Sunnuntaina piti olla treffit käytetyn Nikkorin 80-200-linssin kanssa. Annoin jo myyjällekin ymmärtää, että olisin ihan takuulla ostanut, kunhan vain olisin ensin testannut sen. Eilen päätin spostilla kysyä kyseisen linssin sarjanumeroa myyjältä, että olisin tarkistanut linssin specsejä eräästä taulukosta, esim valmistusvuosi yms. No sitten tuli sähköposti,että linssi on jo myyty blaablaablaa eurolla. Kirjotin vastaukseksi, että "Tervehdys tervehdys, nyt olen varmasti lukenut väärin, koska mehän muistaakseni sovimme siitä Nikkorin telezoomista treffit sunnuntaiksi Leppävaaraan ja olisin nyt halunnut vain kyseisen linssin sarjanumeron, että olisin voinut tarkistella specsejä eräästä Nikonin taulukosta. Sunnuntaita odotellessa... t.Jani" Minä olen tässä jo viettänyt lähes unettomia öitä ja ollut aivan fiiliksissä, että saan vihdoinkin valovoimaisen telen. Ei pitäisi vissiin nuolasta ennenku tipahtaa... Paskaa. Onko muille sattunut ohareita ?
Vs: Oharit Aloitusviestin kaltaisia tilanteita on pari kertaa tullut vastaan. Erään myyjän kanssa sovittiin kaupoista ja kun tilinumeron piti vaihtaa omistajaa huomasinkin tältä foorumilta että paketti oli myyty eikä tilinumeroa koskaan saapunut (tais mennä lähempänä myyjää asuvalle tjsp). Vielä enemmän vituttaa noi ns. vedättäjät joiden kanssa sovitaan kaupoista ja sen jälkeen alkaakin maililiikenne että "mulle tarjottiin x euroa enemmän, nokitatko?". Normaalisti tuossa vaiheessa ilmoitan ettei kauppoja synny ja pahimmat tapaukset kehtaavat vielä jatkaa tyyliin "edellinen ostaja peruikin joten otatko tarjoamallasi summalla?". Lienee turha sanoa, että tuossa vaiheessa ei enää ole pienintäkään mielenkiintoa hieroa kauppoja kyseisten myyjien kanssa Yleisesti kaupankäyntiin pitäisi kuulua se, että jos sovitaan kaupoista, niin silloin pitäisi olla myös munaa pitää se sopimus eikä lähteä vedättämään tai muuttamaan jo sovittuja asioita. Tietysti tilanne on eri silloin, jos esim. ostaja ei pystykään ostamaan tuotetta. Ja jottei nyt ihan perusnegatiiviseksi vuodatukseksi tätä jätettäisi, niin täytyy myöntää että yllämainitun kaltaiset tilanteet ovat onneksi todella harvinaisia ja niitä on omalle kohdalle sattunut lähinnä erään tietotekniikkaan liittyvän foorumin myyjien kanssa. Yleisesti kauppojen hierominen on mennyt ihan putkeen ja erityismaininta pitää heittää muutamalle ostajalle ja myyjälle (Svitantti, RDahl ja JPu tuli nyt heti mieleen).
Vs: Oharit mulle ei ole tuollasia tapahtunut kuin kerran vai pari. suutuin kyllä todella tuollasesta koska kyse on siitä että on tehty sopimus kaupoista suusanallisesti ja myyjä on rikkonut lupauksensa eli ei ole ollut sanaansa mittainen. puskaradio ei kyllä ole tuollasten myyjien puolella pitkässä juoksussa.. ..siis jos kuvaaminen on jobbaamiseski asti päässyt ,)
Vs: Oharit Mulla huutonetin puolella, yks kundi oli ostamassa suurennuskonetta ja vaikkei hintavaraus ylittynytkään, niin olimme jo pääsemässä kauppoihin. Sitten kundi veti oikein ässän hihastaan, ehdotti, että maksaa 75% ensin, minä lähetän kaman matkahuollon kautta. Ja sitten kun hän on todennut kaman toimivaksi, maksaa loput. Laitoin mailia, että voi ottaa muutaman valokuvan, jossa näkyy että kone toimii, jos hän epäilee sen toimivuutta. Eipä ole kundista kuulunut sen jälkeen mitään. Ei siinä mitään, myin koneen jo duunikaverille joka pääsee eläkkelle parin vuoden päästä. Saan tavarasta kylmää käteistä, eikä tarvitse lähetellä mihinkään.
