Photoshoppi pitäisi alkaa investoimaan. Ajatuksena on hommata saksanmaalta vanhempi versio (esim. PS6), johon hommaisi CS/CS2-upgraden suomesta. Pari kysymystä siis: -Saako saksankielisen photarin upgreidattua englanninkieliseen? -Jos ostan Photoshopin vanhan OEM-version, onko versio upgraden jälkeen laillinen vaikken omistaisi OEM-laitteistoa, jonka mukana vanha lisenssi on alunperin tullut? -Mitä muuta huomioitavaa?
ellei kukaan muu osaa sanoa tarkemmin, itse sanoisin että älä riskeeraa. Mahdollisuudet ovat 1) päivitys ei toimi lainkaan, luultavin vaihtoehto 2) päivitys tuottaa ohjelman sekakielisyyden (päivitetyt toiminnot englanniksi, vanhat saksaksi), teknisesti luultavaa, mutta en jaksa adobesta uskoa tuota 3) päivityksen mukana tuodaan aina uusimmat kielipaketit, jotka päivitetään vanhan päälle. Tämä ei olisi taloudellisesti kannattavaa Adobelle, eikä kauhean yleistä että joku saisi päähänsä päivittää adoben vieraalle kielelle. Riski, jota en henkkoht ottaisi, ellei minulle toisin todistettaisi. Mutua jälleen: jos yritys myy sinulle OEM-ohjelmia, on se laillinen versio. OEM-sopimukset ovat mielestäni valmistajien keskeinen sopimus, eikä valmistaja-kuluttaja välinen sopimus.
Jospa ostaa eng oem kuutosen. Vaikka tuskin se mitään sekakielisyyttä tekee, koska ei kai sitä kuutosta asentaa tarvitse. Sarjanumero kai riittää? Joka tapauksessa, voihan sen asentaa ihan muualle kuin wanhan päälle..
Näitähän on puitu DC.netissä useassakin threadissä. Tässä yhteenvetoa: - Photoshop 6 OEM:n päivitys CS2:een onnistuu - Saksankielisen Photoshop 6 OEM päivitys englanninkieliseen CS2:een ei onnistu - Saksan lain mukaan OEM-ohjelmistoa ei voi kytkeä ns. rautaan eli OEM-ohjelmistojen myynti on laillista ilman vekotinta (muistaakseni Suomessakin on ainakin yksi ennakkotapaus) Noita asioita selvittelin, kun itse ostin Photoshop 6 OEM:n Saksasta ja Adobe koitti mukista vastaan, mutta heidän edustaja totesi OEM-kaupasta, etteivät he voi lainsäädännölle mitään. Toisin sanoen tuo on täysin laillinen reitti ostaa Photoshop halvemmalla ja kannattaa muistaa, että sillä 6:lla pärjää myös mainiosti. Jos hankkii Photoshop 6 OEM:n Saksasta (Ebay), pitää ostaa Multilingual versio. Kannattaa maksaa Paypalillä (eli luottokortilla), että kaupan voi purkaa, jos ilmenee ongelmia.
Mielenkiintoista mutua, mutta kohtalaisen tarpeetonta, koska hyvin monet ovat kokeellisesti todenneet operaation täysin toimivaksi, kunhan vain tietää, mitä ostaa.
Mistä puusta pitää hedelmä puraista että tämän tiedon saa? dc.netissä luotettavaksi todetulta myyjältä ostin oem6:n ja adobe sanoi pitkällisten selvitysten jälkeen haistapaska, ei voi päivittää mihinkään. Valitettavasti. Ostettiin myös suomenkielinen ei-oem kuutonen kameralehden ilmoituksen perusteella ja sitäkään ei adobe anna päivittää koska myyjän kaveri on rekannut sen omiin nimiinsä, ja päivitykseen tarvittava koodi pitää hommata adobelta jota me emme ilman lisenssinsiirtoa saa. Ja myyjä on niin saamaton-kusipää-rosvo että häneltä ei apua tule, eikä rahoja. Rahaa on mennyt mutta toimivaa virallista fotaria ei näy. Seuraavan kerran haen kaupasta suoraan uusimman version..
