Kaksi asiaa raw-kuvien käsittelyssä Photosopin kanssa mietityttää... 1) kun raw-kuvan avaa Photoshopissa, aukeaa raw-kuvan säätötyökalu. Kannattaako säädöt tehdä tällä työkalulla. Mitä hyötyy/menettää jos vastaavat väri ym. korjailut tekisi myöhemmin varsinaisen Photoshopin puolella? 2) kuvani aukeavat photariin 8 bit per kanava. Olisiko järkevää muuntaa kuvat käsittelyvaiheessa 16 bit per kanava (vaikka originaali siis 8 bit) - tehdä säädöt- ja lopulta muuntaa takaisiin 8 bittiin (kuvan koon takia lähinnä). Maalaisjärjellä olen ajatellut, että näin kannattaisi tehdä, mutta mikä on mielipiteenne?
Vs: Työn kulusta 1.Väritasapainon säätö on ACR:ssä paljon helpompi tehdä kuin myöhemmin, samaten kirkkaussäätö kannattaa tehdä ennen photaria. Kaikki mitkä helposti ACR:ssä säätyy, kannattaa tehdä sillä, paitsi terävyyden säätö on parempi tehdä vasta ihan lopuksi, kuvan koon ja käyttötarkoituksen mukaan. 2.Kerran 8 bittinen=aina 8 bittinen. 8 bittisen muuttaminen 16 bittiseksi on turhaa, kuvaan ei voida keksiä mistään lisää sävyjä tyhjästä.
Vs: Työn kulusta Ajattelin, että jos tekee värikorjailuja ja muuta kikkailuja, ohjelman algoritmi osaisi "interpoloida" paremmin sävyjä 16 bittisenä vaikka originaali onkin 8 bit.
Vs: Työn kulusta Kyllä saa jotain hyötyä käsittelemällä 8-bittisetkin 16-bittisenä. Ei pyöristysvirheet kertaudu sitten. Paljon parempi tietysti olisi kääntää raw:t 16-bittiseksi ja käsitellä sitä muuttamatta 8:aan liian aikaisin.
Vs: Työn kulusta Pyöristysvirheillä ei ole mitään väliä, jos kuva ei huonone kirjaimellisesti silminnähden. Kuvansäätöguru Dan Margulis on vuosikausia etsinyt _tosielämän_ esimerkkiä 16-bittisen käsittelyn eduista (histogrammin kauneus ei päde sellaiseksi), mutta ei ole löytänyt. Sen sijaan kuvan luominen 16-bittisenä tuottaa etua, mutta sen jälkeen ei bittimäärällä on väliä - haittaa sen sijaan syntyy käsittelyn hitaudesta ja isoista tiedostoista.
Vs: Työn kulusta Hmm, siis käsitellä jo ACR:ssä 16 bittisenä - sitäkö tarkoitit? Kuinka muuttaisin alkuperäisen 8 bit raw:n 16 bittiseksi?
Vs: Työn kulusta RAW on alunperin 12 bittistä (kamerasta riippuen 12-14-16bit) ja se kasitellään ACR:llä 16 bittiseksi, lopputulos on 16 bittistä 12 bittisen sävymäärällä ja 16 bittisen tiedostokoolla.
Vs: Työn kulusta Juu ja jpg on vain 8-bittinen syntyjään, joku muu formaatti on pakko ottaa käyttöön. (mvuorellakin on kyllä pointti tuossa, käytännön erot lienee pieniä teki niin tai näin.)
Vs: Työn kulusta Ok, selveni nyt jonkin verran tuo 8-16 bittisyyden merkitys. Täytyy ottaa tavaksi käsitellä valokuvat 16-bittisenä ja kuvitella, että siitä on jotain hyötyä - jos ei muuta niin snobbailumielessä.