Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Sitten kai selität miksi on mahdollista väripäällä suodattaa värit oikeiksi paperikuvaa valottaessa? Pointti oli noissa lainoissa kuitenkin toinen. Että on hyödyksi suodattaa oranssia maskia pois kuvausvaiheessa. Vertaus oikealle valottamiseen. Maski on niin raju, että sillä on merkitystä, kun sitä ei valoteta ainakaan koko määrässään kennolle.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon No en minä selittämään pysty, kun en tiedä edes mikä on väripää. Mutta saatan kainosti epäillä, että se iittyy jotenkin kemiallisiin prosesseihin. En näköjään oikein keskittynyt lukemaani. Anteeksi. Mä luulen ettei tosta suodattamisesta ole hyötyä, päinvastoin, jos myöhemmässä prosessissa maski voidaan poistaa kokonaan. Useinhan kuvassa on alueita, joissa oranssia maskia ei ole ollenkaan. Mutta olen nähnyt mainintoja, että olisi hyvä käyttää sinistä valoa tai suodinta, jotta kennon kanavista voisi ottaa kaiken irti, eikä ne saturoituisi. Mutta nähtyäni mun kameran raaka-datan värikanava-arvoja, en ole tästä ollenkaan vakuuttunut. Mä olen jo osittain toteuttanut noita menetelmiä poistaa kuvasta kohinaa. Kohinattomampia kuvia on helppo käsitellä (kestävät paremmin kontrastia) ja muutamasta eri valotusajoilla oteusta voi kasata myös HDR-kuvia (esim. LR 6), jolloin on mahdollista ottaa filmistä irti koko sen dynamiikka. Sitten kun on vielä kamerassa riittävästi pikseleitä, että saa filmin rakeisuudenkin kuviin, niin digitoitu kuvanlaatu ollee yläkanttiin optimi
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon En käsitä ollenkaan ettei maskia olisi joka paikassa. ??? Silmin katsoen on. Väripää on suurennuskoneessa. Siinä on cyan, magenta ja yellow portaattomat suotimet. Niillä säädetään ja sitten valotetaan ja kehitetään väripaperipaperi. Eihän mistään tulisi mitään, jos maski olisi vaihtelevasti eri kuvien osissa.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Olisko tästä apua: [QUOTE> [/QUOTE] Siis negatiivissa on oikeastaan 5 kuvaa: syaani, magenta, keltainen ja maskikuvat magenta ja keltainen.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Mutta eihän maskia ole alunperin mitenkää suunniteltu tilanteeseen, jossa käytetään skanneria. Puhumattakaan LR5 tai LR6 tms (whatever). Eiväthän olemassa olevat ohjelmat pysty muuhun kuin minimoimaan virheitä - ei poistamaan niitä. Miksi ylipäänsä ei väriegoista voisi tehdä esim printin (tarpeeksi ison?) ja sen jälkeen vasta siirtyä ns. digitaaliseen käsittelyyn? Ns. "oikeellisuutta" on kuiten vaikea saavuttaa/löytää jälkikäsittelyssä, jossa muuttujia on niinn paljon...
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Hmm. Jos väritoistossa on eroja, kuten toki väistämättä on, muuhan olisi kummallista, niin: mikä on oikea, ja miksi asialla on suuri merkitys? Jos lähdetään siitä, ettei ole oikeaa värintoistoa, koskapa valo tulee väliaineen läpi.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Joo. No on se sitten metka juttu. Tuo värien hakeminen reprottuun/skannattuun negaan on todellinen pulma. Niin suuri pulma että olen harkinnut luopua värinegatiiveista kokonaan. (Ja kun väriprinttien tekeminen on todellakin poissa laskuista. Riitti kun sitä koulussa vuonna -90 tein yhdet näyttelykuvat, oli oikein paperiprosessorikin jota ei itse tarvinnut ylläpitää että kyllä kelpasi. Sitä on huomattavan helppo ehdotella että siitä vaan.) Tilausta toimivalle ohjelmalle todella on.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Tota VueScania on kehuttu. Siinä on kuulemma paljon erilaisten filmien väriparametreja mukana (ei tarvi itse etsiä oikeita/parhaita, jos vaan näkee negatiivista filmityypin). Toisaalta negatiivien substraattiväri kuulemma vaihtelee aika tavalla. Saman valmistajan saman tyypinkin kohdalla saattaa väri olla rullakohtainen. Mä olen varautunut ottamaan jokaisesta liuskasta yhden kuvan niin, että negatiivin väri on näkyvissä, jolloin ohjelma voi laskea liuskalle ton oranssin korjauksen parametrit.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon No tämä on loistava uutinen! Mihin muotoon RAW muunnetaan? Vai tunteeko se eri RAWitkin? ed. Tuskin sentään ja kai TIFF sitten?
