak Tri-X 400 -filkka maksaa 5 euroa. Eli 18 filkkaa tulisi maksamaan yhteensä 90 euroa. Eli selkeästi halvemmaksi tulee bulkki, kuinka monta kymppiä Jukka varmasti kohta kertoo. Aha, mablo ehtikin jo vastata. No, Jukka vahvistanee onko se 50 euroa oikea hinta.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit 50 euroa olis jo aika halpa. Yleensähän tuo metritavara ei edes säästä ainakaan selvästi purkitettuun verrattuna ja sen takia mm. Telefoto ei kuulemma sitä edes myy. Telefotossa on rullalle hintaa 4,30 jos 10 kpl vähintään ostaa (muutoin 5e). Saksasta saa parhaimmillaan kolmella per rulla, molemmista postit päälle kun ei Helsingissä asu tai paljoa liiku. Tampereellahan ei tätä filmiä myydä, T-maxia lähinnä vain. Ei sieltä Saksasta toki kannata yhtä kakkua filmiä tai paria rullaa tilata (pelkästään) kerralla, mutta kun ostaa isomman läjän jääkaappiin niin eipähän tartte ressailla että pääsee loppumaan ja tulee kyllä jo niin paljon halvemmaksi että ainakin opiskelijabudjetille se on iso plussa. Eipähän tartte kuvatessa pihtailla, kyllä se filmi aika halpaa on (ainakin parhaimmillaan).
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Uskon että ehkä 60 euroa Tri-X bulkkirullasta on lähempänä totuutta. Näin ollen yhdelle filkalle kertyisi hintaa noin 3,30. Mikä on halpa hinta täällä Suomessa! Jos vertaa Saksan filmihintoihin, täytyy tietysti verrata siihen paljonko siellä maksaa bulkkirulla. Luultavasti samassa suhteessa edullisempi. Itse tuen kotimaisia filmimyyjiä niin kauan kuin niitä löytyy. Ja tämä kiinnostukseni bulkkitouhuun ei nyt välttämättä johdu pelkästään rahallisista syistä. Tämäkin on osa valokuvausharrastusta!
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Impexillä 30,5 metriä Tri-X:ää maksaa 70 euroa, eli selkeästi kalliimpaa kuin valmiina purkeissa. Jännä juttu sinänsä, mutta ehkä noilla ei vaan oo niin kova kysyntä nykyään.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Bulkkilatauksessa on myös se hyvä puoli, että saa niin monta ruutua kuin haluaa (maksimi toki 36). Omalla kohdalla sellainen 20-25 ruutua on sopiva määrä niin ei tule niitä "rullantäyttökuvia" niin paljon. Säästöä sekin.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Möin just mablolle aika monta bulkkirullaa, loput palautin macolle, ei ollunna kysyntää, katsos... samalla palautin kaikki orthot sun muut erikoisuudet. varastokamat on hinnastossa jonka voi ladata sivulta www.123Prolab.com Vuoden olen koettanut mainostella, testailla ja raportoida, nyt alkais olemaan oman tekemisen vuoro... Sit kun tilataan hinnastosta poikkeavia juttuja, on hinta sekä asiakas että tapauskohtainen, vinkkinä: kannattaa ilmoittautua "vakioasiakkaaksi" jolloin saa asiakasnumeron ja tekstarilla vaikka laittaa sen asiakasnumeron ja mitä haluaa kuinka paljon. Tulevaisuudenkuvana siintelee tilanne että kaikki suuremmat tilaukset tulee suoraan Saksasta asiakkaalle, sitten voi tilata esim kaikkea mitä Calumet ja Monochrome pitää listoillaan, ja minä voin huidella vaikka ympäri Euroopaa kuvaillen mitä sattuu... Näin kuulemma jo toimii useilla macon asiakkailla kuten Silverfastilla ja Digitaltruthilla ja sillä ranskalaisella, mikä se nyt olikaan analog-numerical tai sinnepäin. Ovat Macolla pyytäneet mua vetään workshoppia Saksaan... kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, nääs !
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Aika kova hinta Saksassa näköjään. Amerikkalaista filmiä on varmasti halvinta ostaa Amerikasta. Amazon.com:issa bulkkirulla Tri-X:ää maksaa 52,99 dollaria, eli noin 38 euroa. Kai sitä saa tilattua filmiä siinä missä kirjojakin? Halvempiakin paikkoja löytynee googlaamalla. Itse pysyn Jukan asiakkaana, on sen verran reilua meininkiä... ;-)
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit 38 euroa + postit ja siihen 22% alvia, niin ollaan varmaan lähellä Impexin hintoja.. Tosin tuohon pätee tietysti sama, että voihan sieltä muutakin tilata. Ite en kuitenkaan niin kaukaa oo jaksanut tilata, kun hintoja saa sitten räknätä tuplasti ja hakea jostain Pirkkalan mettästä tullista niitä tavaroita (Tampeella on toi tulli aikas korvessa).
