Teen pikkuhiljaa ohjelmaa, joka hyödyntää RAW-tiedostoa ja tajusin, että munhan täytyy kiinnittää huomiota myös valkotasapainoon. Se on selvää, että kuvausvalo(t) tekee pääosan tuosta valkotasapainosta, mutta kameran kennon ominaisuudet (pääosin bayer-matriisin ominaisuudet) vaikuttavat siihen, mitä lukemia R, G ja B-kuvapisteille saadaan. Tää on siis hanskassa (ainakin tässä vaiheessa luulottelen niin). Siis käytännössä kuvataan harmaakortti, katsotaan sopiva alue RAW-kuvasta ja otetaan mediaani alueen kustakin värikanavasta ja saadaan valaistuskohtainen ja kamerakohtainen valkotasapaino. Mutta: Paljon näkee puhuttavan myös objektiivin antavan hyvät värit. Pystyykö kaksi objektiivia erottamaan toisistaan katselemalla RAW-kuvan dataa - siis eroavatko ne niin paljon, että sama pikseli saa numeerisesti eri RGB-arvot, kun muu osa kalustosta ja kuvaustilanne pysyy vakiona? PS. Oletetaan vehkeet kohinan suhteet ideaaleiksi, niin ei sekotu juttu. Niin eikä värisuodattimia ole käytössä. Eikä siis olla kontrastirajoilla, jossa värit muuttuvat lyhyellä välillä paljon.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon En osaa päätellä valokuvasta yhtään mitään katselemalla raw-dataa ;-) Mutta tiedän kyllä, että objektiivien värintoistossa on eroa. Oman kokemuksen ääripäinä 80-luvun Nikkorit vs. moderni Zeiss. Jos Nikonista puhutaan, niin uusimmissa tuetteissaan firma on pyrkinyt vakioimaan värintoiston. Objektiivien väliset erot ovat aika mitättömiä.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon En tiedä mitä ns. hyvät värit antavalla objektiivilla oikeastaan tarkoitetaan, mutta valkotasapainossa on objektiivien kesken silminnähtäviä eroja. Esimerkiksi ne Leica R sarjan objektiivit mitä olen kokeillut tuottivat kylmempää ja Nikkor AI(s) lämpimämpää. Näin siis ihan samassa kamerassa ja vertailussa jossa vain objektiivi vaihdettiin.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Eli väite vaikuttaa todelta ainakin silmämäärisesti kuvia tarkasteltaessa. Missä määrin tuo saattaa liittyä muutospintohin, siis alueisiin jossa värit muuttuvat toisiksi? Vai näkyykö se ihan tasasellakin väripinnalla (kuten harmaakortissa). (taidan hieman jankata)
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Kyllä näkyy. Esimerkissäni Nikkor saataisiin sopivalla sinisävyisellä suotimella samanlaiseksi Leican kanssa. Tai Leicaan lämmittävä suodin. Ainakin tuo oli selvä Summilux-R 50 ja Nikkor AIS 50/1,2 välillä. Sarjanumerot valmistusvuodet yms löytynevät haulla. Valitettavasti ladatut kuvat on Kameralaukku hävittänyt. Ja taisin hävittää tylsät testikuvat itsekin arkistostani. Värintoisto on kuitenkin paljon laajempi kysymys kuin valkotasapaino. Toivotaan ettei jutut jonkin objektiivin hyvästä värintoistosta perustu valkotasapainon eroon, sillä asioilla ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Eikös ne värit muutu elävässä elämässä toisiksi melkeinpä kaikkialla ja koko ajan. Ainoastaan ihmisen rakentamassa ympäristössä on täysin tasaisia väripintoja. En osaa tätä kovin tieteellisesti analysoida, mutta subjektiivisesti (se kai on tärkeintä) pidän T* pinnoitteella olevien Zeissien värintoistosta. On semmoiset iloiset värit ilman että värimaailma kallistuisi mihinkään tiettyyn suuntaan. Onneksi objektiivit ovat kautta linjan ja merkistä riippumatta ilmeisesti parantaneet värintoistoaan. Lienee uusien pinnoitteiden ansiota. Vanhoissa Nikkoreissa oli värintoiston vaihtelua objektiivista toiseen ja monissa vieläpä sellainen "ainaisen marraskuun huntu" mitä värimaailmaan tulee.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Marraskuun tunnusta melko rohkea väite. Kuitenkin tuttu ilmiö minullekin, mutta katsoisin siihen vaikuttavan objektiivin kontrastin suhteessa verrokkiisi. Muistan Quiquernin laittaneen tänne jonnekin ihan muutama viikko sitten kuvaparin Nikkor 50/1,8 AF-D Nikkor 50/1,8 AFS G, jossa näkyi mielenkiintoiset erot. Uudempi oli selkeästi heleä, vanhempi siihen verraten hiukan marraskuuhun päin. Siinä olisi hyvä kokeilu saako kontrastia muuttamalla erot lähes häviämään. Kontrastia on montaa lajia. https://luminous-landscape.com/understanding-lens-contrast/
