Transall C-160 Armée de l'Air (French Air Force) 64-GK. 04.08.2021 Tulossa Kaivopuiston lentonäytökseen.
Jotenkin hassun näköinen kun propellit ovat aivan pysähtyneet.. liian staattinen mun makuun, eikä tuo maatutka ainakaan paranna taustaa, vaikka lentoasemalle kuuluukin, vie huomiota.
Ai. Minusta tuo tutka pylväineen tuo kuvaan sisältöä. Ehkä niitä laskeutuvia koneita on nähty vuosien mittaan niin paljon, että muunnelma teemasta on ihan tervetullut.
^ Jep, samaa mieltä. Tuo tutka ja lentoliikenne kuuluvat varsin tiiviisti yhteen ja lisäksi tuo tutka on ainakin omasta mielestäni aika hauskan näköinen.
Ehkä saan sitä näppylöitä, kun sitä päivittäin töissä tuijotin (tuo tutka muuten ei kuulu ilma-alusten valvontaa kuin maassa, se on maaliikennettä varten)
En ollut, olin siellä toisessa päässä mikrofonia, eli vastasin kunnossapidosta maanpinnalla kiitoteistä, rullausteistä ja asematasoista vuorossani. Yhteistyössähän kenttä hoidetaan ja Vantaalla se on poikkeuksellisen onnistunutta, paras lennonjohto mitä missään.
Laskeutuvassa koneessa ne potkurit vaan pyörii aika hitaasti, joten pitäisi käyttää vähän turhan hitaita suljinaikoja (noin 1/100-1/250) että potkureihin saisi pyörimisen tunnetta. Itse katson ennemmin pysähtyneitä potkureita, kun epäterävää kohdetta, niissä kuvissa ei ole mitään järkeä ja hyvin harvoin erikoisempia koneita käy HEVAlla.
Lyhennys ei ole HEVA, vaan EFHK (Helsinki Airport, nimi ei ole "Helsinki - Vantaa" enää nykyään). Ainahan ilma-alusta voi panoroida, jolloin se säilyy terävänä ja maasto luo liikkeensä takia vauhdin tunnun? (tunnustan, että itselläkin on jokunen kuva joissa propellit ovat pysähtyneet, ei ole niin helppoa)
Tiedän kyllä että ICAO koodi on EFHK ja sä voit käyttää sitä jos siltä tuntuu, mutta minä käytän HEVAa, vaikka ei ICAO koodissa pitäisi edes olla HK:ta kun ei ole Helsinkiä nähnytkään, vaan ennemmin EFVN.
^ Tavallisille lentomatkustajille ja muulle ”yleisölle” kohdistetussa informaatiossa käytetään tuota Helsinki-Vantaa nimitystä, kun taas virallisissa ilmailukartoissa yms. on tuo EFHK.
Sinänsä mielenkiintoinen ajatus, että matkustajat laskeutuvat erinimiselle kentälle kuin koneen henkilökunta.
Niin no, kaipa tuollaisestakin voi jotain mielenkiintoista löytää, jos tykkää joutavanpäiväisiä mietiskellä. Voisi kuvitella, että ainakin kotimainen lentohenkilökunta käyttää keskinäisessä keskustelussa tuota Helsinki-Vantaa -nimeä, (??) mutta virallisissa lentosuunnitelmissa yms. se on varmaan tuo EFHK. Joskus tulee radioamatööriradiolla kuunneltua esim. Vaasan lentokentän lennonjohdon ja ko. kentälle tulevien ja sieltä lähtevien lentokoneiden lentäjien välistä radioliikennettä. Vaasan kentän virallinen tunnus on EFVA, mutta keskusteluissa lennonjohto kuittaa kaikki radiosanomat vain sanomalla: ”Vaasa”. (Joskus Finnairin lentäjien ja lennonjohdon välillä on kuultu pätkiä suomenkielistä keskustelua joistakin ”siviiliasioistakin”, kun on sattunut olemaan toisilleen tutut henkilöt samaan aikaan työvuorossa).
Kaipa noita lennonjohdon keskustelujakin on kiva kuunnella. - Jos siis tykkää joutavanpäiväisiä seurailla.
Sketseiksi ainakin sopisi aihe. Jotain Kummeli, Puikkinen, Bulttipois osastoa. Lennonjohto kutsuu aura-autoa: nyt sassiin pos sieltä kakkosradalta. Kuljettaja: Jaa EFHK, jaa mää vai?