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Kertokaas nyt silti vähän, että miten tämä tämmönen kasetti sitten ladataan? Ihan tavallinen bulkkilaturi ei kai käy, vai mahtuuko tuo M-kassu sellaseen? Tarviiko siihen jonkun Leitz-laturin tai jonkun pimiökikan tmv? Itelläni ei oo bulkkilataukseen ylipäänsä minkäänlaisia muita intressejä kuin hinta. Värifilkan kehityksestä saa kuitenkin maksaa saman hinnan, eikä filmejä saa juuri kaupan filmejä pidemmäksi venytettyä. Eivät meinaa kehityskoneeseenkaan enää mahtua. Mustavalkossa vois korkeintaan tehdä vajaita rullia, mutta harvoin niitä tulee kaivattua. Manuaalisella takaisinkelauksella ja joillain automaattisillakin voi kelata vajaan rullan niin, että häntä jää tulevaisuutta varten näkyviin. Filminpään ulosvetimiäkin on saatavilla sekä kaupallisesti että tee-se-itse-versioina. Nää korvaa jo monet lyhyemmän rullan tarpeet. Lisäks tulis taas uus muuttuja (lyhyt, keskipitkä vai pitkä filkka) mukaan valittavaksi niiden muiden liikojen lisäksi kamerakaappia avatessa: tuo, tuo vai tuo runko; laajis, tele vai normaali; kino, keskari vai laaka; väridia, värinega vai mv-nega; hidas, keskinopea vai nopea filkka; värisuotimia, mustavalkosuotimia vai ei suotimia ollenkaan; jalusta vai pöytäjalusta vai eikö kumpaakaan; salama vai ei salamaa; entäpä heijastin sitten?........ Noin kärjistettynä, siis. Less is more. Voi kyllä olla, että joillekin tulee vähemmän täytekuvia lyhyemmälle rullalle. Varsinkin jos suhtautuu kinoon enemmän tosissaan kuin puolittaisena näppäilynä. Paitsi jos kuvaa nopeaa tilannetta, eikä halua filminvaihtoihin käyttää yhtään ylimääräistä aikaa. Silti musta tuntuu, että kaupan filkkojen kanssa pääsee niin paljon helpommalla, että nuo mainitut edut ei oikein kompensoi. Latauslaitetta ei oikein viitti myöskään laittaa jääkaappiin, joten kasetittamaton filmi pitää säilyttää huoneenlämmössä. Jännä ajatus silti tuo sametiton kasetti. Ja superhalpa filkka, jos sellasta olis.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Jos oot valmis valkkaan filminkin hinnan perusteella, niin kyllä jotain metritavaraa löytyy varmaan tosi halvallakin, mutta se on sitten tuota eurooppalaista kamaa, jotain Fomaa, Macoa jne... Sit oli se halpa Ilfordin 50 ASA leffafilkka (joka tais olla aika rakeista herkkyyteensä nähden). Jos haluaa käyttää näitä suosittuja "kalliimpia" filmejä kuten Trix, Tmax, HP5+ jne. niin ei ainakaan helpolla löydä niin halvalla, että kannattaa jos vaikkapa Impexistä tulee ylipäätään tilailtua. Ja sieltähän saa sitten jo tosi halpaa valmista kamaa myös. Eri asia sitten, jos Jukka tosiaan myy noin halvalla (kenties alennuksilla?). Oli Tampereen Hertellissäkin vielä pari vuotta sitten APX:iä 100 ja 400 herkkyyksissä jotain 45 euroa rulla, mutta ne on tainnu jo loppua "kauan sitten". Jopa noissa halvoissa saksalaisissa kaupoissa tommosen Trix:n ja vastaavan hinnat on siä seittemässä kympissä. Meillä on ainakin latauslaite jääkaapissa. Kyllä se sen kestää (on ainakin tähän asti kestäny), jos ei sitten ehkä ihan pakkaseen kannata laittaa muovitavaraa.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Niin tai siis yritin sanoa, että mä en missään tapauksessa ostais bulkkifilkkaa, ellei se oo oleellisesti halvempaa. Ja vaikka oliskin, niin pitäis sen muutenkin olla mieluista, ainakin jonkin verran.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Jos joku tarvii ISO400 värinegaa ja haluaa ostaa sitä bulkkina säästääkseen rahaa niin unohda se. Mä voin elokuun lopussa myydä 99 snt / rulla hintaan omat 200 rullaani Fujin superioita. Tuskin tulee bulkki halvemmaksi. Möisin heti, mutta filkat ovat varastossa toisella paikkakunnalla pakkasessa.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit Olen lukenut että on olemassa joitakin bulkkilaturimalleja (Watson?) jotka avaavat myös Leica M-kasetteja, mutta en aio sellaista hankkia. Aion ladata omat kasetit vanhanaikaisesti käsin. Idea samettimattomasta kasetista hieman vesittyy jos kelaa bulkkifilmiä laturin läpi jossa sitä samettia valotiiviyden takia on. Käsin lataaminen lienee yleisin tapa ladata Leica M-kasetteja. Ei siis tarvitse muuta kuin bulkkifilmiä, Leica M-kasetteja ja pimeän huoneeen.
Vs: Leica M6 TTL ja Leica M-filmikasetit laitoin tonne kodachromejuonteeseen uutisen että Macolta tuli Kodak tuotteiden diilerihinnasto. Kovasti ovat muutamat hinnat nousseet. EsimTRI-X sen verran ettei kaseteissa oleviin ole mitään hintaetua. 30m trixikiekon tarttis maksaa nyt 70 euroa, jotta jäis mitään kotiin. Huonolta näyttää...