Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Objektiivit

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana FotoSky, 23 Elokuu 2007.

    No kun kerran asiaan päästään niin kysympä seuraavaa.
    Mulla on nyt tuo Sigman 105mm 2,8 obari.
    No kumpi sit kannattaa ostaa toiseksi obariksi
    Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM vai
    Canon EF 300mm f/4 L IS USM
    pitäis kattaa sit noitten ötököitten kuvauksen ja sit
    hieman lintua ja urheilua/rallia.
    kiitos jo etukäteen vinkeistä ja kokemuksista.

    Se on moro !!
     
  1. Vs: Objektiivit

    Noi kohteet, niin mainitsit optiikan jo.
     
  2. Vs: Objektiivit

    Lintujen kuvaukseen toi 300mm:kin saattaa jäädä lyhyeksi. Mut sitten taas ralli/urheilukuvaukseen zoomi on paras vaihtoehto. 200mm jää monesti lyhyeksi, mut sillä on pärjätty. Tietty 100-400:nen vois olla aika nami näihin molempiin tarkoituksiin.
     
  3. Vs: Objektiivit

    Niin, mielipiteet on kuin persereiät, jokaisella on omansa  ;D

    Tuo 300 4L IS on mainio lintukuvauskakkula, kestää 1.4 telejatkeen hienosti ja on sopiva rallipolkujenkin varteen, sillä saa nimittäin hakea aika turvallisia paikkoja ja vielä hienosti täyttää autlla ruutua.

    100-400 vois olla suht' kova, jos ois kiinteällä 4:n valovoimalla ja se +300mm yli menevä osa ei heikentäisi kuvalaatua, kuten se aika reippaasti tekee. Tietenkin himmentämällä lisää saa irti ihmeitä tuollakin, mutta aina ei ole mahdollisuutta himmennellä ja 300 4L ei sitä edes vaadi parhaan lopputuloksen saamiseksi.

    Tietenkin, 300 f2,8 L IS ois se rok, miksi ei 120-300 f2,8 Sigmakin monikäyttöisyytensä takia. Noita Sigmoja aina väliin pyörii siinä 1500€ kieppeissä, mutta 300 L IS:stä joutuu maksamaan kyllä tuplahintoja, mutta on se vaan niin ihQ kakkula, että pakko kai tuo on hankkia itellekin jossain välissä  ;D

    Sen verran 300 4L:stä, että luulin siinä olevan sähäkkä AF jopa 10-sarjan rungon kanssa, riittävän sähäkkä. Sitten oli päivän verran käytössä sisätilakuvauksessa EF 300 2,8L IS, niin tiesin että 4L:n AF lähtee kuin lehmä makuulta  ???

    Haaveillen voi vaan toivoa, että 300 2.8L IS:n kuvalliset ja käytölliset ominaisuudet sais joskus johonkin 120-300 f2,8 L IS:ään tmv. kakkulaan... mä kävelisin pankkiin hakeen lainaa heti  :p
     
  4. Vs: Objektiivit

    Lintukuvauksessa on millejä jokseenkin joka ikinen kerta liian vähän. 200-millinen on lintukuviin vain erikoistapauksissa.

    Tsuumista on rallissa paljon etuja. Saat otettua yhdestä autosta useampia ruutuja ja sulla on enemmän vaihtoehtoja valkata kuvauspaikkaa.

    Jos linnut on sulle nro 1, niin osta 300-millinen ja 1,4 telejatke. Jos kuvaat vähän sitä sun tätä, niin joku tsuumi on monikäyttöisempi. Jos putjetti kestää, niin osta lintuihin 500-millinen ja joku tsuumi muihin juttuihin. Kyllä tosin 500-milliselläkin kuvaa monia juttuja - sisälläkin - mutta vaihtuvassa polttovälsissä on silti etunsa.

    Että sinähän ne tarpeesti mietit ja päätökset siltä pohjalta...
     
  5. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Objektiivit

    jos vain toinen olis pakko ottaa ja 105mm olis rinnalla itse kumma kylla ottaisin naissa 1.5/1.3/1.6 rungossa 70-200mm lasin ja jos loppuu hankkisin telejatkeen. ps. 1.5 mukana siksi kun oon itse nikonisti vielakin. ja kyllahan filmi aikana monet sai 300mm lasilla hyvia lintuja miksei siis nykyaankin 200mm jos on runko jonka kerroin on 1.5/1.6 tai jopa vain 1.3. Eli taito on tarkeaa myos ei vain valineet.