Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Frank, 20 Maaliskuu 2007.

  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Oon nyt pari obiskaa availlu pikkuvikoja korjatessa, esim. zenitarini oli A-moodissa, poistin aukkoneulan ja jousen, jotta saan sen himmentämään myös K-bajonettiin sovittaessa. Modatessa Huomasin että ilmeisesti aukkorengas ilman tätä osaa pääsee liikkumaan hieman pidemmällä himmennettäessä loppuun saakka, jolloin aukkorenkaan liike tahmasi, vaati paljon enemmän voimaa kuin normaalisti.

    Sain tämänkin vian kohtuudella kuntoon, mutta ajattelin että pieni öljyäminen voisi olla paikallaan, kun aukkorenkaan liike ja himmennys tapahtuu niin, että hassun muotoinen metallilevy siirtää tappia. Molemmat osat metallia ja hankaavat siis toisiaan.

    Toinen ongelmallinen objektiivi on smc pentax 35/2 joka kuulemma on ollut veneen pohjalla :) Öljyäminen voisi ehkä auttaa kun nyt himmentää vain aukolle 8 tai 11 eikä enempää. Tässäkin näyttäisi kaksi metalliosaa liukuvan eli hankaavan toisiaan.

    Minkälaisia öljyjä kannattaisi näihin laittaa? Jotain aseöljyä kenties? Onko kokemuksia objektiivien korjailusta? Ei viitsisi kovaa tuntiliksaa maksaa kun köyhä on ja itsekin nuo pikkujutut tuntuvat periaatteessa sujuvan (korjasin myös yhden kievin Mir-laajiksen himmennyksen).
     
  2. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Hmm, ettei vaan olisi käyttämättömistä syncro-compureista tuttua öljyn pikeentymistä mukana sotkemassa.. Taitavat isot pojat maailmalla ensin liuottaa osat mökäöljyssä tai naftassa, sitten kuivata ja sitten öljytä uudelleen.
     
  3. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Nuo on isolta osin suunniteltu toimivaksi kuivina. Tarkennuskierteessä ja muutamassa muussa paikassa on öljyä. Kun tuollaisen öljyämisestä puhutaan niin pisara riittää useampaan opiskaan. Öljyä -jos sitä ylipäätänsä sinne haluaa laittaa- laitetaan vain ohut kalvo ja vain niinhin kohtiin, jotka koskettavat. Se riittää. Öljykalvo on sopiva, kun se näkyy hienoisena kiiltelynä valoa vasten peilatessa, mutta normaalisti katsoessa ei lainkaan. Liika öljy menee vääriin paikkoihin ennemmin tai myöhemmin ja siitä on seurauksena linsseille joituvat pisarat, toimintahäiriöt pakkasella tai himmentimen jumitus ja täydellinen purku-puhdistus ja säätö. Itse jättäisin öljyämättä, mutta jos pakko on jotakin laittaa niin ompelukoneöljy on oikeaa tavaraa. EDIT: itse himmentimeen lehtineen ja muine liikkuvine osineen ei saa joutua yhtään öljyä.
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Ok, no ehkä sitä vois yrittää. Esim. tuolle kastuneelle obiskalle voisi pyyhkäsy ja sitten kevyt tommonen ompelukoneöljy olla paikallaan
     
  5. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Jos se on kastunut niin tuo vesi ja opiskan sisällä olevat epäpuhtaudet ja mahdolliinen ruoste aiheuttanevat jumitukset. Oikea lääke on purkaa se atomeiksi ja puhdistaa kaikki osat ja kasata uudestaan.  Öljyämisen tarve selviää sitten siinä vaiheessa, mutta tod näk sormista tuleva ihon rasva riittää voiteluaineeksi.

    Nuo keskussulkimelliset opiskat ovat oma lukunsa sitten, mutta niissäkin himmenninmekaniikka on kuiva lukuunottamatta sitä vivun pään n.1x1 mm alaa, johon epäkesko osuu himmennintä operoidakseen. Näin ainakin muistelen Synchro Compurin huolto-ohjeessa olleen.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    juu no ei kyllä uskalla kokonaan purkaa mutta tuo yksi kiekkolevy joka pyörii metallin päällä, sen voisi... ja ehkä jos jostain saisi sopivan jousen voisi sitä yrittää vaihtaa.
     
  7. Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Ohut öljy voi olla oikea vastaus, mutta itse olisin arvannut että jotain paksua rasvaa, joka ei liiku edes kuumennettaessa helteellä.
     
  8. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Jos noita mieltää kellon veroisena mekaniikkana niin äkkiä se vaseliini unohtuu.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Itse joskus Kievin opiskaa jouduin availemaan himmentimen jumittumisen vuoksi. Mä laitoin crc öljyä ja sitten pyyhin kaiken pois. Näin siitä crc:stä jäi jotakin sinne minne se sitä kaipas ja homma alko pelaamaan. Ai niin siinä kievissä sai himmennin lamelit yksitellen irti joten se oli helppo homma, kun oli tarkkana.
     