Oliko tuo siis jo valmiiksi rekisteröity? Jos ei, niin perustelivatko adobella mitenkään? Mä tilasin myös Saksasta tuon 6.0 oem:n ja en tarvinnut adobeen olla missään yhteydessä. Hyvin tuo CS2:n päivitys söi lisenssikoodin. Harmittaa tuollainen varmasti
Ei oltu rekisteröity, ja kyllä ne sitä siinä parin kuukauden aikana jona soitin kahden fotarin tiimoilta tusinan kertaa ja hekin jo takaisinpäin siinä loppuvaiheilla, perustelivat jotenkin. En vaan pannut sen kummemmin merkille mistä se kiikasti. Ei vaan voinut rekata. Mutta olkoot tämä viimeinen läksy siitä että ei ikinä ottaa edes leikkimielellä todesta foorumien ammattilaisten lässynläsyyä asioissa joissa ei voi totuudenmukaisuutta varmistaa mitenkään. Juu, vähän pistää vihaksi.
No itse ostin Saksasta PS:n ja päivitin CS2:een sen heti. OEM-versiota ei enää voi myydä vain raudan mukana, kun ei saa tehdä kytkykauppaa. Hienosti on rekkaantunut, CS2:en ostosta 'lahjat' tulleet, päivitykset pelanneet myös läppärissä ja pöytäkoneessa jne... eli no problem.
Aina niissä eBay kaupoissa on riskinsä. Itse ostin saksan-turkkilaiselta (ähläm-sähläm jotain) ja odotusarvo ei ollut kovin korkea. Oli kuitenkin eBay:ssa noteerattu erinomaiseksi, joten tilasin. Toimitus parissa päivässä kotiovelle ja tavara oli niinkuin pitikin. Asensin 6.0:n ja ei ongelmia. Päivitys sujahti myös ilman ongelmia. Vinkin olin ottanut dcnetin sivuilta (en muista kuka) ja säästin monta sataa eukkia. Kiitos vinkin antajalle
Just näin. Onneksi me kaikki olemme lakimiehiä. Vähän sama kuin hipin kannattaa tuoda Hollannista ylijääneet jointit Suomeen. Sekin operaatio on kai kokeellisesti joiltakin onnistunut. Kannattaa muistaa, että se KKO:n ennakkopäätös (2003:88), johon aina tässä asiassa viitataan, koski vain rikosoikeudellista ja tekijänoikeudellista vastuuta. Eipä tuo sama "myyntitapa" ole jostain kumman syystä kovin laajalle levinnyt. Mihin tuo nyt perustuu? Eihän OEM-lisenssi ole mitään kytkykauppaa. Ainahan sen voi jättää ottamatta, jos haluaa. OEM-lisenssi nimenomaan kulkee raudan mukana. OEM (=original equipment manufacturer). Sinä aikana kuin rauta on käytössä, voi OEM-lisenssin muuttaa täydeksi. Käytännössä niin kauan kuin se tarra, joka kiinnitetään esim. skanneriin, ja ohjelmalevy on tallessa.
Saksan liittotasavallan korkein oikeus (BGH) on tehnyt päätöksen vuonna 2000, jonka mukaan Saksassa OEM tuotteiden jälleenmyynti erillisenä ei ole kiellettyä. (nro. 49/2000) (2000-I ZR 244/97). Myyjän täytyy tehdä selväksi, että kyseessä on OEM versio eli mukana ei tule erillistä ohjekirjaa ja tukea esim. asennukseen ei saa. En tiedä, onko tuohon tullut muutoksia EU-lainsäädännön myötä, mutta tässä Adoben vastaus tuohon OEM-juttuun:
Mun mielestä tän on vahvistanut EU-viranomaiset, että se on nykykäytäntö. Tuotetta ja ohjelmaa ei saa kytkeä pakolla yhteen, siksi esim. Windowsin voit palauttaa, jollet sitä koneeseesi halua.
No, joo tiesin kyllä asuvani Suomessa... Eli päivästä riippuen ALC:t Suomessa kusee omalle nilkalle tai on kusematta... Noinhan se on aina ollut. Ei siihen mitään EU-viranomaisia tarvita.