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Niissä osaväreissä tulee väkisinkin sivuabsorptioita ja "overlappingia". Siksi simppeli maskinpoisto ei riitä kaikkien epäpuhtauksien poistamiseen.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon En muista enää kuin toi oli. Luulen sen kuitenkin tuntevat RAW-formaatit kuten tää munkin ohjelma: Maailmalla on kaksikin ohjelmakirjastoa (mä käytän LibRaw nimistä, DCRaw on se toinen), jotka osaa konvertoida Raw-tiedostot sovellukselle. Niihin päivittyy myös uudet kamerat tiuhempaan kuin moniin (kaupallisiin) kuvankäsittelyohjelmiin. Ja monet kaupallisetkin ohjelmat käyttää jompaa kumpaa noista kahdesta. [QUOTE> [/QUOTE] Tiffi on VueScan:n yksi natiiviformaateista ja se osaa jonkinlaisen dng-formaatinkin. Siinä oli tosin jotain kummallista (mitä, en sen yksityiskohtaisemmin nyt muista).
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Joo ei niistä 100% hyviä saa millään. Mitä itse olen testaillut muutamien testikuvien kanssa, niin toiset on todella vaikeita saada edes välttäviksi pelkillä LR:n säädöillä. Mutta jokunen tulee ihan siedettäväksi väreiltään niilläkin. Mulla on jonkun verran myös 50- ja 60-luvulta ja osa Coca-Cola-kameralla kuvattuja (13x17mm?) joissa näyttää olevan monessa jo itse substraatissa värivirhettä. Olisivatko saaneet jossain vaiheessa liikaa valoa.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Pitäisi kai kokeilla maskitonta värinegaa. Mutta on se surkeaa jos on valittavana vain yksi filmi yhdessä koossa. https://www.macodirect.de/en/film/color-negative-films/1686/rollei-cn-200-pro-35mm-36-exposures?c=21 ed. Oho, sitä on 120 koossakin.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Heh - tää saattas olla värioikeellisin menetelmä. Mutta, en tosin tiedä kehitysprosessin työmäärää, luulisin olevan aika työlään. Ihmisillä on helposti tuhansia negatiiveja, jotka kaipaavat digitointia, jos haluaa säilyttää perheen/suvun historiaa. Mistä tulikin mieleen: Kun kävin hakemassa negatiivien arkistointitarpeita, niin alan ammatti-ihmiset sanoivat, että olisi tärkeä liittää kuviin teksti, josta ilmenee kuvan tiedot, mistä, ketä, tilanne yms. Museoille tarjotaan kuulemma paljon kuvia, mutta niitä ei voi käyttää, kun ei niissä ole mitään tietoa - pelkkä kuva vaan. Lisäsinkin mun ohjelmaan mahdollisuuden helposti tallettaa kuvan metatietoihin tekstin. Hmmm ... aivan kuin mä olisin alkanut mainostaa mun softaa) Pistän sen kyllä julkiseen jakeluun ja freewarena. Joten ei ole ainakaan dollarin kuvat silmissä
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Sillä maskilla on pyritty korjaamaan osittain edellä mainittuja ongelmia, joten se maskittomuus ei välttämättä ole puolestaan niin hyvä juttu kuin ensikuulemalta saattaa tuntua.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Tuota on ollut pitkään, aluksi Scanfilm-nimellä, ja löytyy paljon juttuja. Melko rakeista ja värit ovat snadisti omintakeiset, ehkä "vanhat". Kuitenkin kivat. Ja saisi 30 metriä 59€ ja 4,45€ 120 rulla. http://www.shutterbug.com/content/rollei%E2%80%99s-scanfilm-unique-%E2%80%9Cmask-less%E2%80%9D-color-neg-film#Ojjgd1aV7Li88fdF.97 http://sculptingwithlight.blogspot.fi/2012/11/rollei-digibase-cn-200-pro.html http://erickimphotography.com/blog/2014/09/01/review-of-rollei-digibase-cn200-color-film-for-street-photography/ http://www.lomography.com/magazine/77518-simply-a-joy-rollei-digibase-cn-200-pro https://kachiak.wordpress.com/2012/08/10/un-mask-film-rollei-digibase-cn-200-pro/
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Sillä maskilla nimenomaan poistetaan osa epäpuhtauksista, johon värinegatiivin hyvä kopioitavuus verrattuna muihin vaihtoehtoihin perustuu. Siksi se on aina enemmän tai vähemmän herkistyksestä ja filmityypistä riippuvainen kompromissi.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Huom! Puhe on siis värinegoista ja kromogeenisista mv-filkoista. Perinteisessä mv-filkassa maskilla ei ole em. virkaa ja se pidentää vain kopiointiaikoja, kuten myös värimatskuissa, mutta niissä hyödyt ovat suuremmat kuin haitat...