Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä 120(6x4.5) filmin analogisia printtejä?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Markus Hautaniemi, 15 Elokuu 2007.

1. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Esim. 10x10 kokoa. Ei haittaa, vaikka tulee ns. "surureunat", ensiluokkainen laatu on tärkeintä. Hintaa saisi olla korkeintaan 1€ per kuva. Colorkolmio teki ennen analogiprinttejä, vaan ei enää. Viimeksi tuli mukana lappu, jossa luki, että kuvat ovat digiprinttejä. Nuo digiprintit olivat ainakin viimeksi laadultaan täysin ala-arvoisia, käytetty paperikin oli todella ohutta ja pinnaltaan appelsiini-kuvioista!

2. Vs: Mistä 120(6x4.5) filmin analogisia printtejä?

No se on se Pohjakallio siellä Kruununhaassa, pääkaupungissamme. Halpa tosin on subjektivinen käsite, hyvä ei kai niinkään?

T. Kerkko.

3. Vs: Mistä 120(6x4.5) filmin analogisia printtejä?

Itse käytän paikallista (lohjalla), jossa käsittääkseni (ainakin laatu on hyvä) tekevät analogisesti. 6x6 negoista olen neuvotellut hinnan 1€ kpl 15x15 cm kuvat. 10x10 kuvat kun eivät oleellisesti pinnakkaisista eroa...

4. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Vs: Mistä 120(6x4.5) filmin analogisia printtejä?

Teetitkö Colorilla harrastekuvina, ammatti-keikkakuviana vai ammatti-muotokuvina?

Onko ammatti-muotokuvatkin muuttuneet digilappusiksi? Eivät ainakaan mua ole siitä valistaneet kun negoja maskeissa olen sinne sillointällöin lähetellyt.

Colori vaihtoi paperin Kodakista Fujin ohkaiseen paperiin.  Kodakki oli vahvempaa.

Colorin rullafilmi-skannaukset ovat olleet aina huvittavia---ja kalliita. Omalla Epsonilla pystyy parempaan.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Sori, mut mitä noi maskit ees on :)

6. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36

En tiedä millaisena työtilauksena paikallinen fotokauppias ne Colorkolmiolle lähetti, ilmeisesti ammattikeikkakuvina, kirjoittivat vielä työkuoreen, että asiakas ei halua paperikuvia ellei ne ole analogikuvia, silti tekivät paperikuvat vaikka olivat digiprinttejä. Hintaa kuvilla oli filmin kehityksen kera yhteensä 17 euroa!

Tuossa paperissa mentiin kyllä paljon huonompaan, toivottavasti huomaavat erheensä ja vaihtavat paperin edes paksumpaan ja kiiltävään sellaiseen.

7. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36

Maski on sellainen paperi tai pahvikehys, jolla kuva rajataan, näin olen ymmärtänyt.

8. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Nojustiinsa.....

Myös ammattikeikkakuva Colorilla on kallis vitsi. Hinta suolainen....mutta laatu ei poikkea huonosta harrastekuvasta. Itse en ole koskaan onnistunut saamaan hyviä amattikeikkakuvia Colorilta, siksi olen teettänyt muualla...tosin kinofilmillä.

Ammattimuotokuvat kait tehdään vielä valottamalla (suuria lukuunottamatta) ja niiden laatu on yleensä aika hyvä. Ja nämä negat laitetaan maskeihin.

Ja maskit (rullafilmille) on semmosia pahvikehyksiä joilla tehdään rajaus, niihin merkitään tilattavien kuvien koot ja määrät sunmuita tietoja. Sopivat heidän valotuskoneille. 6x7 nega on kaikkein paras maskikäyttöön suuremmat ja pienemmät on huonoja vaihtoehtoja. Maskeja on eri kokoisia A,B.....G pienimpään menee kinofilmi (3/4 rajauksella) ja suurimpaan menee 6x7 nega suoraan.

9. Markus Hautaniemi

1 265
    0
    36

Täytynee kokeilla tilata seuraavat rullafilmi-printit Eirikuva Digital Image Oy AB:ta, vaikka sielläkin tekevät ilmeisesti vain digiprinttejä.

10. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Jos oikein kovasti haluaa valottamalla tehdyt ei-digitaaliset printit kuvistaan, kannattanee lähestyä Fototek Oytä sähköpostitse, osaavat varmaan kertoa missäpäin Suomea on vielä käytössä noita vanehmpia Noritsuja. fototek(miumau)fototek.fi ja johan vois auttaa.

Meillä kun oli aikoinaan Norsun 23-sarjalainen kone, joka teki 120sestä ja pienemmistä filkoista 30x45cm-kokoon asti ana-kuvat. Oli kivaa jälkeä, megavittumainen käyttää tosin.
    Aika harvassa voi kyllä olla nykyään, kun tuo digikuvien isompi tuotanto on hankalahko toteuttaa analogisella koneella...

Firmaa siis edustaa Noritsua skandinaviassa.

11. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Mitäs ne Noritsut sitte on?

12. Hirvi

Hirvi Member

97
    0
    6

Mikäs tyyppi tämä Pohjakallio oikein on?

13. Vs: Mistä 120(6x4.5) filmin analogisia printtejä?

eikös se ole laboratorio kruunuhaassa,kai oikokadulla,minulla on muistikuva että Pohjakallio olisi ollut valokuvaaja 40,50,60 luvun Suomessa,vahvistaisiko joku?