  10. Niko

    Niko Active Member

    867
    118
    43
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Minä käytän ohuen öljyn tarpeisiin PRF Turbo Oil 290:ta. Pullon kyljestä luettua: Erikoisjalostettu mineraaliöljy vaativaan voiteluun. Käytetään elektronisten laitteiden mekaanisten osien voitelussa. Hyvin toimii, ei vaan voi töräyttää suoraan spray-pullosta näissä kamerahommissa, muuten tulee liikaa.

    Paksumpaa rasvaa, esimerkiksi tarkennushelicoidiin onkin vaikempi löytää. Sen kun pitää olla juuri oikean paksuista että tarkennuksen tuntuma on sopivan "jähmeä".

    Niko
     
  11. Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Ei unohdu, jotain rasvaa minä himmennin- ja tarkennuskierään laittaisin. Muualle en taitaisi pistää mitään.
     
  12. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Tämän keskustelun innoittamana useampi kaveri lienee jo öljypullot kourissaan.

    Kohta myydään objektiiveja "omaan käyttöön tarpeettomana".

    ;~)
     
  13. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Niinpä....
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Laitoin vähän ompelukoneöljyä mutta eipä se siitä näköjään kiinni ollut. ei jaksa purkaa enempääkään, kyllä tuo pentaxi toimii mun tarpeisiin... En 8-11 pienempiä aukkoja taida missään tarvita.

    kiitos neuvoista tähän asti
     
  15. Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Ei se Mustonen ja Laine nyt niin kallis puoti ole?

    Undrar K.
     
  16. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Ei minustakaan.
     
  17. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Kaukana ja kaikkee. Ihan kivaa ja jännää on noita ite yrittää korjata, kunhan ei mikään hirmuarvokas lasi oo kyseessä :) Nää on kuitenkin alle 50 e ollu paitsi zenitar. Laitoin muuten siihen tilkan ja nyt pyörii aukkorengas kuin rasvattu...
     
  18. sf

    sf

    785
    0
    0
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Joku puhui mulle aikoinaan jostain grafiittiöljystä tms. kun oli puhetta kameran huollosta, tiedä sitten minkäsorttista semmoista tarkoittanut. Aika säästeliäästi kannattaa ymmärtääkseni kanssa rasvan kanssa pelata noiden osalta. Joskus hätäpäissäni itse käyttänyt myös noita elektroniikkaan ym. tarkoitettuja aineita, joissa ei siis ole rasvaa. Esim. PRF:n 6-68 "rasvaton kuiva puhdistusaine" ja se on riittänyt...
     
  19. lietem

    lietem Member

    132
    1
    18
    Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Hyviä neuvoja on annettu jo tukuttain, mutta tässä vielä pari kommenttia:

    Jos suljin hidastelee tai jämähtää kokonaan, ei öljyämisestä ole apua. Ongelma johtuu useimmiten kuivuneista ja pikeentyneistä vanhoista voiteluaineista, eikä pienen öljymäärän lisäys liuota niitä.

    Ainoa keino on puhdistaa suljin perusteellisesti. Turvallinen ja hyväksi havaittu liotinaine on "sytkäribensa" (esim. Ronsonol. Aineella ei kai ole muuta yhteistä bensaan kuin se, että ovat hiilivetyjä). Sujlin vaan upoksiin vuorokaudeksi. Itse olen sen jälkeen huuhdellut kuumalla vedellä. Päälle välittömästi kuivaus hiustenkuivaajalla, jotta saadaan kosteus nopeasti pois. (Jokainen kokeilee sitten tätä omalla vastuulla!)

    Jos ei mekaanista vikaa löydy, niin sulkimen pitäisi toimia moitteetta. En lisää tämän jälkeen öljyä lainkaan. Kohtuullisilla käyttömäärillä se ei ole käsittääkseni tarpeellista. Joskus 70- luvulla, kun Wärtsilän jäälaboratorio teki paljon kenttätutkimusta arktisissa oloissa, käytössä olleet kamerat (Nikonit?) puhdistettiin öljyistä kokonaan ja hyvin kuulemma toimivat.

    Grafiittia voidaan käyttää voiteluun rajoitetusti. Eräs korjausopas neuvoi lisäämään sitä sytkäribensaan ja sivelemään sitä voideltaviin kohtiin. Kun neste haihtuu, jää sopiva määrä grafiittia pintaan. Jauhemaista grafiittia saa lukkoliikkeistä, mutta suosittelen olemaan varovainen, ei ole mukavaa saada objektiivin sisälle grafiittihiukkasia.
     
  20. Vs: Öljyjä / Voiteita objektiiveihin

    Samantapaisilla metodeilla itärintramalla touhuttiin, aseista kaikki öljy pois ja hävittäjien öljyn sekaan reilusti bensaa. Lähti ohuena hyvin moottorit käyntiin ja lämmitessään bensa haihtui pois.