Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

objektiivin valinta

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Peppi, 19 Syyskuu 2006.

  1. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Hei, olen uusi tulokas tällä foorumilla.Olen hankkinut Olympus e- 500 digijärkkärin. Nyt haluaisin makro objektiivin kyseiseen kameraan sekä telobjektiivin (?) jolla voisin kuvata vaikka lintuja. Eli millaisia nyt ryhtyisin metsästämään,ja mistä löytäsin niitä edullisimmin? Olen innostunut mustavalkokuvauksesta joten ohjeita ja opastuksia kaipaisin myös siihen..millaiset ovat hyvän mustavalkokuvan kriteerit, (pahimmat mokat joita aloittelijana voin tehdä)onko niin että kuvat kannattaa ottaa aina värillisinä ja muokata kuvankäsittelyohjelmalla mustavalkoisiksi..

    mukavia syksypäiviä kaikille toivotteleepi Peppi
     
  2. Hyvän mustavalkokuvan kriteerit selvinnevät kun luet Ansel Adamsin kirjat: The Negative, ja The Print.
    Kirjat on kirjoitettu kauan sitten filmiaikana, mutta asia ei ole yhtään vanhentunut. Digillä kannattanee kuvata mahdollisimman hyvälaatiusta raw-tiedostoa ja konvertoida kuvat sitten mv:ksi.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Viimeksi kun katsoin, Adams ei muistaakseni kirjoittanut sanaakaan mustavalkokuvien tyylilajeista tai taiteellisista ja esteettisistä aspekteista tai väri-mustavalkokonvertoinnin strategioista. Pitäisin siksi näiden kirjojen lukemista ajan haaskuuna ja harhaanjohtavina.
     
  4. Tässä vastaus objektiivin valintaan ja muuhun kameraasi liittyvään.
    Four Thirds
    Telefoto on mielestäni oiva hankintapaikka.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Kannattaisiko aikaansa haaskata vaikka Kameralaukku.com:n foorumin lukemiseen?
     
  6. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Komppaan Matti Vuorta.
    Kysyjän kannalta on varmasti tehokkaampaa ajankäyttöä lukea jokin digitekniikkaan sovellettu opaskirja ja sen lisäksi jokin valokuvausta yleisemmin käsittelevä opas. Noita on ollut esillä mm täällä
     
  7. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Kiitoksia tähänastisista vastauksista,jonkun verran olen kahlaillut erillaisia kirjoja jotka käsittelevät digikuvausta mutta suurinta osaa niitä hallitsee kuvankäsittelyohjelmien kanssa tehtävää muokkausta. Perusjuttuja kuten miten saada mustavalkokuvaan mielenkiintoisia valoja ja varjoja,kontrasteja kun kuvistani tahtoo enimmäkseen tulla latteita. Olen opiskellut maalaustaidetta joten perussommittelu on kotenkin hallussa.
    Kiitos linkistä objektiivin valintaa varten mutta millaisia kuvia saan 35 mm makrolla...tai millinen telen pitää olla jotta saan taivaalla lentävän linnun riittävän lähelle?olen tässä nyt uunona..
    entä onko teillä kokemuksia etäopiston www.etaopisto.fi valoukuvauskurssista,kannattaako kurssista maksaa vai opiskella kirjojen kautta..rakentavakritiikki on kuitenkin varmaan aloittelijan paras keino kehittyä eteenpäin.

    terkuin Peppi
     
  8. En halua olla näsäviisas mutta 35mm makrolla saa sellaisia kuvia millaisia ottaa:)
    Tele asiassa ei kannata ruveta välineurheilemaan ainakaan heti ennekuin kuvaus innostus ja taidot karttuvat.
    Lintukuvista saa ihan hyviä kuvia rajaamalla eli liiat pois ympäristöstä.
    Liian pitkä tele ilman jalustaa aiheuttaa helposti epäterävyyttä kuvatessa.
    Antamani linkin takana on mielestäni aika hyviä esimerkkikuvia kyseisistä objektiiveista ja niillä otetuista kuvista.
    Ja kuten on jo mainittu tämä kameralaukku on aika hyvä paikka kysellä asioita joita ei hallitse tai on epävarma, kyllä se siitä:)
     
  9. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    taisin huomata että täällä taitaa vallita hiukan provosoiva ilmapiiri,mutten lannistu...

    siispä kuvailemaan vaikka niitä latteita mustavalkokuvia :))

    terkuin Peppi
     
  10. makroksi joka kelpaa myös muotolasiksi ja pikkuteleksi:
    50mm f2 (100mm: 35mm equivalent)OLYMPUS: ZUIKO DIGITAL ED 50mm f2.0 Macro 503,67 EUR
    ja lintulasiksi :
    50-200mm f2.8-3.5 (100-400mm: 35mm equivalent)OLYMPUS: ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm f2.8-3.5 (1.112,40 EUR)

    itse kyllä varmasti tietää paremmin, mutta kyllä tuo makro varmaan on ainakin aika varma valinta.

    kun katselee mustavalkodialle otettuja kuvia saa käsityksen kuinka kenno toimii mustavalkokuvauksessa, mielestäni. valotusvara on tosi pieni ja jos sävyt menee tukkoon tai puhki niin armoa ei tipu yhtään ,)
    katselisin kuvia ja apinoisin. mustavalkokuvauksen käsitteet venytys ja prässäys voi olla avuksi.
    AAdamsin kirjoista voi olla apua, toisin kuin mvuori virheellisesti väitti, juuri tuon harmaasävyskaalan ymmärtämiseen.
     
  11. paulas

    paulas Member

    78
    0
    6
    Ilselläni on nuo molemmat, jälkimmäinen tosin vasta eilen tullut, joten siitä on tässä vaiheessa vielä vähemmän kokemusta kerrottavaksi. Nyt olen lähinnä ensi-ihastuksen vallassa ;-) 50mm/2 on mielestäni mainio objektiivi esimerkiksi kasvi- ja potrettikuvaukseen. On valovoimainen ja hyvin piirtävä. Normaaleissa sisähuonetiloissa se on kyllä hieman ahdas, jolloin laajempi optiikkaa on tarpeen.

    Jos et ole vielä varma telekuvauksen tarpeistasi, 40-150/3,5-4,5 on hintaisekseen erittäin hyvä valinta, ellei sinulla jo sitä olekin vaikka kittipaketin mukana tulleena. Minulla on sekin ja aion pitää sen vastakin, vaikka hankinkin myös tuon sitä pidemmän ja valovoimaisemman putken.