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Tässä vaiheessa mun harrastusprojektissa toi valkotasapaino on riittävä ominaisuus. Jos lähden justeeraamaan koko väriavaruutta kohdalleen, niin tulee vähän liikaa opiskeltavaa. Teen muuten värinegatiivin digitointiin liittyvää ohjelmaa, joka poistaa RAW-kuvasta oranssin maskin, mutta ajattelin normalisoida kuvan (säätävän valkotasapainon) ennen tuota operaatiota. Menossa on myös ominaisuudet vähentää kuvasta darkki, jakaa se flätillä ja pinota useampia kuvia, jotta saisi kohinaa vähemmäksi (ei siis HDR). Jos pääsis samaan laatuun kuin skannereilla
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon "Kylmäsävyisempiä" objektiiveja valmistettiin/valmistetaan kun halutaan antaa kuva paremmasta kontrastista (ja samalla piirrosta). Se ei itse asiassa korreloi millään tavoin mikrokontrastin toiston ja aivan hienoimpien yksityiskohtien toiston kanssa. Niiden toteaminen taas on pirun hankalaa, koska valtaosa kuvista otetaan kuitenkin käsivaralta (tärähtäminen kaikissa sen voimakkuusmuodoissa) ja mahdollinen tarkennuksen heitto, jos kamerassa ei ole / tai ei ole kuvattaessa mahdollisuutta suurentaa kuvattavaa kohdetta riittävästi etsimeen/näytölle. Toisaalta lämiinsävyinen aihe tai jopa objektiivi tuottaa miellyttävämmän tuloksen - olipa se sitten luonnonmukaisempi tai ei. Toisaalta tuskinpa löytyy enää optiikkaa, joka on vartavasten tehty "lämminsävyiseksi". Mutta kiistämättä subjektiivisesti ottaen, lämminsävyinen ei vaikuta niin terävältä, eikä sen tarvitse eikä ole tarkoitustaan briljeerata pelkällä terävyydellä.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Lämmin tai kylmä, mitä sen on väliä jos kuvan värilämpötila säädetään. Ja miksei säädettäisi, alkaen jpegin automaattista ja siitä edelleen hienostuneempiin tapoihin.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon On sillä merkitystä, sillä lähtötaso, jonka ympärillä säädetään, ei ole neutraali Makuasioitahan nämä todellisuudessa ovat.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Neutraali! Tosiaan: Valolla on katkomaton jatkumo värilämpötiloja.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon En näe, että valokotasapaino olisi sinänsä ongelma digimaailmassa. Eri asia on sitten se jos värintoisto on joidenkin valon aallonpituukksien suhteen vaimeaa, korostunut jne. Tai jos jotkut tietyt värit vääristyvät. Värivirheitä voi kyllä korjailla, mutta se on työlästä, eikä lopputulos varmaan kuitenkaan ole mitä haluaisit.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon So? "Neutraali" on sangen tunnettu termi näissä jutuissa.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Oho! Luulin todella että vitsailit, kun hymiökin laitoit. Ja että olit vitsailematta viimeisessä lauseessa, missä puhuit totta ja asiaa. Kerrohan sitten miten objektiivin sävyeron kaltainen ero valkotasapainossa merkitsee kun lähtötaso on jotenkin pielessä eikä siis "neutraali"? Kysehän on jostain (esimerkiksi) 5100 vs 5400K erosta suurimmillaan kahden objektiivin välillä. (Eihän se ole mitenkään pielessä, vaan valkotasapaino pitää aina säätää kuvaan. Mielestäni omituinen ajatus tuo neutraali tässä yhteydessä kuin kohteessakin on usein monenlaista värilämpötilaa kuva-alalla.) Ja meillähän on kameroissa jpegin säätöön myös kelvinasteikko, automatiikan ja muutaman isoportaisen vakiosäädön lisäksi. RAW taas sisältää kaikki mahdollisuudet. Ed. On virheellinen harha ajatella, että olisi yksi oikea valkotasapainon säätö jokaiseen kuvaan. Siinä ei auta edes harmaakortti... avittaa toki, mutta ei ratkaise asiaa joka on kuvaajan tehtävä valita... viimeistään kuvaa tehdessä. Mutta että objektiivin sävyn vuoksi "lähtötaso ei ole neutraali" on jo posketon juttu itsessään ja toiseksi se että sillä olisi merkitystä. ("On sillä merkitystä, sillä lähtötaso, jonka ympärillä säädetään, ei ole neutraali ")
