Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ohjeita tilaisuuden kuvaamiseen?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Migelson, 4 Kesäkuu 2010.

    Huomenna olisi siskon ylioppilasjuhlat, ja lupauduin taltioimaan tilaisuuden käyttäen Nikon D5000 -järjestelmäkameraani. Kamerassa minulla on ainoastaan kittiobjektiivi polttoväleillä 18-55 mm. Muistikortti on 8 gigatavun kokoinen, joten saan koko juhlat yhdelle kortille kuvattua. Akku on jo huomista varten ladattu ja kameran kunto testattu. Kaiken pitäisi siis toimia.

    Suurempi tilaisuus - jossa todistukset jaetaan - järjestetään suuressa salissa, jossa on korkea katsomo. 18-55 mm putkellani en kuitenkaan saa lähikuvia kaukaa, tuskin edes katsomon reunalta. Olen kertonut asiasta asianomaiselle (siskolleni), eikä tämä kuulemma haittaa. Itse työskentelisin mielelläni väh. 200-millisellä putkella. Kuulemma ei ole intoa vuokrata moista esimerkiksi Rajalasta.

    Mitä vinkkejä ammattimiehet ja harrastelijat antaisivat minulle, jotta saisin mahdollisimman paljon onnistuneita kuvia? Kannattaisiko minun käyttää kameran automaattiasetuksia (nopeammin paljon kuvia) vai kannattaisiko minun säätää asetukset käsin? Entä kolmijalan tarpeellisuus? Antakaa niksejä! :)

    Päivemmällä, muutaman tunnin kuluttua, alkavat ylioppilasjuhlat meillä kotona. Kyseessä on melko vanha ja pieni omakotitalo. Koko tilaisuudessa on melko vaiheteleva  valaistus; kuvata pitäisi ulkona (luonnonvalo, tuskin aurinkoinen sää), oleskeluhuoneessa (hehkulamput ja energiansäästölamput sekaisin), sekä keittiössä, jossa on käytössä loisteputkivalaisin.

    Vaikuttaako vaihteleva valaistus tulokseen jotenkin? Miten saisin hyviä kuvia vieraista ja itse ylioppilaasta? Millaisia kuvia saa ottaa? Millaisia ei? Ruokailevista ihmisistä ei ilmeisesti ole hyvä ottaa kuvia? Käytänkö jälleen automaattiasetuksia, vai pitäisikö minun säätää jokainen kuva erikseen? Minulla ei ole taitettavaa salamaa, vaan ainoastaan kameran pikkusalama.

    Antakaa vinkkejä!
     
  1. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Ohjeita tilaisuuden kuvaamiseen?

    Tärkein: silloin kun on tilaisuus, jota ei voi toistaa ja jolla on paljon merkitystä kuvattaville, on syytä kuvata niin kuin parhaiten osaa. Silloin ei pidä opetella mitään uutta tapaa.

    Jos sinulla on uusi kamera ja olet kuvannut lähinnä automaatilla ja 18-55:llä, niin tee edelleen niin. Huomiseksi et juuri ehdi mitään muuta hienoa kokeilemaan.

    Salissa se temppu olisi mennä vain lähemmäksi. Mutta tuon tyyppisessä juhlassa ei haluta, että kaikki ryntäävät ottamaan kuvia siskon/tyttären/kummilapsen lakituksesta, joten lavan reunalle ei taida päästä. Tee niin, että ota erikseen lakituksen jälkeen kuva, jossa sisko on lakin ja todistuksen kanssa niin, että koulu näkyy edustavasti taustalla. Sama parhaan kaverin kanssa.

    Kotona kuvaa hyviä tilanteita ja ryhmäkuvia. Etsi ryhmäkuville hyvä paikka sisältä ja ulkoa. Sisällä rauhallinen tausta, jätä seinän ja kuvattavien välille tilaa, koeta saada isoa ikkunavaloa kuvattaviin etuviistosta tai kuvaajan selän takaa. Ilman salamaa olisi parempi, jos ikkunavaloa riittää. Jos koekuvassa näyttää, että kasvot jäävät pimeiksi, niin sitten salamaa mukaan. Mene niin kauas kuin pääset kuvattavista.

    Et sano missä päin suomea olet, mutta eikös tuo ole luvannut kuivaa säätä. Harsopilvi tai pilvinen on parempi kuin suora aurinko ulkokuvissa. Nyt sen salamankin voi laittaa päälle, niin se hiukan kirkastaa naamoja. Taas rauhallinen tausta ja mielellään reippaasti väliä kuvattaviin ja taustaan. Itsekin voit nyt kuvata kauempaa.

    Ota järjestetyistä kuvista useampi otos, älä päästä niitä ihmisiä karkaamaan, ennen kuin sinulla on 3-4 otosta. Muuten sinulla on ihan liikaa kuvia, joissa joku pitää silmiä kiinni tai irvistää.

    Unohda tekniikka, keskity kuvan aiheeseen. Jos sinun pitää huomista varten kysyä, "mitkä asetukset", kuvaa automaatilla. Harjoittele lisää seuraaviin juhliin.
     
  2. Vs: Ohjeita tilaisuuden kuvaamiseen?

    salama pitäisi olla... ja lähelle pitäisi uskaltaa mennä... ja varmanpäälle pelata.