Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oharit

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana DudeB, 29 Marraskuu 2006.

Vs: Oharit

Onhan se niin. Varsinkin jos itsestä uskaltaa samalla pistää likoon kokonaiset DudeB:t ;-]

1. hsm

hsm Member

842
    0
    16

Jos nyt selvennykseksi laitan tähän joitakin esimerkkejä siitä, mitä minä puliveivauksella ymmärrän.
    Ei siinä niin yksiselitteisesti ole rappioalkoholisteista kysymys.

Kumminkin teorioita pitää tutkia teorioina ja jättää ad hominem - puliveivaus sikseen .
    Sen perusteella sanoisin , ettei se veronkiertotouhu tms . puliveivaus kenenkään kohdalla
    Outo puliveivaus HUSin ympärillä siis jatkuu. Laki edellyttää, että
    Kun varakkaiden perheiden lapset muuttavat toistensa isien omistamiin kaksioihin ja vastaanottavat vuokratukea, puliveivaus nähdään oikeutettuna ...
    Moninainen puliveivaus asianosaisten yksityisten yhtiöiden kanssa on nykyään hyvin
    Valtuustossa käyty puliveivaus jää pois ja vaali on rehti kansanvaali, mutta ryhmien
    <COLOR color="red"]Reilun pelin kunnioitus on jo niin ja näin, kaikenlainen puliveivaus arkipäivää.</COLOR>

Jos ei vielä auennut, niin Google tarjoaa runsaasti lisää esimerkkejä.

2. Matsku

Matsku

4
    0
    0

Asian voi tietenkin jokainen ymmärtää kuinka haluaa, mutta tuolle tuotteelle "puli" ja "pulin veivaajalle" on kyllä alunperin ollut aivan yksiselitteinen merkitys, juuri se pulin veivaaminen. Pultsari on seurausta sanonnan lyhentymisestä ja nimeämään "pulin veivaaja".

Jos joku toimittaja joka ei ole elänyt aikakaudella, jolla sanonta syntyi käyttää sitä väärin netissä, niin sanonnan merkitys ei sinällään muutu, mutta voi tietysti saada uusia muotoja. Tyhmää toisaalta, toisaalta kieli kehittyy..

Mitäpä muuta pulilla voidaan tarkoittaa kun pulia itseään?

3. hsm

hsm Member

842
    0
    16

Sanan merkitystä voi arvioida senkin perusteella, miten yleisesti se niin tai näin ymmärretään.
    Kuinka monta osumaa löydät pulin veivaajalle tai pulin veivaukselle? Missä suomen kielen sanakirjassa ne on mainittu? Eipä silti, ei taida löytyä puliveivaustakaan.

4. Vs: Oharit

Minä olen myös samalla kannalla. Kyllä pulituuri on pulituuria, puliukko termi tosin on vakiintunut jo tarkoittamaan alkoholistia yleensä.

Vaikka pulituuri nykyään on ilmiönä jäänyt suomalaisen juomakulttuurin marginaaliin, niin sillä on kuitenkin tärkeä kulttuurihistoriallinen paikkansa.

Lainaan vielä näin lonkalta kymmenen vuotta sitten lukemaani Venedikt Erofejevin klassista juopottelukirjaa Moskova Petuski: "Kukaan venäjällä ei tiedä mihin Pushkin kuoli, mutta kaikki Venäjällä tietävät miten pulituuri puhdistetaan".

Suomessa nykyään aika harva, hienoa että tämän palstan lukijoissa löytyy kulttuurihistoriaa tuntevia.

5. hsm

hsm Member

842
    0
    16

En kai minä ole muuta väittänyt? Puliveivaukselle sen sijaan on muukin, yleisesti ymmärretty merkitys.

6. Vs: Oharit

Minulle aivan uusi merkitys, mutta olenkin jos 50-luvun lapsia.

7. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Minä olen kyllä kuullut termiä puliveivaus käytettävän mm. kaupankäynnin yhteydessä. Isovanhemmat varsinaissuomesta käyttivät sanaa siinä merkityksessä, esim.

8. Vs: Oharit

No jokatapauksessa minä auoin päätäni taas turhan herkästi ja olin viilauksissani väärässäkin. 
    pahoittelen huonoa käytöstäni hsm.

9. DudeB

DudeB

484
    0
    0

Niinkö ? Muistaakseni kirjoitin tähän topikkiin 29.11. kello 12:24 mm.

"t. pettynyt Jani Kääriäinen".

Mikä tuo sitten on, jos ei oikea nimeni?

Ps. Minun puolesta asia on loppuun käsitelty, Keijo on temppunsa tehnyt ja se oli mielestäni omituisesti tehty. Minä puolestani olen hölmö sanaseppo, koska valehtelen keikoista, joita ei oikeasti ole. Eikö ?

10. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Tää threadi on taas malliesimerkki siitä, miten hyvin asiassa pysytään ;D

11. Vs: Oharit

Älä sure, poukkoileva keskusteluhan on elämän suola :)

Sitä paitsi - tämä sama parkuna on alkanut digicamera.netissä, joten kyseinen osto/myyntitapahtuma on saanut nyt varmasti ansaitsemansa mediajulkisuuden :-(

12. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Kyllä puliveivaus ja puliveivarit on minullekin tuttuja myös tässä merkityksessä.

13. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Porissa käytetään myös samaa termiä samaan merkitykseen liittyen. Ehkä myös Turussakin, ei näistä Turkulaisista koskaan tiedä kuitenkaan ;D

14. Vs: Oharit

Toivottavasti saat isomman myötätunnon kaikilla muilla saiteilla jossa aijot suurta tragediaasi levittää. ;-)
    Täälläkin on kirjoiteltu vastapuolen näkökulmasta, eli myytiin sille joka enemmän tarjosi, tai lähemmäs tms. Se on aika normaalia, vaikka kovin kirvelevää.

15. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Kaupankäynti on aina bisnestä.. ..toisaalta oli kyllä valaiseva kokemus ymmärtää 'puliveivaus'-termin historiallinen merkitys.

16. Vs: Oharit

Olin tuon joskus kuullut, mutta päässyt unohtumaan.  Mitäpä muutakaan tuo pulin veivaaminen on alun perin ollut kuin sääntöjen rikkomisella saatua rahallista hyötyä. Sitä samaa nämä nykypäivän puliveivarit tekee uudessa ympäristössä.

17. Vs: Oharit

Miten tämä linkittyy takaisin tähän alkup. aiheeseen? Perinteisellä käsityksellä että myyjä on roisto ja ostaja jeesus? ;-)

18. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Kommenttisi on käsittämätön? Etkö sisäistänyt jo aikaisempaa faktatietoa (lihavoitu suuri teksti) ?

Toisaalta voidaanhan tuossakin toki nähdä "sääntöjen rikkomisella saatua rahallista hyötyä", mutta olisin itse valmis katsomaan tapauksia läpi sormien ja antaa armon käydä oikeudesta, etenkin näin taannehtivasti.

19. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

"Puliveivarilla" on kyllä jo 60-luvulla ollut moniselitteisemmäksi laajentunut sisältö. Aika tavallista on tuo sanojen merkityksen laajeneminen ja jopa muuttuminen. Olisikohan aikakausittaisilla muuttoliikkeillä tekemistä asian kanssa?