Vs: Oharit Onhan noita erilaisia variaatioita ollut matkan varrella, joskin tämä ensimmäinen kirjoitelma kyllä jättää fiiliksen että myyjälä ja ostajalla on olut eri näkemys sitovuudesta. Ostaja on luvannut ostaa tavaran jos se on kunnossa, mutta myyjälle tässä on vain yksi ostajaehdokas joka haluaa nähdä tavaran -mutta hän ei ole sanonut/kirjoittanut tyyliin että selvä, tehdään kaupat. Mene ja tiedä, mutta näin tuosta rivien välistä luin ;-] Yleensä ei paljoa kannata nuoleskella ennenkuin tipahtaa. Ja mitä vielä: elämä on pettymyksiä ja sitten tulee kuolema ;-D Yksi minkä elävästi muistan, oli juuri semmoinen, jossa jo kirjallisesti sovitun kaupan jälkeen "oli tullut parempia tarjouksia, nostanko vielä omaani?" ;-) Vastasin että: "Sinullahan kauppa käy, montaako olet tämän minun kanssani kirjallisesti sovitun lisäksi myymässä näitä?" Seuraavana päivänä kauppa olikin taas selvä ;-} Veikkaan että hän oli saanut konsultaatioapua kaupankäynnin periaatteisiin ja tyyleihin vanhemmiltaan.. Paras sika tuli vastaan SaksanEbayssä: hyypiö, kunniotettavasti kyllä, selitti että vaikka kuvauksessa tavaran kunnosta on monipuolisesti valehdeltu ja kamera ei toimi, niin sillä ei ole merkitystä koska tuotteella ei ole yksityisten välisessä kaupassa takuuta eikä palautusoikeutta ;-]
Vs: Oharit Soitin äsken Keijolle Joensuuhun, koska en malttanut enää odottaa mahdollista sähköpostivastaamista. Ukkeli sano, että objektiivi on eilen myyty, koska joku toi rahat näppiin ja maksoi enemmän. Kysyin, että eikö suullinen sopimus yksityisten välillä olekaan pätevä, mielestäni sovittiin sunnuntain tapaamisesta ja kaupanteosta. Vastaus oli vaan "joku kaveri maksoi enemmän". edit: huonoja juttuja pois.
Vs: Oharit Lähetin vielä Keijolle postia, katotaan mitä vastaa... "Terve Keijo ! Mitäs jos ostaisit kyseisen linssin takaisin eiliseltä ostajalta saamallasi 720 eurolla ja toimitat sen sunnuntaina, kuten aluksi sovimme, Leppävaaraan ja minä ostan sen 725 eurolla, jos ja kun linssi on yhteensopiva minun kameran kanssa. Näin teet taas 5 euroa voittoa ja kaikki on tyytyväisiä. Jos taas jostain kumman syystä linssi ei toimikaan minun kamerassa, niin annan 5 euroa käteistä rahaa ja voit myydä linssin takaisin nykyiselle ostajalle samalla 720 eurolla. Tällä järjestelyllä kaikki muut paitsi minä on tyytyväisiä, eikä kenellekään jää paha mieli. Eniten tässä harmittaa ja vituttaa se, että olin ehtinyt jo sopia alustavaa keikkaa heti sunnuntaille / seuraavalle alkuviikolle. Nyt valovoimaisen telen puuttuessa ne menee vituiksi, eikä mistään tule mitään. Mietipä sitä ja pohdi miten voisit purkaa eilen tekemäsi kaupan. t. pettynyt Jani Kääriäinen"
Vs: Oharit Vaikka oharit ovat ikäviä ja pahoittelut siitä, niin toisaalta en voi kuin ihmetellä sitä, että olit mennyt sopimaan kuvauskeikan sellaisen kaluston varaan, jota sinulla ei edes ole (jos siis näin todella olet tehnyt).
Vs: Oharit Mulla oli myynnissä yksi kitaravahvistin ja yksi tyyppi soitti, että ostaa sen, kunhan tulee ensin toteamaan, että se toimii. Ilmoitti sitten, että saakin jostain lähempää ja ei viitsi tulla. No, mulla ei ollut oikein tietoa, mitä kyseinen härveli http://www.musakuvat.com/stock/displayimage.php?pos=-1881 maksaa. Ajattelin, että kun yksi niin napakasti tarttui kauppaan - vaikka peruikin - hintaa on varaa nostaa. Muutama viikko myöhemmin sama tyyppi - ainut, joka vakavissaan vahvistinta oli kysellyt, ilmoitti että edelleen vahvari kelpaisi. Minä sanoin, että myynnissä on, mutta että hinta on noussut. Tuli ja osta ja maksoi 50 e enemmän.