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Kennon Bayer-maski verottaa aika paljon sekä punaisen että sinisen kennopisteen lukemista. Ja tämä on ilmeisesti eri kameramerkkien välillä erisuuruista. Valkotasapainon säädöllä olisi tarkoitus toisaalta pyrkiä poistamaan digikameran vaikutusta filmin väreihin (jolloin ideaalitapauksessa varsinaisessa kuvankäsitelyohjelmassa säädettäisiin vaan positiiviksi muunnetun negatiivin värimaalmaa) ja toisaalta normalisoida värikanavia jatkokäsittelyitä varten. Mulla on vielä vähän heikot tiedot ton valkotasapainon säädöstä. Jostain luin kuitenkin, että se pitää säätää ennen kuin RAW-kuvalle tehdään "demosic", jolla siis saadaan kuhunkin pikseliin R-, G- ja B-arvot. Mulla ei ole kuitenkaan välttämättä tarkoitus muuntaa RAW-formaattia RGB:ksi (jollen talleta kuvaa tiff-fileeksi), vaan yritän ahtaa sen sellaisenaan DNG-tiedostoon. Kuitenkin sitä ennen pitäsi minimitapauksessa poistaa oranssi maski (itse asiassa siellä on kaksi maskia, joista kumpikaan ei ole vakio yli kuvapinnan) ja kääntää negatiivi positiiviksi (joka on triviaali operaatio). Oranssi maski puolestaan poistetaan niin, että yksi kanavista toimii kerrallaan referenssinä, kun toisesta poistetaan maski. Jos kanavat ei ole kuitenkaan normalisoituja, tulee tuossa virhettä. Hieman kuitenkin vaikuttaa siltä, ettei noiden objektiivien vaikutus valkotasapainoon ole järin suuri siinä tarkkuusluokassa, mitä tässä on tarkoitus käyttää. Joten riittänee kun ohjelma käyttää kamera- ja valo-kohtaista valkotasapainomittausta. Esimerkiksi Canon EOS 7D ja Yongnuo YN600EX-RT yhdistelmä antanee kaikilla objektiiveilla samanlaisen valkotasapainolukeman.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Mun mielestä tämä aihe suorastaan huutaisi omaa ketjuaan ja parempaan osastoon. Mitä mieltä olet näistä: (Vastaus 28) http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,94409.msg686088.html#msg686088 (Vastaus 5) http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,94409.msg685781.html#msg685781 (Vastaus 13, 14) http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,89907.msg653943.html#msg653943
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Jep, sitähän varten vihreitä pikseleitä on tuplamäärä. Valkotasapainohan on niitä ainoita asioita, mitä raw-tiedostossa on tagitettuna ennen demusakkia herkkyyden lisäksi. Senhän voi vaihtaa jälkikäteenkin. Se DNG on TIFF 6.0-tiedosto ja oranssimaski pitää helpoimmillaan vain vähentää niistä RGB-arvoista, mutta ensin pitää skannata pala filmipohjaa. Jos haluaa poistaa myös sivuabsorptioita, niin varmastikin mainitsemallasi tavalla pääsee tarkempiin lopputuloksiin, mikäli ymmärsin mitä tarkoitit.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Mulla on jo moduli, joka tekee tiff-tiedoston (en tiedä minkä standardin version se täyttää, kunhan pistin jotain vaan siihen jotta sain testattua), mutta Lightroom kyllä suostuu lukemaan sen. Ongelmana on vaan, että siinä on pikseleissä kaikki värikanavat (16-bittisinä) jo mukana, joka tekee tiedoston koosta aika suuren. Siksi mulla on jo jonkinlaista materiaalia siitä, kuinka ton dng-tiedoston saisi kasattua niin, että alkuperäinen raw-file menee sellaisenaan siihen. Tai siis oranssi maski poistettuna ja positiivina. (Ja sit kun haluaa hienostella, niin tehty myös aikaisemmassa viestissäni esitetyt kohinanpoistojutskat). Mun tietämän mukaan oranssi maski ei poistu vähentämällä eikä sitä saa edes Lightroom:n toiminnoilla pois kunnolla. Photoshoppiin on jokin lisäosa, jolla sen saa pois ja VueScan osaa myös homman. Edistyneemmillä kuvankäsittelyohjelmillakin sen saa pois manuaalisesti, mutta on pahuksen työläs toimenpide. Mahdollisesti myös Gimp:n on olemassa joku lisäosa, mutta tästä en sen enempää tiedä.
Vs: Objektiivin vaikutus valko-/väri-tasapainoon Joo voisi aloitaa kyllä, mutta pistin tänne kun yritin rajata keskustelun vain objektiiveja koskevaksi (ja itse pöljä lähdin höpöttämään ylimääräsiä ) Mun nykyinen ymmärrykseni on se, ettei millään optisella suodattimella voi tuota oranssia maskia poistaa. Se kun ei ole vakio yli koko kuvapinnan. Lyhyt lainaus (mistä lie): [QUOTE> [/QUOTE]