Vs: Oharit Ei ole kyse mistään varsinaista keikasta, vaan tilaisuudesta johon olisin mielelläni mennyt ja tuosta linssistä olisi ollut varmasti suuren suuri apu. Alkuviikosta olisi varmasti ollut todellista hyötykäyttöä tuolle lasille, mutta ne onnistuu kyllä jotenkuten nykyisilläkin. Katsottiin tossa työkaverin kanssa ostotoimintaan ja sopimuksini liittyviä juridisia seikkoja ja niiden mukaan myyjä-osapuoli ei ole toiminut oikein, eikä ns. hyvien tapojen mukaisesti.
Vs: Oharit "Sunnuntaina piti olla treffit käytetyn Nikkorin 80-200-linssin kanssa. Annoin jo myyjällekin ymmärtää, että olisin ihan takuulla ostanut, kunhan vain olisin ensin testannut sen. Eilen päätin spostilla kysyä kyseisen linssin sarjanumeroa myyjältä, että olisin tarkistanut linssin specsejä eräästä taulukosta, esim valmistusvuosi yms. No sitten tuli sähköposti,että linssi on jo myyty blaablaablaa eurolla." Tässä on vain toisen osapuolen näkemys, minkä perusteella ei kannata kovin pitkälle meneviä tuomioita jakaa. Mitä tuon yllä olevan lainauksen perusteella oikein voisi katsoa sovitun? Ostaja katsoo "antaneensa ymmärtää", että olisi ostamassa tavaran sen ensin tarkastettuaan. Maksettiinko käsiraha kaupan vakuudeksi? Jos ostaja tällaisten puheiden jälkeen päättääkin olla ostamatta, mitkä ovat silloin myyjän oikeudet? Kyllä ostajapuolella(kin) kaikenlaisia puliveivaajia riittää - mitenkään viittaamatta tämän tapauksen ostajakanditaattiin. Ymmärrän hyvin, että myyjä myy sille, joka ensimmäisenä latoo rahat käteen.
Vs: Oharit Tässä tapauksessa myyjä ei puhunut mitään käsirahan maksusta. Jos olisi puhunut, olisin sen maksanut -en tietenkään kohtuuttomuuksia, koska niitä kuuluisia hujareitakin on liikkeellä. Myyjän pitäisi ymmärtää, että ihmisten asuessa satojen kilometrien päässä toisistaan kaikki ei voi tapahtua samalla silmänräpäyksellä. Lisäksi myyjän olisi ollut hyvä kertoa minulle, että joku on tarjonnut samaisesta lasista enemmän. Nyt hän myi sen puhumatta kenellekään mitään, eikä edes ilmoittanut, että hän on sen myynyt. Jos en olisi kysynyt sarjanumeroa, niin olisinko istunut sunnuntaina kotona ja odottanut puhelinsoittoa, mitä ei olisi ikinä tullut. Hyvien tapojen vastaista toimintaa, toivottavasti metsä vastaa niinku sinne huudetaan.
Vs: Oharit Ei "pulin veivaajat" mitään myyjiä ole, vaan ns. "pultsareita", jotka ravistivat ja veivasivat pulia sopivasti (ravistustekniikkaa), että lakka pulissa kiteytyisi paakuksi ja pulin sisältämän alkoholin voisi kaataa pullosta ulos ja juoda. Alkoholistit puistoissa aikanaan 60-luvulla tuota harrastelivat, kun pulia oli vielä myynnissä... Kun takertuu, kannattaisi tietää mihn takertuu, vai onko silkka viisastelu riittävästi?
Vs: Oharit Vaikka kuinka vituttaisi, niin silti ei ole kovinkaan kohteliasta kirjoittaa julkisilla foorumeilla ihmisten oikeilla nimillä. Lisäksi itse harkitsisin tarkoin sitä, että paljastaisinko noin avoimesti kirjoittaneeni paskaa, tai ainakin "ei nyt aivan totuudenmukaista"-tekstiä: "Eniten tässä harmittaa ja vituttaa se, että olin ehtinyt jo sopia alustavaa keikkaa heti sunnuntaille / seuraavalle alkuviikolle. Nyt valovoimaisen telen puuttuessa ne menee vituiksi, eikä mistään tule mitään. Mietipä sitä ja pohdi miten voisit purkaa eilen tekemäsi kaupan." vrt. "Ei ole kyse mistään varsinaista keikasta, vaan tilaisuudesta johon olisin mielelläni mennyt ja tuosta linssistä olisi ollut varmasti suuren suuri apu. Alkuviikosta olisi varmasti ollut todellista hyötykäyttöä tuolle lasille, mutta ne onnistuu kyllä jotenkuten nykyisilläkin."